n.a.v. reu voor de deur...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

n.a.v. reu voor de deur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 08:28

n.a.v. dit topic;
[AM] loopse teef; reu voor de deur..tips??
gisteren met mijn hondje naar de dierenarts geweest, ze stonk naar kaas en had een pusserige uitvloeing, blijkt ze baarmoederontsteking te hebben!
vandaag om drie uur word ze geopereerd, word de baarmoeder verwijderd.
het 'stalkertje' had een vies geel puntje aan zijn geslacht, ontstoken voorhuid schat ik zo.
hij likt daar natuurlijk aan, en vervolgens aan mijn hondje.
de dierenarts zei dat het gebeurd als er veel vocht in de baarmoeder zit, nou met al die opwinding die hij teweeg heeft gebracht kan ik me bij vochtontwikkeling iets voorstellen, dan nog een bacterie erbij, et voila!
ik heb de dierenarts gevraagd of dit door het hondje kan komen, hij zei dit niet te kunnen zeggen.
ik weet het wel zeker, mijn hond is kerngezond, en in topconditie.
gelukkig ben ik er vlug bij, en is het in een begin stadium.
zoiets kan de nieren beschadigen, en is levensbedreigend.
vandaag gaat mijn lieve schatje dus onder het mes, ik wilde haar uiteindelijk wel castreren, maar niet nu, ze is nog heerlijk puppig, dat gaat ze op zeker verliezen.... Huilen

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:49

Probleem met castratie van een teef is, dat er een kans bestaat dat je teef incontinent wordt. Dat was bij onze teef wel het geval en ik kan je vertellen dat dat erg naar is. Laat je eerst even goed voorlichten door de DA. (Enurace is een goed middel tegen incontinentie, maar dat moet je dus levenslang, 2-3x per dag geven)

Toos paardloos

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:54

Je trekt wel erg makkelijk je conclusie dat het de schuld van het reutje is.
Er zijn zat honden die een baarmoederontsteking krijgen na de loopsheid, zo ook mijn teef. En ik weet zeker dat zij niet met reuen in contact is geweest.
En ja, mijn teef was ook kerngezond.
Zowiezo verliest een teefje haar 'puppigheid" na de loopsheid, ze is dan immers min of meer volwassen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:05

Baarmoederontsteking hoeft dus echt niet van die reu te komen zoals Billy al zegt.
En bovendien heb je bij vroege castratie van teven minder kans op borstkanker.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:10

...Maar bovanal is het wel heel vervelend voor jou en je hondje! Sterkte!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:30

Castratie van teefjes???????? Knipoog

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:33

Ja, castratie is alles weghalen, sterilisatie is het onderbreken van de zaad- of eileiders.
In de volksmond is het castreren voor reuen en steriliseren voor teven, maar dat klopt dus niet.

Goedgekeurd onderschrift :)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:21

Hoeft idd niet van die reu te komen.. De hond van mijn ex heeft dit ook gehad en is ook niet in contact geweest met een reu..
Onze oude hond heeft het ook gehad, was ook niet in contact geweest met een reu..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:24

Billy"]
Ja, castratie is alles weghalen, sterilisatie is het onderbreken van de zaad- of eileiders.
In de volksmond is het castreren voor reuen en steriliseren voor teven, maar dat klopt dus niet.
[/quote]

[quote="luxx schreef:
vandaag om drie uur word ze geopereerd, word de baarmoeder verwijderd.


In de humane geneeskunde heet zoiets hysterectomie.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 10:28

Steriliseren of niet?
Eigenlijk kunnen we beter het woord castratie gebruiken in plaats van sterilisatie. Bij steriliseren, zoals dat bij de vrouw gebeurt, wordt er een clipje om de eileider geklemd. Bij honden leidt deze methode tot grote problemen. De honden hebben een totaal andere hormonale cyclus en zouden na zo’n ingreep continue loopsheidsverschijnselen gaan vertonen. En dat is nu juist wat we willen voorkomen met een “sterilisatie”.

Bij teven worden de ovaria, de eierstokken, weggenomen. Alleen als de baarmoeder afwijkend is, wordt deze door ons ook weggenomen. Omdat er een geslachtsorgaan wordt weggenomen is er feitelijk sprake van een castratie.


Copyright: Dierenkliniek Putten

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:50

Botervlieg"]
[quote="Billy"]Ja, castratie is alles weghalen, sterilisatie is het onderbreken van de zaad- of eileiders.
In de volksmond is het castreren voor reuen en steriliseren voor teven, maar dat klopt dus niet.
[/quote]

[quote="luxx schreef:
vandaag om drie uur word ze geopereerd, word de baarmoeder verwijderd.


In de humane geneeskunde heet zoiets hysterectomie.
[/quote]
Laten honden nou geen mensen zijn.
En geloof me, de eileiders halen ze iig weg, de baarmoeder alleen als het nodig is, en bij een ontsteking lijkt me dat logisch.
Bij mijn jongste Lab hebben ze de baarmoeder verwijderd omdat ik het wilde, anders hadden ze alleen de eierstokken eruit gehaald.
Dus de hysterectomie en de castratie van de teef zijn wezenlijk andere operaties

Goedgekeurd onderschrift :)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:01

Billy schreef:
Je trekt wel erg makkelijk je conclusie dat het de schuld van het reutje is.
Er zijn zat honden die een baarmoederontsteking krijgen na de loopsheid, zo ook mijn teef. En ik weet zeker dat zij niet met reuen in contact is geweest.
En ja, mijn teef was ook kerngezond.
Zowiezo verliest een teefje haar 'puppigheid" na de loopsheid, ze is dan immers min of meer volwassen.


Niets aan toe te voegen...

Buiten dat; uitgaande van je vorige topic maak ik op dat je die 2 van elkaar gescheiden houdt... Of is die reu er inmiddels toch bijgeweest? In dat geval zou ik me meer zorgen maken over pups dan over een ontstoken baarmoeder...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 11:41

Pervinco schreef:
Buiten dat; uitgaande van je vorige topic maak ik op dat je die 2 van elkaar gescheiden houdt... Of is die reu er inmiddels toch bijgeweest? In dat geval zou ik me meer zorgen maken over pups dan over een ontstoken baarmoeder...


zoals je op de foto kunt zien heb ik nogal wat struiken voor het hek staan, achter die struiken staat mijn hek, gemaakt van een soort geplastificeerd schapengaas.
als je het vorige topic hebt gelezen heb je kunnen lezen dat ik mijn hond aan een longe vast legde om te voorkomen dat ze bij het hek kon komen.
toen ik er op donderdag achter kwam dat het hondje er was stond mijn teef met haar lijf en vooral kont tegen het hek aan gedrukt, en hij stond haar uitgebreid af te likken.
die hond heeft toen vervolgens vier dagen voor mijn hek gezeten, maar als ik mijn hond vastlegde ging hij na een tijdje weg, als hij weg was maakte ik mijn hond weer los omdat ik het niet prettig vind als mijn hond vastligt, en zeker niet over een langere periode.
ik hield het zo goed mogelijk in de gaten, en als het hondje er dan weer was, wat dan al gelijk weer aan het likken was legde ik mijn hond weer vast, enzovoorts.
mijn grootste angst was dat één van beide honden zó opgewonden zou raken van dit 'voorspel' dat ze over het hek zouden gaan.
gelukkig is dit niet gebeurd.
ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat het van dit hondje komt.
had ook zonder dit hondje kunnen gebeuren, alleen zal ik dat nooit weten, want het is nou eenmaal zo gegaan.
ik vind het alleen wel een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden, en ik denk dat een teef die in een constante opwinding verkeerd in combinatie met een ongewenst reutje met een smerige bacterie op zijn minst niet wenselijk is.
ook heb ik het helemaal gehad met dit hondje, of eigenlijk met zijn eigenaren, en komt er uit dit optelsommetje voor mij deze zeer bevooroordeelde conclusie.
ik ben nogal gefrustreerd over de hele situatie.
maar zeker weten doe ik niets, ik kan er trouwens ook helemaal niets mee, gebeurd is gebeurd, moet het nu vooral oplossen.
Citaat:
In dat geval zou ik me meer zorgen maken over pups dan over een ontstoken baarmoeder...

met dat de baarmoeder vandaag verwijderd word hoef ik me daar niet zulke ontzettende zorgen over te maken denk ik.

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:44

Waarschijnlijk is de hond niet eens drachtig geweest, zo'n baarmoeder ontsteking kan geen bevruchting in plaatsvinden.
een ontstoken baarmoeder is HEEL zorgelijk. En deze hond was al in een vergevorderde (levensbedreigende) situatie beland. Als de baarmoederwand barst, dan kun je de hond wel afschrijven, dan sterft ze aan een inwendige bloeding.

Mogelijk dat de reu inderdaad de baarmoeder heeft bevuild waardoor het is ontstaan. Maar baarmoeder onsteking gebeurt heel vaak bij honden, vandaar dat preventieve castratie wel aan te raden is.

Mijn hondje heeft dat ook ondergaan, en ze is nog lang puppig gebleven en speels.

De hond is de betere mens

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:46

Botervlieg"]
[quote="luxx schreef:
vandaag om drie uur word ze geopereerd, word de baarmoeder verwijderd.


In de humane geneeskunde heet zoiets hysterectomie.
[/quote]

In de diergeneeskunde ook Knipoog . Baarmoeder verwijderen = hysterectomie.

Veel sterkte vandaag. Het is natuurlijk heel vervelend! Of het door de reu komt kan je niet zo zeggen, er zijn genoeg honden die baarmoederontsteking krijgen. Maar goed dat je er zo vroeg bij bent, het kan inderdaad levensbedreigend worden als je er te lang mee had gewacht. (Of het later had ontdekt).

Sterkte in ieder geval!!

:D

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:56

MarianneR"]
[quote="Botervlieg"][quote="luxx schreef:
vandaag om drie uur word ze geopereerd, word de baarmoeder verwijderd.


In de humane geneeskunde heet zoiets hysterectomie.
[/quote]

In de diergeneeskunde ook Knipoog . Baarmoeder verwijderen = hysterectomie.

[/quote]

Duidelijk.
En kan daar gelukkig geen verwarring over ontstaan. Lachen

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:02

Desiree schreef:
Waarschijnlijk is de hond niet eens drachtig geweest, zo'n baarmoeder ontsteking kan geen bevruchting in plaatsvinden.
een ontstoken baarmoeder is HEEL zorgelijk. En deze hond was al in een vergevorderde (levensbedreigende) situatie beland. Als de baarmoederwand barst, dan kun je de hond wel afschrijven, dan sterft ze aan een inwendige bloeding.

Mogelijk dat de reu inderdaad de baarmoeder heeft bevuild waardoor het is ontstaan. Maar baarmoeder onsteking gebeurt heel vaak bij honden, vandaar dat preventieve castratie wel aan te raden is.

Mijn hondje heeft dat ook ondergaan, en ze is nog lang puppig gebleven en speels.

Zolang ze uitvloeiing heeft zal het met het barsten van de baarmoederwand wel meevallen.
Wat jij bedoelt is een pyometra, een baarmoeder gevuld met pus.
Mijn oudste hond heeft de eerste keer bij de baarmoederontsteking gewoon een antibioticakuur gehad, dat was voldoende. na de 2e keer en de 2e antibioticakuur, heb ik haar laten castreren. Zij vloeide niet tijdens de loopsheid, en kreeg daardoor een baarmoederontsteking.

Goedgekeurd onderschrift :)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:24

luxx schreef:
ook heb ik het helemaal gehad met dit hondje, of eigenlijk met zijn eigenaren, en komt er uit dit optelsommetje voor mij deze zeer bevooroordeelde conclusie.
ik ben nogal gefrustreerd over de hele situatie.


Kan ik me voorstellen hoor... Nog steeds geen vooruitgang mbt politie of dierenambulance? Je weet neem ik aan ook nog steeds niet van wie het beest is?

Trouwens... Als je het asiel belt, komen ze hem dan niet ophalen? Onze vorige buren hebben een keer het asiel gebeld tijdens een ruzie, onze hond was daar 'aangelopen'. Asiel heeft 'm toen opgehaald...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 12:33

Pervinco schreef:
Kan ik me voorstellen hoor... Nog steeds geen vooruitgang mbt politie of dierenambulance? Je weet neem ik aan ook nog steeds niet van wie het beest is?

Trouwens... Als je het asiel belt, komen ze hem dan niet ophalen? Onze vorige buren hebben een keer het asiel gebeld tijdens een ruzie, onze hond was daar 'aangelopen'. Asiel heeft 'm toen opgehaald...

na maandag dat die ambulance man hem heeft laten ontsnappen heb ik hem niet meer gezien.
zal wel goed geschrokken zijn.
na vanmiddag zal ik geen last meer van hem hebben, behalve dan dat ik elke keer als ik hem zie mijn hart vasthoud.
ik kan er nu verder niets meer mee, ik kon hem met mijn teef al moeilijk vangen, dus dat gaat niet meer lukken.
het asiel bellen heb ik eigenlijk niet aan gedacht, ik dacht dat de dierenambulance dat alleen maar deed, die heb ik dus ook niet gebeld.

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:57

Billy"]
[Zolang ze uitvloeiing heeft zal het met het barsten van de baarmoederwand wel meevallen.
Wat jij bedoelt is een pyometra, een baarmoeder gevuld met pus.
.
[/quote]

[quote="luxx schreef:
gisteren met mijn hondje naar de dierenarts geweest, ze stonk naar kaas en had een pusserige uitvloeing, blijkt ze baarmoederontsteking te hebben!
Huilen


Volgens mij was de hond al in een ver stadium.

De hond is de betere mens

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:59

Baarmoederontsteking.

De meest erge vorm, nl. de gesloten vorm of pyometra, komt vooral voor bij oudere teven. Vanaf zes weken na de loopsheid. De voornaamste symptomen zijn: veel drinken, lusteloosheid, koorts, niet eten, zwakte en braken. De beste oplossing is dan zo vlug mogelijk operatief verwijderen van de baarmoeder, want bij te lang uitstellen, riskeert men blijvende lever en nierletsel, die tenslotte de dood tot gevolg hebben. De oorzaak van pyometra en hierbij wordt verwezen naar schijndracht, liggen vooral in een gestoorde hormonenbalans. In hoeverre schijndracht en pyometra verband hebben met elkaar is niet duidelijk. Wel komt pyometra veel voor bij teven die vroeger herhaaldelijk schijndrachtig waren. De open vorm van baarmoederontsteking is gekenmerkt door het feit dat er etterverlies is uit de geslachtsdelen. Ook hier lijkt operatie de meest doelmatige oplossing.

Bron: http://www.lisar.com/infotheek/dierenar ... aties.html

Goedgekeurd onderschrift :)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:00

Misschien wel een ver stadium, maar geen pyometra, de etter komt naar buiten, dus geen kans op een overvulde baarmoeder die gaat klappen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:01

klopt allemaal, gaat allemaal op voor bessie, die we met haar 9 jaar oud in hebben moeten laten slapen. Ook veel schijnzwanger, 2x baarmoeder onsteking, 1e keer laten behandelen met antibiotica, 2e keer laten weghalen, n.a.v. veel dringen en plassen.

Ze bleef na verwijdering extreme dorst houden. en we mochten haar per uur maar een beetje laten drinken van de dierenarts. Hij kon haar verder niet helpen.

De hond is de betere mens

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 15:56

ze was niet in een ver stadium, ik was er juist snel bij.
anders was het ook dezelfde dag weg gehaald trouwens.

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:14

Alles goed gegaan met de hond vandaag?

Goedgekeurd onderschrift :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bolletje29, Eleadoras, flooooo, Gambler99, kimmetje26, Laibadji, Moonlight91, MyWishMax, NadjaNadja, Nustice, ogidni, Shivaya, spruitje12, winnetou4502, xRooss, xSannee en 125 bezoekers