Passion of the christ

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 23:22

SuperPepeijn schreef:
het is vreemd dat juist de belangrijkste lessen van JC in de film niet voorkomen en alleen de shockerende laatse uren. lijkt meer op een sensatiefilm als je het mij vraagt, wat niets met de werkelijke leer te maken heeft.

Precies Pepijn , daar maak je een punt. Maar waarom de katholieke kerk juist over deze film zo lyrisch wordt? Verward

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:28

dat verbaast me niets eigenlijk carien, van de RK kerk.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:32

Mel Gibson (regisseur) zit bij een bepaald soort stroming binnen het Christendom (weet niet meer hoe het heet, was iets aparts iig) en zijn doel is om het lijden van JC te benadrukken op een erg shockerende manier. Lijkt me toch niet echt de essentie van het geloof Verward .

Ik weet nog niet of ik erheen ga, zit niet echt op een film te wachten met een en al marteling, maar ben best nieuwsgierig geworden na alle ophef...

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 08:35

eigenlijk is het wel om te lachen. Gratis promotie voor zijn film. Al die commotie die rond zijn film ontstaan is, is dus gratis promotie want heel veel mensen gaan gaan kijken om te zien of het inderdaad zo erg is. Dus kassa kassa. Heb enkele stukjes gezien in het nieuws. Reactie nieuwslezer was niet voor gevoelige kijkers. Nou vond het nu ook niet zo dramatisch hoor. Mel Gibson heeft een realistische kijk op de laatste dagen van Jezus leven weergegeven. En dat zal wel veel lijden, pijn en bloed gepaard zijn gegaan. Alleen wordt nu eens verfilmd met een nuchtere kijk op de dingen en niet geromantiseerd. Alleen puriteins Amerika kan dit niet verdragen. Die Amerikanen zijn soms zo zwart wit van zodra het over sex en geloof gaat.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:52

Desiree schreef:
Ik ga een marteling op zich niet uit de weg, kon erg genieten van Hannibal. Maar die film maakt emotioneel geen indruk op je. En dat schijnt deze film wel te doen. als mensen naar de film kijken in de bioscopen hoor je ontzettend veel reacties die in ze naar boven komen, en sommige moeten er ook om huilen.

Ik hou niet meer van die emotioneel zwaar beladen films. Ik kan ook niet meer tegen al die ellende. Laat mij maar een keer lachen of zo.


Ik ben dus geweest, zoals ik al eerder zei, is het geen luchtige film, maar ik denk ook niet dat iemand dat van deze film had verwacht, ik ben verpleegster en kan de meest ranzige dingen aan, maar zelfs ik kreeg op den duur bij de 18! minuten durende martel scene een weeïg gevoel in m'n maag, verder ben ik niet gelovig dus op die manier roept het geen gevoelens bij mij op, maar ik ben gewoon een janksmoel als het om films gaat, dus bij deze heb ik ook een traantje gelaten. Verder kon ik de eerste paar dagen geen mening over de film geven, heel raar, ik kon niet zeggen of ik hem goed of slecht vond, nu nog niet, het is gewoon geen leuke film, ik hoef hem niet persé nog eens te zien en hoef hem ook niet op VHS, verder raad ik hem alleen af voor de mensen die een zwakke maag hebben Knipoog als je nieuwesgierig bent naar de film ga hem gerust kijken.
Laatst bijgewerkt door Letizia op 09-04-04 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:52

Cassidy schreef:
Correctie: de film geeft het beeld zoals de Bijbel tegenwoordig ons laat geloven hoe het gegaan is met Jezus. Ik hoef er zelf niet heen, als ik naar de film ga dan ga ik voor entertainment, misschien met een beetje diepgang, maar geen ellende alom.


Dat is niet waar.
Ik heb oa nav van de commotie rond de film de bijbel nog eens goed door gelezen en dan met name het lijden wat Jezus gedaan zou hebben.
Het lijden wordt in de bijbel érg summier beschreven. Dat Jezus gegeseld is staat er in, maar niet hoe vaak. En nog meer van zulk soort dingen.

Verder vind ik het ook wel creapy dat de hoofdrol speler tijdens het verfilmen door de bliksem getroffen is! (en een andere mede speler zelfs 2 keer!).

Zelf ga ik niet naar de film. Ik vind film kijken nl helemaal niet leuk . Om te gaan omdat er zo'n commotie om is, no thanks.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 10:28

petraaken schreef:
eigenlijk is het wel om te lachen. Gratis promotie voor zijn film. Al die commotie die rond zijn film ontstaan is, is dus gratis promotie want heel veel mensen gaan gaan kijken om te zien of het inderdaad zo erg is. Dus kassa kassa.


Volgens de laatste berichten valt de toeloop naar de film best wel tegen ondanks de enorme media aandacht. Men had natuurlijk anders gehoopt.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 10:47

SuperPepeijn schreef:
dat verbaast me niets eigenlijk carien, van de RK kerk.


Ik vind het moeilijk te rijmen als hier in Limburg de hulpbisschop een opiniestuk in de krant schrijft waarin hij zegt dat door het verfilmen van de verschrikkelijke martelingen ons duidelijk wordt gemaakt ,wat Jezus voor zijn geloof over had.
De moslimextremisten hebben ook hun leven over voor hun geloof.

In onze tijd van religieus extremisme/terorisme vind ik het wel wat zeggen over de R.K. kerk hier in het Limburgse.

Ik dacht toch altijd dat het binnen de R.K. kerk ging om de totaliteit van het leven van Jezus en de boodschap hiervan. Schijnheilig

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:06

Hmm, ik werk dus in de bios en er zijn echt al ik weet niet hoeveel mensen weggelopen. Voornamelijk onder die lange martelscene. Voor de pauze is het allemaal nog goed te doen. Na de pauze (bij ons na 45 minuten) begint die martelscene en veel mensen kunnen dat gewoon niet aan.

Ik heb zelf nog niets gezien, ja, mini-stukjes, maar wel heel veel gehoord als de deur boven openstond voor frisse lucht. En alleen het horen was voor mij al genoeg om te bepalen dat ik daar écht niet naar toe hoef! Het is vooral veel slaan, marteling enz. En je moet een erg sterke maag hebben.

De stoerste jongens hier in Venlo komen dood en doodstil uit de zaal gelopen, vaak met witte gezichten. De film maakt gewoon veel indruk.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 19:03

Heb wat recensies gelezen die allemaal niet erg positief waren. Ik citeer:

Diederik van Hoogstraten op cinema.nl"]
- Met één klap gaat de spijker dwars door de hand. De doornenkroon wordt diep in de schedel gedrukt; bloed stroomt langs het mozaïek van wonden. De rug en borst liggen open van de zweepslagen. Eenmaal aan het kruis genageld is de vleesmassa onherkenbaar - gemarteld, verminkt, letterlijk gebroken.

...

Belangrijke recensenten kraken de film. Newsweek schrijft: ' De film zal eerder nachtmerries dan devotie inspireren.' 'Een van de afschuwelijkste films in de geschiedenis', vindt The New Yorker. ' Een ziekmakende doodsreis.' New York Magazine: 'Gibsons ijver zit evenzeer in de sfeer van sadomasochisme als in christelijke vroomheid.'
Alleen Roger Ebert, recensent van talloze lokale kranten, spreekt van 'een grootse film', die afrekent met alle sentimentele verbeeldingen van het lijden van Christus. Bioscoopgangers zijn vaak diep geroerd en enthousiast. Aan het geweld storen ze zich minder. 'Niet erger dan in Terminator II', aldus een bezoeker.

...

The Passion of the Christ minimaliseert de rol van Pontius Pilatus, de Romeinse gouverneur van Judea. De verantwoordelijkheid van Jezus' joodse volksgenoten is juist stevig aangezet. De film zelf wordt te eendimensionaal gevonden om antisemitisch te zijn. Maar commentatoren - joods en niet-joods - achten een antisemitische interpretatie mogelijk: de joden hebben het gedaan.

...

Een hoogleraar van Union Theological Seminary in New York, zuster Mary Boys, las het script. Zij zei in The New York Times: 'Door het hele verhaal worden de joden als bloeddorstig geportretteerd. We zijn bezorgd dat dit kan leiden tot een van de grote crises in de christelijk-joodse verhoudingen. '

Anderen zeiden dat de film niet anti-joods is, maar wel antisemitisme kan stimuleren. Gibson stelde in een verklaring: 'Antisemitisme gaat niet alleen in tegen mijn overtuigingen, het gaat in tegen de kernboodschap van mijn film. The Passion is bedoeld om te inspireren, niet om te kwetsen.'
[/quote]

Ook wel interressant:

[quote="Gazet van Antwerpen schreef:
Een 41-jarige man uit Noorwegen heeft afgelopen weekeinde een bekentenis afgelegd na het zien van de film 'The Passion of the Christ'. De man bekende tegenover de politie van Oslo dat hij in 1994 en 1995 aanslagen had gepleegd op 'Blitz House', een clubhuis van een linkse jongerenbeweging in de Noorse hoofdstad. Bij deze aanslagen raakte niemand gewond.

Johnny Olsen, een neo-nazi die als tiener een moord pleegde en daar twaalf jaar voor heeft gezeten, verklaarde dat de film van Mel Gibson hem er toe had bewogen de aanslagen toe te geven. Bij zijn voorgeleiding zei hij met verstikte stem "Jezus leeft" en "Ik wend me af van mijn verleden en het neonazidom."

Olsen is niet de enige die na het zien van de film een bekentenis aflegde. De 21-jarige Dan Leach uit Texas bekende onlangs in januari zijn vriendin te hebben vermoord. De politie ging ervan uit dat de vrouw zelfmoord had gepleegd.


De film zou dus antisemitisch (anti-joods) zijn of het in ieder geval kunnen veroorzaken. Jezus is in de film meer een passieve figuur. Zijn moordenaars zijn eigenlijk de enigen die echt passie vertonen. De film lijkt mij erg gruwelijk en ik zou hem dan ook zeker niet in de bios willen zien. Ik weet ook niet of het in werkelijkheid wel zo ging; het bijbelverhaal is toch vrij eenzijdig belicht.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:01

Ik MOET deze film gewoon zien, omdat ik zo nieuwsgierig ben als de pest.. Bloos
Een docent van mijn school vertelde me toevallig vorige week dat een kennis van hem flauwgevallen was in de bios, tijdens de 18 minuten durende (!!!) martelscene. Reden genoeg voor mij om dat zelf eens met eigen ogen te gaan aanschouwen. Schijnheilig

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:21

Ik wou heel graag gaan.....nieuwsgierig om alle ophef.....maar als ik dit zo allemaal lees weet ik het niet meer.

Heb voor een school werkstuk films gezien van de jodenvervolging en martelingen, kreeg achteraf te horen van mijn leraar dat dat helemaal geen films waren voor meisjes van 15 jaar en hij heeft hem gehouden, dus kan wel aardig wat hebben.

Maar ik schaam me rot als ik brakend de zaal uit moet rennen Haha!
Dus misschien moet ik maar wachten tot die op DVD uitkomt...of een breedgeschouderd iemand weten te scoren.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:56

Of je neemt je kussen mee...
Ik ga binnenkort ook...wil hem TOCH zien.. Nagelbijten / Gniffelen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:58

Fonnie schreef:
Of je neemt je kussen mee...
Ik ga binnenkort ook...wil hem TOCH zien.. Nagelbijten / Gniffelen


Hahahaha een kussen en oordopjes....ga denk toch voor de breedgeschouderde vrijgezel Knipoog
Heb ik ook wat te doen als de film 10 keer niets is Tong uitsteken

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:22

Ik wacht liever op de dvd. Ik kan goed tegen bloed en geweld, maar 18 minuten lang lijkt mij een doorspoel-stukje Scheve mond
Ik wil em wel graag zien, alleen al vanwege alle commotie om de film.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:37

Ik wil hem ook zien, omdat ik ontzettend nieuwsgierig ben. Maar ik wacht nog wel tot ie te huur of te koop is. Die martelscene wordt dan waarschijnlijk inderdaad een doorspoelstukje.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:51

ik begrijp niet hoe gibson zn film als inspirerend kan benoemen (of toch doel hebben tot inspiratie)

ik begrijp het nut van deze film niet... ik heb hem zelf nog niet gezien en zal hem zeker gaan bekijken, misschien dat ik dan de bedoeling snap?

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:43

SuperPepeijn schreef:
als dit de passie van christus is heb je het toch wel heel verkeerd begrepen.


Nou dit is wel degelijk passie... Als iemand zoveel liefde heeft voor de mensen dat Hij enorm veel lijdt en Zijn eigen leven geeft... Ik vind dat het echt liefde is... oftewel passie... En Hij hing daar aan het kruis voor iedereen, ook voor jou pepeijn Knipoog

Ik vond de film wel goed, zo is het geweest en zoveel liefde had Jezus voor ons.

Maargoed over deze film zullen we het toch noiot eens worden, over de hele geloofkwestie niet, je gelooft, of je gelooft niet. Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:47

SweetTinka schreef:
En Hij hing daar aan het kruis voor iedereen, ook voor jou pepeijn


Tja das ook een soort zelfmoordactie voor het goede doel!

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:55

Samsam"]
[quote="SweetTinka schreef:
En Hij hing daar aan het kruis voor iedereen, ook voor jou pepeijn


Tja das ook een soort zelfmoordactie voor het goede doel!
[/quote]

Ja maar Hij deed het wel, en dat alleen om ons te redden, meer liefde kan ik haast niet opnoemen (tegenwoordig is de liefde sowieso weg hier)

En het was geen zelfmoord, want als je het verhaal echt goed kent, weet je hoe het werkelijk gegaan is, en dat Jezus evengoed enorme angst had. Maar toch heeft Hij het gedaan.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:26

SweetTinka"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
als dit de passie van christus is heb je het toch wel heel verkeerd begrepen.


Nou dit is wel degelijk passie... Als iemand zoveel liefde heeft voor de mensen dat Hij enorm veel lijdt en Zijn eigen leven geeft... Ik vind dat het echt liefde is... oftewel passie... En Hij hing daar aan het kruis voor iedereen, ook voor jou pepeijn Knipoog
[/quote]

Het is al eerder gezegd, maar passie moet bij deze titel vertaald worden als lijden. En dan lijkt me dat de titel wel heel toepasselijk is.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:24

Ik wilde eerst wel, was wel benieuwd. Helaas merk ik dat met de jaren *kuch* ook mn maag zwakker wordt en dan vooral met bloed en dergelijke. Het lijkt mij een afschuwelijke film... ik weet dat Hij geleden heeft voor zijn volk, maar om daar nu 18 minuten op in te gaan, gaat mij persoonlijk wat ver. De film trekt mij totaal niet.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:31

Beetje ernstig dat mensen eens lekker een avondje gaan genieten van een marteling. Oh wat zijn we toch een beschaafd volk Verward

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:40

Avanti"]
[quote="Valerie schreef:
Lijkt me nogal sterk eigelijk dat er doden zijn gevallen bij die film Scheve mond Maar ik wil hem best wel zien eigelijk.


Ja wel 3 mensen, deentje aan een hart stilstand de rest weet ik niet. Het is wel echt waar. In Ameria dan, maar je heb natuurlijk altijd kans om dood te gaan dus ook onder een film.
[/quote]
Ja die de film hadden gekeken, heb ik ook gehoord. Maar dat was er maar 1 de andere 2 hadden het overleefd.
Ik dacht dat je bedoelde dat er mensen waren overleden bij het maken van de film...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:51

Nou weet ik dus echt zeker dat ik de film niet hoef te zien. Ik ga liever lachend de bioscoop uit. heb ik het dagelijkse leven al genoeg kopzorgen, wil wel eens wat anders aan mijn hoofd dan ellende. 18 minuten duren de scene, dat is mentaal eigenlijk veel te vermoeiend. Dat kost energie bij het kijken. Dat zoek ik niet.