Update Als je nieren niet, bijna niet meer werken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:42

dat is inderdaad heel mooi en ben er ook heel blij mee. het zou een heel ander verhaal zijn geweest als mijn broer niet geschikt werd bevonden. Mijn andere broer heeft zware astma dus dat was zowiezo al geen optie, mijn moeder is als de dood voor operaties, ziekenhuizen etc dus dat wilde ik haar niet aandoen. en mijn vader die heeft zelf ook een nierprobleem. dus we hebben enorm veel geluk gehad. Nogmaals heel veel sterkte toegewenst. Een nier is een belangrijk orgaan en als er dan iets mankeert dan leef je in een onzekere toestand.

Black Boy is mijn nieuwe vriendje en liefde <3


RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:01

Mijn neef... Huilen

Zijn bijde nieren begaven het en hij stootte donornieren af... Huilen

Echt zo zielig... Hij is dus overleden...

Ik denk dat ik je hier niet echt mee help maar zo te horen gaat het de goede kant op!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 19:28

highspirited: hoe lang heeft het geduurd voor dat de transplantatie eindelijk zover was? Ik heb gehoord dat dat wel een jaar kan duren Scheve mond Jammer genoeg zijn de wachtlijsten voor een donornier zeer lang, dus eigenlijk is het nu een familiekwestie geworden. Wie wil/kan een nier af staan?
Sterkte nogmaals voor jou en je vader.

Rockylover: Dat is heel erg... Maar dat is echt een risico... het afstoten..
Was het van een donor of een familielid? Sterkte nog!
En met mijn oom gaat het eigenlijk NIET de goede kant... Broodmager, rare gelaatskleur etc. Iedere dag aan de dialyse via zijn buik. Al heb ik van zo'n dialyse al gehoord dat het best gunstig is, dus misschien toch een lichtpuntje Knipoog

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:55

gecondoleerd Rockeylover.

En Highspirited, fijn dat het bij jou zo goed afgelopen is.

Jaike, wat ben je toch een topper!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:02

O sorry, haalde jou en Highspirited door de war... Ik weet niet meer of het gewoon een donor was of een familielid, maar ik geloof een familielid.

Dank jullie bokkers Lachen En veel sterkte he?

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:29

Mijn huisgenoot heeft ernstige nierbeschadiging opgelopen. Men ontdekte te laat wat er aan de hand was en nu heeft ze nog één nier, die vrij slecht werkt. Heel vervelend.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:07

dank jullie wel.
even over dat afstoten dat is inderdaad een groot risico maar dat risico was voor mij geen probleem als het niet goed was afgelopen en het werd niet geaccepteerd dan heb ik toch nog het gevoel dat ik er alles aan heb gedaan om mij weer tiptop in orde te krijgen, inderdaad gaat het inmiddels de goede kant op maar het kon ook anders zijn geweest, maar dat is het risico wat je neemt, het leven is één groot risico.
ik zelf heb niet op een wachtlijst gestaan omdat ik een familiedonor heb gekregen, toen ik de donor kreeg was ik bijna een jaar ziek. ik wist dat ik een donor zou krijgen en dus dat wachten op de operatie want daar is ook nog een lijst voor tenminste toen wel duurde ook een paar maanden ging dus vrij snel voorbij, dus in totaal hebben we er bijna een jaar op moeten wachten.
ik heb geluk gehad en voel me uitstekend, alhoewel we nog steeds in ons achterhoofd hebben van dat de kans op afstoten elk jaar kleiner wordt maar nog steeds aanwezig is.
Mijn vader hoeft geen donor nier zijn nieren functioneren redelijk, hij moet alleen medicijnen slikken, en moet 1 keer per jaar aan de dialyse, gewoon om de nieren schoon te spoelen.
Dit doe ik ook, allebei functioneren ze naar behoren maar om ze een beetje te helpen moet ik 1 x per jaar gedialiseerd worden, hm dat is te overzien.

Black Boy is mijn nieuwe vriendje en liefde <3

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:25

Dat is idd nog wel te overzien.Lachen
Fijn dat het zo kan, het lijkt mij namelijk echt vreselijk om iedere dag aan de dialyse te moeten.
Er zit een kans in dat ik dat ooit moet, maar voorlopig doet alles het nog aardig, en ik hoop dat dat nog heeeeeeeeeeel lang zo blijft.

Jaike, wat ben je toch een topper!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 23:09

Amethyst schreef:
En met mijn oom gaat het eigenlijk NIET de goede kant... Broodmager, rare gelaatskleur etc. Iedere dag aan de dialyse via zijn buik. Al heb ik van zo'n dialyse al gehoord dat het best gunstig is, dus misschien toch een lichtpuntje Knipoog

Die gelaatskleur ken ik nog wel van mijn oom. Die had ook altijd een wat gelige huid. Hij heeft verschillende donornieren gehad, die allemaal afgestoten zijn. Mijn oom is al enkele jaren overleden en in de tijd dat hij de nieren kreeg was de techniek nog niet wat die nu is. Hij is ruim 16jaar twee tot drie keer per week gedialyseerd, wat in die tijd een van de langste in Nederland was.
Veel sterkte voor alle nierpatiënten hier.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 17:40

Hier weer na een hele tijd een nieuwe update met betrekking tot het hele nierenverhaal.

Met mijn oom gaat het intussen redelijk. Hij heeft een dieet gekregen en slikt pillen (wel een stuk of 50 Bloos! ). Z'n nieren zijn onderhand wel achteruit gegaan. Nierfunctie zit nu nog op 10 %. Dialyse krijgt hij via zijn buik. Een paar keer per dag (hoevaak precies weet ik niet meer) 4 uur dialyse. Hij is verder erg mager, hij komt ook niet aan ofzo.. Terwijl dat eigenlijk wel moet vanwege een transplantatie in de toekomst.
Hij staat inmiddels op de lijst voor een donor. Mijn vader wil wel heel graag donor zijn. Bloedgroepen komen overeen etcetera (is toch wel een eerste vereiste). Toch denk ik niet dat hij in aanmerking komt. (zie eerste post in het topic). Vanwege een zwaar buiktrauma. Maar, hij gaat het toch proberen, eerst een gesprek met de huisarts, dan met zijn behandelend arts van toen (medische dossiers en weet ik veel wat), en dan uiteindelijk bij de arts die daar over gaat. Dan worden er ook bepaalde onderzoeken gedaan. Ik geloof echo's, foto's en een bloedonderzoek. En dan natuurlijk nog een gesprek of je het allemaal wel aankan (klinkt wat dreeg, maar weet niet hoe ik dat anders moet zeggen).
O ja, en dan komt er nog een onderzoek (daar komt wel ziekenhuisopname bij kijken) waarbij men één nier afsluit om te zien of de ander het werk goed overneemt.
En als mijn vader niks wordt (wat ik nogmaals zéér betwijfel) dan blijft alleen nog 1 tante over.
Maar ik weet niet of die bereid is om een nier af te staan.
Maar goed, voor het zover is, zijn we nog wel een half jaar, tot driekwart jaar verder.
En toch hoop ik eigenlijk dat mijn vader geen donor kan zijn. Begrijp me niet verkeerd, maar ik wil niet nog een keer dattie lang in het ziekenhuis ligt. Of dat er complicaties optreden ofzo bij mijn vader. Zijn laatste zware ongeluk was al nipt. En dat is al nooit meer helemaal goed gekomen. Laat staan dit er dan nog bij..
Tuurlijk hoop ik dat mijn oom heel snel een donor vind, maar dan van iemand anders.........

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:51

Ik hoop voor je vader en je oom dat je vader een nier mag en kan afstaan! Heel veel succes..ik weet niet wat ik moetzeggen maar ik wil je wel heel veel succes wensen Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:48

Kan me voorstellen dat je niet wilt dat je vader die nier afstaat, maar als het echt kritiek wordt dan krijgt hij daar toch geen toestemming voor. Ze doen al aardig wat voorbereidend werk mag ik wel zeggen... De vader van dat meisje dat ik eerder in dit topic aanhaalde is gewoon meteen onder het mes gegaan voor zover ik weet.

Ik hoop dat je oom snel een nier vind, wederom veel sterkte.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 07:10

He bah bah bah... heel veel sterkte voor jou en je vader, en voor alle andere in dit topic (met een familielid) met nierproblemen...

Mag ik alleen 1 vraag stellen? Als 1 nier niet werkt, maakt de andere over uren. Maar ieder mens heeft toch 2 nieren? Als je familie lid dan een nier afstaat, dan heeft diegene toch ook nog maar 1 nier? Hoe werkt dat dan?

In de eerste zat er trouwens bij mij een meisje in de klas, die had ook een aangeboren afwijking... die had 3!!!! nieren. Best apart, nu heeft ze er geloof ik nog maar 2, ze heeft er 1 afgestaan...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 07:41

Op 1 nier kun je prima leven, mits die nier naar behoren werkt...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:11

Esther schreef:
Ondertussen staat mijn moeder al bijna 3 jaar op de wachtlijst voor een nieuwe nier, maar zo snel gaat dat dus niet.


Van deze kant ook een update, mijn moeder heeft dus 3 weken geleden een donornier gekregen! Ze is hier enorm van opgeknapt. Je ziet haar per dag opknappen, ik hoop dat ze nu ook weer wat van haar leven gaat maken.

Amethyst: ik denk dat je oom buikspoeling doet, je hebt dan 2 liter vloeistof in je buikholte die zorgen voor het verwijderen van afvalstoffen en vocht uit je bloed. Je moet deze vloeistof 4 keer per dag vervangen, dit duurt per keer ongeveer 20 minuten tot een half uur.

Sprakeloos

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:10

Shiloh schreef:
In de eerste zat er trouwens bij mij een meisje in de klas, die had ook een aangeboren afwijking... die had 3!!!! nieren. Best apart, nu heeft ze er geloof ik nog maar 2, ze heeft er 1 afgestaan...


Devader van mijn vriendin heeft er ook 3!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 17:05

Pervinco: mijn vader gaat het toch proberen om te zien offie donor kan worden. (eerst was er nog wel wat twijfel, over het wel of niet doen...) Morgen zou hij de huisarts bellen voor een gesprek..

Shiloh: Op 1 nier kun je indd prima leven. De donor houdt aan de operatie ook niks over, die hoeft dus zijn verdere leven geen medicijnen of wat dan ook te slikken.
Voor degene die de nier krijgt is dat wel anders. Die zal wel zijn hele leven medicijnen moeten slikken.

Esther: klopt van de buikspoeling. Af en toe weet ik het ook niet meer precies Tong uitsteken Je krijgt ook zoveel informatie...

Liesje_Lover: dat is wel heel apart.. 3 nieren.. Handig ergens toch wel...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Amazonbot, amy495, BingBot, ComscoreBot, Eefje_Sammy, herr_balou, Lalidan, Lalladidoo, Mo_86, nuevo_mien, RoosDeG, wilmatj, Xayah en 143 bezoekers