onderzoek: Eenzaamheid bij konijnen, kopspijkers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

konijn alleen zielig?

ja
61 (63%)
nee
20 (20%)
heb oik me niet in verdiept en kan me ook geen reet schelen
10 (10%)
geen mening
5 (5%)

Totaal aantal stemmen: 96


Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:07

Ik vind het wel zielig. Ik heb zelf 1 konijn en ik weet: hij krijgt te weinig aandacht van mij. We hebben hem gekocht toen ons andere konijn doodging (is btw 13 jaar geworden) en wisten niet beter of we namen gewoon 1 konijn. Zij is nu inmiddels alweer 3 jaar, en dan schijnt het vrijwel nooit goed te gaan als je er een nieuw konijn bij zet. Als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik er 2 nemen, puur omdat dat voor hun gezelliger is Knipoog.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:08

Met een konijn kan je heel veel doen hoor, zijn gezellig! Ze zijn blij wanneer je thuis bent etc. Je kan ze ook aaien e.d. Tong uitsteken

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:08

Ik denk dat het helemaal per persoon verschilt, je kunt je konijn veel aandacht geven en een kooi geven waarin hij zich kan vermaken denk dan aan tussendoor een wortel, of andere knabbeldingetjes waar dierenwinkels je mee dood gooien, of je komt er een paar keer per week achter dat je konijn ook nog bij je woont en hem er dan misschien een keertje uithaalt. Natuurlijk is het voor 2 konijnen een stuk gezelliger samen en dat is dan ook misschien een goede oplossing als je weet dat je geen tijd/zin hebt om je konijn 2x of misschien wel vaker per dag uit zijn kooitje te laten. En met uit de kooi halen bedoel ik niet alleen aaien en knuffelen maar ook even lekker over het gras of in de kamer laten huppelen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:12

Marrie schreef:
Met een konijn kan je heel veel doen hoor, zijn gezellig! Ze zijn blij wanneer je thuis bent etc. Je kan ze ook aaien e.d. Tong uitsteken


Wauw echt leuk.. Nee sorry, mij krijg je niet enthousiast ervoor.. Wij hebben 2 katten, die zijn ook blij als we weer thuis zijn, maar ze kunnen wel zelf bepalen of ze naar buiten willen of niet, en waar ze slapen..

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:13

Ja is wel zo! Ik vind het wel leuke dieren! Maar ja jouw mening is jouw mening en mijne is mijne! maakt mij niet veel uit wat jij er van vindt hoor! Lachen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:16

Nee daarom, iedereen zijn eigen ding Haha! En anders zaten die konijnen nu met z'n 10en bij de dierenwinkel, nu worden ze wel verzorgt, en waarschijnlijk beter..

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:23

meis_lief schreef:
het is wetenschappelijk bewezen dat alle gezelschapsdieren die in gevangenschap worden gehouden alle tekenen van depressiviteit vertonen!!! Ja, dus zelfs je hamster, kat, hond, echt alle dieren!


Is ook niet zo gek he? Ik wil eigenlijk ook helemaal geen dieren hebben, zeker geen dieren (honden of katten) die op bestelling gefokt worden.
Enige wat ik okay vindt is dieren uit een opvang nemen, zoals een asiel of knaagdierenopvang.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:24

Jura schreef:
Ik wilde precies het antwoord geven als jij youngster, ik vind het zielig om dieren in hokjes te houden, daarom heb ik nooit knaagdieren, vogels etc. gehad. Paarden staan ook in 'hokken' maar die komen er (als het goed is) meerdere keren per dag uit en wanneer het kan de hele dag op het land.


Konijnen die goed verzorgd worden worden ook elke dag buiten gelaten, de mijne mogen elke dag in een super grote tuin lopen, dat noem ik niet echt mishandeling Lachen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:35

Jura schreef:
Ik wilde precies het antwoord geven als jij youngster, ik vind het zielig om dieren in hokjes te houden, daarom heb ik nooit knaagdieren, vogels etc. gehad. Paarden staan ook in 'hokken' maar die komen er (als het goed is) meerdere keren per dag uit en wanneer het kan de hele dag op het land.


Eigenlijk wil ik ook geen paard meer. Ik irriteer me vaak aan het feit dat ze niet naar buiten of naar binnen (!) kan wanneer ze dat zelf wil (ik heb dus een merrie Haha! ). Er is altijd wel wat, dan hebben ze weer geen schaduw in het land, stal te klein, te donker, te warm enz.

En ik heb pas nog ergens gelezen dat als paarden het niet erg vinden om op stal te staan waarom de deur dan op slot moet Cool . Geen speld tussen te krijgen.

Ik denk dat hoe meer de leefomgeving die wij ons 'huisdier' afwijkt van zijn natuurlijke omgeving hoe slechter het dier het heeft.

Hè, wat ben ik lekker aan het zeiken Clown (ben nog steeds grieperig en raak een beetje in een dipje geloof ik)

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:53

Zo happy worden konijnen niet van mensen aandacht.
een konijn is van nature nog altijd een prooidier en zal de mensen altijd blijven zien als gevaar.
daarom vind een konijn aaien eng, sommige kruipen in elkaar, andere gaan stampen oid.

Daarom zijn konijnen ook geen dieren voor kinderen, het zijn geen knuffeldiertjes!!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 21:03

even voor de duidelijk heid (en de reclame Haha!) kijk even op mijn website (het asiel is NIET van mij Haha!) . daar staan een hoop misverstanden die ik hier ook langs zie komen (een konijn van 3 valt niet meer te koppelen, en va 6 dus wel (ik heb het laatst nog met succes gadaan...'t is maar Hoe je het doet Haha!)) daar vind je heel veel info op, ook dingen waar heek weinig mensen iets van weten.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:31

Een paard blijft ook een prooidier, Miep.
Ik ben absoluut voor konijnen samen, maar moet helaas toegeven dat mijn rammetje nu alleen zit. Zijn vrouwtje is een paar maanden geleden overleden. Hij draagt een pasteurella-bacterie (veroorzaakt de ziekte Snot) met zich mee, waarvan hij niet meer ziek is, maar die wel besmettelijk blijft en waarvan ik al heel veel ellende heb gehad. Het vrouwtje is er aan overleden, en ik wil niet weer een ander konijn besmetten, wat zeker gebeurt als er eentje bijkomt, zeker omdat daar ook stress bij komt kijken. Dan kan de bacterie bovendien bij hem zelf ook weer op spelen. Daarom zal Foggy zijn laatste jaren (hij is nu 8) in zijn eentje moeten slijten.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:38

sowieso, voor dat je en dier koopt moet je eerst ff na gaan of je t wel allemaal kan betalen, niet dat je wat koopt en dat ie gecastreerd moet worden en dat je m dan maar ergens dumpt ( geef ff een ruwe voorbeeld hoor) Knipoog En je zou zelf toch ook niet de rest van je leven allen kunnen leven zonder met iemand te praten of alleen maar ff te zwaaien..? Een collega van mij wilt dr konijn weg doen omdat haar kinderen er niet meer voor willen zorgen, dus ik mag m hebben, loopt ie lekker los bij ons in de achtertuin ( mini bos ) Haha! Samen met de kippetjes, nou zit ik dan ff te denken of ik dan nog een konijn aan schaf of dat de kippies voldoende zijn... nee he?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:40

Sting schreef:
Ik vind het wel zielig. Ik heb zelf 1 konijn en ik weet: hij krijgt te weinig aandacht van mij. We hebben hem gekocht toen ons andere konijn doodging (is btw 13 jaar geworden) en wisten niet beter of we namen gewoon 1 konijn. Zij is nu inmiddels alweer 3 jaar, en dan schijnt het vrijwel nooit goed te gaan als je er een nieuw konijn bij zet. Als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik er 2 nemen, puur omdat dat voor hun gezelliger is Knipoog.

Het kan zeker nog wel hoor als hij pas drie is, het slimste is om hem te castreren en er een vrouwtje bij te zetten, gaat vaak goed en gezien hij nog aardig jaartjes te leven heeft een stuk leuker voor hem.

Ik hoorde trouwens vandaag dat de levenverwachting van konijnen in gevangenschap 4 jaar was Scheve mond door eenzaamheid en te kleine kooitjes.

Ik ben blij dat mijn konijntjes met zn tweeen zijn, ik knuffel ze niet, maar vind het een genot om naara ze te kijken, lekker in het zonnetje met elkaar spelen en genieten Lovers

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:00

Charmed_One schreef:
Een collega van mij wilt dr konijn weg doen omdat haar kinderen er niet meer voor willen zorgen, dus ik mag m hebben, loopt ie lekker los bij ons in de achtertuin ( mini bos ) Haha!


Ik zou die collega van jou dus helemaal de pan in hakken he. Haar kinderen willen niet meer voor het konijn zorgen??? Hoe oud zijn die kinderen? Waarschijnlijk zijn dat nog snotneuzen.
Zìj heeft 'm aangeschaft, zìj is volwassen en alleen zìj is verantwoordelijk voor dat beestje. Lekker makkelijk om het op de kinderen af te schuiven. Goed voorbeeld ook: vind je het diertje niet meer leuk, nou dan gaat diertje toch gewoon weg.

Nu is ze blij dat ze het konijn bij jou kan dumpen maar ze haalt rustig over een paar maanden weer wat nieuws in huis. Wat een stinkmentaliteit zeg.

Is het nu duidelijk genoeg dat ik me hier boos om maak? Clown

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:14

ik zie het genoeg in de achtertuintjes, konijntje in veel te klein hokje, zit daar maar , dat is zielig, gewoon omdat kindje het niet meer leuk vind en dat diertje op den duur begint te krabben en bijten. Zo'n konijnen leven idd nooit langer dan 4 jaar. Echt véél te kort voor een konijn in gevangenschap!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:33

dutske"]
[quote="Miep"][quote="Duncan schreef:
maar dat is juist het probleem bij konijnen. ze zien er gelukkig uit maar zijn het niet... waarom laat je hem niet gewoon castreren, kan 'ie voor de rest van zij leven aan de vrouw (gaat 99% goed) en het kost maar 25 euries...


En de verdere gedragingen denk je nu dus absoluut niet bij na..
Een vruchtbaar vrouwtje zal altijd gedekt willen worden, een gecastreerd mannetje zal niet willen dekken ( tenzij het dier eerder een keer gedekt heeft ).
Een vrouwtje kan hier zo gefrustreerd van worden dat zij haar man doodbijt.

Mijn man is nu ook gecastreerd nadat ik een keer een nestje heb gehad.
Hij heeft nu, doordat hij meerder keren heeft kunnen/mogen dekken, nog wel behoefte aan dekken en duikt dus nog regelmatig op mijn vrouwtje.
Een tijdje terug heb ik echter een oppas konijn gehad, een gecastreerd rammetje en die wou dus niet dekken en madame heeft hem wel aardig toegetakeld.
We hebben in de praktijk ook wel eens mannetjes die gewond op het spreekuur komen omdat het vrouwtje gedekt wou worden....
[/quote]
ect waar? Bloos! Haha!
serieus nu, dat van het mannetje doodbijten wist ik niet, weer wat geleerd dus
nog een reden om hem alleen te houden
en de mijne eet goed, zijn vacht is moo, hij is actief
en als hij iets zou schelen zou ik er alles aan doen om hem gelukkig en gezond te maken/houden, enkel zou een 2 de konijn de laatste keus zijn
maar in dit geval oet je ramme naltijd alleen houden als je geen nestjes wilt? of hoe zit dit dan?
[/quote]

Ik heb een broer en zus van net een jaar die samen in een hok zitten. Muppet (gecastereerd) word heel de tijd door Jippie besprongen dit vind hij niet echt leuk en hou het nu in de gaten dat het niet uit de hand loopt. Nooit geweten dat de vrouwtjes door hun drang zo agressief kunnen worden in mijn geval zou ik er niet van opkijken als het een keer andersom gebeurd. Dat muppet dat bespringen van Jippie zat word. Verder zijn ze heel gelukkig samen. Ze wassen elkaar, slapen op elkaar Haha! , eten samen, rennen samen etc. echt een leuk gezicht zou niet meer 1 konijn alleen willen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:36

Lieke"]
[quote="Sting schreef:
Ik vind het wel zielig. Ik heb zelf 1 konijn en ik weet: hij krijgt te weinig aandacht van mij. We hebben hem gekocht toen ons andere konijn doodging (is btw 13 jaar geworden) en wisten niet beter of we namen gewoon 1 konijn. Zij is nu inmiddels alweer 3 jaar, en dan schijnt het vrijwel nooit goed te gaan als je er een nieuw konijn bij zet. Als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik er 2 nemen, puur omdat dat voor hun gezelliger is Knipoog.

Het kan zeker nog wel hoor als hij pas drie is, het slimste is om hem te castreren en er een vrouwtje bij te zetten, gaat vaak goed en gezien hij nog aardig jaartjes te leven heeft een stuk leuker voor hem.

Ik hoorde trouwens vandaag dat de levenverwachting van konijnen in gevangenschap 4 jaar was Scheve mond door eenzaamheid en te kleine kooitjes.

Ik ben blij dat mijn konijntjes met zn tweeen zijn, ik knuffel ze niet, maar vind het een genot om naara ze te kijken, lekker in het zonnetje met elkaar spelen en genieten Lovers
[/quote]

Ik pak ze ook nooit voor de lol op vinden ze helemaal niet leuk. Aaien doe ik gewoon los in de ren.

Annemarie19

Berichten: 42
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:57

Ja alleen is zielig, ze horen samen. Het zijn sociale dieren die niet in hun eentje in een miniscuul hokje horen weg te kwijnen.

Samantha_

Berichten: 10808
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:04

Ik heb ook 1 konijntje, maar ze kan dus niet met andere samen.
In de konijne opvang waar ik haar vandaan heb, gaan alle konijntjes per 2 weg, behalve deze dus.
Ik vind t eigenlijk wel zielig, maar ze wil dus gewoon geen ander konijn erbij.

Alinda

Berichten: 1208
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:32

Ons konijntje had eerst een maatje, een cavia, alleen is die pas overleden. Nu krijgt Laika (het konijntje) voorlopig wat extra aandacht. Hij zit overdag in de tuin in een grote ren en 's nachts binnen. Hij heeft speeltjes en krijgt minstens elke week verse groente. Hij eet ook gewoon gras. Hij ziet er heel gelukkig uit. Hij is heel aanhankelijk, nieuwsgierig e.d. Hij komt uit zichzelf op je af. Ik wil er toch liever nog een konijntje bij en heb dus op ja gestemd.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:43

Ik heb t ook gezien: een ongelukkig konijn wordt 3. Ik heb trots naar mijn ram gekeken: ik had er ooit twee maar die slachten elkaar af dus heb ik 1 gecastreerde versie over. Hij gaat zijn 9de levensjaar in en wil niét dood! Ik kijk jaar in, jaar uit met verbazing met hem maar hij vermaakt zich geloof ik echt prima!!

Neemt niet weg dat ik nooit een konijn zou nemen (ik heb deze gekregen), ik houd sowieso niet van beesten in hokkies.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:43

Konijn alleen is zeker ongelukkig, onze konijnen thuis hebben het goed (zijn er 4). Pas nu ik meer konijnen heb, zie ik dat een konijn in zijn uppie zich toch heel anders gedraagd dan wanneer hij met meer konijnen is.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:29

ellenlouise"]
[quote="Charmed_One schreef:
Een collega van mij wilt dr konijn weg doen omdat haar kinderen er niet meer voor willen zorgen, dus ik mag m hebben, loopt ie lekker los bij ons in de achtertuin ( mini bos ) Haha!


Ik zou die collega van jou dus helemaal de pan in hakken he. Haar kinderen willen niet meer voor het konijn zorgen??? Hoe oud zijn die kinderen? Waarschijnlijk zijn dat nog snotneuzen.
Zìj heeft 'm aangeschaft, zìj is volwassen en alleen zìj is verantwoordelijk voor dat beestje. Lekker makkelijk om het op de kinderen af te schuiven. Goed voorbeeld ook: vind je het diertje niet meer leuk, nou dan gaat diertje toch gewoon weg.

Nu is ze blij dat ze het konijn bij jou kan dumpen maar ze haalt rustig over een paar maanden weer wat nieuws in huis. Wat een stinkmentaliteit zeg.

Is het nu duidelijk genoeg dat ik me hier boos om maak? Clown
[/quote]

Je heb wel gelijk, maar.... haar kinderen zijn geen snotneuzen, zijn 23 en 17, (moeten toch wel wat verantwoordelijks gevoel moeten hebben)en ik snap ook dat ze t zo doet, een dochter heb de konijn aan geschaft, niet zij. t mocht ook niet, maar ja ze kan helaas niet gauw nee zeggen. nou is dat ook geen goed excuus. maar t was dat ik t eigenlijk aan bood om m in huis te nemen, want ze vertelde dat verhaal over dat konijn en ik zei dat ik nog op zoek was naar zo een konijn... dus zo is t balletje gaan rollen.
[/u]

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:14

Wij hebben zelf ook 4 konijnen. Ik vind een konijn in zijn eentje in een hokje dat door allerlei kinderen altijd maar als levende knuffelbeer wordt gebruikt echt zielig Verdrietig
Onze konijnen zitten 2 aan 2 in grote hokken, mogen elke dag een uurtje los door de tuin scharrelen en worden alleen geknuffeld als ze naar je toe komen, dus zin hebben.