geloofsuitingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:50

De vrouwen die er zo bij lopen (burga) zijn meestal van het strengere geloof, net als hier de gereformeerden zeg maar. Dus het is toch weer een geloofskwestie.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:50

hoe banketstaaf het ook is maar ik denk dat dan het probleem voornamelijk bij de persoon ligt die jij hier opnoemt Malibu. Want als ik een kruis zou dragen zou dat ook kunnen betekenen dat ik tegen abortus ben. En het hoofddoekje staat niet uitgesproken tegen abortus. Abortus past niet in hun geloof soi, maar ik zou daar zelf geen probleem van maken. Het is toch mijn keuze tenslotte?

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:53

Klopt fasel. Maar ik kan me nog goed herrineren dat ik van mijn eigen dokter de pil niet kreeg vanwege ZIJN geloof. Dus wie legt nu wat op he.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 14:58

prana schreef:
Klopt fasel. Maar ik kan me nog goed herrineren dat ik van mijn eigen dokter de pil niet kreeg vanwege ZIJN geloof. Dus wie legt nu wat op he.

dat is niet professioneel. er zijn geloven die zelfs een bloedtransfusie weigeren. Stel je voor dat een dokter zo'n geloof aanhangt..... Zit ie bepaald niet op z'n plaats.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:12

Fasel schreef:
Citaat:
hoe banketstaaflig het ook is maar ik denk dat dan het probleem voornamelijk bij de persoon ligt die jij hier opnoemt Malibu.


Tja, persoonlijk denk ik dat zelf nu ook... Ze was aardig in de war in die tijd, daar zal het ook wel mee temaken hebben gehad.

Daarom vroeg ik het ook ff hier op bokt, dat topic haalde het idee weer naar boven...
Twijfelde of dat nou inderdaad zo overkomt, op mij namelijk ook niet. Ik heb haar ook eerlijk gezegd toen dat ik die opvatting van haar niet begreep, vond ze niet zo leuk toen..

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:30

Fasel schreef:
hoe banketstaaflig het ook is maar ik denk dat dan het probleem voornamelijk bij de persoon ligt die jij hier opnoemt Malibu.

Ben ik het helemaal mee eens, want die persoon legt *zelf* het stempel 'anti-abortus' bij de assistente, zonder te weten of dat echt zo is. Niet alle moslims zijn tegen abortus! En er zijn zelfs meisjes die een hoofddoek dragen omdat ze het mooi vinden (of zoals ik er een dag mee hebben rondgelopen) dus het zegt ook niet altijd of je een moslim bent (je kan meestal wel het verschil zien in hoofddoek, maar ook niet -altijd-). Als jij dus zelf de link: hoofddoek, dus moslim, dus tegen abortus, legt dan ligt dan idd aan jou.... ik kan wel begrijpen dat iemand als je twijfelt en in een moeilijke positie zit het misschien een beetje minder prettig vindt, maar daar kan die assistente met de hoofddoek ook niets aan doen.

Bovendien, zoals gezegd: áls ze als artsassistente dat wel zijn, mogen ze zich er nog steeds niet bemoeien, en moeten ze daar rekening mee houden anders hadden ze dat beroep niet moeten kiezen.

@Prana: heeft jou huisarts dat echt gedaan? Wat een *** Boos! Ik zou een hele gigantische klacht indienen, of heb/had je dat al gedaan? Dan ben je als dokter echt wel gigantisch op de verkeerde plaats: je moet mensen onafhankelijk medisch advies geven, en na zoiets zou ik hem dus niet meer vertrouwen daarin.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:55

prana schreef:
Klopt fasel. Maar ik kan me nog goed herrineren dat ik van mijn eigen dokter de pil niet kreeg vanwege ZIJN geloof. Dus wie legt nu wat op he.


Tja, die arts had dit nooit mogen doen. Hij kan en mag gewoonweg niet jou zoiets weigeren omdat hij een bepaald geloof heeft. Diep triest.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:22

En toch ga ik wel gedeeltelijk met verootje mee. Ze moeten zich aanpassen klaar!
Juist door die Islamitische scholen loopt de integratie terug. Dat ze hun geloof behouden.... oke dat ze dat in een moskee doen oke, maar hou het daarbij en laat juist kinderen naar normale scholen gaan en met Nederlandse kinderen spelen. Zo leren ze zekerweten ook de Nederlandse cultuur.

Door die Islamitische scholen krijg je groeperingen... Turkse kinderen spelen met Turkse kinderen en Marokaanse kinderen met marokaanse zo blijven ze in die cultuur hangen. Uiteraard proeven ze wel wat Nederlandse cultuur want ze wonen hier......
Ik denk dat er meer respect voor elkaar komt en dan met name onder de jongere door ze gemengd naar school te doen.
Vaak ontbreekt dat .... respect voor elkaar en elkaars cultuur en dan aan weerszijde zowel de allochtone als de Nederlands jongeren.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:29

Tegen Islamitische scholen ben ik eigenlijk ook wel een beetje.....maar dat heb ik ook weer met andere scholen met een geloofsovertuiging. Ik vind dat nog het verzuilde effect uitstralen en verslechtert de communicatie tussen alle bevolkingsgroepen.

Dat ze zich moeten aanpassen vind ik ook, maar dan aanpassen aan de *wet*. Dus géén uitlatingen over homo's, géén discriminerende fundamentalische literatuur, uberhaupt géén dicriminerende uitspraken, géén onderdrukking, géén onvrijwillige uithuwelijking, géén eerwraak, etc. Dit is namelijk allemaal tegen onze wet, en mag nietmand in Nederland, dus zij ook niet. Als zulke dingen wél gebeuren kan ik me daar ook gigantisch boos om maken; als jij hier wil wonen moet je je gewoon aan de wet houden, en dat geld vor *iedereen*, welke huidskleur of geloof je ook hebt.
Maar hoe ze er verder uitzien, wel of niet naar de moskee gaan of een hoofddoek dragen kan ik me *echt* niet druk om maken

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:33

Op zich is zo'n islamitische school helemaal niet slecht, omdat ze aan bepaalde regels moeten voldoen. Tenminste dat is wat ik weet van die ene die wij hier hebben. Ze worden in het nederlands onderwezen door nederlandse en turkse onderwijzers. Maar mogen ook hun eigen identiteit houden met bv. hun feestdagen ed.

We hebben hier ook een gemengde school, waarvan het gros turkse/marokaanse kinderen zijn en verder hollandse kinderen. De allochtone kinderen komen al met een achterstand op school en hebben veel in te halen. Dat zorgt er dan voor dat ze het tempo in de klas tegenhouden en er weer aparte groepjes gevormd moeten worden.
Tja, wat is nou beter?

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:34

oh ja, ik sluit me verder helemaal bij eliane aan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 09:50

Ik weet niet hoe het er aan toe gaat op islamitsche scholen. Ik heb zelf op katholieke scholen gezeten. Met het enige verschil dat we godsdienst kregen. MAar die godsdienst bestond eigenlijk uit de leer van verschillende overtuigingen, religies. Het was dus niet doordenkt met het christelijke geloof.

Als het islamitische onderwijs doordrenkt is met het geloof, leren die kinderen nooit maatschappij en geloof van elkaar te scheiden.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:46

Desiree schreef:
Ik weet niet hoe het er aan toe gaat op islamitsche scholen. Ik heb zelf op katholieke scholen gezeten. Met het enige verschil dat we godsdienst kregen. MAar die godsdienst bestond eigenlijk uit de leer van verschillende overtuigingen, religies. Het was dus niet doordenkt met het christelijke geloof.

Als het islamitische onderwijs doordrenkt is met het geloof, leren die kinderen nooit maatschappij en geloof van elkaar te scheiden.


Maar leren ze dat dan ook zonder dat Islamitische geloof? Want als alle vriendjes en vriendinnetjes ook Islamitisch zijn.... krijg je toch een bepaald groepering. Die ook op latere leeftijd de voorkeur krijgt omdat iets anders onbekend is... ze weten niet beter het gaat van jongs af aan zo...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 11:52

Ik weet het niet. als mensen zich verder ontwikkelen gaan ze zich vaak vermengen met andere ontwikkelde mensen, ongeacht geloof.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:00

Hier niet Desiree... Turken leven met Turken... Marokanen leven met Marokanen en Antilianen.... Ze hebben ook allen hun eigen wijk waar ze in wonen.
Het ergste hier in Leiden is de afschuw naar elkaar... ze maken elkaar lachend af hier! Ze spreken zelfs op plaatsen af om te vechten
Slechts een deel mengt zich onder een andere cultuur.

Maar ook de minderwaardigheid die veel van bovenstaande culturen naar vrouwen hebben is heeel erg. Ik heb wel eens klappen geriskeerd door iemand op iets te wijzen.... ik waag me er niet meer aan.
Als ze ergens staan en ze roepen iets rij ik snel door... want als ik terug roep dat ze hun bek dicht moeten houden ben ik een slet,prutsmuts, k,wijf noem maar op.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 12:02

ja, maar wat zijn dat voor allochtonen? DAT zijn inderdaad de niet geintegreerde allochtonen die amper iets aan hun opleiding doen. Ze zijn niet ontwikkeld en doen daarom alleen maar wat fout is.

Je hebt met name veel meisjes die zich boven hun situatie uit werken, en die daarvoor van thuis ook de nodige ruimte krijgen.