Nu op Ned 1, geestelijk gehandicapten met een baby

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:58

Idd, het maakt nogal een verschil of ze geestelijk of lichamelijk gehandicapt zijn. En ook nog eens in welke mate.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:58

Eigenlijk zie ik liever iemand die geen armen en benen heeft een kind krijgen als een geestelijk gehandicapt stel.
Zonder armen en benen heb je 24/7 hulp nodig voor het *zorgen*, maar *opvoeden* kan je wel. Als je kind ergens mee zit, kan je je inleven in de situatie en erover praten. Je kan vooruit kijken en opvoedkundige beslissingen maken.

Het lijkt me voor een opgroeiend kind afschuwelijk om ouders te hebben die zich volstrekt niet in kunnen leven in jou leven en gedachtewereld.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:00

Mee eens! En dan hoeft er verder niet heel veel extra hulp aan te pas te komen, want die mensen hadden toch al hulp nodig in het dagelijks leven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:01

Idd ArwenLune. Helemaal mee eens. Heb toen ook docu gezien over engels vrouwtje. Geen armen en benen, en wel een kind. Nou prima, niks op tegen. Zij snapt idd wat er in dat kind omgaat in bijv. de pubertijd. Ebn een verstandelijk gehandicapte zal dit nooit begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:42

Na het lezen van dit topic vind ik het jammer dat ik de documentaire niet gezien heb.

Als kind kwam ik af en toe bij een gezin (3 kinderen), waarvan beide ouders "simpel" waren. Ik kan zo achteraf niet zeggen dat ze geestelijk gehandicapt waren, maar "helemaal goed" waren ze ook niet. Zelfs als kind van 6(?) besefte ik dit toen ik daar voor het eerst kwam.
De kinderen moesten voor de ouders zorgen. Ze deden het huishouden, kookten, deden boodschappen enz. Het oudste kind zat op de middelbare school en was tegelijk "moeder" voor de andere kinderen èn haar ouders!
De vriendschap met het jongste dochtertje was al snel over en ik kwam daar niet meer, maar zelfs na 32 jaar moet ik er nog altijd aan denken als ik langs dat huis rij... Uit mijn jeugd zijn het een paar flarden, wat beelden, een herinnering van een gevoel, maar voor die kinderen is het levenslang.
Ik schaam me nu omdat ik zelfs haar naam niet meer weet. Alleen de hele situatie in dat huis heeft een diepe indruk nagelaten.
Morgen zal ik mijn moeder eens bellen om te kijken of mijn herinneringen niet te erg gekleurd zijn...
Pas daarna zal ik mijn mening geven over verplichte sterilisatie, het krijgen van kinderen als ouders geestelijk gehandicapt zijn en de hoeveelheid hulp die verleent zou moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:43

Ik vind dat ieder stel ongeacht hun medische situatie kinderen moetenn kunnen krijgen.
Wie zijn wij om hun dat geluk af te nemen. Wat zijn zij minder dan wij??

Ik woon tegenover een huis met verstandelijk gehandicapten en daarin zit ook een stel die een kindje heeft. Ik kom ze vaak tegen op straat. En dat kindje had het niet beter kunnen treffen. Ze is vreselijk beleefd, ziet er altijd keurig verzorgd uit, gaat netjes naar school enz enz. Ik heb wel eens staan praten met begeleiders uit dat huis, maar ze krijgen geen hulp niets. Niemand die hun helpt hun kindje te verzorgen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:47

Het kind moet straks op de ouders passen ipv andersom.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:55

Sorane schreef:
Ik vind dat ieder stel ongeacht hun medische situatie kinderen moetenn kunnen krijgen.
Wie zijn wij om hun dat geluk af te nemen.


Waar figureert het kind in deze gedachtegang?

Als je het nu over een auto had, of een computer, was ik het met je eens. Maar een kind is wel een levend wezen dat zelf een rol gaat spelen. 'Dat geluk' zou wel eens heel kortstondig kunnen zijn. Zolang het nog een schattig babietje is.

Wat als het kind zelf onder 'dat geluk' lijdt? Telt dat niet OOK mee?

Wie zijn wij om zo'n kindje aan z'n lot over te laten alles omdat 'alle stellen recht hebben op dat geluk' ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:14

Denk eens een aantal jaren terug... ergens inn 40-45. was er toen ook niet iemand die met deze gedachten liep? Nee ze mogen maar geen kinderen krijgen. Wat is het volgende? Laten we ze maar in kampen pleuren want ze kosten alleen maar geld???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:15

ArwenLune"]
[quote="Sorane schreef:
Ik vind dat ieder stel ongeacht hun medische situatie kinderen moetenn kunnen krijgen.
Wie zijn wij om hun dat geluk af te nemen.


Waar figureert het kind in deze gedachtegang?

Als je het nu over een auto had, of een computer, was ik het met je eens. Maar een kind is wel een levend wezen dat zelf een rol gaat spelen. 'Dat geluk' zou wel eens heel kortstondig kunnen zijn. Zolang het nog een schattig babietje is.

Wat als het kind zelf onder 'dat geluk' lijdt? Telt dat niet OOK mee?

Wie zijn wij om zo'n kindje aan z'n lot over te laten alles omdat 'alle stellen recht hebben op dat geluk' ?
[/quote]

Het kindje wat ik kan is erg gelukkig. Dat zie in het hele doen en laten van het meisje.

En komt de tijd niet voor ons allemaal dat we eens voor onze ouders moeten gaan zorgen?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:25

De situaties die ik ken (via m'n moeder die dus 'in het circuit' zit) varieren van 'het gaat net' tot 'volkomen drama'. En veel meer het laatste als het eerste.
Die tijd komt meestal ja. Maar die hoort nog niet te beginnen op 8-jarige leeftijd. Dat kan en mag je niet van een kind verwachten. Zo kom je aan 12-jarigen met burnout en maagzweer.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:44

Sorane schreef:
Denk eens een aantal jaren terug... ergens inn 40-45. was er toen ook niet iemand die met deze gedachten liep? Nee ze mogen maar geen kinderen krijgen. Wat is het volgende? Laten we ze maar in kampen pleuren want ze kosten alleen maar geld???

Zo, dit is wel weer extréém overtrokken

Zoals gewoonlijk legt Arwenlune het weer heel goed uit; namelijk dat het gewoon geen situatie is die je een *kind* aan kan doen! Niemand zegt dat (geestelijk) gehandicapten slecht zijn of iets in die richting, alleen dat ze niet de mogelijkheden hebben om een kind een prettige jeugd te geven.

Dus vind ik het geen goed idee om zulke mensen kinderen te laten krijgen. En ik kan me voorstellen dat mensen het gevoel hebben dat sterilisatie te ver gaat, maar het is voor de gehandicapte zelf bijna altijd de de makkelijkste oplossing, heb ik uit ervaring gemerkt. Elke dag de pil of elke 3 maanden de prikpil is véél ingrijpender en lastiger...

Verder hoop ik dat mensen zich goed realiseren dat de meeste gehandicapten *niet* de lieve, schattige Down-kindjes zijn die je over het algemeen op televisie ziet. De meesten hebben ook andere fysieke en/of mentale problemen zoals bv epilepsie of agressie-aanvallen en zijn vaak min of meer ongeleide projectielen. Ik heb in mijn omgeving een hele hoop gehandicapten meegemaakt en er zat er echt geen enkele bij waar ik een kind aan zou toevertrouwen. Bij sommige moet je er niet eens aan denken dat ze uberhaupt bij een baby in de buurt zouden komen, en anderen zijn heel rustig en lief maar kunnen nog steeds mentaal alle moeilijkheen rondom een kind niet aan.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:59

Inderdaad, het gaat mij ook zeker om het belang van het kind! Het kind in deze docu moest wel met een leeftijd van 5 weken accuut naar t ziekenhuis omdat papa en mama even met regelmaat waren vergeten het kind te voeden!!

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:14

Lot schreef:
Inderdaad, het gaat mij ook zeker om het belang van het kind! Het kind in deze docu moest wel met een leeftijd van 5 weken accuut naar t ziekenhuis omdat papa en mama even met regelmaat waren vergeten het kind te voeden!!

Dat bedoel ik! En nu is het nog maar een baby.... straks is het een kleuter die alle kanten oploopt en wat er dan gaat gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:31

Maar wij zijn er niet om dat te bepalen.

En je kan wel zeggen dat wat ik zeg zwaar overtrokken is. Maar zo is het in het verleden ook begonnen.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:56

Sorane schreef:
Maar wij zijn er niet om dat te bepalen.

En je kan wel zeggen dat wat ik zeg zwaar overtrokken is. Maar zo is het in het verleden ook begonnen.

Die mensen kunnen zich zelf niet realiseren wat de consequenties zijn van hun acties, en dus moet iemand anders dat doen in het belang van het eventuele kind. Want dat staat bij mij voorop.

En wat wij zeggen is dus *echt* niet hetzelfde als wat er toen gebeurd is, want zoals ik al zei: niemand vind gehandicapten slecht of minderwaardig! Ik acht ze er alleen niet toe in staat om een kind op te voeden vanwege hun beperkingen. Mag ik nou ook al mijn mening niet meer hebben zonder gelijk vergeleken te worden met de nazi's? Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:59

Toch zie ik een verschil tussen het "afmaken" van mensen met een verstandelijke handicap en het eigenhandig vroegtijdig beeindigen van een leven, of het voorkomen dat iemand kinderen krijgt. Ondanks het feit dat er in het verleden iets is gebeurd. Was het toen bij het verplicht steriliseren gebleven had je een heel andere kijk erop gehad dan door wat er daarna nog is gebeurd.

Je zegt het zelf: toen is het (ook) zo begonnen. En het woordje "ook" zet ik in dit geval duidelijk tussen haakjes, want er gaat verder niets volgen.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:30

Het is idd niet zo verstandig, maar ik vind in het algemeen dat niet iedereen zich moet voortplanten.. ken menig kind bij zogenaamde gezonde ouders die ook heel veel te kort komen...
denk eerder dat we net als met dieren niet zo moeten fokken..... maar dat geld dan ook voor verslavings gevoelige mensen of zieke mensen en ga zo maar door....

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:38

Het probleem is dat er geen strakke richtlijnen vast te stellen zijn. (zo van vanaf dat IQ of die handicap kan het wel/ niet) Je zult het dus steeds per geval moeten bekijken en dat lijkt me terecht.

Hoewel ik het stel uit de documentaire absoluut graag ontmoedigd zou zien kinderen te krijgen denk ik niet dat je een verplichte sterilisatie bij wet zou moeten krijgen want waar ligt de grens.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ik een kind liever opgevoed zou zien door mensen met een lichte verstandelijke handicap dan door nazi-ouders met een universitair diploma. Wie gaat bepalen wie wel en wie niet?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:50

mijn nicht is geestelijk gehandicapt
en die mag geen kinderen krijgen
en heeft daarom ook een spiraaltje laten zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:54

Citaat:
Je zegt het zelf: toen is het (ook) zo begonnen. En het woordje "ook" zet ik in dit geval duidelijk tussen haakjes, want er gaat verder niets volgen.


Hoe weet jij dat? Dat dachten mensen toen ook.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:54

ArwenLune schreef:
Eigenlijk zie ik liever iemand die geen armen en benen heeft een kind krijgen als een geestelijk gehandicapt stel.
Zonder armen en benen heb je 24/7 hulp nodig voor het *zorgen*, maar *opvoeden* kan je wel. Als je kind ergens mee zit, kan je je inleven in de situatie en erover praten. Je kan vooruit kijken en opvoedkundige beslissingen maken.

Het lijkt me voor een opgroeiend kind afschuwelijk om ouders te hebben die zich volstrekt niet in kunnen leven in jou leven en gedachtewereld.



hier ben ik het volkomen mee eens.. als het kind nog een babietje is gaat het misschien.. maar als het straks in de pubertijd komt..
naar mijn idee kunnen verstandelijk gehandicapten geen goede opvoedkundige beslissingen maken..

kvind het trouwens erg jammer dat ik die documentaire niet gezien heb

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:27

Janneke18 schreef:
naar mijn idee kunnen verstandelijk gehandicapten geen goede opvoedkundige beslissingen maken..



Dit vind ik wel heel erg kort door de bocht hoor
Laten we effe alle verstandelijk gehandicapten over 1 kam scheren Verward
Ikzelf ken een aantal verstandelijk gehandicapte mensen die best goed voor een kind zouden kunnen zorgen!!
Een meisje is zelfs extreem goed met kinderen!!
Wij gaan altijd op weekend met een stel gehandicapten (zowel motorisch als geestelijk) en dat meisje gaat mee als 1 van de 'gehandicapten' maar ze zou net zo goed mee kunnen gaan als begeleiding!!!

Dus als jij zegt dat verstandelijk gehandicapten geen opvoedkundige beslissingen kunnen nemen, vraag ik me wel af waarop jij je baseert..
Kan best zijn dat een hoop dat niet kan, en dat is wsl ook wel de grootste meerderheid, maar zeker niet allemaal!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:58

mensen die niet zelfstandig kunnen wonen, die dus niet goed voor zichzelf kunnen zorgen, geen gevaar zien in dingen en het niet beseffen hoe belangrijk gezond en goed eten enzo is, mogen ze van mij geen kinderen hebben.

tuurlijk is het heel erg leuk enzo om een schattig baby'tje te hebben, en voor een baby zorgen, dus zorgen voor eten, schone luier enz, dat lukt veel verstandelijk gehandicapten wel, zeker als ze bv ook voor een huisdier kunnen zorgen.

maar als een baby'tje een peuter wordt, en een kleuter, denk je eens in wat er dan voor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan! hoevaak hoor je al niet dat er iets gebeurt met de kleuter van een gezonde goed oplettende ouder die wel alle gevaren inziet?! een kleuter kan zo snel aan je aandacht ontglippen of met een toevallig gevonden aansteker oid spelen

wat als de verstandelijk gehandicapte ouders daar geen gevaar in zien?

en dan moet het kind naar school, krijgt vriendjes en neemt een vriendje mee naar huis, hoe denk je dat het voor t kind is al dan heel de school weet dat hij/zij 2 verstandelijk gehandicapte als ouders heeft, kinderen kunnen onderling heel erg gemeen zijn en de kans is heel erg groot dat een kindje van gehandicapte mensen dus heel erg gepest gaat worden

en dan de pubertijd, hoe kunnen verstandelijk gehandicapten zich dan nog inleven in hun kind?en hem/haar goede voorlihting geven over sex, alcoghol, drugs en andere 'gevaren' omdat zij daar immers zelf niet alles vanaf weten

nee sorry, maar mensen die niet 100% voor zichzelf kunnen zorgen, zelfstandig wonen en goed beseffen hoe ze voor zichzelf en anderen moeten zurgen, mogen van mij niet aan kinderen beginnen

ik heb verder absoluut niets tegen simpele mensen en mensen die echt verstandelijk gehandicapt zijn, in de supermarkt waar ik werk komen er heel veel mensen die in meer of mindere mate geestelijk gehandicapt zij, sommige wonen zelfstandig, doen zelf boodschappen, anderen wonen in een instelling en komen dan met een groepje boodschappen doen, de meeste van hun zijn altijd aardig en vrolijk en gezellig, ook heel beleefd en heel leuk met kleine kinderen die in de winkel zijn, maar zelf een kind krijgen is imo niet verstandig en helaas niet voor hun weggelegd.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:20

Ik vind wel dat het kan hoor, als ze maar 24/7 begeleiding kunnen krijgen.
Want wie zijn wij om te bepalen dat ze geen kinderen mogen krijgen?
Wel vind ik dat ze op zijn minst het verstandelijke niveau moeten hebben van 16 jaar. Dan kunnen ze meer verantwoording aan.
Over die huisdieren moeten we niet miepen, natuurlijk is het zielig. Maar het ligt niet aan de cliënt op dat moment maar aan de begeleiding.
Een kind geef je ook niet de volle verantwoording over een huisdier.
Door: myrddin
Citaat:
denk eerder dat we net als met dieren niet zo moeten fokken.....
Code

pardon??????????

[quote]Door: Sorane
Denk eens een aantal jaren terug... ergens in 40-45. was er toen ook niet iemand die met deze gedachten liep? Nee ze mogen maar geen kinderen krijgen. Wat is het volgende? Laten we ze maar in kampen pleuren want ze kosten alleen maar geld???[/quote]

Waar slaat dit nu weer op? Ik denk niet dat deze stelling te vergelijken is met wat er toen gebeurde…. Beetje een kortzichtig antwoord.