SPOED mijn konijn kijkt niet naar haar babies om

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:37

Max schreef:
Nee ik heb ze niet aangeraakt, alleeen liep er nog een konijn bij haar in het hok en die rende gewoon door het nest heen. Er liggen er 11 buiten het nest en nog eentje die wel gewoon in het nest zit.


Ja, dat moet je dus ook nooit doen, een ander konijn er bij in.
dat wordt een zooitje, ze worden verstoten of doodgebeten.
Dus heel snel dat andere konijn eruit halen voor ze allemaal doodgaan en dan hopen dat het nog goedkomt. En dan zou ik zelf weer een nestje maken van stro met een holletje erin waar je de jongen in legt. Daar bovenop kun je dan het haar leggen. En het beste kun je dan de moeder met jongen gewoon met rust laten. Zij zal na het voeden de jongen zelf netjes terugleggen in het nest.
Laatst bijgewerkt door Indiana79 op 24-11-04 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:48

Ik denk dat Max dat ondertussen wel gedaan heeft.
Hoe gaat het nu met ze?
Ik kom het weekend even kijken, als je het goed vind natuurlijk!

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:54

Citaat:
Konijnenmoeders zorgen ongeveer 5 minuten per dag voor hun baby’s. Meestal ‘s morgens vroeg en ‘s avonds. De melk van een voedster is heel rijk en de baby’s krijgen binnen een paar minuten net zoveel als ze nodig hebben. Moederkonijnen houden hun baby’s niet bij zich om ze warm te houden, zoals bijvoorbeeld katten, of vogels en kippen, die boven op hun jongen zitten. Ze maken een nest van haren, stro en hooi dat de baby’s warm houdt tussen de voedingen in. Als de jonge konijntjes zelf haar krijgen houden ze elkaar heel goed warm.

Het is dus belangrijk te weten dat een vrouwtje haar jongen slechts tweemaal per dag voedt, en er verder niet naar omkijkt. Dat is normaal konijnengedrag. Veel mensen zijn bezorgd omdat ze denken dat het vrouwtje niet goed voor de jongen zorgt.


Hier staat nog meer info (ook over het handmatig voeren van konijntjes, als dat nodig mag zijn):
http://www.konijnen.nl/diversen/onverwacht_nestje.htm

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23449
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:57

beeeeeeeeeetje oud topic...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:51

Ik zet een slotje Lachen.