Tienermoeders, hoe kijk jij daar tegen aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Tienermoeders, hoe kijk jij daar tegen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:15

Hallo Bokkers,

Ik ging vanmiddag naar aanleiding van een ander topic, wat herhalingen kijken van Undercover in Nederland, dat is een programma op SBS6. Toen kwam ik op de site van SBS terecht bij het programma Tienermoeders. Er loopt ook een soort gelijk programma op MTV, 16 and pregnant. Nu kan het aan mij liggen, maar ik kan echt heel weinig respect opkrijgen voor Tienermoeders.. ook gaan er tijdens zo'n programma duizend vragen door mijn hoofd.

Nu vraag ik mij af hoe jullie hier tegen aan kijken en mischien hebben jullie dit wel meegemaakt (in je omgeving)? Brand los zou ik zeggen!

Elke reactie is welkom.

Groetjes Kelly

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Tienermoeders, hoe kijk jij daar tegen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:18

Tja, ik kijk er niet echt anders vanop dan iemand die 25 is.

PureSylk
Berichten: 2429
Geregistreerd: 01-05-09

Re: Tienermoeders, hoe kijk jij daar tegen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:20

Waarom dan Somebitch?
Ik heb er zelf ook altijd wel een beetje moeite mee; al helemaal als het bewust is. Als het een ongelukje is kan ik het iets beter begrijpen, maar dan nog vraag ik me af hoeveel mensen er later spijt van krijgen..

Rody01

Berichten: 3176
Geregistreerd: 07-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:21

Hier in de straat wonen een getrouwt stel van 17 en 19 met een dochtertje. Eigen huisje, ze hebben het perfect voor elkaar.

Ik kijk er niet anders tegen aan. Als het kind een stabiele omgeving heeft. Tja, dan maakt het voor mij niet uit.

Gina

Berichten: 1794
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:22

Een meisje in de buurt was 15 toen ze zwanger raakte. Zij had het bewust gedaan, omdat ze niet meer naar school wilde, niet meer thuis wilde wonen en bij haar vriend wilde wonen. Ze is ondertussen bevallen, maar ze hebben allemaal problemen, ze zijn al tig aantal keren verhuist. Ik vind het dat het niet hoort op je 15de al zwanger, want financieel lukt het niet en je ben zelf ook nog kind.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:22

Inderdaad... hoe oud iemand is doet er niet toe.
Je hebt jonge moeders die dingen doen waar ik het niet mee eens ben en oudere moeders die dingen doen waar ik het niet mee eens ben..
Het jammere is dat het programma Tienermoeders, echt het stereotype tienermama laat zien, terwijl er genoeg andere tienermoeders zijn die het hartstikke goed voor elkaar hebben en het hartstikke goed doen!

em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:22

Mijn reactie is al gauw: dom..

Maar dat kan je natuurlijk niet zeggen als je heel de situatie niet kent.. Als het een sletterig ongelukje is.. ja dan dom.. Maar als iemand het dubbelveilig doet en TOCH zwanger wordt vind ik het een heel ander verhaal. Ook vind ik het een ander verhaal wanneer iemand bewust vroeg kinderen wilt.
Ik heb daar geen problemen mee (mits het verstandige volwassen mensen zijn). Vind zelfs dat ouders tegenwoordig steeds ouder zijn... Soms denk ik echt.. ach dat kindje is met zijn opa op stap, waarna hij hem vervolgens papa noemt..

Eleionomae

Berichten: 19599
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:22

Tienermoeders, lastig.

Opzich heb ik er weinig respect voor in die zin, stom dat je het zover hebt laten komen, waar zat je verstand op het moment dat je seks had (of je moet er bewust voor gekozen hebben, maar dat kan ik me niet voorstellen als je 15 bent).
Aan de andere kant, die meisjes die er bewust voor kiezen om het kindje te houden en er zelf ook helemaal voor opdraaien (dus niet dat oma in feite de moeder van dat babytje gaat spelen) daar heb ik wel weer respect voor.

Desperado_

Berichten: 1517
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:24

Ik kijk er wel degelijk anders naar dan iemand die 25 is, ik zie mezelf al zitten met een dikke buik, en ik ben dan 17.
Iemand van 25 heeft een vast inkomen, een eigen huisje, een vaste vriend, die zou er klaar voor zijn

Een meisje die ik ken die is 16 en heeft nu 3 maanden een kindje, en ze heeft nog te horen gekregen dat het kindje minimaal 1 jaar te leven heeft..
En ik ken nog iemand die is nu 18, 17 toen ze beviel en die is dol gelukkig met haar kindje.

Maar ik zelf zou er niet aan willen beginnen al, ik heb nog geen vast inkomen, ik heb nog school, me paarden, en mijn moeder zou ook niet voor oppas kunnen spelen.
Nee dat laat ik maar even uit mn hoofd.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:24

Ligt ernaan..
Als het een bewuste keuze is, vraag ik me af waar ze mee bezig zijn, maar een ongelukje zit in een klein hoekje.

Voor meiden die zwanger worden ondanks gebruik van anticonceptie heb ik alleen maar heel veel respect als ze het allemaal kunnen bolwerken. Dit zie ik mijzelf zo 1,2,3 niet doen.

Edit: Met een bewuste keuze bedoel ik meisjes van 15 die bewust zwanger worden zoals in eerder genoemd voorveeld, maar ook mensen die "in the heat of the moment" anticonceptie vergeten. ook dat wind ik "dom" en onverstandig, hier kan ik dan ook niet echt respect voor hebben
Laatst bijgewerkt door Bonna op 14-05-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:24

Nouja, als ik nu besluit om een kind te nemen (ik ben 20) en het gaat uit met mijn vriend is dat toch hetzelfde als iemand van 16 en het gaat uit met haar vriend.

Edit:
Desperado_ schreef:
Ik kijk er wel degelijk anders naar dan iemand die 25 is, ik zie mezelf al zitten met een dikke buik, en ik ben dan 17.
Iemand van 25 heeft een vast inkomen, een eigen huisje, een vaste vriend, die zou er klaar voor zijn

Een meisje die ik ken die is 16 en heeft nu 3 maanden een kindje, en ze heeft nog te horen gekregen dat het kindje minimaal 1 jaar te leven heeft..
En ik ken nog iemand die is nu 18, 17 toen ze beviel en die is dol gelukkig met haar kindje.

Maar ik zelf zou er niet aan willen beginnen al, ik heb nog geen vast inkomen, ik heb nog school, me paarden, en mijn moeder zou ook niet voor oppas kunnen spelen.
Nee dat laat ik maar even uit mn hoofd.


Ik had op mijn 16e al een vast inkomen.
Maargoed ook op je 5e hoef je dat niet te hebben. :n Op je 40e ook niet. Evenals een eigen huis, of een vaste vriend.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Re: Tienermoeders, hoe kijk jij daar tegen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:26

kijk er niet raar tegen op hoor
ben er zelf ook 1 ;)
dubbel veilig gedaan dus het is niet altijd dom gehandelt.
het is zwaar maar het is ook wel mooi.
voor het hele verhaal kijk in me profiel

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:28

Een meisje in mij buurt is gepland zwanger geraakt op haar 15de, op haar 16de beviel ze. Tegen iedereen maar zeggen dat het een ongeluk was (samen met haar vriend), terwijl ze het gewoon gepland hadden. Haar eigen ouders hebben al het contact verbroken en willen verder ook niks meer met haar te maken hebben, ze heeft alleen nog contact met haar schoonouders. Ze woont ook ergens anders en was voordat ze zwanger werd al uit huis geplaatst en toen kwam ze onder leiding van Jeugdzorg te staan.

En dan hoor je iedereen zeggen: vroeger was het toch zo'n leuke meid...

Nee lijkt mij niks, heb er ook eerlijk gezegd weinig respect voor, waarom zo vroeg? Een kind heeft een kind, vind dat niet kunnen.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:31

Somebitch schreef:
Nouja, als ik nu besluit om een kind te nemen (ik ben 20) en het gaat uit met mijn vriend is dat toch hetzelfde als iemand van 16 en het gaat uit met haar vriend.

Ik had op mijn 16e al een vast inkomen.
Maargoed ook op je 5e hoef je dat niet te hebben. :n Op je 40e ook niet. Evenals een eigen huis, of een vaste vriend.


Je hebt natuurlijk nooit garantie, de kans is echter wel groter dat een relatie in de pubertijd niet van blijvende aard is, terwijl je als je ouder wordt, wat meer wilt gaan settelen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Tienermoeders, hoe kijk jij daar tegen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:32

Dat is per persoon verschillend, de één loopt op zijn 30e nog te scharrelen en de ander heeft al een vaste relatie op zijn 16e.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Tienermoeders, hoe kijk jij daar tegen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:33

Somebitch: Dat zeg ik toch ook, garanties krijg je nooit

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Tienermoeders, hoe kijk jij daar tegen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:35

Maar je zegt wel: de kans is echter wel groter dat een relatie in de pubertijd niet van blijvende aard is, terwijl je als je ouder wordt, wat meer wilt gaan settelen.

Dat hoeft helemaal niet en die kans hoef ook helemaal niet groot te zijn. Volgens mij is dat wel 50/50.

osiris21
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:35

Ik was zelf een bewust tienermoeder. Ik heb alles voor elkaar eigen huis, 3 gezonde kinderen een leuke relatie..
En hoeveel moeders die geen tiener zijn gaan de fout in?
Moederschap heeft niks met leeftijd te maken, Ik ben een goeie moeder en doe alles voor m,n kinderen ook toen ik nog een tiener was!
Mijn kinderen zijn inmiddels al 12, 10 en 7 en vinnden het geweldig om een jonge moeder te hebben.

Carmen
Berichten: 2626
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:35

Nouja ligt aan de situatie.

Mijn moeder had op haar 17e ook een kind, de situatie weet ik niet precies maar ook dat is altijd goed gegaan.

Op haar 24e kreeg ze haar vierde en laatste kind en dat ben ik, we zijn gelukkig en m'n oudste broer en zus hebben dan wel een andere vader maar we leven als één gezin. Ze hebben ook nog contact met hun vader en dat gaat prima. :)

Desperado_

Berichten: 1517
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:36

@ Somebitch: als je op je 16 al een vast inkomen heb, wat nooit hoog kan zijn, heb je dus niet je school afgemaakt, waardoor je dus geen goed beroep kan krijgen, waardoor je je kind op zo een leeftijd niet kan onderhouden, pakken luiers zijn al sterves duur, laat staan een potje baby voeding oid. iemand die op zn 40e een kind krijgt heeft toch echt wel een vast inkomen, is het niet via een baan is het wel via een uitkering, waar je dus wel je kind van kan onderhouden, een vaste vriend heb je gelijk in, maar het lijkt me dat iemand van 25 of mij part 50 toch iets beter kan nadenken met wie ze een kind willen/ onveilige seks hebben, dan de meiden van 17 die met de eerste de beste het bed induiken zonder condoom omdat ze de pil slikken die ze om de dag vergeten (en nu scheer ik niet iedereen over 1 kam want er zijn heus wel verstandige meiden voordat ik weer heel bokt op me krijg) even als een eigen huis, mensen van minimaal 21 kunnen huur subsidie en dat soort dingen krijgen, iemand van 18 moet dat maar zien de krijgen even als een uitkering onder de 18 krijg je echt niet zomaar een uitkering tenzij je recht heb op een Wajong. en daar kan je je huisje niet van huren hoor.

Charlot_te
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:37

Tja, de ene tiener is de andere niet.. Er zijn meerdere situaties mogelijk waarin een tienerzwangerschap ontstaat. Over het algemeen denk ik dat het voor de moeder en voor het kind geen goed situatie is maar aan de andere kant ken ik een aantal meiden die het samen met hun vriend en kind erg goed doen en op wie ik trots ben!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:38

Oke bedankt desperado, ik heb een goede baan en verdien ver boven het minimum. Denk dat menig ander van 20 jaar dat niet verdient. Dat vind ik erg kort door de bocht van je.

Een uitkering, ja WW of bijstand of WAO etc. Nou geloof me dat is ook geen vetpot hoor. Tevens kan je onder de 18 geen uitkering meer krijgen nee, of is dat nu 16? Omdat je nog leerplichtig bent.

MiSz_SaNdY

Berichten: 1940
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:39

hier meld zich een dolgelukkig tienermoeder!
ik ben op mijn 17de moeder geworden bewust
programma's zoald tienermoeders van sbs en mtv laten wel hele extreme gevallen zien.
inderdaad zijn er veel meer meiden zoals ik waar het gewoon super gaat!
ik ben getrouwd leuk huisje lieve diertjes ik werk mijn man werkt
stabiele omgeving heeft ze bij ons altijd nog gehad.
ik vind dat je aan volwassenheid geen leeftijd mag vast knopen
ik was echt super volwassen voor mijn leeftijd ik woonde ook al op mijn 15de op me zelf.
terwijl ik een "vriendin"heb van 23 en die is echt niet volwassen en die heeft sinds kort ook een dochtertje.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Tienermoeders, hoe kijk jij daar tegen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:45

Hoe reageerden jullie ouders? Waren die niet vreselijk boos?

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:47

Ik heb het programma tienermoeders ook gezien, een doos er tussen die stug blijft doorroken terwijl ze astma heeft en zwanger is en volgens mij had ze een paar jaar daarvoor al een abortus laten plegen :n