protest mail. Tegen legbatterij eieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:13

Ik heb eens op die site gekeken en vraag mij af met hoeveel kippen tegelijk die vrije uitloop kippen en biologische kippen lopen.
Wb die rangorde enzo, lijkt mij namelijk niet dat ze allemaal aparte groepjes hebben gemaakt.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:15

Lon"]
[quote="DePennyBitch schreef:
Eigelijk zijn alleen de vrije uitloop eieren (kip in de wei en gras-eieren) en biologische eieren diervriendelijk. Ik heb ooit een scharrel-kip-bedrijf bezocht en van schrik heb ik maanden geen eieren meer gegeten.

Wat ik me dan afvraag; die beesten lopen leuk buiten, doen daar ook infecties op. Mogen nederlandse legkippen behandeld worden met antibiotica als ze ziek zijn? Of wil de consument dat ook niet hebben? Anders lijkt vrije uitloop mij ook nog niet echt diervriendelijk...
[/quote]

Nee dat is dus het probleem.
Veel ziektes komen juist van wilde vogels af die er wel beter tegen bestand zijn...die deponeren hun poepje en plasje en dat valt precies bij de uitloop, de kipjes pikken erin en daar begint t gesodemieter al.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:18

Ctal"]
[quote="Lon"][quote="DePennyBitch schreef:
Eigelijk zijn alleen de vrije uitloop eieren (kip in de wei en gras-eieren) en biologische eieren diervriendelijk. Ik heb ooit een scharrel-kip-bedrijf bezocht en van schrik heb ik maanden geen eieren meer gegeten.

Wat ik me dan afvraag; die beesten lopen leuk buiten, doen daar ook infecties op. Mogen nederlandse legkippen behandeld worden met antibiotica als ze ziek zijn? Of wil de consument dat ook niet hebben? Anders lijkt vrije uitloop mij ook nog niet echt diervriendelijk...
[/quote]

Nee dat is dus het probleem.
Veel ziektes komen juist van wilde vogels af die er wel beter tegen bestand zijn...die deponeren hun poepje en plasje en dat valt precies bij de uitloop, de kipjes pikken erin en daar begint t gesodemieter al.
[/quote]

conclusie: uiteindelijk kan je gewoon het beste kipjes in je achtertuin gaan houden; dat is verreweg het diervriendelijkst. (mits je goed voor ze zorgt)

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:27

conclusie: veel te veel mensen willen eieren eten..

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:28

Prima schreef:
conclusie: veel te veel mensen willen eieren eten..

Maar dat is met vlees toch ook zo?

MEnsen eten veel en veel meer vlees dan ze nodig hebben.

De hond is de betere mens

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 16:28

essie79 schreef:
Maar ipv dit soort acties op te zetten, kun je beter bij jezelf beginnen.
Maar ja, het is altijd makkelijk om een ander de schuld te geven...



Even voor de duidelijkheid, ik eet alleen eieren van de kippen uit de tuin van mijn schoonmoeder Haha!

Maar ook ik dacht dat scharrelkippen indd lekker buiten liepen en de zon en op het gras.
Nu ik dit allemaal zo eens heb gelezen (wat veel reacties al) vraag ik mij af:
Wat is het verschil dan precies tussen scharreleieren/kippen, eco eieren, legbatterij eieren, gras eieren.

Maar als het aan mij ligt zou iedereen (gewoon net als vroeger) zijn eigen kippen, koe, varkens e.d thuis moeten hebben lopen in een wei.
en als je eens iets anders nodig hebt, dan ruil je maar een kip tegen een konijn bv Lachen
Dan zou ik er niet zoveel moeite mee hebben als nu.
Jajaja, ik weet wel dat dat niet haalbaar is, maar dat zou ideaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:33

DePennyBitch schreef:
En daarom eet ik alleen biologische eieren van kippen in de wei, of zoiets....


Idd, maar nu we sinds kort eigen kippen hebben eten we die eieren, en hebben we ook echte scharreleieren te koop binnenkort Lachen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:37

Desiree"]
[quote="Prima schreef:
conclusie: veel te veel mensen willen eieren eten..

Maar dat is met vlees toch ook zo?

MEnsen eten veel en veel meer vlees dan ze nodig hebben.
[/quote]

inderdaad, dus waarom van die geile petities tekenen? Begin bij jezelf en stop met eten. Period.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:48

Carola1, dat vind ik dus het erge, mensen weten niet waar ze over praten'.
Kan ik ze ook niet kwalijk nemen, want het is ook niet makkelijk, maar voordat je meedoet een dit soort acties zou het geen kwaad kunnen je eens wat meer in het onderwerp te verdiepen.

Verder vind ik de Stichting Wakker dier een vrij agressieve stichting.

Ik heb eens wat opgezicht over deze stichting:

www.politiek-actie.net

Bont voor Dieren en Stichting Wakker Dier delen een terroristisch verleden

Stichting Wakker Dier richtte de terreurgroep Dierenbevrijdingsfront op
Wakker Dier is in januari 2001 gefuseerd met Stichting Lekker Dier en is daarmee de grootste dierenbeschermingsorganisatie tegen de bio-industrie in Nederland geworden. Lekker Dier is destijds opgericht als protest tegen het matige verweer dat de Dierenbescherming had tegen de bio-industrie. Op het secretariaat van Lekker Dier werkte Henny Velthorst, een vrouw die de aanzet zou geven tot verharding van radicale dierenbeschermers. Vanuit het kantoor van Lekker Dier richtte zij samen met enkele collega’s het Dierenbevrijdingsfront (DBF) op. De oprichting van het DBF heeft voor Lekker Dier uitgepakt als een klassieke agitprop: in eerste instantie werden ze gezien als het extreme broertje van de Dierenbescherming, door het DBF kregen ze een middenpositie, en nam de invloed in gesprekken met overheid toe.
Laatst bijgewerkt door essie79 op 26-04-04 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:53

Ook wel eens gehoord van Vereniging Milieu Offensief en Volkert van der G? Die werk(t)en ook nogal nauw samen met Wakker Dier.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:56

Als je eieren wilt kopen moet je kijken naar het nummertje dat op het ei staat. Zo betekent nummer:

0 >> Biologische eieren (met EKO-keurmerk)
De kipper hebben de ruimte, maximaal 6 kippen per m2. Ze hebben strooisel, een legnest en een zitstok. De kippen kunnen de hele dag naar buiten in een groen wei waar zi minimaal 4m2 per dier hebben. Verwijderen van de snavelpunt is verboden.

1 >> Scharreleieren met vrije uitloop
Kippen hebben de ruimte, maximaal 9 kipper per m2. Ze hebben strooisel, een legnest en een zitstok. De kippen kunnen de hele dag naar buiten en hebben daar minimaal 4m2 per dier. Verwijderen van de snavelpunt mag hier wel.

2 >> scharreleieren
Kippen hebben de ruimte, maximaal 9 kipper per m2. Ze hebben strooisel, een legnest en een zitstok. De kippen kunnen niet naar buiten, in het volieresysteem kunnen ze wel op verschillende hoogteniveaus verblijven. Verwijderen van de snavelpunt is toegestaan.

3 >> Kooi-eieren
De kippen hebben weinig ruimte, 18.2 kipper per m2 staloppervlakte. De dieren zitten in kooien van gaas met een schuine bodem, waardoor eieren uit de kooi rollen., Er is geen strooisel, noch legnest of zitstok. Verwijderen van de snavelp[unt is toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:03

essie79 schreef:
Ook wel eens gehoord van Vereniging Milieu Offensief en Volkert van der G? Die werk(t)en ook nogal nauw samen met Wakker Dier.

ik heb via een politie man vernomen, die onderzoek deed bij het loslaten van nertsen bij een kennis van mij, dat Volkert voornamelijk platte gronden van nertsenfarmen in zijn auto en huis had.
met daarop de ligging, ontspanningsroutes, hoe de alarminstallatie werkte, zelfs de gewoontes, dus slaap tijden, tijden van vast bezoekjes zoals bv naar de kerk gaan enz.

Pim Fortuin was een man die zei dat hij de nersten farmen niet aan banden wilde leggen.
dit omdat het geen nut zou hebben omdat er dan in het buitenland verder gegaan word, omdat er simpelweg vraag naar bont is.

Even later was Pim er niet meer en hield Volkert wijs zijn mond over het motief.
want zou dat de enige echte reden zijn, dan kotst NL hem wel uit.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:36

@sammm, waar heb jij je gegevens vandaan? Want in mijn papierberg staat ergens dat scharrelkippen zelfs met meer op een vierkante meter mogen dan kooikippen. *wil nu wel eens weten hoe het nou echt zit*

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 17:38

ja, ik zie dat er nog veelonduidelijkheid is hierover.
sammm, ik vindt je uitleg erg duidelijk.
makkelijk te onthouden welke eieren je wel en welke je niet moet pakken.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:03

Citaat:
Scharreleireren is hetzelfde al legbatterij alleen zonder tralies. Dus 1 grote legbatterij


Kijk, weer iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Vertel toch niet van die onzin als je niet weet waar het over gaat Boos!

Zeg dan gewoon dat je vind dat alle boeren moeten oprotten uit Nederland dan ben je tenminste eerlijk. Deze organisatie heeft maar 1 doel en dat is alle boeren in Nederland vernietigen!

Ik vind dat een heleboel mensen vergeten dat het nog steeds de boeren zijn die voor het eten zorgen. En dan de werkgelegenheid niet te vergeten. Een beetje respect zou op zijn plaats zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:56

Lon schreef:
@sammm, waar heb jij je gegevens vandaan? Want in mijn papierberg staat ergens dat scharrelkippen zelfs met meer op een vierkante meter mogen dan kooikippen. *wil nu wel eens weten hoe het nou echt zit*

Bron: Het blad 'Dier' (krijg ik altijd omdat ik lid ben van de dierenbescherming). Knipoog

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:59

DePennyBitch"]
[quote="Scum schreef:
Ik wil graag legbatterij-eieren kopen, maar die zijn helaas bijna nergens meer te krijgen. Een scharrelkip heeft net zo min weinig plaats als een legbatterij-kip.



Je doet je naam eer aan.... Boos!
[/quote]

Zo'n reactie had ik wel verwacht. Haha!

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:00

pienV schreef:
Citaat:
Scharreleireren is hetzelfde al legbatterij alleen zonder tralies. Dus 1 grote legbatterij


Kijk, weer iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Vertel toch niet van die onzin als je niet weet waar het over gaat Boos!

Zeg dan gewoon dat je vind dat alle boeren moeten oprotten uit Nederland dan ben je tenminste eerlijk. Deze organisatie heeft maar 1 doel en dat is alle boeren in Nederland vernietigen!

Ik vind dat een heleboel mensen vergeten dat het nog steeds de boeren zijn die voor het eten zorgen. En dan de werkgelegenheid niet te vergeten. Een beetje respect zou op zijn plaats zijn!


Als jij vind dat scharrelei kippen het zoveel beter hebben dan legbatterij kippen moet je dat lekker zelf weten. Dit is mijn mening en die kan ik prima onderbouwen. Dus over respect gesproken Lips are sealed

Er zijn de laatste tijd veel boeren overgestapt. Als er maar genoeg vraag is naar diervriendelijke eieren hoeft dat helemaal geen daling van de werkgelegenheid te betekenen. Laten die boeren nou niet het slachtoffer uit gaan hangen. Alsjeblieft zeg . Als het paarden of honden waren die onder deze omstandigheden leven vind iedereen het vreselijk. Maar als we zelf een goedkoop eitje kunnen eten is het snel vergeten. Want het draait allemaal om geld. Ik betaal graag wat meer voor een eitje. Dat is mijn keus. Kom dan niet met die onzin dat ik alle boeren in nederland wil vernietigen. Boos! Ik zal mijn mening aan niemand opdringen, maar als er nog steeds heel veel mensen denken dat scharrelei kippen lekker in het weiland rondscharrelen klopt er toch iets niet...

P.s. Stichting wakker dier is ook absoluut niet mijn soort organisatie. Die willen dingen die absoluut niet realistisch zijn

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:25

Maar helaas is het zo dat er heel veel mensen van heel veel stichtingen (of aanhang daarvan) diervriendelijke huisvesting willen en daar heel ver voor gaan, terwijl ze het dure stukje vlees (of ander dierproduct) toch echt niet kopen want tja, daar worden ze zelf slechter van. Heel jammer, maar in de praktijk werkt het gewoon zo. In de praktijk betekent dit dan, dat een boer hier wel degelijk door benadeeld wordt (ik zeg nu niet dat de boeren slachtoffer zijn, ik leg alleen even mijn visie op tafel). Hij moet meer geld investeren door dieren op een diervriendelijk wijze te huisvesten maar vangt geen geld voor de afvoer ervan, want de consument betaald niet. Veel investering en dus minder inkomsten.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:05

Daar heb je helemaal gelijk in.
Daarom werkt het dus alleen als er veel vraag naar gras en eko eieren is.
Anders heeft het idd echt geen zin. Eigenlijk zou de overheid een flinke subsidie moeten geven aan de boeren die overstappen. En dat plan voor die EKO producten belastingvrij te maken vond ik ook wel wat. Die overheid probeert nu wel een geweldig imago te kweken met het verbieden van de legbatterij, maar als ze nou iets doen wat echt helpt. Daar schiet iedereen wat mee op.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:24

kreeg net een maitje terug van 1 van de bedrijven die het protestmailtje ontvangen:

Goedemorgen,

In uw e-mail vraagt u ons naar het beleid ten aanzien van het gebruik van scharreleieren. Wij hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan en streven naar een continue verbetering van onze producten. Hierbij houden wij rekening met de wensen van de consument, technische mogelijkheden. Daarnaast houden wij ons natuurlijk aan de wetgeving.

In de receptuur van een aantal van onze producten op de Nederlandse markt wordt gebruik gemaakt van eieren. Dit zijn producten met de volgende merknamen: MARS®, MILKY WAY®, SNICKERS®, TOPIC®, en de ijsvarianten van de merken TWIX® en GALAXY®.

Het volledige verbod voor legbatterijen geldt vanaf 2012. Omdat alle Nederlandse supermarkten het batterij-ei verbannen resteert er een geringer deel voor de verwerkende industrie. Dat betekent dat een volledige overschakeling van batterij-eieren naar scharreleiren momenteel (nog) niet haalbaar is.

De Europese Landbouwministers hebben besloten om per 1 januari 2003 de nieuwbouw van legbatterijen stop te zetten. De Europese Unie heeft met reden een 10-jarige overgangsperiode ingesteld. Een dergelijke aanpassing van legbatterij naar scharreleiren kent een aantal praktische hindernissen waar deze overgangstermijn voor bedoeld is. Wij zullen de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend blijven volgen.


Met vriendelijke groet,

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:52

wat een gezeur weer over de arme dieren. als iedereen biologisch zou kopen dan zou die hele legbattrij (die binnenkort toch verboden wordt) niet eens bestaan.
waar vraag naar is wordt geleverd. dus er is nog voldoende vraag naar.

kijk eens naar je eigen dieren. hoe groot is de box van jouw paard? kan hij daar languit in liggen? heeft hij wel een uitloop? en dan het voer..... er komt niet voor niets regelmatig koliek voor. het hele eetpatroon wordt omgegooit. en voor paarden zijn helemaal geen regels. laten we daar eerst eens wat aan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:02

peggel schreef:
en voor paarden zijn helemaal geen regels. laten we daar eerst eens wat aan doen!


Waarom zou een paard belangrijker zijn dan een kip? Dus zolang niet alle paarden in nederland in een loopstal staan met vrije uitloop naar een weiland, mag er aan de omstandigheden van deze kippen niks gedaan worden?!
Verward
Ik zie het verschil niet tussen een paard en een kip, voor mij zijn ze evenveel waard. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:08

Helemaal met je eens peggel.

Er is nog steeds vraag, dus word er geproduceerd.
Zou iedereen diervriendelijk eten, is in no-time de hele sector kooi en zelfs scharrelkip weg.
Dat is dan niet eens nodig om met een wetje te gaan verbieden, dat gaat dan vanzelf.

Verder vind ik dat er meer naar het buitenland gekeken moet worden.
nederland heeeft het strengste beleid in het welzijn van het dier.
helemaal top.
maar kijk eens naar andere landen, daar hebben dieren het slechter dan in NL.

Dan kun je wel proberen hier dingen te verbieden, maar dordat de consument nog steeds een goedkoop ei wil, word het wel ingevoerd vanuit een goedkoper land, waar de mensen niet eens fatsoenlijk kunnen leven, 3x raden hoe daar de dieren verzorgd en gehuisvest worden.

Zoiets is niet alleen in Nederland aan te pakken, maar minstens europees, liefst nog verder.
Laat de diren over de grens al maar vast eens zitten zoals de Nederlandse dieren en ga dan weer verder met europees, dus niet alleen in Nederland verder met verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:10

Sammm"]
[quote="peggel schreef:
en voor paarden zijn helemaal geen regels. laten we daar eerst eens wat aan doen!


Waarom zou een paard belangrijker zijn dan een kip? Dus zolang niet alle paarden in nederland in een loopstal staan met vrije uitloop naar een weiland, mag er aan de omstandigheden van deze kippen niks gedaan worden?!
Verward
Ik zie het verschil niet tussen een paard en een kip, voor mij zijn ze evenveel waard. Scheve mond
[/quote]

Ik dnek dat ze bedoeld dat er nog veel paarden 24/7 op stal staan, zonder uitloop, met geluk een keer rijden.
Daar mogen ook regels voor komen, jammer dat dat niet is.
want om de 1 of andere reden is het wel toegestaan een paard in een hok te plaatsen, maar geen kip.
Wel toegestaan een konijn in een hok te zetten,m aar geen varken enz.
dat zijn een beetje rare dingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Amazonbot, colinneke, ComscoreBot, Domi_94, ellen05, Es_ther, fleurtjeuh, fotolijstje, Goldwynn, haffiefreak, KikiCelinevs, Lalladidoo, Larislaatje, LilChar, Liseef, Monody, NibbitLotus, Nustice, Pellelilly, SentiBot, Swift en 178 bezoekers