Wat is reeël...pro forma?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Wat is reeël...pro forma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 15:24

Ik ben nog steeds verwikkeld in een vervelende situatie op het werk waar men mij op basis van niet goed functioneren wil laten opstappen. Iemand anders heeft waarschijnlijk MIJN baan al toegezegd gekregen.
Op advies van een bokker heb ik een genummerde en geparafeerde copie van mijn personeelsdossier opgevraagd.
Mijn werkgever zag dit als een vijandige actie en is bang dat ik dit tegen hem ga gebruiken. Waarschijnlijk is hij bang omdat er niets dan vol lof over mij geschreven is. Ik heb hier om gisteren een verhitte discussie gehad met mijn baas. Helaas voor hem, sta ik volledig in mijn recht als het gaat om het opvragen van MIJN persoonsgegevens. Hij dacht daar anders over... . Verward
Nu is het zo dat ze de bui al zien hangen en dus tegen een afkoopsom gaan aankijken.
Mijn baas heeft al wel aangegeven hier wel voor open te staan om iets dergelijks intern te regelen.
Vraag 1: is het verstandig om dit alsnog intern, in goed overleg te onderhandelen. Dus samen een einddatum van het contract afspreken en een ontbindingsvergoeding mee.
Vraag 2: wat voor eis kan ik neerleggen in dit geval? Ze uiten kritieken die op niets gebaseerd zijn en bovendien is er nooit schriftelijk iets aan me vermaand. Ik voel me dus wel degelijk gekrenkt in mijn vertrouwen en goede inzet van de afgelopen 3 jaren! Het is belachelijk hoe ze me nu behandelen. Het doet me echt pijn.

Bovenstaande vragen worden morgen ook wel gesteld aan de advocate maar ik ben in deze ook benieuwd naar jullie mening omdat het me al veel heeft geholpen!
Ik hoop dat een pro forma actie snel beslist kan zijn en dat ik in het nieuwe jaar vol goede moed met een nieuwe uitdaging kan beginnen.

Lurdes

Berichten: 250
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:39

Ik heb een paar jaar geleden ongeveer hetzelfde als jouw meegemaakt, alleen werd ik ontslagen door zogenaamde "reorganisatie".

Puntje bij paaltje heb ik 3 maandsalarissen meegekregen.
Leuk meegenomen, maar eigenlijk is het maar een bittere pil.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:45

Pas op! Als je zelf accoord gaat met ontbinding van je contract (vooral als je gewoon een vast contract hebt) dan kun je het recht op WW verliezen! (of iig flink gekort worden op je WW).

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:52

Heb je nu geen inzage in je Personeelsbestand gekregen?? Wat een rotsituatie! De directeur heeft dan dus donders goed door dat hij echt helemaal fout zit..

Ik heb er niet genoeg verstand van om je advies te geven, maar ik denk dat je nooit zelf ontslag moet nemen, of accoord moet gaan. Laten zij je maar lekker ontslaan, da's volgens mij voor jou op alle fronten voordeliger.

Edit: En misschien moet je wel niet meer alleen met je directeur gaan praten, maar met je advocaat erbij. Sta je toch net iets steviger.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 09-12-04 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lurdes

Berichten: 250
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:52

Dat klopt.
Ik moest toen (op advies van jurist) een aangetekende brief naar mijn werkgever sturen dat ik het niet eens was met mijn ontslag en dat ik ten alle tijden bereid was om mijn werkzaamheden weer op te pakken.

Lurdes

Berichten: 250
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:57

Vergeet er iets bij te melden.
Dat ik bereid ben ten alle tijden mijn werkzaamheden, zoals ze omschreven staan in mijn contract, te hervatten.

Anders laten ze je misschien alle rotklusjes doen.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:35

Zou zeker niks doen zonder advocaat (of het advies daarvan).

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:46

Wacht even het advies van je advocaat af. Zij/hij weet vast wel hoe je het het beste kan aanpakken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:57

Ik had al wel verwacht dat je baas daar niet zo blij mee zou zijn. Nu dat alles genummert en geparafeert is, wordt het erg moeilijk om er spook gespreksbevestigingen bij te doen, of dingen te veranderen wat er beter voor hun uit zou kunnen zien in de rechtbank. Uit zijn reactie kan je opmerken dat hij daar al wel aan gedacht heeft en dat dit plannetje nu in het honderd valt......... 1-0 Haha! Haha! Haha! Hij weet en wist ook wel dat hij niet met een dossier waar alles goed in is een ontslag kan aanvragen op niet functioneren.... en een Personeelsdossier is erg belangrijk in de rechtbankt. Als je naar de rechter gaat dan heb je zelfs kans dat de rechter helemaal geen ontslag verleent, of dat hij je een jaar moet doorbetalen.

Niet accoord gaan met het ontslag, in iedergeval niet als je een ww wilt ontvangen. Je krijgt OF geen ww OF een ww gekort met 70!!!! %

Ik vind het absoluut wel voor je pleitten dat je toch nog zo loyaal bent dat je op goede voet uit elkaar wil, maar het is WEL JOUW inkomen dat jij veilig moet stellen. Hij zal ook niet om wille van de lieve vrede 70% van zijn salaris afstaan......

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:30

Inderdaad kan jij straks droog brood eten omdat je hun tegemoet komt.

Maar HEB je dat genummerde dossier nou wel in je bezit?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 09:35

NoaC schreef:
Inderdaad kan jij straks droog brood eten omdat je hun tegemoet komt.

Maar HEB je dat genummerde dossier nou wel in je bezit?


Yep, ik heb het dossier in handen! En dat is nou net waar ze zo "kwaad" om werden. Ik had het bovendien laten nummeren en paraferen. Zij vinden dat een vijandige actie van mij Verward
Dus, aan de ene kant wil ik geen deal meer met ze sluiten omdat ze me dan misschien willen afschepen met een zielige drie maanden waar ik netto 2 maanden van kan leven.
Ik vind het reeler om me netto 6 maanden te geven. Het is allemaal al niet meer zo evident dat je binnen een maand weer een vergelijkbare baan en vergelijkbaar salaris kan vinden.
Maar deze issue bespreek ik vanmiddag met de advocate waar we een afspraak hebben en dan hoop ik dat zij mij een gedegen advies kunnen geven.
Wel heb ik al informatie opgezocht over de standaard kantonrechtersformule, dus per gewerkt jaar een maandsalaris.
Maar in het geval dat er NOOIT opmerkingen zijn geplaatst op het functioneren en gesprekken zelfs het tegendeel bewijzen + het feit dat er NOOIT de mogelijkheid wordt geboden tot bijsturen of aanpassen, is voor de rechter reden om af te wijken van de standaard formule en reeler is dan een andere correctiefactor, factor 2 of 3, dus in mijn geval 6 of 9 maandsalarissen.
Maar dit zal de advocate ook wel met ons doorspreken denk ik.
Daarbij komt ook nog dat ik naar buiten wil lopen met een goede referentie en daar ook recht op heb.

Wat ik ook nog wel even het vermelden waard vond: ik ben door de situatie gemotiveerder dan ik had gedacht nog te kunnen zijn, volgens mij om te bewijzen dat ze echt fout zitten.
Maar gisteren had ik, zoals ik altijd doe, mijn zaken goed afgewerkt. Komt mijn baas binnen en ziet het pakket wat hij me had gegeven om af te werken tot in de puntjes verzorgd op zijn bureau liggen en toen zei hij iets wat hij denk ik beter niet had kunnen zeggen: "top werk meid, klasse!" Hij had het gezegd voordat hij er erg in had en zijn gezicht vertrok meteen en je zag hem denken; OHOH, dat had ik nou niet moeten zeggen want ze functioneert helemaal niet goed en dat verhaaltje moet ik wel even vol blijven houden tot het einde.
Ik heb niks terug gezegd maar ik had eigenlijk willen zeggen: "everything you say CAN and WILL be used against you." Maar ik heb maar wijselijk mijn mond gehouden en opgeslagen in mijn geheugen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:40

oh, wat eebn blunder van hem, maar voor jou wel een extra opsteker! Volhouden en draai ze een poot uit!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:45

Goed hoor Zwelgje......... heel best!!!!

De correctiefactor is DE grootste reden dan jij dat dossier in handen moest hebben. Als de rechter het contract ontbind zal dit doorslaggevend zijn voor de toegekende correctiefactor. Als je een zeer gefrustreerde rechter hebt die een bloedhekel heeft aan snelle werkgevers...... kan je misschien nog wel met een jaar wegkomen Haha! Haha! Haha!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 10:01

gijsenkim schreef:
Goed hoor Zwelgje......... heel best!!!!

De correctiefactor is DE grootste reden dan jij dat dossier in handen moest hebben. Als de rechter het contract ontbind zal dit doorslaggevend zijn voor de toegekende correctiefactor. Als je een zeer gefrustreerde rechter hebt die een bloedhekel heeft aan snelle werkgevers...... kan je misschien nog wel met een jaar wegkomen Haha! Haha! Haha!


Doe mij zo'n gefrustreerde rechter *LOL*
We gaan in ieder geval proberen het onderste uit de kan te halen.
Ik hoop wel dat het niet al te lang nog gaat aanslepen. Het liefste wil ik dan per 1/1/05 niet meer terugkomen.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:33

En, al wat wijzer van je advocaat?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 14:51

NoaC schreef:
En, al wat wijzer van je advocaat?


Ben dus afgelopen vrijdag bij de advocaat geweest en heb inderdaad heel wat info over mee heen gekregen.
Nu moeten we ook voorzichtig zijn met het "vragen" naar een pro forma omdat je dan eigenlijk "meewerkt" aan een ontslag. Zo ziet de rechter dat.
Ik heb dus nu een brief geschreven naar mijn leidinggevende, samen met de advocaat om zeker te zijn dat we alles goed verwoorden.
In deze brief proberen we de bal weer in het kamp van de werkgever te leggen en ze eigenlijk via een omweg duidelijk willen maken dat een onderlinge ontbinding het verstandigste is, vergezeld van een ontslagvergoeding. Maar ZIJ moeten met deze optie komen en niet ik zelf. Ik moet vooral blijven volhouden dat ik goed werk lever en dat ik niet van plan ben om me van mijn plaats af te laten werken.
Het advies van de advocate: laat HEN maar met een voorstel komen als ze zo graag van je af willen. En als jij aangeeft niet weg te willen, zullen ze in ieder geval iets moeten ondernemen. Middels de brief van de advocate willen wij ze natuurlijk even een zetje in de goede richting geven zonder meteen al onze kaarten open te spelen.
Het is nu echt een spelletje en ik moet dit nog even zien vol te houden.
Als ze nu zo slim zijn om met een pro forma in te stemmen dan kan het zo geregeld zijn in principe. Maar het mag niet vanuit mezelf komen want daarmee maak ik mezelf "verwijtbaar" en gaat mijn WW recht niet op.
Ben blij dat ik in deze een goede advocate heb die mij kan voorzien van de juiste info en me goed kan adviseren.
We wachten even de reactie af van de werkgever op mijn zojuist geschreven brief.
Ik houd jullie op de hoogte. Ik hoop binnenkort te kunnen melden welk pad we gaan inslaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:16

Wat een gedoe toch weer... sterkte ermee! Verder kan ik ook niet veel zinnigs zeggen...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:38

Veel sterkte Lachen

Verstandig om een advocate in te schakelen (vooral om ervoor te zorgen dat je WW geen gevaar loopt).

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:00

Ben benieuwd!