Moskee-lectuur: vrouwen moeten besneden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Moskee-lectuur: vrouwen moeten besneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:22

Citaat:
Moskee-lectuur: vrouwen moeten besneden

Uitgegeven: 8 april 2004 08:24

AMSTERDAM - In de lectuur van de El Tawheed-moskee in Amsterdam staat dat 'meisjes besneden moeten worden'. Het is volgens gezondheidscentrum voor vluchtelingen Pharos voor het eerst dat deze oproep in een Nederlandse moskee gedaan wordt, zo bericht Trouw.

De moskee heeft onlangs een open dag georganiseerd, in een poging van het slechte imago af te komen. Dat imago is onder meer opgeroepen door uitspraken van een imam uit de moskee, die niet-moslims 'brandhout voor de hel' noemde en vrouwen verbood zonder toestemming van hun man het huis te verlaten.

In de lectuur die El Tawheed aanbiedt, staat vrouwen weliswaar dezelfde rechten hebben als mannen, maar 'de wetenschap heeft aangetoond dat er grote verschillen zijn in biologische natuur, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens'. Daarom zou het 'onrechtvaardig' zijn om vrouwen dezelfde 'verantwoordelijkheden, rechten en plichten te geven als de man'.
Vrouwen moeten volgens de lectuur luisteren naar haar man. Ongehoorzaamheid is ontoelaatbaar. Wanneer een vrouw seks weigert of haar huis verlaat, vervalt de zorgplicht van de man voor zijn echtgenote. Een vrouw die liegt verdient 'minstens 100 slagen'.


Dit maakt het imago van de moslimcultuur toch echt niet beter!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:25

ja maar je mag er niets van zeggen. WAnt dan discrimineer je de moslims. DAt zij op hun beurt vrouwen gruwelijk afzeiken en discrimineren, daar wordt verder niet over gel*ld.

Als we dit echter toestaan in Nederland, gaan we weer terug naar het jaar 0.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:26

Volgens mij leven heel veel moslims niet volgens bovenstaand bericht. Ik geloof dat echt niet! Alleen de moslims die de Koran op deze manier hebben geinterpeteerd die leven zo, en dat worden er gelukkig steeds minder.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:27

Oh mijn god, echt waar, wat doen die mensen hier in Nederland, je mag niet dicrimineren, maar sorry hoor, hier kots ik echt van..

Waar gaat het heen..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:28

maar volgens mij staat dit niet eens in de koran Pipo. Dit is veel meer een cultuurkwestie. Vanuit een cultuur wordt zo gedacht en wordt ook geinterpreteerd. MAar om te kunnen interpreteren, moet je wel kunnen lezen. In culturen waar men zo achterlijk denkt, zijn veel analfabeten. Alles wat zij weten van de koran, dat hebben ze gehoord maar niet zelf gelezen. Ze geloven echter alles wat ze gezegd wordt. En als ze gezegd wordt dat dit in de Koran geschreven staat, dan nemen ze dat maar wat graag aan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:30

youngster schreef:
Oh mijn god, echt waar, wat doen die mensen hier in Nederland, je mag niet dicrimineren, maar sorry hoor, hier kots ik echt van..
n

wij niet, maar zij wel? mogen zij vrouwen discrimineren? Ik vind dat ze zelfs opgepakt moeten worden wegens discriminatie en aanzet tot vrouwenmishandeling.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 08-04-04 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:32

echt erg
ik heb een keer een programma gezien over vrouwenbesnijdenissen, ook dat t gedaan werd, echt VRESELIJK om te zien
zat echt met tranen in mn ogen
vooral omdat de moeders doen alsof t goed voor hun kind is, terwijl ze vast zelf nog elke dag nachtmerries er aan over gehouden hebben, maar ze kunnen er niets tegen doen, want dan zijn ze ongehoorzaam
in t zelfde programma ging t ook over mensen die in die landen bezig zijn dit eenhalt toe te roepen, door de meiden over te halen een verbod hierop aan te vragen, houden de ouders zich hier niet aan, kunnen ze gevangenisstraf of een boete ofzo krijgen.

en in NL zou t helemaal niet toegestaan moeten worden
bah, wat misselijk, dingen uit een ander land moeten hier niet zomaar toegestaan worden, de wet staat hier nog altijd boven t geloof gelukkig!
en dat moet zo blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:35

Desiree schreef:
wij niet, maar zij wel? mogen zij vrouwen discrimineren? Ik vind dat ze zelfs opgepakt moeten worden wegens discriminatie en aanzet tot vrouwenmishandeling.



Dan zal de vrouw in kwestie toch zelf aangifte moeten doen. Dan de desbetreffende echtgenoot daadwerkelijk opgepakt kunnen worden. Als ze in Nederland leven dan vallen ze onder het Nederlands recht!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:38

Die lectuur is AANZET tot mishandeling en discriminerend voor vrouwen. Dat is voor mij reden om die lui die het verspreiden en het gedrukt hebben aan te pakken.

Stel, dat als ik door een straat heel hard loopt te roepen dat alle marokkanen het land uit moeten, dat iedereen het hoort, dan is dat toch OOK discriminatie? Of ik verspreid boekjes teksten van diezelfde strekking, dan word ik toch ook opgepakt?

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:50

Met alle respect voor elke cultuur hoor, maar dit kan er bij mij echt niet in.
Dat jij als gelovige van wat dan ook, je wilt houden aan de "zogenaamde"regels is allemaal prima, maar ik ben erg grof, maar doe dat gewoon ff lekker in je eigen land. Ik weet de exacte reden van de vrouwenbesnijdenis niet, denk dat het iets te maken heeft met geen genot mogen beleven aan sex en puur vrouw zijn voor het baren. Ik kan het totaal fout hebben hoor, maar vind vrouwenbesnijdenis echt verminking, heeft in mijn ogen niets meer te maken met hygiene, zoals bij mannenbesnijdenis.
Nee, ik kan mij altijd erg goed inleven in mensen, afkomstig uit welk land dan ook, maar er zijn grenzen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:04

Desiree"]
[quote="youngster schreef:
Oh mijn god, echt waar, wat doen die mensen hier in Nederland, je mag niet dicrimineren, maar sorry hoor, hier kots ik echt van..
n

wij niet, maar zij wel? mogen zij vrouwen discrimineren? Ik vind dat ze zelfs opgepakt moeten worden wegens discriminatie en aanzet tot vrouwenmishandeling.
[/quote]


Ben het helemaal met je eens. Ik denk overgens dat er veel meer gedicrimineerd wordt tegenover nederlanders dan dat er nu naar buiten wordt gebracht..
Neem nou dat smulbos, daar mag je dus niet met je hond lopen, want dat is onhygienisch volgens hun cultuur.. ehhmm Hallo, volgens mij leven we hier in Nederland.. Maar ik begin onderhand wel te twijfelen..

Net als bovenstaande, probleem is wel dat het er zo ingebakken is bij die vrouwen.. Probeer ze maar eens op andere gedachtes te brengen met bv hun hoofddoek afdoen, werk zoeken of iets anders..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:09

youngster schreef:
[
Net als bovenstaande, probleem is wel dat het er zo ingebakken is bij die vrouwen.. Probeer ze maar eens op andere gedachtes te brengen met bv hun hoofddoek afdoen, werk zoeken of iets anders..
[/quote]

nee, het probleem is dat wij de discriminatie hier in nederland naar vrouwen toe TOESTAAN mits het "slechts" allochtone of moslimvrouwen zijn. Als die vrouwen de kans krijgen, komen ze echt hun schulp wel uit hoor! Maar het is zij alleen tegen die mannen. WAnt op steun van de nederlandse regering hoeven ze niet te rekenen. die laat alles toe. Mooie regering hebben wij!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:57

Sja als de regering er zich mee gaat bemoeien bemoeien zij zich in de "cultuur" van hun en dicrimineren ze ook weer. Of niet dan?? Het is zo achterlijk in nederland..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:00

youngster schreef:
Sja als de regering er zich mee gaat bemoeien bemoeien zij zich in de "cultuur" van hun en dicrimineren ze ook weer. Of niet dan?? Het is zo achterlijk in nederland..

dat punt zouden we toch onderhand voorbij moeten zijn hoor.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:23

Nog effe en "wij Nederlanders" moeten een inburgeringscursus gaan volgen....
Maarre...lekker hoor, vers besneden zijn en dan geen sex mogen weigeren......Wat een achterlijke cultuur.... (ja ik citeer!)

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:39

*heeft geen woorden*
Be-la-che-lijk !

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:44

Ja vinden wij ja, maar vind de regering dat ook??

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:45

Laten we hopen ? Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:46

Jac schreef:
Nog effe en "wij Nederlanders" moeten een inburgeringscursus gaan volgen....

Inburgeren is het verkeerde woord. Maar OPVOEDEN zouden we best wel weer eens mogen gaan doen ja....

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:49

Desiree"]
[quote="Jac schreef:
Nog effe en "wij Nederlanders" moeten een inburgeringscursus gaan volgen....

Inburgeren is het verkeerde woord. Maar OPVOEDEN zouden we best wel weer eens mogen gaan doen ja....
[/quote]

Dat is onderhand voor niemand meer verkeerd, nederlander of niet..

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:37

Pipo schreef:


Dan zal de vrouw in kwestie toch zelf aangifte moeten doen. Dan de desbetreffende echtgenoot daadwerkelijk opgepakt kunnen worden. Als ze in Nederland leven dan vallen ze onder het Nederlands recht!

'
Niet om te discrimineren maar ik spreek uit eigen buurvrouw ervaring dat dit soort vrouwen echt niet naar de politie gaat om aangiften te doen, laat staan dat ze het huis uitkomen zonder toestemming van hun man.

Dit is generaliseren dat weet ik en realiseer ik mij maar moest even reageren. Er zijn ook genoeg vrouwen die wel vrij zijn te doen en te laten wat ze kunnen en willen OK dan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:39

Willekes schreef:
[Niet om te discrimineren maar ik spreek uit eigen buurvrouw ervaring dat dit soort vrouwen echt niet naar de politie gaat om aangiften te doen, laat staan dat ze het huis uitkomen zonder toestemming van hun man.
[/quote]

volgens mij hoeven de slachtoffers zelf tegenwoordig geen aangifte meer te doen. Ook een buitenstaander kan aangifte doen. En de politie als ze bijvoorbeeld moeten ingrijpen wanneer de situatie in huis escaleert.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:39

Is inburgeren al niet iets dat mislukt is? Mooi duur woord vooral in een buitenlandse taal. Wat verstaan we er eigenlijk onder.
Opvoeden inderdaad ongeacht geloof, achtergrond, religie, land van herkomst, man/vrouw, enzovoort.

Je bent te gast in een land dan pas je je aan.

Ik persoonlijk heb ook een 'hekel' aan de Nederlandse feesthossende menigte in Oostenrijjk of Spanje. Er zijn ook mensen die zich gelukkig wel weten te gedragen hoor!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:40

Desiree schreef:
ja maar je mag er niets van zeggen. WAnt dan discrimineer je de moslims. DAt zij op hun beurt vrouwen gruwelijk afzeiken en discrimineren, daar wordt verder niet over gel*ld.

Als we dit echter toestaan in Nederland, gaan we weer terug naar het jaar 0.


Sjonge jonge, over generaliseren gesproken....je kan toch ook aangeven dat je het niet met de besnijdenis eens bent zonder alle moslims over 1 kam te scheren??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:41

Willekes schreef:
Ik persoonlijk heb ook een 'hekel' aan de Nederlandse feesthossende menigte in Oostenrijjk of Spanje. Er zijn ook mensen die zich gelukkig wel weten te gedragen hoor!

En ik heb een hekel aan de onopgevoedheid van veel nederlanders hier in Nederland, hoe ze met elkaar omgaan en zo. en hoe ze hun kinderen dus totaal NIET opvoeden.... En als je dan nagaat dat ze zeggen dat kinderen de toekomst zijn.... nou, mooie toekomst!

Maar goed, daar ging het niet over. Wat ik gewoon niet snap is dat hier alles maar kan en mag.