(onterrecht) Ontslagen Wat nu???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:10

dimmelim schreef:
Wat is factor 2 en de fictieve opzegtermijn?


Sorry, ik vergeet steeds dat wat voor mij vanzelfsprekend is, voor een ander abacadabra kan zijn Haha!

Bij ontbinding via de kantonrechter op neutrale gronden (niemand heeft schuld aan het ontslag) wordt factor 1 gehandhaafd. De kantonrechtersformule is A x B x C

A = aantal jaren in dienst
B = laatst genoten salaris plus extra's
C = correctiefactor.

Om die correctiefactor gaat het nu.

Als het op neutrale gronden is, wordt factor 1 gehandhaafd, je krijgt dus, sec gezien, het aantal maandsalarissen x het aantal jaren dat je in dienst bent mee als zijnde vergoeding.

Als je zelf schuldig ben aan je ontslag, kan het zo zijn dat je minder vergoeding meekrijgt, of zelfs helemaal niets, het is allemaal tenslotte je eigen schuld. Dan kan factor 0,5 of 0 worden gehandteerd.

Als het bedrijf overduidelijk schuldig is aan het feit dat jij je baan verliest, kan de kantonrechter beslissen je méér vergoeding te geven, dan kan bijvoorbeeld factor 1,5 of 2 worden gegeven.

Stel, je hebt een salaris van 1200 euro per maand en je bent 3 jaar in dienst. Je werkgever is schuldig aan jouw ontslag. De kantonrechte beslist dat en besluit factor 2 te hanteren.
Dan krijg je een vergoeding van: 3 x 1200 x 2 = 7200 euro mee.

DAt is in ieder geval een schrale troost.

Fictieve opzegtermijn:

Als een werkgever jouw arbeidsovereenkomst wil ontbinden, moet er rekening gehouden worden met een opzegtermijn. Deze is afhankelijk van de CAO of het BW, ik ga daar nu verder even niet op in.
Deze opzegtermijn gaat lopen vanaf de dag dat de kantonrechter uitspraak doet van ontslag. Wel mag er altijd één maand van de opzegtermijn afgetrokken worden, ten gunste van de werkgever. Maar er moet altijd minimaal 1 maand overblijven!

Voorbeeld: je wordt ontslagen door de kantonrechter op 11 mei 2004, het ontslag gaat volgens het vonnis in op 1 juni 2004. Per deze datum krijg je je officiele ontslag. Je hebt twee maanden opzegtermijn, waar de werkgever zich aan moet houden. Omdat er sprake is van een ontslagprocedure, mag er nu 1 maand vanaf getrokken worden.
Er blijft dus 1 maand over.

De opzegtermijn gaat nu lopen vanaf 12 mei 2004 (de dag na het vonnis) en eindigt een maand daarna (immers, een maand opzegtermijn) de opzegtermijn houdt dus op op 11 juni 2004. Dan moet er altijd opgezegd worden tegen het einde van een kalendermaand. Dat houdt in, dat je pas werkloos wordt op 1 juli 2004!!! Je krijgt natuurlijk een vergoeding mee omdat je ontslagen wordt. Bij het aanvragen van een ww-uitkering wordt daar ook naar gekeken, omdat je dus geen recht hebt op een ww-uitkering over de maand juni 2004. Zou je een vergoeding krijgen van 7200 euro, dan is dat voldoende om die maand door te komen.
Maar je krijgt dan dus wel een maand lang helemaal niks, omdat er dus geacht wordt, dat je van je vergoeding leeft! Denk dus niet dat je lekker naar de bahama's kan gaan van je vergoeding, dat kan in sommige gevallen dus niet.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegd heb.
Het kan dus belangrijk zijn om als je het maximale uit de kan wilt halen, je eist in je procedure, dat je werkgever de opzegtermijn goed hanteert, of dat je in ieder geval flink wat geld meekrijgt, waardoor je je periode van eventuele geen recht op uitkering, goed kunt overbruggen.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:18

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Gelukkig zit ik (bij mijn weten) niet in de gevarenzone qua werk maar dit soort informatie is altijd handig te weten. Ik hoop dat Robyn er haar voordeel mee kan doen.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:20

Heel duidelijk idd, ik ga er zeker wat mee doen.
En ik ga me dus ook maar bij het CWI inschrijven.

Nogmaals bedankt

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:25

Verder is het hebben van een goede advocaat die duidelijk jouw belangen behartigt ook handig voor het verkrijgen van de juiste beloning en resultaat!!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:50

Misschien overbodige info, maar laat voorlopig wat er bij je op het werk gezegt wordt links erin en rechts eruit gaan. Er werd al geschreven dat ze je zoveel mogelijk zullen ontmoedigen zelf stappen te ondernemen. Houdt hen ook zo min mogelijk op de hoogte van waar je mee bezig bent mbt het aanvechten van je ontslag...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:18

pff, wat een ranzige praktijken in dat bedrijf zeg, ik kan me voorstellen dat ze niet willen dat je je collega's inlicht, dan hebben ze gelijk opstand!

Succes met aanvechten en heel veel sterkte de komende tijd, laat het van je afglijden... Het is walgelijk wat ze doen.