Nederlandse soldaat in oorlogsgebied dood...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:52

Desiree"]
[quote="favorietje schreef:
en hoeveel mensen zijn er niet gedood door nederlanders al dan niet terecht?
Als militair weet je dat dat het kan gebeuren, zij kiezen er voor o oorlog te voeren. De mensen die in een oorlogsgebied wonen meestal niet.

dit schiet mij ook een beetje in het verkeerde keelgat. De nederlanders zitten daar helemaal niet om daar oorlog te voeren, sterker nog; ze mogen niemand neerknallen.

Dit was een man van slechts 36 jaar, en laat waarschijnlijk een gezin achter. Als het zo moet, dan haal die nederlanders daar maar weg. IK heb het er niet voor over, voor dat land, om daar onze goedwillende mensen aan op te offeren...
[/quote]

Deze man laat inderdaad een gezin achter, 2 kinderen en zijn vrouw. Een schoolvriendin van me werd vanochtend plat gebeld door de kranten omdat zij dezelfde achternaam heeft als deze man en in hetzelfde dorp woont.
En favorietje; think before you act zou ik zeggen. (met andere woorden denk na voordat je iets zegt, je hebt géén idee waar je het over hebt!)

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:22

MissJ schreef:
Je gaat idd een oorlogsgebied in, niet omdat dit zo leuk is, maar omdat het moet van de regering.


Kom op, zeg. Dienstplicht is afgeschaft, je tekent gewoon voor het leger en alles wat daarbij komt kijken.. Je wéét dat je in een risicovolle, of zelfs levensbedreigende situatie terecht kan komen. Of zijn dat allemaal dombo's in het leger?

Je kiest er gewoon voor. (lees; punt).

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:27

Ja, allemaal dombo's, hersenloze idioten die niks anders kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:35

MissJ schreef:
Ja, allemaal dombo's, hersenloze idioten die niks anders kunnen.

Maar het is natuurlijk wel vreselijk naief om te denken dat er geen risico's zijn als je militair wordt!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:37

MissJ schreef:
Ja, allemaal dombo's, hersenloze idioten die niks anders kunnen.


Zoals jij het stelt lijkt het er idd op. Toch denk ik dat het merendeel van alle soldaten dondersgoed weten waar ze aan beginnen hoor.
Als iemand dat niet weet, zitten ze niet helemaal op hun plek in het leger en is er wrs een foutje gemaakt tijdens de IQ test.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:14

Ik wist ook precies waar ik aan begin en nog steeds. Ja, er zitten risico's aan, tuurlijk kun je dood gaan... maar goed, dat kan ik ook als ik de straat over steek.

Het probleem is ons mandaat!!! Leest er iemand eigenlijk wel? Het gaat er niet om dat we ons kop in het zand steken, dat we niet weten waar we aan beginnen, dat we niet bereid zijn om te doen, wat jullie blijkbaar denken dat we moeten doen. Verward Maar dat als de bevolking, waar wij voor zijn, tegen ons keert, wij een probleem hebben.... aangezien wij niet zoveel mogen.

Maar goed..laat maar, blijkbaar hebben jullie een heel ander beeld van het Nederlandse leger en kijken jullie teveel films.
We leven in de 20e eeuw...

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:48

Tigger schreef:
Het probleem is ons mandaat!!! Leest er iemand eigenlijk wel? Het gaat er niet om dat we ons kop in het zand steken, dat we niet weten waar we aan beginnen, dat we niet bereid zijn om te doen, wat jullie blijkbaar denken dat we moeten doen. Verward Maar dat als de bevolking, waar wij voor zijn, tegen ons keert, wij een probleem hebben.... aangezien wij niet zoveel mogen.

Maar goed..laat maar, blijkbaar hebben jullie een heel ander beeld van het Nederlandse leger en kijken jullie teveel films.
We leven in de 20e eeuw...


Misschien moet jij wat beter lezen. Het gaat erom dat (hoe triest het ook is dat deze man dood is) zijn dood een gevolg van het risico van het vak is. En volgens mij staat deze stelling behoorlijk sterk, dus waarom we hierover uberhaupt discussieren is mij niet helemaal duidelijk.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:06

Sjonge jonge, zullen we het even leuk houden?????
Lis, iets minder beledigend mag wel.
Ook jij hebt de waarheid niet in pacht, je bent ook maar een mens.
Zullen we het leuk houden?:)
Faye, ik denk dat jij mij verkeerd begrijpt.
Ik weet donders goed wat de risico's zijn, niks naiefs aan mij.
Mijn vriend is in Kabul meerdere malen beschoten, dus ik weet heel erg goed wat er kan gebeuren.
Ik wilde alleen duidelijk maken dat de soldaten niet vol enthousiasme staan te springen voor een uitzending, dat het opgelegd wordt, dat ze daar mee om gaan, zich voorbereiden en dan zo goed mogelijk hun werk daar uitvoeren.
Dit is ook alles wat ik er nog over wil zeggen.
Het is erg genoeg dat er zoiets gebeurd is, zonder dat wij elkaar in de haren vliegen.
Toch?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:18

Natuurlijk weet je dat je als soldaat risico loopt, maar de Nederlandse soldaten zijn daar om de bevolking te helpen. Ze zijn er niet om daad werkelijk oorlog te voeren, dan had de Nederlandse regering ze direct gestuurd toen Busch daarom vroeg.
Doordat de situatie steeds gevaarlijker wordt kunnen de Nederlanders hun taak niet meer uitvoeren. Waarom zouden ze daar dan blijven, om te dienen als schietschijf? Of om ontvoert te worden en als afpersingsmiddel gebruikt te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:18

Alsje niet staat te springen voor uitzending, waarom wordt je dan militair. Voor de oefeningen op de hei? Je weet toch dat dat er bij hoort? En dan neem je ook het risico dat je gewond raakt of erger, gedood wordt. En daar heeft het mandaat niks mee te maken. Als je onder die condities niet kan werken, moet je een andere baan zoeken. Hard, maar waar!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:30

Laat maar Faye, blijkbaar wil je het niet van een andere kant zien.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:36

Eerlijk gezegd verbaasde het me nog dat het zolang goed is gegaan daar in Irak met de Nederlanders.
Gezien de situatie daar was het natuurlijk een kwestie van tijd voor de eerste slachtoffers zouden vallen.

Het is vreselijk voor de nabestaanden dat dit gebeurd is, maar zoals hierboven al eerder gezegd: het is een risico dat je neemt als je militair wordt.
Ook vredesmissies zijn niet voor de fun.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 10:14

Mensen die er zelf niet dichtbij zitten of er iets mee te maken hebben geven hier toch heel andere dingen aan als de mensen die er wel direct of indirect ( via vriend o.i.d ) mee te maken hebben...

Het is een risico, dat is waar, maar dat is niet een reden om het maar op af te schuiven zoals hier af en toe lijkt te gebeuren : Eigen schuld, dikke bult dat je dood bent...
Dat is een beetje kortzichtig vind ik, niemand kiest ervoor om doodgeschoten te worden al ligt dat risico daar.
Jullie kiezen er toch ook niet voor vertrapt te worden door een paard ? Is ook een risico van het paardenvak..
Bij die door zn hengst doodgetrapte man, roepen jullie daar net zo hard : Risico van het vak ??

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:48

Ik zal wel iedereen over me heen gaan krijgen maar voorruit:

Na diverse gesprekken met beroepsmilitairen te hebben gevoerd in zowel hoog als laag kader is me één ding opgevallen: de doorgaans naïviteit over het verlies van hun eigen leven tijdens oorlogs situaties. Standaard opmerkingen als ik ben bereid voor het land te sterven of ik zal immer doen wat mij wordt opgedragen verbaast mij hoogst. Of dit op de academies wordt ingeprent weet ik niet maar kennelijk denken veel militairen er niet of niet goed over na wat de vreselijke consequenties kunnen zijn.

Mijn persoonlijke mening is dan ook als iemand vrijwillig tekent in een beroepsleger te gaan ook de bijbehorende consequenties dient te aanvaarden. Een ander verhaal wordt het indien het nog een verplichte diensttijd zou zijn.

Militairen dienen zich dus terdege te realiseren wat de gevolgen kunnen zijn en niet alleen voor zichzelf maar zeker ook voor hun omgeving.
Reclame spots op tv zijn dan meer dan misleidend en presenteren het leger als een stoer stukje speelgoed. Ik vrees dat ze weinig nieuwe aanmeldingen krijgen als ze werkelijke slachtoffers in beeld brengen.

Hoe dan ook blijft het verlies van elk mensenleven onaanvaardbaar. Helaas zit de wereld rotter in elkaar dan we zouden willen en blijven legers noodzakelijk. Gelukkig blijven er ook militairen die deze klus voor onze samenleving "willen" klaren, maar ik zet er ernstig grote vraagtekens bij of de personen in kwestie daadwerkelijk de risico's kunnen overzien. Misschien moet het hele militaire systeem eens op de schop.....te beginnen met eerlijke informatie verstrekking.....!
Laatst bijgewerkt door pegassa op 13-05-04 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:57

SANEX schreef:
Mensen die er zelf niet dichtbij zitten of er iets mee te maken hebben geven hier toch heel andere dingen aan als de mensen die er wel direct of indirect ( via vriend o.i.d ) mee te maken hebben...

Het is een risico, dat is waar, maar dat is niet een reden om het maar op af te schuiven zoals hier af en toe lijkt te gebeuren : Eigen schuld, dikke bult dat je dood bent...
Dat is een beetje kortzichtig vind ik, niemand kiest ervoor om doodgeschoten te worden al ligt dat risico daar.
Jullie kiezen er toch ook niet voor vertrapt te worden door een paard ? Is ook een risico van het paardenvak..
Bij die door zn hengst doodgetrapte man, roepen jullie daar net zo hard : Risico van het vak ??


Ja door eigen paard te worden doodgetrapt is een risico dat je loopt als je paarden houdt. Je moet wel erg naïef zijn te denken dat dat jou nooit zou kunnen gebeuren. Hetzelfde geldt voor een dodelijke val van je paard.

Als je geen risico wilt lopen om door een ongelukkig iets om het leven te komen blijf dan vooral thuis aan je stoel geplakt zitten hopend dat wel iemand je boodschappen komt brengen omdat je anders verhongerd. Stel je voor zeg......op weg naar de supermarkt ondersteboven worden gereden......het zou je zomaar kunnen gebeuren!!

Bij iedere stap die je zet neem je een risico.....het is aan jouzelf (en niemand anders) te bepalen hoeveel risico je in het leven wenst te nemen.
Maar aanvaard dan ook de conseqenties. Of je nu paarden, giftige slangen of leeuwen wenst te gaan houden......of misschien zelfs wel het leger in wilt.

Het leven is een gunst, geen vanzelfsprekendheid!!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:01

Idd Sanex, ik zit nu ook met mijn poot omhoog vanwege een paardrij-ongeval en het eerste wat ik zei was: dat is het risico van het vak.
Je weet dat het je kan overkomen dus je hoort mij nu ook niet erover klagen. Het is inherent aan de paardensporthobby.
Als ik over een paar weken weer op een paard kan zitten zal ik dat zeker niet nalaten.
Dus toch een risico waar je je terdege van bewust bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:04

volgens mij denkt niemand eigen schuld, dikke bult...

Alleen is het wel het risico van het vak. En inderdaad, als ik van een paard val en ik ga dood, of raak verlamd, tja, dan had ik niet op dat paard moeten gaan zitten...

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:05

hahahaha......en waarschijnlijk dacht het betreffende paard daar nét zo over Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:17

pegassa schreef:
hahahaha......en waarschijnlijk dacht het betreffende paard daar nét zo over Knipoog



Hahahaha ja.."ik zei nog zo........geen bommetje!!"

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:22

hahahahaha........zeker een paard in oorlogs stemming...ook een risico kunnen er zo maar overal bommetjes opduiken.

Is het bij mij op stal iedere dag oorlog.........hahaha..allemaal tijdbommetjes Haha! Met alle bijbehorende risico's zou ik ze voor geen goud willen missen!! Dan maar een paar jaar eerder dood, heb ik in iedergeval "fun" gehad!!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:27

Zodra je tekent voor het leger, weet je ook dat er een mogelijkheid inzit dat je wordt uitgezonden. Het Nederlandse leger is idd alleenmaar op vredesmissies, maar wel IN een oorlogsgebied, waar dus nog altijd geweld voor kan komen, en helemaal in een land als Irak weet je het nooit. Je weet de consequenties en je wordt er voor klaargemaakt om op zulke missies te gaan. En tuurlijk is het niet eigen schuld dikke bult, maar je weet wel dat het kan gebeuren en dat weet iedereen, maar iedereen steekt zijn kop in het zand, want ons de oh zo geweldige nederlanders zal wel weer niks overkomen, maar zodra er wat gebeurd staat het hele land op zijn kop, dat ze maar terug moeten komen enzo, maar we wisten toch de risico's van te voren?? Dan hadden we ze er nooit heen moeten laten gaan, ondertussen waren we nog zo trots want we leverden zulks goed werk en de mensen daar zijn wel blij met hun, maar er lopen veel terroristen rond die het zoals nu ook weer voor eht gewone Iraakse volk verpesten en nou moeten wij die gewone mensen maar laten stikken, omdat er iemand van ons is overleden aan de gevolgen van 1 iemand van hun. Het verbaasd mij dat er niet veel eerder iemand is gestorven.
En ik vind het ook heel erg dat er niet over praten als er een militair van een ander land doodgaat, maar zodra er een nederland gaat iedereen in snikken uitbarst, natuurlijk is hte heel erg voor de familie en andere nabestaanden, maar al die andere doden hebben ook nabestaanden hoor en zijn net zo goed mensen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:34

Het is vreselijk voor die familie.. Maar hier wordt een vreselijke ophef over gemaakt,alsof dit de eerste keer is dat zoiets gebeurd en zelfs de koningin betuigd haar medeleven.. Erg goed allemaal , maar dat hebben wij niet meegemaakt toen mijn oom op een mijn is gereden in bosnie een aantal jaar terug. Zijn collega achterin was opslag dood, en mijn oom heeft 3 uur lang met een geweer in zijn handen gelegen( omdat hij niet meer kon bewegen) en zijn andere collega is hulp gaan halen..
Inmiddels zit mijn oom na geprobeerd te hebben zijn zenuwen nog te herstellen en zeer zware revalidatie alsnog voor de rest van zijn leven in een rolstoel.. En waarvoor was hij in bosnie.. als eerste hulp, dus het kan iedereen overkomen, niet alleen de soldaten..
Ik wens hierbij dan de familie ook heel veel sterkte toe, want je gaat door een hel als je dit meemaakt..

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:54

Vora schreef:
We hebben gelukkig vandaag weer een telefoontje gehad uit Irak. Een hele goede vriend zit op dit moment in Irak in Camp Smitty. Hij is vorig jaar ook een paar maanden geweest, maar toen was de situatie heel anders. Toen konden de Nederlanders hun taak uitvoeren. Op dit moment wordt dat steeds moeilijker.
Het loopt op dit moment gigantisch uit de hand en ik ben bang dat we op weg gaan naar een tweede Viëtnam. De Nederlandse militairen zijn straks niet meer in staat om hun taak uit te voeren omdat het gewoon te gevaarlijk is, waarom zouden ze dan nog moeten blijven?
Ik vindt dat de militairen deze termijn nog uit moeten zitten en dat de Nederlandse regering moet besluiten om er geen nieuwe troepen meer heen te sturen.


Ik ben er ook voor om ze terug te halen als de situatie verslechtert.
Voor zover ik weet hebben onze mannen daar niet eens de spullen voor om te gaan vechten als het erop aan komt.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:53

MissJ"]
Sjonge jonge, zullen we het even leuk houden?????
Lis, iets minder beledigend mag wel.
Ook jij hebt de waarheid niet in pacht, je bent ook maar een mens.
Zullen we het leuk houden?

[/quote] Ik zie niet in waar ik iemand heb beledigd Verward

[quote="MissJ schreef:
Ik wilde alleen duidelijk maken dat de soldaten niet vol enthousiasme staan te springen voor een uitzending, dat het opgelegd wordt, dat ze daar mee om gaan, zich voorbereiden en dan zo goed mogelijk hun werk daar uitvoeren.


Natuurlijk sta je niet te springen om uitzending. Er zitten ook veel millitairen in het leger voor de centen, want wees eerlijk, je kan er een leuke boterham verdienen. Maar ook die mensen zullen zich er toch terdege van bewust moeten zijn dat het vak een groot risico met zich meedraagt?
Nederland houdt zich idd alleen bezig met vredes-missies, maar als de hel uitbreekt in Nederland kan je niet meer spreken van vredes-soldaten, maar zullen deze zelfde millitairen moeten vechten voor het land. En ook al is het behoorlijk onwaarschijnlijk dát het gebeurt, ik neem toch aan dat je daar wel even over na denkt voor je dat papiertje tekent?
Zo niet, dan zit je (nogmaals) niet op de juiste plek.

Niemand heeft het over eigen schuld, dikke bult. Ik wil iig alleen duidelijk maken dat, het feit dat men zo geschokt is over de dood van één Nederlandse soldaat, mij nogal verbaast.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:36

ik ben hier ook heel erg van geschrokken...mijn vader zit bij het leger en hij moet zeer waarschijnlijk ook naar Irak..
Ik heb hem gelijk opgebeld en gezegt dat als hij daarheen moet hij maar lekker ontslag neemt...ik vind het een beetje te gevaarlijk worden en zo komt het ook best dichtbij vind ik...