protest mail. Tegen legbatterij eieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:53

SAKKIA schreef:
Oke heb de hele discussie even gevolgd en wil toch even reageren.
De mensen die in de stad wonen, maar net zo goed de mensen die op eht platteland wonen die weten helemaal niet hoe het in het boerenleven er aan toe gaat. Ik heb eh wel gezien mijn oom is boer en die heeft het hoofd dus niet boven water kunnen houden en woont nu met zijn hele spultje in het buitenland. Het heeft mij ontzettend pijn gedaan om die man keihard te zien werken voor die paar rotcenten, en er dan als nog aan onder door te gaan.
De Nederlandse regering weet gewoon echt niet waar ze meer bezig zijn, en straks als het allemaal te laat is hoeven ze alleen maar hun excuses aan te bieden en het nederlandse volk is weer blij.

Wat betreft de koeien die buiten lopen enzo?? Heel veel boeren laten steeds meer hun koeien buiten lopen omdat de mensen helemaal verzot zijn zodra ze lezen dat het van koeien komt die lekker in de wei hebben gelopen en dat heeft niks met EKO ofzo te maken. Kijk maar naarde graskaas, dat is kaas gemaakt van de melk van koeien die van het eerste gras hebben gegeten zeg maar. Die koeien staan in de winter dus gewoon binnen. Die produkten zijn er alleen maar in het voorjaar en er is behorlijk wat vraag naar. Boeren weten dus dat er daar "een klein beetje " extra te verdienen is en dus hun dieren naar buiten.

Voor de rest kan ik me de boeren ook wel voorstellen dat ze hun koeien binnen houden omdat ze bang zijn voor ziektes, logisch er mag niet geent worden.

@sammm:
Jij wilt wel dat de koeien buiten staan, maar je vind het ook heel erg als al die koeien moeten worden afgemaakt als ze wel ziektes op lopen. De grootste kans dat ze die oplopen komt mede door het buiten lopen van die dieren. Dus of je loopt een grote kans op ziekte, waardoor de kans bestaat dat de hele veestapen gedood zal worden, of je laat je koeien binnen staan waar ze misschien niet helemaal gelukkig zijn, maar zoals hierboven ook al gezegd, ze daar zelf niet zo heel erg van merken.

Nu ben ik wel benieuwd naar jou keuze.


En jij weet het allemaal zo goed omdat jou oom toevallig boer was?
Onze koeien staan elke jaar buiten vanaf eind maart tot eind november, vanaf dat ze een kalfje waren.
Zijn nooit ziek, op eens een keer een mastitis na.
Mastitis komt bij ons in stal eigenlijk alleen voor bij droge koeien, die een maand voor de bevalling nog maar 4 uur per dag buiten komen ivm. de bevalling die wij binnen willen laten gebeuren.
De koeien staan dan op de mestroosters waar het een groot feest voor bacteriën is.( natuurlijk gaan de koeien een maand voor de bevalling van de roosters af en naar de afkalverstal ).

Dat de koeien bij ons buiten lopen heeft geen zak te maken met hogere productie maar met een hart vol met liefde voor je dieren.
Wij hebben op het moment 3 oude dames rond lopen, ze zijn 10 en 12 jaar oud.
ze worden niet meer gemolken ivm hun leeftijd.
Vreten ons de oren van de kop, en kosten dus behoorlijk wat geld.
Maar toch blijven ze tot ze zo slecht zijn dat ze of natuurlijk dood gaan, of ingeslapen gaan worden.
En waarom? Omdat wij een hart voor onze dieren hebben.

Dan hoor ik mensen denken : Waarom eet je ze dan wel op?
Omdat wij simpelweg zelf ook eten willen, en ik heb liever een koe van mezelf dan een supermarkt koe.

Bij ons op het bedrijf groeien de kalfjes in groepen op, op de wei wel te verstaan.
Zo snel ze vaars zijn gaan ze naar een ander weiland.
Als ze 24 maanden zijn worden ze voor het eerst geinsimineerd en blijven ze alsnog op de wei.
Rond de tijd van afkalveren worden ze binnen gehaald.
Na het afkalveren gaat de hele groep bij de melkkoeien en zo word de kudde alsmaar groter.

Een slecht leven hebben onze koeien niet, en wij net zo min.
Tuurlijk komen wij alleen van de koeien niet rond.
Daarom werkt ma erbij, en ik verdien me eigen centen.

Er zijn heel veel boeren die failiet zijn gegaan, maar of dat nou echt alleen te wijten is aan het feit dat mensen goedkoop vlees willen?
Nee daar geloof ik niet in...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 21:01

Dat de koeien bij ons buiten lopen heeft geen zak te maken met hogere productie maar met een hart vol met liefde voor je dieren.
Wij hebben op het moment 3 oude dames rond lopen, ze zijn 10 en 12 jaar oud.
ze worden niet meer gemolken ivm hun leeftijd.
Vreten ons de oren van de kop, en kosten dus behoorlijk wat geld.
Maar toch blijven ze tot ze zo slecht zijn dat ze of natuurlijk dood gaan, of ingeslapen gaan worden.
En waarom? Omdat wij een hart voor onze dieren hebben.

OK dan!
hartstikke goed hoor miep, maar ik ben bang dat dat niet overal zo gaat.

Bij mij achter de wei zit een geitenboer, als er een geit is die niet genoeg melk leverd, tja, dan gaat ie toch echt naar de slacht hoor.

Zoals het er bij julie aan toe gaat zal het in maar weinig bedrijven zijn.
wel goed van jullie trouwens.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:26

Nou die koeien van mijn oom liepen ook gewoon buiten hoor, en ik weet het heus allemaal niet zo goed omdat mijn oom toevallig boer is. Mijn punt is gewoon dat de Nederlandse regering gewoon verkeerd bezig is en niet om het feit of je je koeien wel of niet naar buiten doet. Maar als de mensen om ons heen gewoon niet zo kleinzerig zijn en gewoon ook vlees willen eten van koeien die geent zijn is er toch niks aan de hand?? Dan kunnen ze toch gewoon met zijn allen naar buiten, maar ik begrijp de boeren heus wel dat ze hun koeien binnen houden omdat ze bang zijn voor ziektes die in een keer hun hele bedrijf om zeep kunnen helpen. Dat jou vader dat niet is neem ik mjin petje voor af, maar daar kun je mij persoonlijk niet voor aanvallen. Er zijn idd boeren die niet zo goed zijn voor hun dieren en ik denk ook wel dat die aangepakt mogen worden.
Maar zoals je eerder ook kon lezen weet een koe dus "waarschijnlijk" niet of hij het nou binnen leuker heeft dan buiten of anders om, dus waar is het dan daadwerkelijk leuker voor ze?? Niemand die het weet immers.
Waarom hebben de praktijkscholen met zo''n voorbeeldfuncties hun koeien dan niet buiten staan, daar wordt toch geleerd hoe je het beste het welzijn voor een dier kunt bepalen.

En geloof me ik zie ook liever de koeien op de wei, maar als ik boer was en ik moest er daadwerkelijk ook van leven, had ik ze binnengelaten, had een mooie stal voor ze gebouwd met het beste stalklimaat, maar alles is beter dan de hele veestapel ziek te hebben.

Maar goed ik denk dat we nu te erg offtopic gaan.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:47

Citaat:
Ik doelde op de scharrelschuren die zag ik pas nog op tv. Ze zaten er in het donker en de schuur werd bijna nooit uitgemest. Ja als de nieuwe lading kippen kwam. Maar goed bij iedere boer zal het wel anders zijn en zullen het wel goed bedoelen denk ik. Volgens mij houd (bijna) iedere boer wel van zijn dieren en doet wat hij kan met zijn beschikbare middelen.


Dat bedoel ik dus met slechte voorlichting.
De moderne systemen die tegenwoordig geplaats worden zijn voorzien van banden. Via deze banden wordt elke week de mest uit de stal gehaald. Maar ja, dit laten ze natuurlijk niet zien want dat wint geen zieltjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 07:54

SAKKIA schreef:

@sammm:
Jij wilt wel dat de koeien buiten staan, maar je vind het ook heel erg als al die koeien moeten worden afgemaakt als ze wel ziektes op lopen. De grootste kans dat ze die oplopen komt mede door het buiten lopen van die dieren. Dus of je loopt een grote kans op ziekte, waardoor de kans bestaat dat de hele veestapen gedood zal worden, of je laat je koeien binnen staan waar ze misschien niet helemaal gelukkig zijn, maar zoals hierboven ook al gezegd, ze daar zelf niet zo heel erg van merken.

Nu ben ik wel benieuwd naar jou keuze.


Ik heb in dit hele topic niets gezegd over ziektes die de koeien oplopen en dat ik het erg vind als ze geslacht moeten worden?

Maargoed, ik vind dus dat de koeien naar buiten moeten kunnen, 24/7 gaat tegen hun natuur in. Hetzelfde alsdat je een mens 24/7 in het water zou zetten (om maar even een voorbeeld te geven).
Verder zou ik niet weten waardoor die beesten allemaal ziektes iop zouden lopen als ze buiten lopen? Ik ken een bepaalde boer heel goed en die heeft zijn koeien ook altijd buiten lopen (behalve in de winter dan maar dat lijkt me logisch) en de beesten zijn nooit ziek.

Wel vind ik het belachelijk dat koeien (en andere dieren) moeten worden afgemaakt als ze bijv. een of andere ziekte hebben waar ze verdomme tegen ingeent kunnen worden zodat ze weer beter zijn. Dat kan ik gewoon niet bevatten.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:25

Samm..de reden dat koeien niet geënt worden tegen bepaalde ziekte's is mede doordat de kwalitieit slechter word, maar toch is de hoofdzaak dat de vaccinatie niet matchen met de ziekte's.
Over het algemeen muteren de virussen sneller dan de vaccinatie's.
Waardoor je dus geen resultaat boekt, aangezien er dus een andere variant word ingespoten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:16

Overigens, veel buiten zijn geeft koeien nu juist meer weerstand. DAt is net als bij paarden en bij elk levend wezen. Dus bang zijn voor ziektes kan nooit de reden zijn om ze binnen te houden.

Bij varkens doen ze dat wel, die houden ze binnen omdat dat goedkoper is. En daarbinnen zijn ze heel kwetsbaar daardoor. Varkensstallen zijn ook nooit zomaar toegankelijk voor iedereen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:14

Miep schreef:
Samm..de reden dat koeien niet geënt worden tegen bepaalde ziekte's is mede doordat de kwalitieit slechter word, maar toch is de hoofdzaak dat de vaccinatie niet matchen met de ziekte's.
Over het algemeen muteren de virussen sneller dan de vaccinatie's.
Waardoor je dus geen resultaat boekt, aangezien er dus een andere variant word ingespoten.


maar zo vertellen ze het niet op het nieuws.... vind je het dan gek dat er door de meesten zo gedacht wordt? Want ik heb ook zoiets van: waarom afmaken als enten ook kan?

Maar nu is het duidelijk(er)

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:54

Zo vertellen ze het inderdaad niet op het nieuws. Met MKZ zeiden ze dat er niet geent werd, omdat Amerika het vee dan niet meer wilde hebben en dat dit dus slecht voor de economie zou zijn.
En om die reden zou ik ook niet snappen waarom enten niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:59

caranthir schreef:
Zo vertellen ze het inderdaad niet op het nieuws. Met MKZ zeiden ze dat er niet geent werd, omdat Amerika het vee dan niet meer wilde hebben en dat dit dus slecht voor de economie zou zijn.
En om die reden zou ik ook niet snappen waarom enten niet kan.

Idd, dat hoorde ik dus ook altijd op het nieuws, werd er echt kotsmisselijk van. Scheve mond

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:19

pienV schreef:
Citaat:
Ik doelde op de scharrelschuren die zag ik pas nog op tv. Ze zaten er in het donker en de schuur werd bijna nooit uitgemest. Ja als de nieuwe lading kippen kwam. Maar goed bij iedere boer zal het wel anders zijn en zullen het wel goed bedoelen denk ik. Volgens mij houd (bijna) iedere boer wel van zijn dieren en doet wat hij kan met zijn beschikbare middelen.


Dat bedoel ik dus met slechte voorlichting.
De moderne systemen die tegenwoordig geplaats worden zijn voorzien van banden. Via deze banden wordt elke week de mest uit de stal gehaald. Maar ja, dit laten ze natuurlijk niet zien want dat wint geen zieltjes


mm ok ik heb er verder ook geen verstand van geloof idd wat de media mij voorschoteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:34

En dat is jammer
want de media en al die anti boer stichtingen laten alleen maar slechte dingen zien.
Ook meestal achterhaalde dingen van 20 jaar terug.
Er is in die tijd veel veranderd, maar dan is het niet meer zo zielig, wint dan idd geen zieltjes.
Maar wel jammer dat je met leugens zieltjes moet winnen en dat het anders bijna niet lukt.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:35

Ja dat is inderdaad zo jammer. En degene die het wel weten kunnen praten als brugman maar wat op televisie getoont wordt wordt geloofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:42

nee dat word niet geloofd
want op tv of i-net zie je toch andere dingen, dus wat je zegt kan niet kloppen.

En wat ik eens over nertsen vertelde kwam omdat ik het van een proefbedrijf had die verkeerde inlichtingen gaf.

echter ken ik dat proef bedrijf helemaal niet en had ik de info met eigen ogen gezien op 3 verschillende bedrijven.
Maar dat is dan ook weer niet waar?