bang om mensen te bellen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:15

Klinkt allemaal bekend Haha!
Ik moet voor m'n studie veel bellen, telefonische interviews etc. Laatst moest ik naar Rusland bellen. Belde ik het verkeerde nummer, kreeg ik de Nederlandse ambassade in Rusland, die mensen spraken alleen Engels Bloos!
Maar goed, uiteindelijk heb ik degene die ik moest spreken te pakken gekregen en hebben we meer dan een half uur gebeld. Maar wel met zweethandjes Clown

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:20

oeh hier heb ik ook weleens last van Haha!
ben dan bang als ik ik niet uit me woorden komt ofzo.
maar het gaat al een stuk beter .
bel nu ook vaker naar vreemden .maargoed het gaat vast wel over Haha!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:28

Bekend probleem, tenminste, van vroeger... Scheve mond
Ik stelde het ook altijd tot het allerlaatste moment uit. Maar naarmate ik meer belde en ontdekte dat mensen aan de andere kant van de lijn me niet gingen opeten, werd het makkelijker. Dit was vanaf mijn 12e tot ongeveer mijn 20e. Daarna was het rap over, want toen ging ik uit huis, moest dingen met de woningbouwveriniging regelen als er wat stuk was, werk zoeken, dat soort dingen. En dan leer je snel hoor! Haha!
En ik moet zeggen, ik bel het lekkerst als ik pissig ben, of als ik iets per sé wil Haha! Stel dat de woningbouwvereniging me een dag zonder kachel zou laten zitten in de winter, dan zou ik echt de halve provincie afbellen om het geregeld te krijgen, al zal ik de burgemeester moeten bellen, hoor!
En ik heb eens half Drenthe afgebeld voor een tuinkussen, dat al uit de collectie was en afgelopen voorjaar hetzelfde gedaan voor een tuinstoel, die ook al uit de collectie was. Resultaat: tuinkussen is speciaal voor mij door de fabrikant gemaakt en ik heb er een extra tuinstoel bij! OK dan!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:34

Elles schreef:
En ik moet zeggen, ik bel het lekkerst als ik pissig ben, of als ik iets per sé wil Haha!


*LOL* Ik ook...

Vorige week met mijn Tyrza-clinic... Schoot even compleet in de stress na een zeer irritant paard en 2 compleet onverachte afmeldingen (waardoor een gruwelijk mooi gat in mijn planning viel). Was zo over de zeik dat ik voordat ik het wist Tyrza aan de telefoon had en tegen haar stond te razen Bloos!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:34

Bekend probleem.
Misschien kun je eens kijken op de site van de Vereniging voor verlegen mensen. Hier staan ook cursussen en boeken vermeld waar je misschien iets aan hebt.
http://users.pandora.be/vvm/index2.htm

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:44

Inderdaad ook bij mij een bekend probleem. Vreemde mensen en mensen die ik weinig zie bel ik eigenlijk liever niet.
Als ik dan toch moet bellen, dan heb ik vaak een briefje met wat punten hierop geschreven die ik moet vragen/zeggen. Ook zit ik dan het liefst alleen, dus niemand om me heen. Het probleem (vaak) is niet het gebeld worden, maar het zelf bellen...
Sinds ik werk gaat het wel beter, omdat ik hier toch ook geregeld mensen moet bellen. Maar met leveranciers bellen is nog steeds geen pretje moet ik zeggen.
Het 'probleem' bij mij dan ook nog is, is dat mijn vriend al gauw zegt: ow zal ik ff bellen?? En dan kan ik toch weer geen nee zeggen Schijnheilig
Maar of ik er ooit vanaf kom..... Scheve mond

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:49

Ik had er ook altijd last van

bel nog steeds niet graag, maar kan me er nu wel toe zetten binnen 5 minuten Knipoog
En toch kan ik nog steeds het afbellen van mijn les en dat soort dingen voor me uitschuiven Verward Maar ik sta niet meer zoals een paar jaar geleden met zweethanden aan de telefoon Knipoog

Moet zo vaak bellen en dingen regelen voor mijn studie dat het vanzelf makkelijker wordt Vind bellen zeker handiger dan emailen, dat scheelt al een stuk *LOL*

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:03

Ja ken ik, vroeger had ik dat wel een beetje..vreemde bellen: echt niet! dat wou ik iemand anders laten doen, ik was veelste bang dat ik iets verkeerds zou zeggen en ik wist ook nooit wat ik moest zeggen.
Nu is het over, ik vind bellen naar vreemden nog wel beetje vervelend maar ik doe het nu zo Lachen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:02

Joh, dat komt veel meer voor dan je denkt! Ik denk altijd maar zo als ik vreemden bel; ze weten toch niet wie ik ben en hoe ik eruit zie, dus wat kan het ook schelen...
Ik ben zelfs telefoniste (bijbaan) en hoe vaker je het doet; hoe makkelijker het wordt! Als je gewoon het even niet meer weet zeg je dat gewoon van euh... ja ik ben het even kwijt ofzo. Vaak wordt dat echt wel goed opgevat! Ik heb het vooral als ik Duitse klanten moet bellen, want mijn Duits is echt verschrikkelijk... Mijn beste Duits is: "Entschuldigung, mein Deutsch ist sehr slecht" Lachen Vaak moeten ze dan wel lachen en helpen ze met woorden en doen ze heel kalm. Maar ik kijk er wel tegenop...

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:35

Zelfde probleem. Daardoor heb ik voor school al een stage niet gelopen, heb nog steeds een sauna-kaart, moet daarvoor bellen voor een afspraak.... heb 'm al sinds december en nog nooit geweest... Scheve mond Oh, en ik moest voor folders bellen... Ook niet gedaan, en heb maar een smoesje bedacht dat ze nog niet binnen waren,die folders...
Ik blijf het maar uitstellen. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:46

Ik heb dit ook! Zelfs als ik een van mijn beste vriendinnen moet bellen! Scheve mond

Ik zit wel een kwartier van te voren te denken, wat als die opneemt, en wat moet ik zeggen als dat gebeurt enz. enz. Om gek van te worden!

Ik weet ook niet hoe het kan, maar ik weet wel dat het héél vervelend is. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:15

Yes! Eindelijk lotgenoten. Ik HAAT het, maar nu gaat het beter omdat ik op mijn stage wel eens mensen moet terugbellen en heb zelfs al 2 keer met een heel groot bedrijf gebeld met klantnummer en al...toen was ik wel trots...

Maar ik haat het ook,ga liever langs iemand...heel vaag.

En wat een opluchting he,als je eenmaal hebt gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:24

Klopt, het is idd een hele opluchting als je eindelijk iemand gebeld hebt. Haha!

Maar dan denk ik wel heel vaak: Dit had ik anders kunnen doen, dat had zo gekund enz. enz. Knipoog

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:26

Ik had ook vreselijke telefoonangst.. ben toen telemarketing gaan doen Lachen
Ben je er binnen een week vanaf, en ik vind het nu zelfs leuk!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:27

Owh wat ben ik blij om te lezen dat ik niet de enige ben.. Bloos! Ik noem het altijd belangst Schijnheilig En ik heb er echt last van want ik durf het ook bijna nooit Scheve mond Dan schrijf ik alles op een papiertje waarvoor ik moet bellen op de hoop dat ik alles goed zeg. Maar ik word dan zo zenuwachtig.. Het is niet altijd en soms nadat ik heb opgehangen denk ik ook van "was dat alles?" maar elke keer wil ik het ook zo lang mogelijk uitstellen. Maar het gaat de laatste tijd al ietsje beter dus wie weet gaat het ooit wel over Schijnheilig Tong uitsteken

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:35

Heb ik ook wel last van, maar niet zo erg als bij jou. Vooral bij mensen die ik niet of niet goed ken vind ik het verschrikkelijk. Verzin idd steeds smoesjes om er onderuit te komen en ben heel zenuwachtig aan de telefoon.. Achteraf denk ik dan wel vaak, van waar heb ik me druk om gemaakt Haha!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:39

ik heb het ook,
bekende mensen geen probleem,
behalve als ik iets moet vragen zonder dat ik weet hoe ze reageren,
met vreemde mensen??
ben ik zenuwachtig,
maak ik een lijstje met daarop wat ik moet vragen,
zit ik eenmaal aan de telefoon klets ik de oren van die persoon's hoofd af..
tegenwoordig gaat het veel beter als eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:40

New-Forest schreef:
Ik noem het altijd belangst

Ik noem het altijd belvrees. Haha!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:41

Citaat:
Bekend probleem... Met vrienden kan ik uuuuren bellen, maar vreemden? En mensen die ik weinig spreek? Heb het zweet letterlijk in mijn handen staan als ik iemand moet bellen Wordt je echt niet vrolijk van... Dingen als vakanties regelen of reserveren voor de bios gaat nog wel, maar als ik echt iemand tot last moet gaan zijn (lees: iets vragen of afzeggen) dan durf ik echt niet. Persoonlijk contact leggen kan ik daarentegen wel weer goed (tenzij ik hiermee ook iemand tot last moet zijn), ben ook niet bepaald op mijn mondje gevallen...


Nou...ik heb precies hetzelfde! Bellen voor een klacht of iets reserveren, geen probleem maar als ik andere tot ''last'' moet zijn met vragen oid... Phoeh, ik heb al meerdere malen een half uurtje om de telefoon gedraaid voordat ik dan eindelijk overging tot actie. Rare kwaal eigenlijk Bloos Op mijn werk wordt er ook weleens van mij verwacht dat ik acquisitie pleeg, nou dan krijg ik het al helemaal Bloos! ! Ik hoop dat ik er ooit nog eens vanaf kom want ik vind mezelf achteraf altijd zo'n vreselijke aansteller.... Het is in ieder geval een geruststelling dat ik niet de enige ben Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:42

Misschien helpen deze kleine tipjes je een beetje:

*degene die je gaat bellen, ziet jou niet. Dus als je zweet of een rood hoofd krijgt, merkt diegene daar helemaal niets van. Wees je daar maar van bewust, dat scheelt misschien.

*de dingen die je wilt weten even op een briefje schrijven, helpt! Dan kun je even spieken en vergeet je niks. En ook hiermee weer: ze zien er niets van!

* Probeer rustig, duidelijk en langzaam te praten. Veel mensen proberen zo snel mogelijk hun verhaaltje te doen, komen daardoor niet uit hun woorden en worden daardoor niet verstaan. Gevolg is dat je alles moet gaan herhalen, onzeker wordt en alsnog de helft vergeet.

*Stiltes zijn niet erg. Zelfs wel eens handig, omdat ze de ander ook prikkelen om wat te gaan zeggen. Dus niet nerveus worden als het even een momentje stil wordt. Is juist fijn, brengt wat rust in je gesprek.



Misschien kun je zelfs wel een beetje oefenen met Bokkers. Misschien zijn er wel Bokkers die het niet erg vinden als jij ze even belt. Kijk van te voren in een profiel of eerdere reacties van die persoon, bedenk wat je van hem/haar wilt weten, en bel dan op om die informatie te achterhalen.
Je mag op mij wel oefenen hoor, stuur me maar een PBtje dan krijg je mijn telefoonnummer (die nooit door iemand anders opgenomen wordt). Verzin maar iets wat je van Milena of mij wilt weten, en stel je vraag! Wedden dat ik niet eng ben, terwijl je me niet kent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:44

Sonja, ik schrijf altijd hele zinnen op papier ( Bloos ) maar het helpt niet echt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:46

Misschien kun je het beter puntgewijs doen, ipv hele zinnen. Hele zinnen kunnen je ook een beetje beperken, en je onzeker maken omdat je ze helemaal voor moet lezen en je dan bang bent dat je er niet meer uitkomt.

Dus als voorbeeldje:
Jij wilt van mij weten hoe ik op het idee ben gekomen om Milena te kopen, een paar jaar geleden. Dan kun je voor jezelf de volgende puntjes opschrijven:

- Eerste paard?
- Bewust fjord?
- Hoe gezocht?
- Hoe getest?
- Doorslag voor aankoop?

Wedden dat jij daar een leuk gesprekje van kunt maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:48

Haha!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:48

Lijkt me een goede therapie Sonja Haha! *Iedereen pakt nu de telefoon en belt sonja *LOL* * Ik denk dat je het er nog druk mee gaat krijgen als ik de lengte van dit topic zie Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:50

Sonja, je bent in gesprek, iedereen belt je. Tong uitsteken