anti-stotter-apparaatje :-)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:57

Suleika"]
[quote="Cathelijne"][quote="Suleika schreef:
kennen jullie ook de cooper-kit... of cooper methode?


Ik heb er even wat over Gegoogled en het komt me bekend voor van wat mijn therapeute ook deed, als ik het goed heb heeft 't te maken met een cirkel waar je uit moet breken. Je bent bang om te stotteren, dus spreek je minder. Als je 't dan weer probeert, lukt het weer niet om vloeiend te spreken waardoor het zelfvertrouwen verder daalt enz. Am I right?
[/quote]

Ja zo ongeveer wel ja. Werkte het bij jou wel goed?
Hier ben ik benieuwd naar, omdat we op school ook bezig zijn met deze methode. Altijd goed om echt praktische ervaringen te horen!
[/quote]

Ja, het werkte goed bij me. Mijn therapeute maakte hierbij gebruik van paradoxale intentie om de cirkel te doorbreken. Ik heb daar zo ongeveer alles gedaan wat ik eigenlijk niet durfde, telefoneren ("hier heb je 't nummer en vraag maar 's hoeveel een rondvlucht kost"), boodschappen (met een lotgenoot en therapeute 1,5 uur winkelen en van alles vragen). Het was vooral leuk om de reacties van anderen 's goed te bekijken. Veel mensen durven stotteraars niet recht aan te kijken, vaak kijken ze langs je heen of draaien ze een oor toe Clown Hallo, ik sta hier!!!!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:00

Ja inderdaad. Dat leren we ook nou, rustig blijven tegen een stotteraar. Aandacht geven en niet de zinnen af willen maken enzo.
Ja wij moeten over een tijd naar het station gaan. Net doen of we stotteren en dan iets gaan kopen. Moeten we ook opnemen en een verslagje ervan maken hoe je je erbij voelde enzo. Lijkt me wel interressant.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:33

Suleika schreef:
Ja inderdaad. Dat leren we ook nou, rustig blijven tegen een stotteraar. Aandacht geven en niet de zinnen af willen maken enzo.
Ja wij moeten over een tijd naar het station gaan. Net doen of we stotteren en dan iets gaan kopen. Moeten we ook opnemen en een verslagje ervan maken hoe je je erbij voelde enzo. Lijkt me wel interressant.


Het is idd best interessant. Mij is het gedrag van anderen pas gaan opvallen toen mijn therapeute al nep-stotterend Knipoog in een reisbureau iets vroeg. Die vrouw keek echt volledig langs haar heen. Ze kon zich écht géén houding geven
Waar ik idd ook een pest hekel aan heb, is dat anderen zinnen van mij gaan afmaken. Krijg daar echt de kriebels van... Ze gokken namelijk toch nooit goed Knipoog

Ok, het is eigenlijk voor kinderen, maar voor de leken staat hier duidelijk uitgelegd wat stotteren is en hoe ermee om te gaan Site, menu stotteren

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:46

Ja, wel raar dat je het pas ziet als een ander het voordoet! Maar misschien komt het omdat je gewent bent dat mensen dan langs je heen kijken ( ? ).
Ik ben benieuwd hoe ik reageer als mensen mij negeren als wij zo die nep-stotter opdracht moeten doen!

Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 10:28

Ik weet dat dit topic een tijdje heeft stilgelegen maar ik kan het niet laten hierop te reageren...

Ik moet ook voor mijn stottertherapeute een hele 'brief' schrijven in welke situatie ik stotter en wat ik er bij voel...

Hoort dat bij elke stottertherapie dat je bijvoorbeeld naar de winkel,station,... moet om iets (stotterend) te vragen? Tjeezes, daar heb ik enorm schrik voor hoor dan... Bloos! Of misschien een winkel ergens aan de noordpool waar niemand me kent...
Het scheelt wel een hoop dat ik enorm vertrouwen heb in mijn logopediste...

Hadden jullie ook zo'n geluk ivm de keuze van de logopediste? Ik heb ze namelijk niet kunnen kiezen maar heb het gewoonweg getroffen, een schat van een mens. Hoe ze tegen me kan praten, echt chapeau... Ik had echt nood aan iemand die me serieus neemt en me kan begrijpen... Zij doet dat zeker. (ik weet dat dat haar job is maar toch...)

Nu had ik nog een vraagje... Mijn stottertherapeute is voor een week op vakantie ( Verdrietig ) Ik heb pas één les gehad (een half uurtje). Daarbij heb ik leren ademhalen, het was een zeer ontspannen leuke les. Ze zei dat ik eerste moest oefenen al liggend, dan pas al zittend, lopend, enz Dat sommigen hier pas na 10 weken echt goed mee weg zijn... Ik zat nog niet helemaal op mijn stoel en begon al te oefenen. Het lukte en na 1 dag kon ik al helemaal ongecontroleerd mijn ademhaling (met de v,f,w en s-klanken) Ik ben dus al helemaal 'klaar' met mijn huiswerk... Hebben jullie soms tips wat ik nog kan oefenen?

Ik moest even mijn verhaal kwijt Haha!