Uitspraak tegen Murat D.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Uitspraak tegen Murat D.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 11:26

5 jaar cel en tbs voor Murat D. Hij is volgens het volwassenenrecht veroordeeld en de straf is conform de eis die gedaan werd.

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2004/04_april/29/binnenland/0429_murat_cel_1035.xml

12 maanden voor leverancier pistool en 31 dagen en 4 maanden voorwaardelijk voor degene die het pistool na het misdrijf verstopte in een bosje in de buurt van het Terra College.

Wat vinden jullie van deze straffen?

Ik ben het hier mee eens (was namelijk bang dat hij nog veel minder zou krijgen terwijl hij levenslang verdient). Ik vind dat zo'n persoon deze straf verdiend. Het zal best een zware dobber voor hem zijn, maar hij had dat eerder moeten bedenken voordat hij zijn conrector neerschoot. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken...
Laatst bijgewerkt door Solide op 29-04-04 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......


BloemBloem

Berichten: 16536
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:29

Ik ben het er ook mee eens dat hij als een volwassene wordt
gestraft, maar toch 5 jaar blijft weinig.........

Hij heeft wel iemand van het leven beroofd!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:31

Ik vind het goed dat hij als volwassene berecht word. Maar ik vind dat ze hem eerder een jaar of 15/20 op hadden moeten sluiten. Hij heeft wel iemand vermoord. Dan kunnen vrienden/familie wel zeggen dat hij geen slecht mens is. Nou voor mij ben je een best als je iemand zomaar doodschiet. Nee, van mij had ie veel langer de gevangenis ingemoeten. Zulke mensen zouden van mij niet eens door mogen leven..
Maarja in Nederland vind ik de meeste straffen aan de lage kant. Dus dit verbaasde me niks.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 11:33

Inderdaad de straf is nog te weinig. Maar ik denk dat we al bijna in onze handen mogen klappen dat hij als volwassene berecht word. Het recht in Nederland is krom en ze gaan hier toch nog te licht mee om.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:33

5 jaar? en die familie heeft levenslang en die leraar kreeg de doodstraf. Het geeft mij het gevoel dat het kennelijk niet zo erg was, wat hij hen heeft aangedaan.
Als je bedenkt hoeveel er weer afgetrokken wordt van 5 jaar.

HOe halen ze het toch in het hoofd om mensen voor zulke zware vergrijpen zo licht te straffen. HOeveel levens moet je dan in vredesnaam om zeep brengen om echt lang uit de maatschappij gesloten te worden?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 29-04-04 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Nadir

Berichten: 12686
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:34

Flower schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat hij als een volwassene wordt
gestraft, maar toch 5 jaar blijft weinig.........

Hij heeft wel iemand van het leven beroofd!


Ik vind het ook weinig inderdaad, maar ik denk dat die TBS en dwangverpleging een hele goeie is voor deze jongen. Ik denk niet dat hij daar zo makkelijk vanaf komt...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 11:35

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2004/04_april/15/binnenland/0415_Murat_vervolg_1245.xml Dit is een soort van reconstructie hoe het is gebeurd. Gewoon walgelijk....

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:37

Wat gebeurde er in het Terra College?
Uit verklaringen van getuigen en de hoofdverdachte Murat D. zelf is zo langzamerhand een goed beeld ontstaan van de moord op conrector Van Wieren van het Terra College. Hieronder een reconstructie.


Boos
Boos was-ie, Murat D. En vooral op conrector Van Wieren, die hem enkele keren op zijn nummer had gezet. Op 13 januari werd het de 17-jarige jongen te veel. Op die dag pakte hij een klein zwarte pistool af van een kennis. Die was op verzoek van Murat per auto naar het Terra College gekomen.

De verdachte heeft gezegd dat hij zich in de auto de werking van het pistool heeft laten uitleggen.

'Kankerzwerver'
Murat, die dag onder invloed van alcohol en mogelijk ook andere drugs, stapte uit de auto en rende richting school. De kennis en enkele vrienden die in de buurt van de auto waren, konden hem niet inhalen. Murat stak het pistool in zijn rechterjaszak en rende de school binnen. Hij aarzelde nog even bij het rooklokaal, maar liep vervolgens rechtstreeks door naar Van Wieren, die met een collega in de aula stond te praten. Getuigen hebben verklaard dat Murat 'kankerzwerver' zei tegen Van Wieren, waarna hij zijn rechterarm strekte en schoot. "Ik wilde hem een lesje leren", zei de jongen.

Bedreigingen
Van Wieren liep een schotwond op aan de rechterkant van zijn hoofd, boven zijn oor. Diverse scholieren die het schot hoorden of zagen en de leraar die ooggetuige was, hebben verklaard dat Murat wild met het pistool zwaaide en dat hij dreigde ook de andere leraar neer te schieten. Murat kon zich weinig details meer herinneren, maar bevestigde de gang van zaken in grote lijnen.

Na het schot ontstond er grote paniek. Murat maakte zich uit de voeten. Later op de dag had hij nog contact met een vriend, zijn moeder en zijn voogd. In de late avond meldde hij zich op het politiebureau, in de wetenschap dat een arrestatieteam hem op de hielen zat.

Turkije
Murat had weinig ervaring met schieten. Hij zei pas een keer eerder een pistool te hebben gebruikt. Dat was in Turkije en hij schoot toen in de lucht. Hij zei dat hij al langer van plan was geweest een wapen te kopen, omdat hij bang was voor de 'vijanden van mijn vader', zoals Murat het zelf verwoordde. Van een daadwerkelijke aankoop was het op 13 januari nog niet gekomen. De rechter hield de verdachte voor dat hij Van Wieren ook in zijn voet had kunnen schieten als hij boos op hem was. "Ik kon niet meer nadenken", zei Murat.

Schorsing
De rechter constateerde tijdens de zitting dat Murat eigenlijk nog steeds boos is. "Nee, ik ben altijd zo, ik wil praten", reageerde Murat, die eerder al had bevestigd dat hij veel moeite heeft met gezag en dat hij al geruime tijd grote problemen had, onder meer met de school. Murat dreigde geschorst te worden. Van Wieren wilde eerst nog de moeder van de jongen spreken. Daar kwam het niet meer van.


Lees ook:
Murat D. wilde conrector niet doden
Moord op leraar Terra College gefilmd
Terra College stuurt vrienden Murat D. van school
Vader Murat D. veroordeeld tot acht jaar cel
Murat D. bekent doodschieten leraar

De hond is de betere mens

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:38

Ik vind het te weinig, hij heeft iemand het leven afgenomen en een familie een levenslange straf gegeven.
En als ie later vrijkomt wat gebeurd er dan met zo'n jongen?? Hij is in heel nederland bekent en 5 jaar cel met TBS en dwangverpleging staat nou niet echt geweldig op je CV.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:44

Alsik eerlijk mag zijn. Kunnen ze hem beter levenslang opsluiten. Als hij later geen werk enz kan krijgen Is de kans groot dat hij weer op het slechte pad terecht komt. Ik vind het niet normaal. Ik was boos. Ik schiet iemand neer, en over 5 jaar sta ik weer lekker buiten om te doen wat ik wil. De straffen die hieri n Nederlands uitgedeeld worden zijn bagger. Ze moeten 3x zo zwaar worden..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:48

Gek dat nederland door blijft gaan met het geven van lichte straffen terwijl ik onder de bevolking verneem dat vrijwel NIEMAND het daarmee eens is..... Democratie, jaja....

De hond is de betere mens

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 11:57

Ik ben ook bang voor de toekomst van Murat D. Dit stond ook letterlijk in de tekst op www.rtlnieuws.nl :

De rechtbank is van mening dat de maatschappij tegen Murat moet worden beschermd. De kans op herhaling zou aanwezig zijn. Murat is enigszins verminderd toerekeningsvatbaar verklaard. Hij is verder zwakbegaafd en snel gekrenkt, zei de rechter. Daarom is de jongen volgens meerderjarigenstrafrecht veroordeeld. "Het belang van de verdachte wijkt voor het belang van de maatschappij."

Maar wat is het belang voor de maatschappij? Ik denk dat het belang van de maatschappij is dat iemand die zoiets doet nooit meer op vrije voeten rond zal lopen.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:58

Te weinig... 5 jaar voor iemand dood schieten.

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:00

Ik vind 5 jaar eigenlijk nog weinig...maar goed dat is mijn mening.
Als je denkt is 5 jaar lang best een lange tijd, maar voor iemand doodschieten mag je voor mij nog wel een paar jaartjes langer zitten!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:00

belachelijk Boos! de kans dat hij het doet is aanwezig en daarom moet de maatschappij tegen hem worde beschermd, aldus de rechter

ja met 5 jaar+TBS bescherm je de maatschappij echt tegen hem hoor

levenslang hoor je imo te krijgen voor een moord, ongeacht je leeftijd!
hij was trouwens als volwassene berecht, 5 jaar voor een moord, waar gaat het heen met dit land Boos!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:04

Echt belachelijk, 5 jaar maar.....en dat als volwassenen berecht tsssss
heel triest in nederland.
Die familie van de vermoorde man heeft levenslang.
Waar gaat dit heen.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 12:10

Vanes schreef:
Die familie van de vermoorde man heeft levenslang.


Ik ken de familie van de conrector, een nichtje van hem is een HELE goede vriendin van mij. Zij hebben het heel zwaar met het verlies van Hans van Wieren en bevatten het nog steeds niet. Die vriendin van mij zit vol met woede, haar zusje vol met verdriet en zo weet de rest ook niet hoe ze het moeten verwerken. Ik weet van die 2 dat ze er ook nog lang niet uit zijn en dat ze nog een ontzettend lange weg te gaan hebben. Dit zal voor de rest van de familie ook het geval zijn. De dobber die hun hebben is nog zwaarder dan die 5 jaar die Murat D. moet gaan zitten.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:11

Zwaar belachelijk, zo'n lage straf. De nabestaanden en getuigen hebben allemaal levenslang, en dat pestjoch loopt dus over een jaar of 3 weer gewoon op straat....

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:12

Belachelijk.. ze zouden hem levenslamg moeten opsluiten, en zeker met de wetenschap dat hij in herhaling zou kunnen vallen..
Bah, het is echt te erg..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:22

Idd wat is eigenlijk het belang van e maatschappij als ze zo iemand maar 5 jaar geven?? Voor mij is er maar 1 belang als het om zoiets gaat en dat is hem gewoon niet meer op vrije voeten stellen. Hij heeft straks zijn vrijheid terug, terwijl hij iemand anders voor altijd van de vrijheid en het leven beroofd heeft.

Machie

Berichten: 15938
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:23

belachelijk! Deze jongen krijgt 5 jaar, en die vent die fortijn vermoord heeft krijgt er 18 Verward niet helemaal eerlijk, denk ik zo...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:25

wel grappig om te lezen dat mensen die vorige week nog blij waren in een ander topic dat een misdadiger vervroegd vrij kwam nu verontwaardigd zijn over deze straf.

Amor Vincit Omnia

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:27

Desiree schreef:
5 jaar? en die familie heeft levenslang en die leraar kreeg de doodstraf. Het geeft mij het gevoel dat het kennelijk niet zo erg was, wat hij hen heeft aangedaan.
Als je bedenkt hoeveel er weer afgetrokken wordt van 5 jaar.

HOe halen ze het toch in het hoofd om mensen voor zulke zware vergrijpen zo licht te straffen. HOeveel levens moet je dan in vredesnaam om zeep brengen om echt lang uit de maatschappij gesloten te worden?


Niets aan toe te voegen... ik vind de straffen absurd laag, om van te huilen. Wat mij betreft hadden ze er een nulletje achter mogen plakken...of liever nog letterlijk levenslang... want dat is idd wat Murat de familie van Wieren heeft gegeven... levenslang (en de doodstraf). Een jaar voor het leveren van een pistool vind ik ook te zot voor woorden... iemand die dat doet maakt zichzelf medeplichtig aan moord... en mogenlijk wel meerdere moorden. Stop die ook maar voor een jaartje of 25 weg... en het pistool verstoppen, dan zit er ook een steekje bij je los... dat duurt imo langer om 31 om daar van te 'herstellen'... 5 jaar strafkamp/tuchtschool lijkt me een redelijk gepaste straf... Ik weet het... ik ben niet (meer) zo heel mild...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:28

SuperPepeijn schreef:
wel grappig om te lezen dat mensen die vorige week nog blij waren in een ander topic dat een misdadiger vervroegd vrij kwam nu verontwaardigd zijn over deze straf.


Verward
Welke misdadiger dan? Heb ik wat gemist?

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:29

Nah zwakbegaafd is ie zeker maar niet op die manier als dat men wil laten geloven, hij wist wel degelijk hoe en wat.
veels te laag natuurlijk, maar ach hij zal zijn familiebanden in de cel nu wel kunnen aansterken aangezien nog een gedeelte daarvan vast zit!.

had Nl maar n soortgelijk strafrecht als de USA!!!!

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CarpeDiem_, DotBot, Estera, Oshaa, SemrushBot en 23 bezoekers