artrose bij mensen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

artrose bij mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:07

Wij zijn vanmorgen bij de huisarts geweest omdat mijnvriend nogallast heeft van zijn gewrichten.

Nou zijn we doorgestuurd naar het ziekenhuis om foto's te laten maken.
De huisarts denkt dat het artrose is.

wie kan mij hier meer over vertellen of wie heeft er last van of wie kent iemand die dit ook heeft.

alle antwoorden zijn welkom.


Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:27

Osteoporose en Atrose
Een grote groep, met name wat oudere Nederlanders, heeft in enige mate last van de gewrichtsaandoening artrose en de botaandoening osteoporose.
Artrose is een aandoening van het kraakbeen die in één of meerdere gewrichten kan ontstaan. Hierbij neemt de kwaliteit en de hoeveelheid van het kraakbeen langzaam af. In de volksmond wordt artrose ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Kraakbeen bevindt zich aan de uiteinden van de botstukken en gedraagt zich als een soort stootkussen. Hierdoor kunnen de soms grote krachten in een gewricht worden opgevangen. Als het kraakbeen in dikte of functie afneemt, dan moet het botuiteinde de klappen opvangen. Dit leidt tot een verdikking en soms vervorming van het botuiteinde.

Artrose heeft tot gevolg dat de beweeglijkheid van een gewricht vermindert en bewegen soms pijnlijk is. De oorzaken van artrose zijn heel verschillend. In een aantal gevallen treedt artrose op na een gewrichtziekte, zoals reuma. Ook een eerder opgelopen sportletsel kan de oorzaak zijn. Soms is de oorzaak onbekend. Er bestaat nog geen goed medicijn tegen artrose. Wel worden medicijnen voorgeschreven tegen de gevolgen van artrose, zoals pijn en ontstekingen. In ernstige gevallen wordt het gewricht vervangen door een plastiek, zoals een kunstheup of een "total knee"(kunstknie).

stukje van internet gehaald heb het zelf ook

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:29

hoe lang heb jij het al en wat zijn voor jou de beperkingen?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:32

Ik zo rond mijn 4e a 5e jaar werd het ontdekt samen met atritis.
Tja wat mag ik niet zoveel, moet alles rustig aan doen anders gaat het mis.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:33

en heb je er meer of minder last van als het bv warm is of regent ofzo?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:35

Als het warm is heb ik er minder last van als dat hetvochtig en nat weer is. ls het koud is word ik ook heel stijf.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:37

en wordt het erger naarmate de tijd verstrijkt?
want ik denk dat mijn vriend dan doodongelukkig wordt, hij is nl een echt werkpaard.
stel nou dat ie straks niks meer kan......

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:38

ennuh? werk jij dan wel?
en zo ja,wat voor werk doe je dan nu als ikvragen mag?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:38

Ach dat zal ook wel weer meevallen, het is heel verschillend, je hebt een poos dat je niets heb en dan heb je opeens weer een tijd dat je weer veel meer pijn hebt. zoals bij mij was het een tijdje rustig en nu is het allemaal weer lekker bezig. ik stop nu zelfs met rijden, stap af en toe nog op een paard, maar voor de rest ga ik met me veulen aan de gang. en doe ik lekker rustig aan

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:40

en in welke gewrichten heb jij pijn?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:40

ik werk ? ja ik ben pas 13 dus veel werk kan ik niet doen. ik heb een krantenbaantje maar vaak kan ik die niet eens lopen met me benen en datdoet mijn moeder broer of zus hem voor mij. Later kan ik bevoorbeeld ook niet veel werk doen met veel staan of werk emt veel met je handen bezig zijn dus dat zal ook nog wel wat worden. ik ga lui kassatrutje worden denk ik

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:41

em ja me rug, zit ook een grote vergroeing. Me knie zit nu weer een onsteking en me andere begint ook. Me polsen vingers, en heel af en toe krijg ik slecht zicht en dan me ogen

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:41

hahaha, lui kassa trutje?
sorry, ik wist niet dat je pas 13 was.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:42

wat erg voor je.
kun je het wel accepteren dat je het heb?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:43

haha, ja erg he zo jong. JA ik zou toch wel moeten werken wil ik later een echt mooi groot paard voor de kar. Achja mischien is er nog ander leuk werk dat voor mij wel te doen is. ik wou eerst een in een kapsalon maar dat is veel te veel beweging en staan

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:44

JA ik kan het wel accepteren, zolang mensen me ermaar niet mee gaan pesten wat nu dus gebeurd

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:45

ja, ik vindt het echt erg voor je.
maaruh, om een paard te kopen hoef je niet rijk te zijn hoor.
als je achter de kassa zit, kunje best een paardje betalen hoor. Lachen

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:46

pesten....
ja, je kunt natuurlijk dingen die voor andere mensen normaal zijn niet doen denk ik.
maar pesten vindt ik echt zwak. Boos!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:47

Hihi ja, ik heb nu een veulentje van me ouders om deze reden, dat ik neit veel meer kan gaan rijden, heb ik nu een shet hengstje die ga ik laten opgroeien en later voorhet karretje.

MAare ook erg voor jou vriend dan? heb hij er veel last van

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:48

ja,steeds meer. helaas.
volgende week krijgen we de uitslag.
we zijn ookal bij een reumatoloog geweest, maar die kon via het bloed niks vinden.
vandaar deze foto's nu.
er zijn 7 foto's gemaakt van zijn rud en nek.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:49

carola1 schreef:
pesten....
ja, je kunt natuurlijk dingen die voor andere mensen normaal zijn niet doen denk ik.
maar pesten vindt ik echt zwak. Boos!

JA en dan moet je ook nog leraren hebben die een beetje bang zijn o kinderen aan tepakken. Ja ik kan niet vollop aan me polsen gaan hangen of stukken rennen of gaan lopen springen of gaan skate daar krijg ik gewoon last van. in junie hebben we kampen konde we uit kiezen uit 4 en er zat er geen 1 bij die voor mij goed was. dus we haddne besloten mij niet mee te laten gaan, maar toch wou ik heel graag met me vriendinne mee en nu ga ik ook. Me ouders gaan eerst nog een hele preek geven dat ik neit over me grens mag haha

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:50

ook kon hij vroeger (nouja 2jaar geleden) 100 kg tillen.
nu kan hij 20 kilo met moeite tilen.
het is dus heel snel heel erg geworden.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:51

horsewisper"]
[quote="carola1 schreef:
pesten....
ja, je kunt natuurlijk dingen die voor andere mensen normaal zijn niet doen denk ik.
maar pesten vindt ik echt zwak. Boos!

JA en dan moet je ook nog leraren hebben die een beetje bang zijn o kinderen aan tepakken. Ja ik kan niet vollop aan me polsen gaan hangen of stukken rennen of gaan lopen springen of gaan skate daar krijg ik gewoon last van. in junie hebben we kampen konde we uit kiezen uit 4 en er zat er geen 1 bij die voor mij goed was. dus we haddne besloten mij niet mee te laten gaan, maar toch wou ik heel graag met me vriendinne mee en nu ga ik ook. Me ouders gaan eerst nog een hele preek geven dat ik neit over me grens mag haha
[/quote]

ja, zoals ik al zei: je kunt dingen die voor anderen normaal zijn niet meer makkelijk doen.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:52

Ik kan ook niet zo veel tillen, ik had op jonge leeftijd en nu ook nog ook veel last van mijn motoriek of hoe je dat ook schrijft, dat heeft er dus ook mee te maken veel dingen laten vallen, en heel bewegelijk

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:53

bahbah, zwaar leven voor zo'n jong iemand.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carineken, ElCamino, ellen05, Flying_Angel, Frieke84, Hootje, Kimberly520, naomi_mickey, Shivaya en 54 bezoekers