zwemles voor mijn hond en een vraagje

Moderators: EvelijnS, Murthul, Muurp, Berdien

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 10:06

Mijn hond Kayleigh is echt vreselijk energiek. Om haar genoeg beweging te geven ga ik regelmatig met haar een stuk fietsen. Maar omdat ze nog jong is was ik toch bang dat al dat geren een te grote belsting op de gewrichten zou geven. Zwemmen leek me een betere optie voor haar.
Dit week-end heb ik haar leren zwemmen. De eerste paar keer heb ik haar heel wreed gewoon de vijver in gedouwd achter haar stokje aan, maar na 3 keer was dat al niet meer nodig. Ze is zo fanaftiek dat ze echt pas terug komt als ze haar stokje heeft gevonden. En dat valt soms echt niet mee want met al het blad in de vijver heeft ze soms moeite het stokje te vinden. Ik denk dat ik maar zo'n echte dummy ga halen in de dierenwinkel dat maakt het voor haar misschien iets makkelijker.

Maar nu had ik nog een vraagje. Tot welke temperaturen kan ik mijn hond laten zwemmen? Ik kan me voorstellen dat een hond ook onderkoeld kan raken in het koude water.

Yor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:09

hoe oud is ze eigenlijk??
onze hond is nu ongeveer 1 1/2 en we fietsen ook bijna iedere dag wel een stukje met hem omdat hij ook ontzettend veel energie heeft....ik zou eigenlijk nu al een beetje voorzichtig worden, maar heb eigenljk geen flauw idee.. ik denk dat het belangrijk is om als ze het water uitkomt haar dan meteen goed warm te houden..

"Some memories are best forgotten"

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 10:14

mijn hond is ook 1 1/2. Als ze gaat zwemmen fiets ik eerst 10 minuutjes naar het park en als ze klaar is met zwemmen laat ik haar eerst nog rondrennen en dan gaan we weer naar huis. Dan is het meeste water ook uit haar vacht, anders zit ik met zo'n natte hond thuis [ Misselijk ]

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:30

Inderdaad is zwemmen een minder grote belasting op de gewrichten dan fietsen. Maar vanaf een jaar kun je met middelgrote honden gaan fietsen. Met de heel grote honden zou ik daarmee wachten totdat ze 1 1/2 zijn.
Je schrijft in een ander topic dat je een immitatie Flatcoated Retriever hebt. Nou Retrievers zijn bij uitstek waterhonden en die zwemmen het liefste het hele jaar door. Hebben alleen niet de vacht om met vrieskou in het water te liggen. Wanneer de temperatuur onder de 8 gr. komt zou ik haar niet meer laten zwemmen. Het is niet zo dat ze zich niet warm houdt tijdens het zwemmen of daarna tijdens het naar huis gaan.....maar je maakt de spieren hier erg stram en stijf mee. Ook honden kunnen een soort reuma-achtige verschijnselen krijgen en ik denk dat je dit graag wilt voorkomen.
Met weer zoals het nu is, is het verstandig je hond bij thuiskomst nog even af te drogen met een handdoek.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiƫsvar's Aussies, Quarters en Siberen.

LUNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:48

Ik ben het met Monnik eens, onze jachthonden gaan bij uitzondering wel eens in kouder water maar zijn dan eerst inderdaad erg stijf, tot ze zich weer een beetje warm hebben gelopen.

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 13:38

Dat mijn hond gek is op water had ik al wel door, ze springt in alle plassen die ze tegekomt [ook in de plassen rondom de mestfaalt Misselijk ]
Ik zal haar in de gaten houden als het water kouder wordt. En ik neem voortaan een echte dummy en een handdoek mee. Op stal krijgen we binnenkort warm stromend water dus daar kan ik haar meteen afspoelen als ze het weer te bont heeft gemaakt *LOL*

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:03

Haha, zou je een stukje van haar zwem-energie aan Wolf willen geven? Die durft niet eens te zwemmen *LOL* Die gaat niet verder als pootjebaden

Yeah, that's the spirit.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie