meisje van 15 krijgt kind

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:55

Citaat:
Als het een ongeluk is en je bent 18+ en je besluit het te houden, prima! maar op je 15e een kind! je bent zelf nog niet eens volwassen!


Het had mij ook op me 13, 14 of 15 kunnen overkomen.. En echt niet dat ik het had laten weg halen.. Okee ik kom misschien uit een ander soort gezin.. Maar ik wist heel goed dat het kon gebeuren.. En wist (weet) ook zeker dat als het gebeurt me ouders altijd achter me zullen staan..
Maar ik vind dit net klinken alsof je NOOIT je kind zou mogen houden als je nog niet de leeftijd heb die hier in Nederland als normaal gezien word..

Citaat:
Lied me even gaan, sorry, heb namelijk zelf zo,n probleem in de fam. maar de moeder is in dit geval 22 en ongelooflijk ..........


Waarom is dat dan zo erg.. Ik hoop juist dat ik jong moeder kan worden (okee eerst wil ik dat alles loopt zoals het hoort dus dat ik me huisje boompje beestje voor elkaar heb maar dan wil ik er wel voor gaan)..

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:27

Jullie maken je druk om het verkeerde......die familie
zal me een rotzorg wezen!!!!!! Het gaat mij om het meisje...
die zwanger is.....

Maar ik blijf er bij.........(heel grof gezegd)
Als je je benen wijd kan doen (en open staat voor sex), moet je
ook de consequenties weten....en natuurlijk de verantwoordelijkheid op
je nemen.

Want zoals eerder gezegd ... dat dat meisje niet is voorgelicht. Dat vind ik zo'n onzin!!!!! Ze kijkt tv ....... en de ooievaar brengt geen baby's!!!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:31

Ik heb toch gelezen dat bijvoorbeeld in Afrika vrouwen op die leeftijd kinderen krijgen wat te veel mis gaat, ook enorme sterfte onder zwangere vrouwen. Zwangere vrouwen staan daar met 1 been al in het graf, zo klonk de titel ook.
Ja, zwanger worden gaat wel op die leeftijd. Maar uitdragen en baren is toch nog iets anders. Vaak is het lichaam nog niet af daarvoor, met alle gevolgen van dien.

In mentaal opzicht is iemand van 14 normaliter ook nog niet volwassen en er klaar voor (degenen die dat wel zijn, zijn dat meestal geworden door extreme omstandigheden) om een kind op te voeden. Je zit in een ANDERE fase, een fase van verkennen en experimenteren en ontdekken. En die fase wordt nu overgeslagen. Later willen ze het vaak alsnog overdoen.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:35

Desiree schreef:
Ik heb toch gelezen dat bijvoorbeeld in Afrika vrouwen op die leeftijd kinderen krijgen wat te veel mis gaat, ook enorme sterfte onder zwangere vrouwen. Zwangere vrouwen staan daar met 1 been al in het graf, zo klonk de titel ook.
Ja, zwanger worden gaat wel op die leeftijd. Maar uitdragen en baren is toch nog iets anders. Vaak is het lichaam nog niet af daarvoor, met alle gevolgen van dien.

In mentaal opzicht is iemand van 14 normaliter ook nog niet volwassen en er klaar voor (degenen die dat wel zijn, zijn dat meestal geworden door extreme omstandigheden) om een kind op te voeden. Je zit in een ANDERE fase, een fase van verkennen en experimenteren en ontdekken. En die fase wordt nu overgeslagen. Later willen ze het vaak alsnog overdoen.


Daar zit ook wel wat in......dit zijn allemaal factoren
waar je niet bij stil staat Schijnheilig

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:06

.

Citaat:
Lied me even gaan, sorry, heb namelijk zelf zo,n probleem in de fam. maar de moeder is in dit geval 22 en ongelooflijk ..........


Waarom is dat dan zo erg.. Ik hoop juist dat ik jong moeder kan worden (okee eerst wil ik dat alles loopt zoals het hoort dus dat ik me huisje boompje beestje voor elkaar heb maar dan wil ik er wel voor gaan)..[/quot

Tuurlijk is het fijn om jong moeder te worden, maar in deze toestand waar zij in verkeert, is het gewoon ongezond om een kind op aarde te zetten (oke wie ben ik om dit te beoordelen) dus vandaar, ga er hier niet uitgebreid op in, maar het is wel triest

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:40

gaan we weer met dat eeuwige cliche gebeuren dat je op hogere leeftijd meer levenservaring zou hebben ipv bv op 16 jarige leeftijd, daar ben ik het dus niet mee eens!!!
het ligt niet aan de leeftijd maar aan je situatie en omgevinge etc, ik bedoel als je tot je 30ste thuis bij mammie hebt gewoont die nogelke dag strijkt, wast kookt en je rekeningen betaald of als je op je 15e al (noodgedwongen) voor jezelf moet zorgen zijn toch 2 hele andere situaties, maar dan zou die 30 jarige aangezien de leeftijd hoger is toch meer levenservaring hebben? onzin!

Over het meisje, ja ligt ana de situatie; mijn zus is bevallen van haar dochter op r 16e, ze had besloten zwanger proberen te raken om r vriendje bij zich te houden (dom natuurlijk) maar ze heeft het toch voor elkaar gekregen, kind heeft goede opleidng, stabiel thuisleven en niks tekort gekomen.
Zus werkt ook bij een internationaal groot bedrijf en dopt haar boontjes prima zelf, hoeft dus niet vanzelfsprekend te zijn dat aangezien ze zo jong zijn er ook niet goed voor zouden kunnnen zorgen.

Ik wens het meisje alle wijsheid en steun en kracht toe!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:53

kijk jou zus is goed terecht gekomen, denk ook wel van hulp van de fam. gelukkig voor haar en er zullen meer van deze situaties zijn waar het wel goed mee gaat, maar van dit meisje is het gewoon een triest verhaal

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:56

droppie_18 schreef:
kijk jou zus is goed terecht gekomen, denk ook wel van hulp van de fam. gelukkig voor haar en er zullen meer van deze situaties zijn waar het wel goed mee gaat, maar van dit meisje is het gewoon een triest verhaal


Daar ga jij vanuit.....misschien is dat wel helemaal niet zo Ach gut

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 14:31

Beste Flower, heb inmiddels de overgrootmoeder van de baby gesproken, die woont t.o me (weet je wel), die mevrouw is 49 jaar !!!! Het is echt waar het kindje is afgelopen zaterdag geboren.....
Heb haar ook gevraagd of ze niet had moeten ingrijpen in het gezin van haar dochter (oma van de baby)? Nou nee, waarom zou ze......
Dat vind ik dus diep triest, heb haar dat ook gezegd. Antwoord: aan .... valt toch niets meer op te voeden, wat zal ik me druk maken.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:06

Flower schreef:
Maar ik blijf er bij.........(heel grof gezegd)
Als je je benen wijd kan doen (en open staat voor sex), moet je
ook de consequenties weten....en natuurlijk de verantwoordelijkheid op
je nemen.

Hier ben ik het wel mee eens, maar op een andere manier: namelijk dat je de verantwoordelijkheid neemt om goed uit te zoeken hoe alle vormen van anticonceptie werken en wat je kan doen in geval van nood mbt bijvoorbeeld de morning-after pil. Dus jezelf goed in laten lichten en een 'noodplan' opstellen.

Ik heb erg veel moeite met hoe er door sommige mensen word geoordeeld: alsof het per definitie je eigen schuld is als je per ongeluk zwanger word en in de trant van: 'Als ze dat kind houdt leert ze het misschien af', als een soort straf... Niemand lijkt me daarbij gebaat, en vooral de baby niet...
Zelf ben ik nu 17 en als ik zwanger zou worden en het was te laat voor de morning-afterpil zou ik het waarschijnlijk ook laten weghalen (je weet t natuurlijk nooit zeker als je niet in die situatie zit). Mag ik dan nu geen sex hebben met mn vriend? En mensen die kindeloos willen blijven; mogen die dan ook geen sex meer hebben? Dat vind ik onzin; je moet gewoon je uiterste best doen om te zorgen dat je niet in die situatie terecht komt...
Ik denk dat het heel erg van de persoon afhangt: als je een vast vriendje hebt, volwassen en stabiel bent en de juiste hulp en steun krijgt kan het prima goed gaan als je op jonge leeftijd een kind krijgt, maar jammer genoeg is dit bij de meeste gevallen niet zo. En ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een kind krijgen als je jonger dan 16 bent positief kan zijn: Desiree heeft de redenen mooi uitgelegd.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:00

Ik probeerde alleen te vertellen hoe ik me voelde. Veroordelen, ja zeg, je zet een topic hier neer en men kan daar niet op reageren? Dan zet je zo'n topic niet neer.
Er was gezegt dat ze niet van mannen kan afblijven en daar reageerde ik gewoon op. Ik word meteen daarop aangevallen. Begrijp het eventjes niet echt goed.

mysweety
Berichten: 53
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:07

Ik ben ook 21, en zwanger.
Ben ik nou te jong om een kind op te voeden??
Als je er zelf voor kiest, is het toch gene probleem??
We zijn er helemaal klaar voor, dus ik snap niet waarom je dat niet zou zijn op je 16de. Als ben je nou 21 of 16, eigenlijk geen verschil.
Ik snap best dat je dit niet vind kunnen, maar als je er zelf voor kiest, kan neimand je er van weerstaan hoor

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:09

Ik zou ook best wel een kind willen hebben. Lijkt geweldig.
Maar ik ben er vind ik zelf te jong voor, op m`n 16de zou ik het ook nog niet doen ivm studie, maar als ik zwanger zou worden, laat ik het zeker niet weghalen , Maar om door zwanger te worden aandacht te eisen vind ik onzin. Dan lijd je baby er gewoon onder
Ik wil net zoals mysweety wel rond m`n 20ste zwanger worden.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:17

mysweety, persoonlijk denk dat je met 21 meer genoten heb van het leven, bedoel daar mee, uitgaan, studie afmaken, werk, sparen enz. Ik zeg niet dat met 15 je leven voorbij met een kind maar je kan geen kind meer zijn, je verantwoording is dan zo groot, denk dat je er later gewoon problemen mee krijgt. Je ziet je vriendinnen uit gaan, vriendjes hebben enzo.
En wanneer ben je uitgerekent?? geniet van je zwangerschap

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:31

mysweety schreef:
Ik ben ook 21, en zwanger.
Ben ik nou te jong om een kind op te voeden??

Nee hoor, absoluut niet! Lachen Ik doelde met 'op jonge leeftijd' op de meisjes die nog midden in de puberteit zitten & minderjarig zijn. En zelfs dan *hoeft* het geen probleem te zijn: als iemand op haar 16e echt met goed nadenken te keus neemt om een kind te krijgen vind ik daar ook niets mis mee. Alleen zijn de meeste situaties waarin echt jonge meisjes zwanger raken simpelweg niet bepaald ideaal om een kind te krijgen & op te voeden. Zo duidelijk? Ik bedoelde het echt totaal niet aanvallend tegenover wie dan ook die serieus de keus heeft gemaakt om vroeg kinderen te krijgen.

Anyway, gefelicteerd met je zwangerschap! Pling
Citaat:
ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een kind krijgen als je jonger dan 16 bent positief kan zijn

Dit zei ik: want zo jong ben je zelf namelijk nog gigantisch in ontwikkeling: lichamelijk & geestelijk...(en is dus mijns inziens wel heel anders dan op je 21e)

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:41

DiamondCheckers schreef:
Ik probeerde alleen te vertellen hoe ik me voelde. Veroordelen, ja zeg, je zet een topic hier neer en men kan daar niet op reageren? Dan zet je zo'n topic niet neer.
Er was gezegt dat ze niet van mannen kan afblijven en daar reageerde ik gewoon op. Ik word meteen daarop aangevallen. Begrijp het eventjes niet echt goed.

Door wie word je dan aangevallen? Ik heb volgens mij niemand direct aangevallen op welke manier, alleen verteld dat ik een beetje moeite heb met sommige dingen die ik heb gelezen en me daarbij dingen ga afvragen. En waar word er gezegd dat jij niet mag reageren? Tuurlijk mag dat, en alle andere mensen mogen dat óók.

Ik ben wel nog steeds erg benieuwd of iemand nog antwoord wil geven op de dingen die ik me had afgevraagd:
Citaat:
Mag ik dan nu geen sex hebben met mn vriend? En mensen die kinderloos willen blijven; mogen die dan ook geen sex meer hebben?

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 03:27

Natuurlijk mag iedereen sex hebben, maar met de volgen vandien. Ik werd moeder op mijn 25st en laat ik zeggen dat het heel moeilijk voor me was. Niet alleen moest ik veel opgeven, maar het kindje alleen al vraagt al je aandacht. Sommige dagen dacht ik wel dat ik gek zou worden! (k'Ben best wel een beetje gek hoor! Haha! ) Ik kan me dus heel moeilijk voorstellen dat het makkelijk zou zijn voor een 16 jarige.En als iemand zo jong een kind wilt, go for it zou ik zeggen. Maar, ik zou er niet moeten aan denken met wat ik nu weet wat ouders door moeten maken met zo'n kleintje. Mijn opinie? Op een 16 jarige leeftijd ben je te jong voor kinderen. Die mensen zouden van hun leven moeten genieten op die leeftijd. Daarbij bedoel ik alles doen wat kinderen van hun leeftijd doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:42

Flower schreef:
Maar ik blijf er bij.........(heel grof gezegd)
Als je je benen wijd kan doen (en open staat voor sex), moet je
ook de consequenties weten....en natuurlijk de verantwoordelijkheid op
je nemen.


Was dat maar waar Huilen
Van de week heb ik nog een reportage gezien bij Nova over zwakbegaafden die kindere krijgen. Als alles van dit verhaal waar is[abortussen, agressief gerdag] dan denk ik dat dit meisje ook wel eens zwakbegaafd zou kunnen zijn. En daarmee is ze dus niet in staat verantworode keuzes te maken.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:26

foutje
Laatst bijgewerkt door vanity op 02-05-04 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:28

Ik ben 19 en ook zwanger! Maar we hebben steun van de ouders, zijn gaan samenwonen om het kind een goede thuis te geven en verder hebben we ook de middelen (ik niet, maar alles komt van de schoonouders , wat ook niet ideaal is, maar kom).

Een kennis van mij is ook 19, zwanger van een vriendje waar ze 2 maanden mee samen is, hij is 17 en gaat nog naar school, gebruikt elke dag drugs, zij heeft geen werk, geen huis (woont soms bij haar vriend thuis en soms bij haar vader) en zo kan ik nog wel even door gaan!


Daarom hangt het dus echt van de situatie af en niet van de leeftijd of iemand een kind kan opvoeden!

Als dat meisje van 15 in mijn situatie zat (wat ik niet beweer dat ik mijn kind perfect zal kunnen opvoeden, maar het is toch een stap in de goede richting) was het misschien helemaal anders dan de situatie waar ze nu wss inzit!

Ik krijg ook dagelijks te horen (meestal van leeftijdsgenoten) dat ik goed gek ben en waar dat allemaal naar toe gaat, en ik kan je verzekeren, ik mag zoveel boeken lezen of vragen stellen over moeder zijn, je weet pas hoe het moet, hoe het werkt als je dat kindje vast hebt hoor! En dat kan op je 30ste evengoed nog hetzelfde zijn!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:38

Ik heb niet alles gelezen, alleen 1e blz.

Mijn achterneefje werd op 14-jarige leeftijd papa, 16-jarige vriendinnetje was aan de pil, maar die weigerde dienst. Ze hebben het kind gehouden, inmiddels is de vader 15, en het kind is beurtelings bij de beide grootouders (de 'ouders' wonen ook nog thuis natuurlijk). En geloof het of geloof het niet: het gaat prima. Dit kind wordt opgevoed in een liefdevolle omgeving, en overstelpt met liefde. Dat kun je van sommige kinderen van ouders (die wel geacht worden volwassen te zijn) niet zeggen.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:32

Ik ben precies even oud als dat meisje (op de dag af). Maar gelukkig nog lang geen moeder! Wel knap dat ze het wil proberen, maar het zal zeker moeilijk worden...

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:14

Frusty Nou zij liever dan ik. Ben benieuwd wat er van het kindje terecht komt.