Bepaalde lithium batterijen niet in vliegtuig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Bepaalde lithium batterijen niet in vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 00:23

Ik heb laatst een reis geboekt naar Amerika en in een bijgeleverd foldertje las ik dat bepaalde lithium batterijen niet toegestaan zijn in het vliegtuig. Nu ben ik van plan aardig wat mee te nemen (telefoon, fotocamera, laptop) die allen voorzien zijn van een lithium batterij (welk apparaat niet tegenwoordig? Verward). Maargoed, hoe weet ik of deze batterijen nu wel of niet toegestaan zijn in het vliegtuig?

In het foldertje kon ik er niets over ontdekken...

Wie kan mij verder helpen?

Misschien dat het type apparaat je kan helpen:
- Laptop is een Acer Aspire 1352XC AMD Athlon XP-M 2200+
- Camera is een Canon EOS 300D
- Telefoon is een Nokia 6100

Alles voorzien van originele lithium batterijen.

Wie kan mij helpen? Lachen Ik heb geen zin om mijn dure spul dalijk in te moeten leveren op schiphol Scheve mond

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 00:27

Bellen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij? Verward

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:49

Het heeft meer te maken met de zgn natte en droge batterijen.
Natte batterijen zijn bv je accu en dat soort dingen maar gewone droge batterijen mag je gewoon meenemen omdat die niet als dangerous goods worden aangemerkt.
Natte batterijen bevatten meestal een zuur en als die gaan lekker kan je door de bodem van het vliegtuig naar de grond gaan zitten turen.
Dit wordt dus door bv een SGS verpakt als Dangerous goods. Hierbij heb je dus ook een statement nodig.
Dit wordt dus altijd als vracht vervoerd.

Even een voorbeeld. Wij hebben een klant die vervoert medische analyse apparatuur daarin zit verwerkt een vorm van radio actief materiaal. Dit moeten wij melden bij de airline en niet iedereen accepteerd dit dus.
Nu moet je weten dat dit dus ook in horloges zit.... maar de passagiers mogen dus gewoon met hun horloge het vliegtuig in...

Zo is het dus ook met de batterijen...

Heel veel plezier in de usa....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 20:49

Dankjewel Tartuffo, nu zit er in mijn laptop wel een accu volgens mij Haha! Ik heb er niet zoveel verstand van, begrijp je wel Tong uitsteken Hoe kom ik er achter of ik die nu wel of niet mag meenemen. Hebben de luchtvaartmaatschappijen (ik moet één keer overstappen en vlieg met twee verschillende) een lijst van batterijen oid?

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:54

Nee hoor je accu is geen dangerous goods maar als je echt duidelijkheid wil hebben bel de airline even op dan krijg je gelijk antwoord of je reisbureau. In de vliegtuigen zitten ze toch ook altijd te werken op hun laptops.

Let je wel op vooral naar USA geen scherpe dingen in je handbagage... zoals nagelschaartje, mesjes enzo....