cavia laten dekken of niet??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

laten dekken?

ja
7 (14%)
nee
43 (86%)

Totaal aantal stemmen: 50


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:22

Mijn mening is dat je cavia's zo kwijt bent! Vraag eens rond in je klas. Je kunt briefjes bij de supermarkt ophnagen, vragen bij dierenwinkels, bij de kinderboerderij (daar willen ze vaak ook wel nieuwe stammen ivm inteelt) en ga zo maar door.
De asielen zitten sowieso al vol, en gedumpte beesten zie je ook altijd. Terwijl als die mensen er een beetje moeite voor gedaan zouden hebben ze ze ook wel kwijt zouden kunnen. Als je ziet hoeveel vraag wij bij ons in de praktijk naar klein grut hebben!
Bij cavia's is het eerste nestje vaak 2 jonkies, het volgende nest kunnen het er veel meer zijn. Natuurlijk zijn er uitzondering (zoals de cavia van mijn man die destijds 7 jongen in het eerste nest had.....)

Kortom: eerst kijken of je de cavia's kwijt kan en dan evt een leuk mannetje uitzoeken als papa.....

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:51

Riëtte, dan heb ik zeker nog meer uitzonderingen Haha! , mijn eerste caaf met haar 1e en enigste nest, 4 jongen, mijn andere 2, 1e nest 3 en 5 jongen.

Verder las ik iets over gedumpte knaven bij parkeerplaatsen ed die door "serieuze" fokkers werden gedumpt, ik zou deze mensen eerder bestempelen als broodfokkers. Want als jij op een keuring een G of een ZG haalt dump jij ze niet zomaar (ik niet in ieder geval) en zijn ze minder waard dan zoek ik een goede beer op die hun minpunten verbeterd en kijk ik wat de jongen doen, zijn die ook slecht dan gaan ze de verkoop in.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:54

MarianneR"]
[quote="stef schreef:
als je wilt fokken moet ze zowiezo niet ouder zijn dan een jaar als ze nog nooit een nestje heeft gehad, anders kan ze erg veel problemen met de bevalling krijgen.
MarianneR, ik fok ook cavia's en ik verkoop ook aan dierenwinkels. Zie daar het probleem niet van in eigenlijk......

Dierenwinkels willen alleen jonge schattige beestjes. Zodra ze te groot zijn moeten ze weg, want dan verkopen ze niet meer. En vaak gaan ze dan weg als slangenvoer. Zegt niet dat dat altijd zo is, maar bij heel veel dierenwinkels gebeurt dit wel.
Lijkt mij niet echt het ultieme fokdoel zeg maar...
[/quote]

Hmmz, heb ik weinig last van eerlijk gezegd.
En daarbij, ok, ik vind het idee ook luguber van slangevoer, en ik vind een slang al helemaal geen huisdier, maar een slang moet toch ook eten?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:33

Botervlieg"]
[quote="Ilkkah schreef:
Nee!
Ze moeten toch weer weg, en je weet nooit of ze het echt goed krijgen bij dat huis, en worden ze weer weggedaan, naar een kinderboerderij of konijnveiling, waar ze vervolgens met zijn 30en in een klein hokje terecht komen en voor 50 eurocent met zijn 30en weggaan en dan niet eens meer zeker zijn dat ze het nog na kunnen "vertellen"

Er zijn al genoeg kleine caviaatjes en andere dieren.
Maak er nou niet meer dan nodig!!


Ze worden trouwens ook bij tientallen losgelaten op parkeerplaatsen
langs de snelweg, na de keuringen... Huilen
Door de zgn. 'serieuze' fokkers (fijne types). >;) Stoom uit je oren
[/quote]

Idd.
En als je nou nog de cavia's voor jezelf fokte en je ze zelf hield, maar dat gebeurt dus ook niet.
Dus echt er niet aan beginnen!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:58

stef"]
[quote="MarianneR"][quote="stef schreef:
als je wilt fokken moet ze zowiezo niet ouder zijn dan een jaar als ze nog nooit een nestje heeft gehad, anders kan ze erg veel problemen met de bevalling krijgen.
MarianneR, ik fok ook cavia's en ik verkoop ook aan dierenwinkels. Zie daar het probleem niet van in eigenlijk......

Dierenwinkels willen alleen jonge schattige beestjes. Zodra ze te groot zijn moeten ze weg, want dan verkopen ze niet meer. En vaak gaan ze dan weg als slangenvoer. Zegt niet dat dat altijd zo is, maar bij heel veel dierenwinkels gebeurt dit wel.
Lijkt mij niet echt het ultieme fokdoel zeg maar...
[/quote]

Hmmz, heb ik weinig last van eerlijk gezegd.
En daarbij, ok, ik vind het idee ook luguber van slangevoer, en ik vind een slang al helemaal geen huisdier, maar een slang moet toch ook eten?
[/quote]

Dat is een andere discussie. Tuurlijk moet een slang ook eten, logisch. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat je cavia's fokt, en er niet mee zit als er een deel van je fokprodukten in de slang belandt. Waar doe je het dan voor vraag ik me af. Maar goed, ik ga niet verder in discussie. Heb helemaal niks tegen caviafokkers hoor, maar dit is mijn mening.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:05

ik zou het weld oen, wij hebben zelf ook een keer een nestje cavia's gehad. --> en we waren er niet eens bewust van, dachten dat we 2 vrouwtjes hadden. en ineens werd er 1 superdik haha en na een tijdje hadden we een nestje....maar wij zijn ze heel snel kwij geworden. we hebben ze gewoon naar de dierenwinkel gebracht, en kregen per cavia 5 GULDEN. dus die wordt je zeker wel kwijt hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:20

Apollo schreef:
ik zou het weld oen, wij hebben zelf ook een keer een nestje cavia's gehad. --> en we waren er niet eens bewust van, dachten dat we 2 vrouwtjes hadden. en ineens werd er 1 superdik haha en na een tijdje hadden we een nestje....maar wij zijn ze heel snel kwij geworden. we hebben ze gewoon naar de dierenwinkel gebracht, en kregen per cavia 5 GULDEN. dus die wordt je zeker wel kwijt hoor

En de beestjes uit de asielen hebben weer minder kans op een baasje..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:51

ddie kans hebben ze zowiezo niet.
Een cavia wordt over het algemeen niet zo oud als een hond of kat, dus kopen mensen een jong beestje zodat ze er lang van kunnen genieten.
Die mensen blijven een jong beestje willen en gaan dus niet een oude uit het asiel halen "want hij is zo zielig"

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:12

Je hebt ook cavia-opvangen waar helaas veel cavia's zitten vaak ouder dan 3 die ze gewoon niet meer willen. Eerst zijn ze nog jong en zachtig en daarna hoeft men ze niet meer. Scheve mond
Maar ik zal voor de zekerheid bij vrienden, familie, kennissen enz. rond gaan voor dat je aan jonkies begint of je ze daadwerkelijk wel kwijt kunt. Lachen
Ik heb zelf ook een nestje gehad, en kreeg ze vlot kwijt. Waren er ook maar 3. Knipoog

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:17

stef schreef:
ddie kans hebben ze zowiezo niet.
Een cavia wordt over het algemeen niet zo oud als een hond of kat, dus kopen mensen een jong beestje zodat ze er lang van kunnen genieten.
Die mensen blijven een jong beestje willen en gaan dus niet een oude uit het asiel halen "want hij is zo zielig"


Moet ik Stef gelijk in geven, hoe denk je dat het met honden en katten gaat? Pups/kittens zijn leuker en als je op zoek bent naar een bepaald soort kijk je niet eerst in het asiel, nee je gaat op zoek naar een fokker. Hebben wij ook gedaan. Hoeveel kruisingen van Friese Stabij x Wetterhoun kom je tegen? Weinig en die wouden wij juist hebben.
Een knaaf word 6-8 jaar, dus neem je al gauw een jong diertje. Wat heb je er aan als je kid een knaaf wilt en jij gaat naar het asiel en adopteert er een van 5 jaar ofzo. Knaaf gaat ondanks de goede zorgen binnen een half jaar dood. Kind ontroostbaar en jij bent een mooi bedrag armer. Neem je toch liever een jonge caaf die jou maar een paar euro heeft gekost en die nog een behoorlijke tijd meekan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:19

Annechien"]
[quote="stef schreef:
ddie kans hebben ze zowiezo niet.
Een cavia wordt over het algemeen niet zo oud als een hond of kat, dus kopen mensen een jong beestje zodat ze er lang van kunnen genieten.
Die mensen blijven een jong beestje willen en gaan dus niet een oude uit het asiel halen "want hij is zo zielig"


Moet ik Stef gelijk in geven, hoe denk je dat het met honden en katten gaat? Pups/kittens zijn leuker en als je op zoek bent naar een bepaald soort kijk je niet eerst in het asiel, nee je gaat op zoek naar een fokker. Hebben wij ook gedaan. Hoeveel kruisingen van Friese Stabij x Wetterhoun kom je tegen? Weinig en die wouden wij juist hebben.
Een knaaf word 6-8 jaar, dus neem je al gauw een jong diertje. Wat heb je er aan als je kid een knaaf wilt en jij gaat naar het asiel en adopteert er een van 5 jaar ofzo. Knaaf gaat ondanks de goede zorgen binnen een half jaar dood. Kind ontroostbaar en jij bent een mooi bedrag armer. Neem je toch liever een jonge caaf die jou maar een paar euro heeft gekost en die nog een behoorlijke tijd meekan?
[/quote]
Nee, dat neem ik dan niet. Ik vind het eerlijker om zo'n beestje uit het asiel toch nog een kans te geven.

En als ik een hond ofzo nam, kwam die ook uit het asiel. Het is dan misschien niet de hond die er uitziet zoals je graag had gewild (een rashond), maar het karakter daarentegen kan geweldig zijn. Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:08

jij niet sammm, maar jij bent niet de hele (of halve Tong uitsteken) wereld

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:08

Annechien schreef:
Hoeveel kruisingen van Friese Stabij x Wetterhoun kom je tegen? Weinig en die wouden wij juist hebben.


Veel herplaatsers zijn Friese Stabij x Wetterhoun. Je hebt ook veel fokkers van Stabij's waar Wetterhoun bloed door stroomt.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:40

ja ff oftopic: Wij hebben er ook eentje gehad, die kwam uit t asiel. Leuke hond