Het einde van mijn cavia in zicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:51

wat sneu Scheve mond , sterkte

voor een cavia in gevangenschap is 5 best een goede leeftijd, meestal zie je dat die cavia's maar een jaar of 3,4 worden (de onze zijn nu 4 en ze lopen los bij ons in de tuin, m'n neefje heeft er eentje uit hetzelfde nest die ook nog leeft, en die zit in een hok in de tuin, m'n vriendin had er ook eentje uit hetzelfde nest (ze zijn bij ons geboren vandaar Haha! ), zij had hem binnen in een hok, en die cavia is vorig jaar al overleden)
een meisje bij mij op school heeft trouwens een caav die al 9 is!

ga je weer een nieuwe nemen of niet?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:57

wat jammer, sterkte, maar hij was al oud.

Lisetje

Berichten: 1591
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 17:13

Nee ik neem denk ik geen nieuwe.
Ben bang dat ik er te weinig tijd voor krijg en dus niet meer naar hem omkijk.
Dat vind ik zo'n beestje ook niet waard Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:30

Mijn cavia is ook een jaar of 5 geworden. Ook al is het 'maar' een cavia, het was toch wel een beetje mijn vriendje. Hij ging mij achter het hele huis aan, hij pieste altijd mijn broer onder (:D) en liep los rond. Als je binnen kwam ging hij altijd keihard piepen en dat mis je opeens wel als ie dood is. Als ik later groot ben Haha!, neem ik echt weer een cavia. Nu heb ik aan de zorg van 1 paard wel genoeg.

Sterkte ermee Scheve mond en 5 jaar is een erg mooie leeftijd voor een cavia

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:58

Vreselijk om zo'n beest drie dagen te laten lijden. Een cavia is wel heel wat anders dan een mens hoor. Een cavia kan niet zeggen dat hij hulp nodig heeft. Dara moet jij voor zorgen dus.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:06

het enige advies wat ik je kan geven is: volgende keer iets eerder naar de dierenarts gaan dan 3 dagen te wachten. als een dier niet eet of drinkt en ander gedrag vertoont dan normaal kun je het beste gelijk de da bellen en om advies vragen.
Misschien een les voor de volgende keer?

In iedergeval sterkte met het verlies van je cavia

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:22

Als je merkt dat je cavia het iets minder doet kan je proberen citroensap (vitamine C) te geven (bij mij heeft het 2 keer geholpen maar is helaas toch overleden

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:57

Sterkte met het verlies van je caaf...
Mocht je ooit nog aan een cavia beginnen denk dan hieraan: een cavia kan geen dag zonder eten, dan gaan zijn darmen stilliggen en gaat hij zeker dood. Dus zodra een cavia stopt met eten moet je meteen naar de dierenarts gaan. Is geen verwijt, maar een tip voor een eventuele volgende keer.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:51

noekie_smile schreef:
Als je merkt dat je cavia het iets minder doet kan je proberen citroensap (vitamine C) te geven (bij mij heeft het 2 keer geholpen maar is helaas toch overleden

Of vitamine-C druppels bij de dierenwinkel halen Knipoog

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:53

Of gewoon vitamine-c pilletjes van Roter kopen bij de drogist. Schijnt nog beter te werken en ze vinden het nog lekker ook!
Knipoog

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:07

als een cavia meer dan 2 dagen niet heeft gegeten is die eigenlijk al ten dode opgeschreven
als de darmen eenmaal stil hebben gelegen (dus geen voer hebben gehad om te verteren) beginnen ze niet weer als er wel weer voer is
zowieso moeten ze vele vitamine C binnenkrijgen, nie talleen als t selcht gaat, maar altijd! :p bijv fruit en groenten (geen sla, kool, peer etc)
en let ook goed op dat er genoeg vitamine c in je voer zit

maar goed
caafjes worden gemiddeld 6 tot 8, maar ja, jonger of ouder kan altijd
en tuurlijk heeft ie 5 leuke jaren gehad bij jou!
jammer voor je dat ie overleden is

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:32

je zegt: 'dat vind ik dat beestje ook niet waard'. Ik hoop eigenlijk dat je bedoelt 'dat heeft zo'n beestje niet verdiend'.

Ik ga er verder niet over oordelen maar ik kan je wel meegeven dat bij ons de dieren altijd heel goed in de gaten gehouden worden. Wij zitten na een dag niet eten/drinken echt bij de DA of het nou een kat is of een van onze parkieten. Ik wil niet zeggen dat iedereen zo moet zijn als wij, dat moet een ieder zelf weten maar ik vind wel dat je moet nadenken voor je aan een diertje begint, klein of groot het verdiend de beste zorg en liefde dat je het kan geven. HEt dier kan namelijk niet kiezen voor zijn baasjes Knipoog.

Sterkte.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:19

Jammer dat je zo laat pas hebt besloten om iets te gaan doen. Ik heb zelf altijd van die spuiten klaarliggen van de DA. Zodra een caafje een aantal uren niks meer doet begin ik direkt met in elk geval water geven. Duurt het nog langer dan staat er standaard een potje babyvoeding in de kast en gaat dat erin. En uiteraard direkt naar de dierenarts. Een kleine moeite en het voorkomt een hoop ( onnodig ) leed.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:21

sterkte, hoop dat hij het overleefd, of rustig ingeslapen wordt!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:32

fasel schreef:
Ik ga er verder niet over oordelen maar ik kan je wel meegeven dat bij ons de dieren altijd heel goed in de gaten gehouden worden. Wij zitten na een dag niet eten/drinken echt bij de DA of het nou een kat is of een van onze parkieten. Ik wil niet zeggen dat iedereen zo moet zijn als wij, dat moet een ieder zelf weten maar ik vind wel dat je moet nadenken voor je aan een diertje begint, klein of groot het verdiend de beste zorg en liefde dat je het kan geven. HEt dier kan namelijk niet kiezen voor zijn baasjes Knipoog.


Dat vind ik wel Als je een beestje in huis haalt moet je ervoor zorgen. Je wilt niet hoevaak wij met onze muizen/cavia's/parkieten bij de DA hebben gezeten *zucht*.
En je wil al helemaal niet weten hoeveel mensen je voor gek verklaren als je verteld dat je je muis (na wekenlang medicijnen geven) helaas in hebt moeten laten slapen. Op de één of andere manier willen mensen dat niet snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:33

Richtje"]
[quote="fasel schreef:
Ik ga er verder niet over oordelen maar ik kan je wel meegeven dat bij ons de dieren altijd heel goed in de gaten gehouden worden. Wij zitten na een dag niet eten/drinken echt bij de DA of het nou een kat is of een van onze parkieten. Ik wil niet zeggen dat iedereen zo moet zijn als wij, dat moet een ieder zelf weten maar ik vind wel dat je moet nadenken voor je aan een diertje begint, klein of groot het verdiend de beste zorg en liefde dat je het kan geven. HEt dier kan namelijk niet kiezen voor zijn baasjes Knipoog.


Dat vind ik wel Als je een beestje in huis haalt moet je ervoor zorgen. Je wilt niet hoevaak wij met onze muizen/cavia's/parkieten bij de DA hebben gezeten *zucht*.
En je wil al helemaal niet weten hoeveel mensen je voor gek verklaren als je verteld dat je je muis (na wekenlang medicijnen geven) helaas in hebt moeten laten slapen. Op de één of andere manier willen mensen dat niet snappen.
[/quote]

Klopt. Ik heb vreselijk veel verdriet gehad (en heb ik nog steeds) om mijn hamster die overleden is. Ik werd ook voor gek verklaard. Scheve mond