Te dik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 22:07

Ik zou hier graag iets kwijt willen, misschien dat sommigen me dan ook tips kunnen geven.
Het is namelijk zo dat mijn moeder de afgelopen jaren echt dik is geworden. De rede wil ik niet bespreken maar wat ik er mee te maken heb. Ik hoef het gewicht niet te dragen dus wat zou ik er mee te maken hebben? Nou vaak heeft mijn moeder al geprobeerd af te vallen door minder te snoepen. Heerlijke periodes. Maar telkens gaat het weer mis. (jojo effect) ze gaat ook niet naar de dieetist (ookal ligt de uitnodiging klaar maar dat lijkt me ook best moeilijk om naar toe te stappen)
Nu elke keer zie ik mijn moeder naar de kast lopen om iets te snoepen te pakken. En dat is niet 1 keer ofzo maar echt vaak.
Ik word nu echt moedeloos ervan. Ik wil het zo graag voor haar Verdrietig want zo kun je amper leven vind ik dan.
Maar ik vind het zo moeilijk als ze dan weer naar de kast loopt.....
Maar mijn probleem is nou juist, ik word er machteloos van elke keer de vraag: WAAROM pak je het nou? Doe het alsjeblieft niet!
Ik durf er niet altijd iets van te zeggen! Aan de ene kant hoop ik dat ze naar me luisterd maar aan de andere kant word ze dan zo chagerijnig/boos. Ze reageerd dan heel geiriteerd, ik denk dat ze het niet zo bedoeld (hoop ik tenminste) en dat het heel moeilijk is voor haar.
Ik ben mijn moeder niet in een zwart licht aan het zetten, ze is heel lief en zorgt heel goed voor me en je kunt je bijna geen betere moeder wensen alleen ik word er echt niet blij van.
Het is voor mijn moeder nog veel moeilijker dan voor mij dat weet ik, maar hebben jullie misschien tips voor wat ik kan doen of beter niet kan doen. Het is moeilijk en elke keer kijk ik huilend toe hoe ze weer dat snoepje pakt.

Verdrietig

Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:15

He meid, wat vervelend. Ach gut Ik weet niet waarom je moeder 'dik' is geworden, maargoed.
Bij mij komt het dus van medecijnen, en misschien heeft het bij jouw moeder ook zo'n soort oorzaak. En ik snap ook wel dat zij ook graag snoep wil, en dat ze het niet leuk vindt als je er wat van zegt, maar toch..

Is ze zelf tevreden met zichzelf? Want als dit zo is, klinkt het stom, maar dat is het misschien wel goed zo. Als dit niet het geval is en jou moeder dus zelf ook wil afvallen, moeten jullie misschien op zoek naar iemand die jullie hiermee kan helpen. Ach gut

Sterkte meid. Ach gut

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:21

Ach gut
Ik denk dat je het beste een keer met je moeder over kan hebben, hoe moeilijk je het er mee heb dat ze naar de snoepjes grijpt. En dan bedoel ik niet dat je dat moet doen wanneer ze bezig is, maar gewoon op het juiste moment, wanneer jullie ontspannen zijn.
Ik kan je moeder best begrijpen dat ze boos wordt, ik zou er ook niet blij van worden wanneer iemand mij elke keer op mijn 'fout' wijst.
Waarom probeer je de oorzaak niet weg te nemen dat ze elke keer een snoepje pakt?
Als ze het bijvoorbeeld doet, omdat ze zich verveeld, probeer haar dan bezig te houden.
Of als ze honger heeft, laat haar lekker veel dinken of laat haar wat fruit nemen (dat vult lekker en is gezond!)

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 22:37

Ik zeg het ook niet constant maar ik zou het wel graag willen doen maar ik dnek dat we dan beide gek zullen worden.
Ik durf er ook niet echt over te beginnen, wel met mijnv ader maar dat haalt niet veel uit want we zijn het met elkaar eens.
Maar daarbij komt ook nog dat ik juist best dun ben. Voor mij maakt het niet echt uit of ik een snoepje extra pak maar ik ben zowiezo geen echte snoepkont en kan het goed reduceren.
Maar op vrijdag of zaterdagavond dan mogen we altijd wel chips pakken.
Nu heb ik daar ook best zin in. Maar ik durf het neit t pakken want ik weet gewoon dat ze dan ook mee gaat eten. En dan pakt ze niet een bakje en eet dat op maar dan elke keer beetjes. Zodat het niet echt opvalt maar ondertussen eet ze wel meer dan wij. Ik heb ook al de tip gegeven pak een bakje met chips en eet dat op en klaar maar daar luisterd ze neit naar.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:41

Maar hoe komt het dan dat ze gaat eten?
En wat ik me af vraag: hoe dik is ze?

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 00:14

Ik vind niet dat jij je ermee moet bemoeien, en ik zie ook niet echt waarom je er zo mee zit.
Maar goed, je zit er nou eenmaal mee... Ik zou in ieder geval niet bij iedere loop naar de koektrommel zeggen "Ga je weer", oid, want dat werkt averechts. Als iemand dat bij mij zegt, neem ik juist extra veel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 01:24

weet je ik snap heel goed hoe je je voelt
en het is ook helemaal niet vreemd dat jij er mee zit dat dit gebeurt , het is je moeder je houd van haar en je wilt dat ze gezond en gelukkig is
en als je te zwaar bent , dat is nu eenmaal niet gezond,

ik zou zeggen, probeer een gesprek aan te gaan met je moeder , vertel haar dat je er mee zit en waarom , dat het jou pijn doet om te zien wat er gebeurt
vraag waarom ze dit doet, of ze wel weet waarom ze dit doet
vertel haar waar je bang voor bent ..

het is ook gewoon heel moeilijk om aan de zijlijn te staan en dit te zien gebeuren
ik zie het namelijk bij mijn moeder ook, zij heeft ook diabetes, een hoge bloeddruk
en ik ben zelf ook te zwaar , deels door genen, deels door fout eetpatroon wat deels word veroorzaakt door psychische dingen, niet tevreden zijn met jezelf, stress, etc,
eten gebruik je dan als troost
maar je kunt ook verslaafd aan eten zijn
of je schildklier kan ook te langzaam werken , daar gaat je eetlust ook erg op vooruit


maar ga een gesprek aan waarin je haar je gevoelen en angsten vertelt, en haar vraagt naar haar gevoelens , en het waarom

dit kan heel erg opluchten

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:53

Ik denk dat je moeder niet snoept omdat het lekker is, maar meer om emoties van haar daarin te kunnen stoppen, even weg te kunnen kauwen. En als jij er dan iets van zegt is het logisch dat ze geirriteerd raakt, ze wil gewoon snoep, een moment van geestelijke ontspanning! Dat dit niet de juiste manier is om te doen weet ze zelf denk ik maar al te goed. Alleen die stap zetten om iets te veranderen hè, dat is bij elk patroon lastig, en wat is er makkelijker dan even langs de snoepkast te lopen?
Ik denk dat een dietist haar wel verder kan helpen, mits deze ook op geestelijk vlak wat hulp biedt, dus niet alleen met eetschema's aan komt zetten. Misschien kan je tegen je moeder zeggen dat je je zorgen maakt, dat je merkt dat ze minder lekker in haar vel zit. Er een beetje proberen op aan te sturen dat ze naar de dietist gaat. Een goed gesprek hierover lijkt me verstandiger dan haar erop te attenderen dat ze niet zoveel moet snoepen. En het is en blijft jouw moeders eigen keuze, ze zal haar eigen beslissingen moeten nemen, en dat is als dochter zijnde best heel moeilijk als je haar letterlijk ziet groeien. Sterkte!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:09

Ik denk dat je moeder het meest geholpen is, wanneer je haar laat merken dat, hoe veel (of weinig) ze ook eet, je om haar geeft.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:39

Misschien helpt het als je heel wat minder snoep koopt. Wij hebben ook veel snoep in huis en daarom is een snoepje pakken snel gedaan.
Wanneer er niet veel is, valt het meer op en zal je het ook sneller laten staan. Misschien kun je dat voorstellen aan je moeder?
Ik snap dat je er zo mee zit, maar er iets van zeggen wanneer ze naar de kast loopt werkt juist averechts. Dan weet ze dat ze 'verkeerd' zit, maar dan voelt ze zich weer schuldig en dat probeert ze weg te werken met zoetigheid. Misschien kun je ook wanneer zij naar die kast loopt, zelf ook iets pakken, maar dan iets wat gezond is (fruit of drinken) en vragen of zij ook niet wilt. Dan laat ze het snoep misschien staan.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:43

Ik snap dat je er mee zit, want je wilt natuurlijk dat je moeder gezond is.. en te dik is niet gezond.. ik denk dat je het beste er met haar over kan praten.. minder snoep in huis helpt natuurlijk ook..

sterkte ermee

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:30

ik ga met Marel mee,
je moeder eet haar problemen weg (waarschijnlijk) en natuurlijk zit je daarmee, je wil dat ze gelukkig en gezond is.
Maar ze zal het echt zelf moeten doen, minder snoep in huis en er iets van zeggen als ze iets eet zal niets oplossen denk ik.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:06

Hey fleurtje, ik wist niet dat je hier zo mee zat.... maar nu je dit zo verteld valt het me eigenlijk wel op inderdaad. Misschien kun je idd eens voorstellen dat er gewoon appels, bananen en wortels in huis zijn. verder weet ik het eigenlijk ook niet zo goed...

Toen mijn vader zo is afgevallen weet ik nog wel dat je moeder aan me vroeg hoe hij dat gedaan had. En eerlijk waar, ok, hij snoepte ook veel minder, maar het lag er vooral aan dat mijn vader vrijwel alleen maar water dronk, misschien dat je dat aan haar voor kan stellen...

barbara8aug
Berichten: 404
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:09

chroom tabletten helpen tegen de vreet buien. daar heb ik en andere ook ervaring mee. je kunt ze geowon bijd e drogist halen. verder hebj e nog een ander soort tabletje die je ook gewoon in de drogist kunt halen die helpt ook met afslanken en houd ook de eet buien tegen, die geven ok snel het gevoel dat je vol zit.

ik ben der zelf ook mee bezig en bij mij helpt het super. Het gaat mischien wel wat langzamer als dat je bijvoorbeeld van die shakes pakt maar hoe lang zamer je afvalt hoe beter het gaat. en nog een tip: niette veel op de weeg schaal staan daar word je alleen maar deprie van.

hoop dat je er iets aan hebt.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 01:05

Er staan hier wel wat insinuaties van mensen maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw mening Fleury... Waarom wil jij dat je moeder af gaat vallen? Als het n.l. daadwerkelijk om gezondheidsredenen is dan moet je zeker weten of dit aan de orde is. Pas dan kun je het haar voor de voeten werpen en onderbouwen. Kan me goed voorstellen dat het voor haar heel moeilijk is om af te gaan vallen en dat ze veel in het verweer zal gooien... Lijkt me een soort verslaving...en ik weet zelf hoe moeilijk ik het vind om van het roken af te komen. (zijn!!!) In ieder geval heel veel sterkte gewenst!!!

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 01:12

Vervelend voor je Ach gut
Wat marel zegt is denk ik wel een heel goed punt om iig over te praten...
Ik weet niet wie bij jullie de boodschappen doet, maar is het geen idee om gewoon geen snoep meer te halen? En in plaats daarvan gewoon lekkere dingen te halen die iig gezond zijn? Dingen als aardbeien, frambozen, andersoortig lekker fruit of fruitsalade, yoghurt/kwark, etc. Als het snoep ook niet in je buurt ligt in het iig véél makkelijker volgens mij om eraf te blijven en als je het niet *ziet* heb je er misschien ook minder behoefte aan?
Sterkte!