geloofsuitingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:36

Ja ik kijk er dus ook nooit naar maar herinner me alleen die eendekop van haar Haha!. Ik weet het gewoon niet meer.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:42

Ik snap niet waar mensen zich druk om maken, als mensen hoofddoekje's willen dragen laat ze lekker.
Hoe kan je daar nou meezitten?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:57

Dat vraag ik me dus ook af Avanti. Ikzelf heb er echt geen last van als iemand een doekje draagt. Ik let zowieso niet zo op het uiterlijk van anderen. Vind het belangrijker water binnenin zit, hoe cliche dat ook klinkt. Als ik er maar lekker mee kan lachen dan vind ik het allang best.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:17

Tja en hoe vinden jullei dit geval dan>
Meisje zal in de 2de of 3de zitten 14-15 jaar oud dus, draagt hoofddoekje. Maar dan verder> minirok met gatenpanty met heupketting en punt laarzen. Staat met de grootste player van de school elk tussen uur kusjes te geven(meneer zoent niet, vind hij intiemer dan seks(dat doet hij dus wel)) En in de pauze staat ze met een leeftijdsgenootje intiem tegen de kluisjes.
Ik heb de neiging om eens met haar te gaan praten(uitleg vragen) want ik vind dit niet kloppen... hoofddoekje is kuisheid, en dan het gedrag van dit meisje...

Dat van die kruizen ik heb er zelf ook een met steentjes er in niet extreem groot ong 8 cm lang, en draag die ook alleen als "fashion-item" ben absoluut niet een god-aanhanger(hoor mij maar niet als ik boos ben Schijnheilig ), maar vind dat kruis mooi, als het een cirkel was geweest had ik het ook gekocht...

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:33

Avanti schreef:
Ik snap niet waar mensen zich druk om maken, als mensen hoofddoekje's willen dragen laat ze lekker.
Hoe kan je daar nou meezitten?


Beetje kort door de bocht, vind je niet?! Misschien moet je iets beter lezen. Wij zeggen niet dat mensen geen hoofddoekjes mogen dragen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 22:15

verootjoo"]
[
Dat klopt niet helemaal. Een hoofddoekje komt niet voort uit geloofsovertuiging maar uit cultuur. Zo laten vrouwen hun onderdanigheid zien. Daarom vind ik ook niet dat kinderen hier op scholen met hoofddoekjes mogen lopen. Op een nederlandse school is een nederlandse cultuur dus daar moeten ze zich dan maar naar gedragen. Als een lerares dat gaat dragen vind ik het helemaal vragen om problemen eigenlijk, tenzij ze op een Islamitische school werkt. Maar ik vind het ook belachelijk dat ze hier in NL islamitische scholen gaan bouwen. Het is ons land, onze cultuur, dus daar moeten ze zich naar gedragen en als ze dat niet willen gaan ze maar naar hun eigen land en niet alleen hier komen om van onze sociale zekerheid te profiteren.
Zo, dat was mijn betoog
[/quote]

Wat jij zegt klopt niet helemaal. De koran schrijft het wel degelijk voor aan vrouwen EN mannen om hun haar te bedekken, evenals de armen en benen. Haar wordt beschouwd als een lichaamsdeel dat je niet toont. Verder is het aan ieder voor zich om te bepalen in hoeverre hij/zij zich daaraan houdt.

Het is wel zo dat de cultuur bepalend is voor de interpretatie van de koran.[quote="fsoudan"]
@ twister. De meeste turken dragen hier ook geen hoofddoek dat zijn vaker de marokanen. In vele gevallen vind ik dat de Nederkander vergeleken de Alochtone al word gediscrimineerd.

Er zijn landen waar de vrouwenrechten veel verder gaan als alleen een hoofddoek dragen. De hoofddoek word gedragen om GEEN lust op te wekken bij de mannen. Dus het is de zorg voor de vrouw dat een man van haar afblijft!! Laat staan als je man denkt dat je vreemd gaat... moet je 3x over een ernstig hete lepel likken.... als je blaren op je tong hebt... krijg je de doodstraf let wel dit is alleen als je man het verdenkt en niets zekerweet.

Kijk en die vrouwen en mannen komen hier in Nederland .... en ineens is alles vrij... uiteraard kan dat niet goed gaan.
In blijf van mn lijf huizen zitten dan ook meer dan de helft allochtone vrouwen....
Hoe vaak hoor je het wel niet dat er weer een vrouw is vermoord door haar man? Zelfs dochters worden vermoord door vaders omdat ze niet meer volgens het "geloof" ( Misselijk ) leven.

Ja duidelijk genoeg ik kots ervan.... Discrimineer ik NEE maar ik vind dat vrouwen ook recht hebben en landen zoals Marokko of saudi arabie, nigirea hebben de vrouwen geen rechten.
[/quote]
allee, dit mag gerust gezegd worden, want dat is zo. Maar... hier wordt het geloof verward met de cultuur, maar goed, het zijn de mensen zelf die zich daar schuldig aan maken.

Turkije is echt toch een moslimland. >Maar daar zijn ze normaal. Daar zijn vrouwen volwaardige mensen in de cultuur.

Zoals ik al eerder zei, is een hoofddoekje niet bedoeld om verleidingen te voorkomen maar meer een fatsoensnorm.


[quote="Martenique schreef:
Tja en hoe vinden jullei dit geval dan>
Meisje zal in de 2de of 3de zitten 14-15 jaar oud dus, draagt hoofddoekje. Maar dan verder> minirok met gatenpanty met heupketting en punt laarzen. Staat met de grootste player van de school elk tussen uur kusjes te geven(meneer zoent niet, vind hij intiemer dan seks(dat doet hij dus wel)) En in de pauze staat ze met een leeftijdsgenootje intiem tegen de kluisjes.
VInd ik niet kunnen nee. Immers, je benen behoren volgens de koran OOK bedekt te worden, om dezelfde redenen als je haren. En waarom zou je dan het een bedekken, en het ander niet? Bepaald niet consequent en niet doelmatig.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:38

Zo'n meisje als Martenique beschrijfd kan ik moeilijk serieus nemen.... maar goed, dat vind ik net zo goed van zulke meisjes zonder hoofddoek

Wat Desiree hierboven schrijft: OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:32

Eliane, petten zijn er in NL altijd al geweest, maar dan van een iets ander modelletje. Het is in NL ook altijd normaal geweest om petten, hoeden en alle andere hoofddeksels af te zetten als je ergens binnen bent. Voor dames gelden andere regels dan voor heren, maar bij dames zijn de hoeden vaak decoratief en niet zozeer om het hoofd warm te houden.
Voor petten geldt hetzelfde als voor jassen, als je ergens bent, doe je je jas uit.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:41

Ik gaf ook al toe dat het een erg flauw voorbeeld was Lachen ...Maar goed, ik geloof dat iedereen verder mijn punt wel begreep.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:47

xtwisterx"]
[quote="Avanti schreef:
Ik snap niet waar mensen zich druk om maken, als mensen hoofddoekje's willen dragen laat ze lekker.
Hoe kan je daar nou meezitten?


Beetje kort door de bocht, vind je niet?! Misschien moet je iets beter lezen. Wij zeggen niet dat mensen geen hoofddoekjes mogen dragen.
[/quote]


Jij moet ook beter lezen..........................

Ik zei niet dat jullie zeggen dat ze geen hooddoekje's mogen dragen, maar dat mensen zich daar druk om maken. Lips are sealed

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 13:35

Martenique schreef:
Meisje zal in de 2de of 3de zitten 14-15 jaar oud dus, draagt hoofddoekje. Maar dan verder> minirok met gatenpanty met heupketting en punt laarzen. Staat met de grootste player van de school elk tussen uur kusjes te geven(meneer zoent niet, vind hij intiemer dan seks(dat doet hij dus wel)) En in de pauze staat ze met een leeftijdsgenootje intiem tegen de kluisjes.
Ik heb de neiging om eens met haar te gaan praten(uitleg vragen) want ik vind dit niet kloppen... hoofddoekje is kuisheid, en dan het gedrag van dit meisje...


Misschien vindt ze dat hoofddoekje gewoon mooi?
Misshcien betekent het voor haar iets heel anders dan kuisheid of wat dan ook?
Hte is niet omdat dat algemeen aanvaardt wordt als symbool voor kuisheid dat het daarom ook voor iedereen zo is.

Citaat:
Dat van die kruizen ik heb er zelf ook een met steentjes er in niet extreem groot ong 8 cm lang, en draag die ook alleen als "fashion-item" ben absoluut niet een god-aanhanger(hoor mij maar niet als ik boos ben Schijnheilig ), maar vind dat kruis mooi, als het een cirkel was geweest had ik het ook gekocht...


Ja, kijk, daar zeg je het zelf...
Jij draagt ook een religieus symbool wat voor jou totaal geen religiezue betekenis heeft, dus waarom zou dat met een hoofddoekje niet mogen?
Ieder gelijk voor de wet toch?

Ik wordt een beetje moe van heel dat gediscussieer over culturen en aanpassen en integratie.
Velen schijnen te denken dat integratie hetzelfde is als levensgewoonten van het nieuwe land overnemen.
Maar iedereen binnen hetzelfde land leeft immers ook niet hetzelfde!!
Wetten moeten nageleeft worden, taal moet geleerd worden, maar verder moet die integratie imo niet gaan.
Het kan, het mag, maar iedereen is vrij om zijn leven in te vullen zoals hij dat zelf wil binnen bepaalde grenzen, en die grenzen zijn gesteld door de wet...

Uiteindelijk, waar is het voor nodig?
We kunnen immers veel leren van andere culturen!!
Ik woon zelf niet zover van Antwerpen, waar ook veel verschillende nationaliteiten door elkaar lopen, en als ik ergens ben waar dat niet het geval is, dan mis ik dat echt..
Ik ben echt voor de multiculturele samenleving, en ik vraag me vaak af waarom het nu niet gewoon mogelijk is om zonder problemen naast elkaar te leven, met elks de eigen gewoontes en levensstijl.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 13:45

Noucca schreef:
Misschien vindt ze dat hoofddoekje gewoon mooi?
Misshcien betekent het voor haar iets heel anders dan kuisheid of wat dan ook?
Hte is niet omdat dat algemeen aanvaardt wordt als symbool voor kuisheid dat het daarom ook voor iedereen zo is.



Precies, maar waarom hoeft zij dat hoofddoekje niet af te doen, terwijl ze het alleen voor de sier draagt en iemand anders zijn petje wel? (we hebben het even over een petje waarbij gezicht/ogen te zien zijn.)

Georgina verbaan ligt met die vent van Quote te krikken Knipoog

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:20

Desiree schreef:
TOch denk ik dat moslims de laatste tijd meer dan ooit de behoefte hebben om zich te profilieren.

Ik vind overigens petjes en hoofddoekjes wel verschillend. Een petje is slechts een kledingstuk. Een hoofddoekje komt voort uit geloofsovertuiging. Ik vind ook dat je zoiets alleen moet dragen met de juiste bedoelingen. Niet om je af te zetten, niet als mode voorwerp.


dus in jouw ogen ben ik volledig verkeerd bezig. Ik draag namelijk kruizen om mijn nek omdat ik dat mooi vind (overigens niet van die belachekijk grote) en draag hoofddoekjes omdat ik het leuk vind staan.. En ik ben absoluut niet gelovig, dus heb er geen bedoelingen mee

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:23

Noucca schreef:
Ik wordt een beetje moe van heel dat gediscussieer over culturen en aanpassen en integratie.
Velen schijnen te denken dat integratie hetzelfde is als levensgewoonten van het nieuwe land overnemen.
Maar iedereen binnen hetzelfde land leeft immers ook niet hetzelfde!!
Wetten moeten nageleeft worden, taal moet geleerd worden, maar verder moet die integratie imo niet gaan.
Het kan, het mag, maar iedereen is vrij om zijn leven in te vullen zoals hij dat zelf wil binnen bepaalde grenzen, en die grenzen zijn gesteld door de wet...

Niks aan toe te voegen:

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:30

Misser"]
[quote="Noucca schreef:
Misschien vindt ze dat hoofddoekje gewoon mooi?
Misshcien betekent het voor haar iets heel anders dan kuisheid of wat dan ook?
Hte is niet omdat dat algemeen aanvaardt wordt als symbool voor kuisheid dat het daarom ook voor iedereen zo is.



Precies, maar waarom hoeft zij dat hoofddoekje niet af te doen, terwijl ze het alleen voor de sier draagt en iemand anders zijn petje wel? (we hebben het even over een petje waarbij gezicht/ogen te zien zijn.)

[/quote]

Da's een andere zaak.
Dit soort dingen moeten imo als afspraken in het schoolreglement staan.
Als je je daar dan inschrijft ben je ook akkoord met de reglementen en heb je je eraan te houden en is er verder ook geen discussie mogelijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 09:33

SuperSmurf schreef:
[
dus in jouw ogen ben ik volledig verkeerd bezig. Ik draag namelijk kruizen om mijn nek omdat ik dat mooi vind (overigens niet van die belachekijk grote) en draag hoofddoekjes omdat ik het leuk vind staan.. En ik ben absoluut niet gelovig, dus heb er geen bedoelingen mee
[/quote]

Oh, valt wel mee hoor. Je moet de soep niet zo heet eten als hij opgediend is, of zoiets... Scheve mond
Ik draag zelf ook kruisjes (geen grote, en ook niet die flinke mode items want dat is helemaal niets voor mij). Ik draag ze ook niet direct als geloofsovertuiging maar ze zeggen wel iets over mijn afkomst.

Misschien is aanpassen aan onze cultuur wel een foute uitdrukking. Misschien kunnen we beter spreken van inpassen in onze cultuur? Hieruit kun je beter lezen dat ze hun eigen achtergrond niet hoeven te verloochenen.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:49

denk dat dat idd een hele goede uitspraak is desiree! Sluit me er iig volledig bij aan.

Maar over het ow.. Ik vind niet dat hoofddoekjes e.d. verboden moeten worden, maar eigenlijk wel dat het geloof niet zo duidelijk op de voorgrond moet komen. De meeste oorlogen en problemen in de wereld draaien namelijk om geloof. Dus iedereen mag zich kleden zoals hij/zij dat wil, maar vind dan wel dat die persoon zich niet overduidelijk gelovig hoort te gedragen. ( dus niet: Jij bent een homo, homo's mogen niet van god, jij bent slecht, ik ga jou slaan Haha!)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 09:23

Ja, daar heb jij gelijk in. WAarschijnlijk bedoel je dat het geloof gewoon gematigd uitgeoefend moet worden. Dergelijke radicale uitspraken naar bijv. homo's toe zijn intolerant en fundamentalistisch. Het geeft anderen geen ruimte om anders te denken of te leven > vrijheidsbeperking.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:23

Ik ben het helemaal met jullie eens OK dan! Nu nog zorgen dat het doordringt tot de rest van de wereld Scheve mond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 09:25

Eliane schreef:
Ik ben het helemaal met jullie eens OK dan! Nu nog zorgen dat het doordringt tot de rest van de wereld Scheve mond

Hm, ik denk dat mensen zich afschermen. Niet uit onwil maar meer uit schrik of zo. voor islamisering bijvoorbeeld.

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:32

en wat ik dan zo raar vind. ik ben afgelopen week in turkije op vakantie geweest. en toen werd er verteld dat het in turkije verboden is om in openbare gelegenheden een hoofddoek te dragen, heel de week heb ik denk ik maar 2 of 3 hoofddoekjes gezien. waarom moet dat dan wel in ons land en niet in hun eigen land? Verward dat vind ik dan een beetje raar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 09:39

turkije is niet het enige land met islam. En zij zijn verantwoordelijk voor hun daden en wij voor de onze. Ik denk wel dat ze er goede redenen voor hebben. DAar is de islam denk ik dichterbij dan hier, en ze hebben daar ook een politieke islampartij die graag de macht zou willen hebben.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:40

En ik quote mezelf....
Eliane"]
[quote="xtwisterx schreef:
En om even iets over die hoofddoekjes aan te halen, in islamitische landen (en ik neem als voorbeeld Turkije) mogen de mensen al niet eens een hoofddoek op school of op het werk dragen... Dus waarom zou het hier wel mogen? Verward

Goh, in Saudi-Arabië wordt je gestenigd (en waarsch nog wel ergere dingen) als je als niet-moslim Mekka ingaat. Waarom mag bij ons dan wel iedereen vrij rondlopen?
Als andere landen iemands vrijheid willen beperken hoeven wij dat toch nog niet te doen?

Ik word echt ontzettend moe van iedereen die maar de hele tijd aanhaald dat 'het in Turkije ook niet mag' en niet doorheeft wat je daar nou eigenlijk mee zegt...
[/quote]

Nogmaals: in Nederland dragen de meeste Turkse meisjes óók geen hoofddoek... Heb je er nooit bij stil gestaan dat er misschien *verschillende* vormen van de Islam zijn, zoals er katholieken & protestanten zijn binnen het Christendom? Sommige mensen vinden het wél passend of nodig om een hoofddoek te dragen en andere niet....

Ennuh: 'ons land en niet in hun eigen land': Voor de moslims die in Nederland wonen en een Nederlands paspoort hebben is Nederland óók hun eigen land!!!!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:43

Als Nederland dan ook hun land is.... Laat ze zich dan ook aanpassen ... das iets wat nog niet genoeg gebeurd naar mijn idee!
Kan niet alle buitenlanders over een kam scheren maar naar mij idee is toch meerendeels niet volledig geïntegreerd laat staan dat ze er moeite voor doen

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:54

Citaat:
Als Nederland dan ook hun land is.... Laat ze zich dan ook aanpassen ... das iets wat nog niet genoeg gebeurd naar mijn idee!
Kan niet alle buitenlanders over een kam scheren maar naar mij idee is toch meerendeels niet volledig geïntegreerd laat staan dat ze er moeite voor doen


Mijn vriend is stucadoor. Hij heeft nu een klus om keukens en badkamers van huurflats te renoveren.
Vorige week moest hij een flat doen waar een buitenlandse man, vrouw en kinderen woonden, hardstikke leuk, maar GEEN van die mensen sprak een woord Nederlands! Hij had een stoffer nodig en toen hij dat probeerde uit te leggen heeft die man de hele keuken voor hem aangeveegd Haha! erg grappig maar niet de bedoeling. Dit heeft hem gewoon een dag extra werk gekost. En dit zal gerust wel vaker voor komen.

Lang leve de integratie!

Dit is niet om alles over 1 kam te scheren want er zitten er natuurlijk ook wel tussen die Nederlands spreken maar het is heel minimaal in die buurt.