Cavia en kat, gaat dit samen??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Cavia en kat, gaat dit samen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 14:14

Eigenlijk is mijn vraag al gesteld in de titel. Ik ben op dit moment me kamer compleet aan het opknappen en nu wil ik graag als hij klaar is een cavia in me kamer. Mijn moeder is er heel erg fel tegen, ze zegt dat je geen band kan opbouwen met een cavia Verward. Nou sorry geloof ik niks van, maar goed ik ben 21 en mag doen wat ik wil. Alleen nu zit ik met het volgende wij hebben nog 3 katten, waarvan 1tje nogal moordlustig is <-- vangt muizen, ratten, mollen en ander ongedierte.
Ik ben van plan om een slot op de kooi van de cavia te doen, want die "killer" kat krijg ook nog eens alle deuren en kooitjes open.
Maar goed, wat is jullie mening hierover? Zouden jullie in zo'n situatie een cavia nemen?? Of is de kans te groot dat ik dan na een paar weekjes een dode cavia op me kamer vind?? En kunnen katten eigenlijk wennen aan een cavia??

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:17

Onze kat vrat muizen en vogels bij de vleet, maar was doodsbang voor de cavia Lachen

Ik denk dat het eraan ligt... onze kat had het verschil tussen huisdieren en muizen die die op mocht eten goed door, je kon hem de muis die we een tijdje als huisdier hadden voor z'n snufferd houden en hij deed niets.

Maar als het een echte 'killer' is... dan vind ik het eigenlijk niet eerlijk tegenover die caav

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 14:20

Nee dan doe ik het ook niet, maar ik vroeg me gewoon af of er nog meer mensen zijn die een kat en een cavia hebben en hoe dat gaat. Ik neem echt geen cavia om hem doodsbang in een kooitje te laten zitten. Dat vind ik niet kunnen

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:03

Wij hebben dat wel gehad en ging altijd prima Lachen
Maar wel onder toezicht want zo af en toe zag ik dat snoetige kattekopje veranderen in een zeer slinks koppie en zag je haar denken hoe ze die cavia nou het beste kon benaderen }> en ondertussen net doen of ze wilde spelen Schijnheilig
Het is nog nooit fout gegaan maar je moet er echt wel bij zijn.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:04

een vriendin van mij heeft een kat en een cavia. De poes is een stalkat die dus muizen moet vangen, maar met de cavia gaat t gewoon goed. Ze zat de eerste keren wel op de kooi en in de buurt, maar verder doet ze er niets mee.
Volgens mij kun je poezen heel goed aanleren wat ze wel en niet mogen, in dit geval dus dat de cavia verboden terrein is..

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:07

Je kunt toch gewoon je kamerdeur dicht doen als je niet thuis bent? En als je een grote stevige kooi hebt, krijgt die kat hem echt niet open hoor. Maar als jij denkt dat het niet gaat, dan zou ik het niet doen.

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:53

Dat ja geen band kan hebben met een cavia is vette onzin want ik heb ook een hele goeie band met me knaafje Lovers
Me vriendin heeft een cavia en ee kat en dat gaat prima hoor!

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:23

wij hebben buiten in de ren altijd konijnen en cavia's gehad, en we hadden ook een kat. vangde ook vaak muizen/vogeltjes etc. maar we hebben nooit een doodde cavia aangetroffen. anders eerst even proberen hoe het samen gaat, en als het echt niet gaat kun je em altijd nog verkopen of iets dergelijks.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:35

Ook wij hebben een kat en een cavia.
De kat is ook nogal een moordlustig typje wat vogels en muizen betreft, maar helaas voor hem kan hij niet verder komen dan op de kooi te gaan liggen hengelen naar de cavia Bloos En die zorgt er wel voor dat ie uit de buurt van die grijpgrage pootjes blijft!

Uiteraard gaat wel altijd de kinderkamer goed dicht als er niemand thuis blijft.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:38

Citaat:
Onze kat vrat muizen en vogels bij de vleet, maar was doodsbang voor de cavia


Klinkt o zo bekend...

Onze kat scheet in zn broek als ie die cavia zag.. En al helemaal wanneer dat beest begon te piepen...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:03

Wij hebben dat ook altijd gehad, cavia's en katten tegelijk. Ging altijd goed, met verschillende katten. Er wordt gezegd dat katten cavia's te groot vinden, onze katten vingen ook vogels en muizen bij de vleet, maar keek niet om naar onze cavia's. Onze cavia's liepen altijd los, ze hadden een open hok en konden er altijd uit...de kat pikte altijd hun hok in Verward Haha!

Maargoed, ik heb dus alleen maar goede ervaringen met katten en cavia's samen.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:11

Ik zou het risico niet nemen. Tuurlijk kan je wel gewoon een cavia nemen, maar ik zou hem echt uit de buurt houden bij de kat. Ik heb ook een cavia gehad, en als hij bij mij op schoot zat zag je al aan de ogen van de katten wat ze dachten... Die pupillen werden supergroot, eng gewoon.
Je weet nooit hoe je kat zal reageren dus blijf er altijd bij als ze samen zijn!

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:25

Ellende schreef:
Onze kat vrat muizen en vogels bij de vleet, maar was doodsbang voor de cavia Lachen



Wij hebben 3 katten, en alle 3 rennen ze hard weg voor mijn cavia's.

Wel vangen ze muizen, kikkers en vogeltjes.... maar zo'n cavia is vééél te eng Haha!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 20:29

Okee mensen bedankt voor de adviezen Lachen
Ik weet nog niet helemaal zeker of het doe, mijn kamer duurt nog wel een paar maand. Maar het lijkt me opzich wel gezellig een cavia erbij
Mijn eigen kat is niet zo moordlustig en die weet heel goed hoe ver die kan gaan (is netjes opgevoed Schijnheilig ). Onze andere kat is dus de moordlustige, maar ik kan natuurlijk altijd me kamer dicht doen als ik er niet ben Lachen
Zitten er verder nog nadelen aan cavia's?? Moeten ze ook ingeënt worden?? Of hebben ze genoeg aan een schoon hok, water, voer, liefde en aandacht??

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:32

zoals de meeste al schrijven gaat het goed bij elkaar
onze kat doet steeds wel weer nieuwe loer-pogingen, maar als je op een cavia afrent, en deze blijft gewoon rustig zitten is de lol er wel snel af he Haha!
voor de kat van 2-huizen verderop rennen de cavia's trouwens wel weg, maar die kat doet ze verder niets (onze cavia's lopen al 4 jaar lang los in onze tuin)

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:42

Die van ons kijkt ook nauwelijks naar de cavia's. Maar af en toe... Steekt ze haar pootje tussen de tralies door, en gaat ze hengelen. Doet ze 1x per 2 maanden ongeveer, maar toch.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:27

Nee, naar mijn weten hoeven ze niet geent te worden. Mijn cavia doet het gewoon op een schoon hok, water voer liefde en aandacht. Wel moet je er rekening mee houden dat cavia's zelf geen vitamine c aanmaken en dit dus extra bijvoeren dmv fruit ed. Ook zijn ze dol op groentes, maar ze mogen geen sla. Er is ook speciaal cavia voer waar vit. c in zit. Toch geef ik het voor de zekerheid extra bij. Cavia's zijn ontzettend leuke enthosiaste diertjes.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:34

Ik heb beide. Op de kooi van mijn cavia zit een raster, zodat de kat er niet bij kan [of in het hok klimmen wat hij wel leuk vind >;)] Misschien is dat een idee? Een afgesloten hok met nog een klein schuilhokje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:52

Ik had een hamster en een kat. Ze sliepen naast elkaar, de kat keek er niet naar uit of om. Haha!

En idd wat Rainie zegt.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:54

SymO schreef:
Citaat:
Onze kat vrat muizen en vogels bij de vleet, maar was doodsbang voor de cavia


Klinkt o zo bekend...

Onze kat scheet in zn broek als ie die cavia zag.. En al helemaal wanneer dat beest begon te piepen...


Ja zo was dat bij onze kat ook toen mijn cavia nog leefde.
Als ik de kat voor het hok hield allemaal krabben,en de cavia snuffelde vriendelijk Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:18

Wij hebben 2 katten en hadden 2 cavia's (er is er 1-tje dood). Met de eerste kat ging het vrij goed. Wel liet ik de cavia's niet meer los in de kamer want daar ging ie achter aan. 't is ook wel heel leuk natuurlijk om je pootje naar zo'n frummel uit te slaan.
Onze 2e poes hebben we als zwerfkittentje gekregen, en die is bijna opgegeroeid met de cavia's. Als ie de kans kreeg kroop ie bij het hok in (stro is zooo lekker warm!), en als ie een plekje vond naast een cavia ging ie ie lekker helemaal wassen. (De cavia's vonden het grote monster wat minder...) Maar bij mij dus geen slachtpartijen.

Mijn nichtje heeft ook cavia's gehad en ze hebben daar ook een paar muizenjagers. De cavia's trokken ze zich niets van aan. de hamster is wel leuk!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 23:35

Hmm, dus als ik het goed begrijp gaat het meestal wel goed samen?? Lachen
Ik had vandaag nog een discussie met mijn moeder over katten en cavia's, ze vind het nog steeds niet okee en zegt steeds de wijze woorden: je hebt al 3 katten, 1 pony en 1 paard. Wat moet je dan nog met een cavia
Mijn antwoord: " is gewoon gezellig " Bloos

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:18

Neel schreef:
Hmm, dus als ik het goed begrijp gaat het meestal wel goed samen?? Lachen
Ik had vandaag nog een discussie met mijn moeder over katten en cavia's, ze vind het nog steeds niet okee en zegt steeds de wijze woorden: je hebt al 3 katten, 1 pony en 1 paard. Wat moet je dan nog met een cavia
Mijn antwoord: " is gewoon gezellig " Bloos


Net alsof je je paard 's avond gezellig op schoot zeg Haha! En dat kan met een cavia wel En ze zijn zo lief gewoon doen dus!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:27

Mijn buurkatjes komen ook met konijnen thuis, dus zo'n cavia zou geen probleem moeten zijn.
Ik zou het zelf niet doen, zou het erg vervelend vinden om altijd heel goed te moeten opletten. En zou me voor me kop slaan als het fout gaat.
Maar in principe zou het moeten kunnen met een goed hok enzo.