kamer stemt in met 12 urige werkdag?????

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 10:39

tja,als het werk maar gedaan wordt................

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:42

dat bedoel ik, zolang het rijk de centjes maar binnen haalt, krijgt de gewone arbeider het erg zwaar, ik vraag me eigenlijk af of de minister dan ook, 12 uur per dag gaat werken, en zijn overuren niet uitbetaald gaat krijgen,

erg benieuwd hoe dat eignelijk bij hem is geregeld, maar gezien het nieuws van afgelopen week, gaat zijn loon er dus wel weer flink op vooruit.
ze krijgen gewoon weer een loonsverhoging van k weet niet hoeveel procent.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:42

Desiree schreef:
Gatverdarrie zeg. Ik moet voor mezelf zien te beginnen. Als ik me dan toch kapot moet werken, dan liever voor mijn EIGEN bedrijf....


Zullen we samen ons eigen bedrijfje opzetten dan? Iets met paarden... Dan kom ik gelijk die kant in verhuizen Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:07

Goed idee! Dan is het wel hard werken maar tenminste LEUK werken!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:54

Maar geld deze regel voor alle bedrijfstakken? En wanneer zou dit dan ingevoerd gaan worden? Ik werk nu bij een leuk bedrijf in Eindhoven maar als blijkt dat ik straks 12 uur per dag moet gaan werken dan ga ik meteen dichter bij huis werken, in Belgie dus. Daar doe ik niet aan mee! Dan zou ik van 08:00 tot 20:00 moeten werken en wat houd je dan nog over???? Heeeelemaal geen vrije tijd meer! Belachelijk is het gewoon. Mensen moeten zich letterlijk doodwerken.
Maar is deze regel verplichts gesteld voor alle bedrijfstakken en gaat dit dan per een bepaalde datum in? Of heeft het bedrijf in kwestie hier zelf ook nog een keuze in? Ik hoop niet dat ze het hier zo gek gaan maken want dan is de keuze snel gemaakt. Ik ga niet leven om te werken, ik werk liever om te leven!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:01

Ik denk dat het bedrijf hier de keuze in blijft houden... Denk ook niet dat die 12-urige werkweek als zijnde standaard doorgevoerd zal worden...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:15

Klein beetje achterlijk....

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:17

ik las dit in de krant, vond ik een sterk iets;

je werkt om te leven, je leeft niet om te werken...

helemaal mee eens

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:23

Pervinco schreef:
Ik denk dat het bedrijf hier de keuze in blijft houden... Denk ook niet dat die 12-urige werkweek als zijnde standaard doorgevoerd zal worden...


Nou, DAT zou ik wel willen...12 uur per week? Tong uitsteken

Je bedoelt 12-urige werkdag, 60 urige werkweek? Haha!
Maar goed, dit zijn maximale werktijden, ik denk niet dat dit landelijk doorgevoert gaat worden. stel je voor een vrachtwagenchauffeur die nu officieel langer mag werken (terwijl ze dat nu al inofficieel doen), dat is pas echt vragen om brokken.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:27

Tallie1979 schreef:
WHAT THE F*CK??

Dat meen je toch niet he??

Ik ga denk ik maar emigreren.. Boos!


vooral niet naar België! Ik heb enkele jaren geleden één maand gewerkt in dat systeem van 6 uur werken, 15 minuutjes pauze. Eén maand was dat nog NET uit te houden...

Ik kon dus ook tussendoor niet eens even een slokje water nemen of naar het toilet, dat moest allemaal op die 15 minuten (plus snel even een boterham door je keel wurmen)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:27

vrachtwagens chaufffeurs zitten idd nu al aan 60 uur, onofficeel

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:50

kimmy schreef:
Allemaal in het onderwijs... Haha! Daar kunnen ze geen kinderen 12 uur lang stil in schoolbankjes laten zitten.

Van het zomer werk in een restaurant, daar werk ik vaak 10 tot 12 uur op een dag met een pauze van max een half uur (mag officieel niet Schijnheilig , maar je kan moeilijk zeggen wanneer het hartstikke druk is dat mijn 8 uren erop zitten en ik naar huis ga). Maar ik kan je eerlijk zeggen... veel tijd voor je paard en andere dingen is er echt niet hoor. Dus ik ben benieuwd hoe ze dat aan willen pakken...



dit mag wel hoor, in de horeca mag dit. Ik werk bij de McDonald's en trust me, daar hebben ze alles tot in de puntjes geregeld en weten ze wat wel en niet mag!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:00

jeetje dacht dat nederlanders juist allemaal minder willen werken wie verzint nou zo iets? Namens wie spreekt de kamer nu eigenlijk? Echt heel raar. Denk trouwens met mijn gesteldheid dat ik 12 uur echt niet red zal wel ziektewetje worden.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:07

Cassidy schreef:
En hoe moet ik dan in hemelsnaam mijn paarden nog doen als ik 12 uur per dag moet werken? (en nog eens drie uur per dag reistijd kwijt ben?)


Nou, je werkt 12 uur. Je hebt een kwartier pauze, maar dat maak ik even een uur (met daar aankomen, 's ochtends aankleden, douchen enz.) Dan zit je aan 13 uur. Dan nog 3 uur reistijd, dat wordt 16 uur. Nou, dan hou je nog precies 8 uur over om te slapen Haha!

Et moet nie gekker worden zeg...

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:32

DeesDeBest schreef:
vrachtwagens chaufffeurs zitten idd nu al aan 60 uur, onofficeel


Dat is gewoon officieel hoor.
Een chauffeur mag 10 rij-uren maken per etmaal
Dan mag hij ook nog eens 4 uur per dag besteden aan laden en lossen.
Per etmaal dient hij 10 uur aaneengesloten rust (slapen) te hebben.

Dit alles genoteerd op de tachograafschijf.
Dit betekent een 14 urige werkdag, gewoon toegestaan in het rijtijdenbesluit in het wegenverkeersreglement.

Dat een werkgever een 40 uren contract geeft, is een ander verhaal.

Nobby

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:10

LePopp schreef:
dit mag wel hoor, in de horeca mag dit. Ik werk bij de McDonald's en trust me, daar hebben ze alles tot in de puntjes geregeld en weten ze wat wel en niet mag!


van mijn baas begreep ik dat het niet mocht. Misschien omdat ik 7 dagen in de week werkte? Er werd zo gewoeld en gedraaid met mijn salaris, dat het grootste gedeelte van mijn salaris op andere data's op papier gezet is.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:56

Cassidy"]
[quote="Pervinco schreef:
Ik denk dat het bedrijf hier de keuze in blijft houden... Denk ook niet dat die 12-urige werkweek als zijnde standaard doorgevoerd zal worden...


Nou, DAT zou ik wel willen...12 uur per week? Tong uitsteken

Je bedoelt 12-urige werkdag, 60 urige werkweek? Haha!
[/quote]

Foutje van de zaak Bloos!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 22:14

ik ben nog even verder gaan zoeken, en zie hier:

DEN HAAG - Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft donderdag ingestemd met een versoepeling van de Arbeidstijdenwet. Werknemers mogen straks maximaal zestig uur per week (twaalf uur per dag) werken. Dat is nu vijftig uur. Ook krijgen werknemers minder recht op pauzes.


Dat bleek donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Minister De Geus (CDA) van Sociale Zaken wil de arbeidstijdenregeling in Nederland aanpassen aan het niveau dat in de Europese Unie als minimum geldt. 'We zijn in Nederland overdreven zorgzaam. Dat schaadt onze concurrentiepositie', verklaart De Geus.


Het plan, dat de minister al eind december bekendmaakte, krijgt bijval van de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 en daarmee van een meerderheid in de Kamer. Naast een verlenging van de maximale werkweek schrapt de CDA-bewindsman onder meer de verplichte rusttijd na nachtdiensten en het maximum aantal achtereenvolgende nachtdiensten. Het verplichte halfuur pauze gedurende 5,5 uur werktijd wordt versoberd tot tenminste een kwartier in zes uur werken. Nu nog is zowel de frequentie als het moment van pauze in de wet vastgelegd.

Een aantal beperkingen blijft. Zo mag een werknemer in dertien weken gemiddeld maximaal 48 uur per week werken.

Het kabinet wil de arbeids- en rusttijden minder opleggen en veel meer overlaten aan werkgevers en werknemers onderling. De linkse partijen in de Tweede Kamer verwachten hier weinig van. 'Een werknemer verkeert nu eenmaal in een afhankelijkheidspositie ten opzichte van zijn werkgever', zegt Hannie Stuurman, PvdA-Kamerlid. 'We hebben niet te maken met alleen maar lieve werkgevers', zegt ook GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent. 'De minsiter heeft een verkeerd wereldbeeld.'

Ook de vakbeweging is teleurgesteld na het debat. Rienk van Splunder, bestuurder sociaal-economisch beleid bij de christelijke vakcentrale CNV, noemt De Geus ronduit naïef. 'Dit doet afbreuk aan de rechtszekerheid, de veiligheid en de gezondheid van werknemers.'

Volgens De Geus vermindert het schrappen van regels niet alleen de irritatie bij ondernemers, maar levert het ook geld op. 'Voor zover dit in geld is uit te drukken, vermindert de aanpassing van de wet de administratieve lasten van 19,5 naar vijftien miljoen euro', aldus de minister.


Het kabinet vraagt nog advies aan de Sociaal-Economische Raad (SER) voor een nadere invulling van het plan.



Dus niet alles veranderd.
"Het aantal beperkingen blijft. Zo mag een werknemer in 13 weken gemiddeld max. 48 uur per week werken"

Maar wat dan weer wel belachelijk is:

"Naast een verlenging van de maximale werkweek schrapt de CDA-bewindsman onder meer de verplichte rusttijd na nachtdiensten en het maximum aantal achtereenvolgende nachtdiensten. Het verplichte halfuur pauze gedurende 5,5 uur werktijd wordt versoberd tot tenminste een kwartier in zes uur werken. Nu nog is zowel de frequentie als het moment van pauze in de wet vastgelegd."

Ik denk niet dat we er beter van gaan worden
Maar is dat wel eens anders dan?

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:56

Dan is mijn vriend dus een uitzondering, die wil wel naar een 9 urige werkdag, dan hoeft hij maar 4 dagen te werken. In duitsland heb je ook dagen van 12 uur, als je dan een 36 urige CAO hebt hoef je maar 3 daen te werken. In de gezondheidszorg kun je beter meer uren op een dag draaien en dan minder dagen werken. Nu is het zo dat je na 5 diensten dus 2 dagen hebt om te herstellen. Dan nog de wisseldiensten erbij en ook de weekenden moeten werken. Uit ervaring kan ik zeggen dat fulltime werken in de gezondheidszorg niet fijn is.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:29

Fijn kabinet hebben we toch.... En op die landverraders van een D66 stem ik dus ook never nooit niet weer!!! Dit is nog maar een begin, we krijgen nog veel meer voor onze kiezen terwijl de hoge heren wel door gaan met graaien en zakken vullen. Dankzij het meestemmen van de LPF blijven ze wel lekker zitten en gaat onze sociale zekerheid voorgoed naar de kl..en. Maar onze piloten kunnen straks boven een werkeloos Nederland vliegen in een JSF.... Knettergek!!!!