Nederlandse soldaat in oorlogsgebied dood...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:55

Nee dat klopt!
De keerzijde van uitzending is ook (volgens kennisen van mijn ouders) dat je met een hoge soort van daggeldvergoeding een beetje beach volley speelt de hele dag!
Maar het blijft natuurlijk triest. Elk mensenleven is er een teveel!

mickey77
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:02

Nee je kiest er niet voor, zoals veel mensen wel denken/zeggen. En het is niet het idee van de millitairen om naar Irak te gaan, ze volgen een bevel op.
En missJ dat verhaal wat je vertelt is harstikke mooi als ze dat voor elkaar krijgen. Het vervelende is dat mensen alleen de negatieve verhalen horen of willen horen. En dat het feit dat de millitairen dat voor Kabul hebben gedaan wordt niet gehoord. Sommige mensen zeggen dat de oorlog in Irak onmenselijk is, misschien wel maar de millitairen proberen ze wel te helpen. Mensen hebben een zeer negatief beeld van oorlog en zoeken niet verder.
En ook al "kiezen" de millitairen voor hun beroep en weten ze, net als de partners, dat het kan gebeuren, dat wil niet zeggen dat het minder erg is. En makkelijker voor de partner, want wij weten het wel maar stoppen het diep weg. En met zoiets sta je weer met beide benen op de grond.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:14

Ze moeten daar maar weg???? sorry hoor maar wij als land hebben ook gekozen voor die oorlog en moeten dus ook de puin op ruimen daar.
We hebben er vaak zelf voor gekozen om daar oorlog te voeren, en als nederlandse soldaat heb je dus de picht om daar te bemiddelen in vrede.
Ik vind dat jet het niet kan maken om dan te zeggen "oei het is wel gevaarlijk we moeten maar weg". Als militair weet je dat het je kan gebeuren, je kiest er zelf voor om dit beroep te gaan doen. Je wordt opgeleid om dit soort werk te doen, en ja daar sneuvelen mensen bij.
Ik zeg niet dat ik het niet erg vind, ik vind het vreselijk dat er mensen sterven in een oorlog.
Maar wat mij in het verkeerde keelgat schiet is dat er wordt opgemerkt dat er 1 nederlander dood is, is ook vreselijk en onterecht maar er gaan elke dag wel 100erden mensen dood in een oorlog en dat vind ik net zo erg.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:17

favorietje schreef:
elke dag wel 100erden mensen dood in een oorlog en dat vind ik net zo erg.

Toch is dat een verschil hoor. Oorlogen zijn er altijd, en wij zijn op dat punt afgestompt geraakt. Daarbij kunnen we er vaak ook niets aan veranderen omdat we er buiten staan.

Maar nu is het wel dichterbij, eerst zijn het nederlandse soldaten die naar een vijandig gezind gebied worden gestuurd, niet eens om oorlog te voeren, en vervolgens is er een lukraak afgemaakt.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:20

Vreselijk voor de nabestaanden van deze militair. Erg triest.

Maar hoe hypocriet van de Nederlandse regering Misselijk
Wat doen die militairen daar eigenlijk? Waarom bemoeit Nederland zich met een oorlog tussen de VS en Irak?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:21

Tsja wat verwacht je dan, om het maar even grof te zeggen, er sterven zoveel soldaten daar, waarom zouden de nederlanders gespaard blijven? Sorry klinkt heel hard, maar ik kijk hier niet van op. Wat niet wegneemt dat ik het wel heel erg vind natuurlijk!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:26

lis, wij bemoeien ons er mee omdat we de vs steun hebben gegeven om een oorlog te beginnen.

mickey77
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:30

Ik kan me nog herinneren hoeveel Nederlanders er tegen die oorlog waren, en hoeveel Nederlanders er tegen waren dat de Nederlandse millitairen daar naartoe gingen. Ik geloof niet dat wij daar voor gekozen hebben, de politiek heeft daar voor gekozen, zij zijn degene die de millitairen daarheen hebben gestuurd. Dus dat wij (gezien als alle Nederlanders) gaat echt niet op hoor, of wou jij het wel favorietje. Weet je waarom Nederland er nu stil bij staat en waarom we allemaal van slag zijn, omdat het een Nederlander is. Maar dat wil niet zeggen dat we het niet erg vinden van alle andere oorlogslachtoffers, tenminste ik niet. En ik wil niet zeggen dat het omdat het een Nederlander is erger is, maar het is anders, een beetje moeilijk uit te leggen.
Er is nooit gezegd dat de Nederlanders gespaard zouden blijven, dat kan ook niet, maar die hoop is er natuurlijk wel geweest. Maar ik heb het idee dat we niet verdrietig/mogen balen omdat het wel te verwachten was!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:37

wij is de overheid, de overheid heeft die steun gegeven. Als millitair werk je voor de overheid, en moet je dus helpen in de oorlog. Dat weet je voordat je er aan begint. En als de overheid kiest voor een oorlog maar wij niet, tja daar kan je niets aan doen.
Ik ben helemaal niet voor de oorlog geweest maar wij hebben daar niets op in te brengen, ook al denken we van wel...

mickey77
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:45

ja dat ben ik met je eens, wij hebben niks in te brengen wat dat betreft. Maar wat ik al eerder aangaf mogen we er geen aandacht aan besteden omdat het toch wel werd verwacht? Of omdat er vele andere doden vallen?

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:34

Nee, wij bemoeien ons met de oorlog in Irak omdat Balkenende een slappe zak is. De VS en Groot Brittanie zijn deze oorlog gestart en zijn daarmee dwars over de wetten van de Verenigde Naties gegaan. De VS nam geen genoegen met het feit dat er geen massavernietigingswapens zijn gevonden. "Bewijs maar eens dat ze er niet zijn".. De omgekeerde wereld Verward

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:48

Allereerst wil ook ik laten blijken dat ook ik het vreselijk vind! Het is een groot verlies, maar je moet de realiteit niet uit het oog verliezen. Zelfs los van het feit of Nederland nu wel of niet een rol op zich moet nemen!
Het valt me namelijk altijd op aan het Nederlandse leger dat zodra het in de praktijk brengen van de kennis eraan zit te komen er allemaal bezwaren worden opgeworpen die hen bekend waren voordat ze aan hun missie, of in ieder geval de aanvaarding van hun werk begonnen.
Als er militairen naar oorlogsgebied worden gezonden is dat gewoon hun werk! Dat is een risico waar ze, neem ik aan, toch bewust voor kiezen. Hoe erg het ook is dat er nu een millitair gesneuveld is, vind ik en blijf ik vinden dat het gewoon een risico is als je het leger ingaat. Zeker nu de de dienstplicht als zodanig in Nederland niet meer aan de orde is, mag je stellen dat die millitairen gewoon hun werk moeten doen met alle risico vandien!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:18

Dit is dus niet helemaal waar Ruiterinrust.
Idd, de militairen gaan bewust in het leger, en mijn vriend vindt de uitzendingen leuk, want laten we eerlijk zijn, je gaat niet bij het leger om de hele dag rondjes om de kazerne te rennen.
Maarrrrrr,
Nederland is een land wat niet in oorlog is en wat, tenzij we aangevallen worden, niet in oorlog zal komen.
De uitzendingen van de Nederlandse militairen zijn uitsluitend vredesmissies, waar de soldaten als stabiliserende macht optreden, de veiligheid handhaven en helpen met de opbouw van het land.
Als er bezwaren op worden geworpen voordat een missie van start gaat, heeft dat alles te maken met de veiligheidssituatie in het desbetreffende land.
Aangezien de Nederlanders dus niet meevechten in een oorlog, moet een gebied "stabiel" en enigzins veilig zijn voordat wij daar soldaten naartoe zenden.
Helaas ziet de politiek een deelname aan een missie nog wel eens als iets waar ze leuk mee in het nieuws komen en waarmee ze een wit voetje halen bij andere landen, een soort van prestige project, en daarmee wordt de veiligheidssituatie nog wel eens uit het oog verloren.
Op zo'n moment wordt er dus geprotesteerd.
Logisch toch?
Tuurlijk, er zitten altijd risico's aan een uitzending, als het land in kwestie gezellig en rustig was, gingen er geen militairen naartoe.
Maar er zijn natuurlijk grenzen, en het is maar goed dat de militaire vakbonden en de landmacthtop dan aan de bel trekken.
Ik moet er niet aan denken dat die jongens overal maar klakkeloos naartoe gestuurd worden!
Risico's zijn er dus, maar daar worden grenzen aan gesteld, en dat is maar goed ook, want als het net zo zou gaan als bij het Amerikaanse leger dan zouden we nu al geen krijgsmacht in Nederland meer overhebben, omdat iedereen al dood was.

mickey77
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:59

Inderdaad MissJ, iedereen neemt maar klakkeloos aan dat als je het leger in gaat je dat doet om oorlogje te spelen. Misschien dat je je eerst wat meer in deze dingen moet verdiepen wil je er een oordeel over vellen. Want zoals jullie kunnen lezen klopt er een deel niet van wat er wordt geschreven. De millitairen zelf en partners van millitairen zijn degene die zich er in verdiepen en dus weten waar ze over praten.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:54

Feit blijft, ook bij humanitaire missies dat ze zich in oorlogsgebied begeven gaan. en, los gezien van de noodzaak van de Nederlandse militaire participatie vind ik het beleid op gebied van defensie tweeslachtig. Mij lijkt het raadzaam om een keuze te maken of de HELE krijgsmacht opdoeken, of gewoon serieus meedoen met ALLE militaire acties waar de Nederlandse politiek meent in te moeten intervenieren.
Op dit moment heb je een paar goedwillende padvinders in oorlogsgebied.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:07

Goedwillende padvinders in oorlogsgebied???????????
Weet je, ik ga hier niet eens op in.
Sommige mensen willen het gewoon niet begrijpen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:28

ruiterinrust schreef:
Op dit moment heb je een paar goedwillende padvinders in oorlogsgebied.
Boos!

Tjonge tjonge, wat een wijsheid weer.

Ik zit me weer vreselijk op te vreten hier...
Miss J verwoord het super;

Idd, de militairen gaan bewust in het leger(...)
De uitzendingen van de Nederlandse militairen zijn uitsluitend vredesmissies, waar de soldaten als stabiliserende macht optreden, de veiligheid handhaven en helpen met de opbouw van het land.
Als er bezwaren op worden geworpen voordat een missie van start gaat, heeft dat alles te maken met de veiligheidssituatie in het desbetreffende land.
Aangezien de Nederlanders dus niet meevechten in een oorlog, moet een gebied "stabiel" en enigzins veilig zijn voordat wij daar soldaten naartoe zenden.


Niets meer en niets minder.
Ik zit zelf in dienst en ik ben geen oorlogsbelust mensje wat graag padvinderij-akties op touw zet in een oorlogsgebied. Boos!
Mijn man is ook militair en heeft vorig jaar van feb 2003 tot en met juli 2003 in Kabul gezeten. Ikzelf in 2000 in Bosnië.
Ja, we kiezen ervoor om in dienst te gaan en óok voor een uitzending..
Maar wel om de reden die Miss J aangeeft; Mensen te helpen een menswaardig bestaan weer op te bouwen!!!

Maar om dit soort "incidenten" af te doen als "je kiest er zelf voor" Is wel heel erg kortzichtig. Denk eerst eens na voor dat je wat roept.
Waarom denk je dat NL altijd zo paniekerig reageert met dit soort dingen?
Niet omdat we lafaards zijn, maar omdat wij niet 'gemachtigd' zijn om op te treden hier tegen. Ons mandaat ligt heel anders... Wij zijn zogenaamde 'Vredes-soldaten' en niet zoals de Amerikanen 'Oorlogs-soldaten'... Om maar even kindertaal te gebruiken. Die mannen doen super goed werk, waardeer eens wat ze doen.

Ik vind het vreselijk wat er gebeurd is.
Ik leef heel erg mee met de nabestaanden en wens ze alle kracht toe om dit verlies te verwerken.
Het is slikken als je 's ochtends de kazerne op rijd en de vlaggen hangen half stok. Verdrietig

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 21:30

favorietje schreef:
Maar wat mij in het verkeerde keelgat schiet is dat er wordt opgemerkt dat er 1 nederlander dood is, is ook vreselijk en onterecht maar er gaan elke dag wel 100erden mensen dood in een oorlog en dat vind ik net zo erg.


Ik ben het daar weer met je eens, het is verschrikkelijk al die doden, maar ik opende dit topic eigenlijk omdat het zo dichtbij was nu, omdat mijn vriend áls hij nog in het leger had gezeten bij die sergeant had omgelopen, en bij die gewonde jongen, dat was zijn club.
Ik vind het heel erg van alle mensen die dood gaan in de oorlog, ik haat oorlog, maar kan niet voor elke dode een topic gaan starten.
Ik werd nu alleen even extra wakkergeschud omdat het mn eigen vriend had kunnen zijn, ik had het dan niet op de radio gehoord maar had een telefoontje gekregen met de mededeling dat vriend dood was gegaan door aanslagen.
Daar klopte mijn hart even sneller van.
Het ging mij niet omdat het nu een nederlander was want van alle doden is het erg, maar meer omdat het dus even wat dichterbij stond als die onbekende doden

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:44

We hebben gelukkig vandaag weer een telefoontje gehad uit Irak. Een hele goede vriend zit op dit moment in Irak in Camp Smitty. Hij is vorig jaar ook een paar maanden geweest, maar toen was de situatie heel anders. Toen konden de Nederlanders hun taak uitvoeren. Op dit moment wordt dat steeds moeilijker.
Het loopt op dit moment gigantisch uit de hand en ik ben bang dat we op weg gaan naar een tweede Viëtnam. De Nederlandse militairen zijn straks niet meer in staat om hun taak uit te voeren omdat het gewoon te gevaarlijk is, waarom zouden ze dan nog moeten blijven?
Ik vindt dat de militairen deze termijn nog uit moeten zitten en dat de Nederlandse regering moet besluiten om er geen nieuwe troepen meer heen te sturen.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:47

Tigger schreef:
Maar om dit soort "incidenten" af te doen als "je kiest er zelf voor" Is wel heel erg kortzichtig. Denk eerst eens na voor dat je wat roept.
Waarom denk je dat NL altijd zo paniekerig reageert met dit soort dingen?
Niet omdat we lafaards zijn, maar omdat wij niet 'gemachtigd' zijn om op te treden hier tegen. Ons mandaat ligt heel anders... Wij zijn zogenaamde 'Vredes-soldaten' en niet zoals de Amerikanen 'Oorlogs-soldaten'... Om maar even kindertaal te gebruiken. Die mannen doen super goed werk, waardeer eens wat ze doen.


Natuurlijk kies je ervoor. Je gaat een oorlogsgebied in, dan is het wel heel onnozel om te zeggen; "We zijn vredes-soldaten". Zal wel, maar je zit in oorlogsgebied en dat is link. Dat weet je van te voren, dus je kiest er wel voor.

Dat doet overigens niets af aan het feit dat het verschrikkelijk is dat deze jongeman overleden is. En imo is de overheid hiervoor verantwoordelijk.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 00:13

Zijn kinderen waren 5 en 8 ben ik inmiddels achter, hij komt uit Friesland

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 00:22

lis"]
[quote="Tigger schreef:
En imo is de overheid hiervoor verantwoordelijk.


Niet alleen in jouw ogen hoor, de zaken liggen namelijk echt zo! Ik sluit me verder aan bij jouw redenering, dat ze bewust het risico aanvaarden, tot tweemaal toe zelfs! Bij in dienst treding en wanneer ze zijn klaargestoomd en besluiten dit werk te willen.
Frappant dat er enkele van de problemen die in screbrenica speelden gewoon weer de kop op steken!
Dat bedoelde ik met mijn door allen gewaardeerde vergerlijking met de padvinderij. Het lijkt namelijk echt wel alsof ze op schoolreisje mogen. Nederland doet mee aan de oorlog met de grote mensen. Alleen als er 1 dode aan de zijde van Irak valt, wordt de betreffende soldaat opgepakt!
Valt er een slachtoffer, dan is meteen het risico te groot.
Mijn advies: Maak een keuzen, doe mee en aanvaard de risico's of doek het hele zooitje op. (het is me bekend dat het probleem niet zozeer ligt bij zij die het uitvoeren!)

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:46

lis"]
[quote="Tigger schreef:
Maar om dit soort "incidenten" af te doen als "je kiest er zelf voor" Is wel heel erg kortzichtig. Denk eerst eens na voor dat je wat roept.
Waarom denk je dat NL altijd zo paniekerig reageert met dit soort dingen?
Niet omdat we lafaards zijn, maar omdat wij niet 'gemachtigd' zijn om op te treden hier tegen. Ons mandaat ligt heel anders... Wij zijn zogenaamde 'Vredes-soldaten' en niet zoals de Amerikanen 'Oorlogs-soldaten'... Om maar even kindertaal te gebruiken. Die mannen doen super goed werk, waardeer eens wat ze doen.


Natuurlijk kies je ervoor. Je gaat een oorlogsgebied in, dan is het wel heel onnozel om te zeggen; "We zijn vredes-soldaten". Zal wel, maar je zit in oorlogsgebied en dat is link. Dat weet je van te voren, dus je kiest er wel voor.

Dat doet overigens niets af aan het feit dat het verschrikkelijk is dat deze jongeman overleden is. En imo is de overheid hiervoor verantwoordelijk.
[/quote]

Je gaat idd een oorlogsgebied in, niet omdat dit zo leuk is, maar omdat het moet van de regering.
Wij zijn vredessoldaten ja.
Weet je wat dat inhoudt?
Dat je niet mag schieten, zelfs niet als je beschoten wordt.
Zie het verhaal Erik O.
Iemand met een perfecte staat van dienst wordt ineens kapot gemaakt omdat hij zijn collega's verdedigde.
Die man had een medaille moeten krijgen!
Daar zit het dus zo vreselijk fout in de politiek van NL.
In Den Haag denken ze blijkbaar nog steeds dat een oorlogsgebied iets romantsich is en dat onze soldaten daar veilig zijn.
Ik vind dat ze de soldaten terug moeten trekken na deze missie, en ze pas terug moeten laten keren op het moment dat de VN de macht krijgt over de troepen daar.
Maar ja, wie ben ik?
De missie wordt hoogstwaarschijnlijk verlengt tot en met februari, dus mijn vriend gaat gewoon die kant op in juni...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:23

Trouwens, voor de mensen die er behoefte aan hebben:
Op www.luchtmobiel.nl is een condoleanceregister geopend.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:50

Zulke dingen zijn altijd even schrikken als je dat hoort.
Ik ben het er mee eens dat je als voor zo'n beroep kiest weet dat er bepaalde risico's aan zitten, maar die zitten aan meer beroepen.
Als iemand tijdens zo'n missie gedood word, word iedereen pas echt aan de risico's herinderd.
Maar die discissie die gisteren op tv was dat ze zich maar moesten terug trekken vind ik nergens op slaan. Zulke dingen zijn gewoon niet altijd te voorkomen in dat soort gebieden.