Gelovigen respecteren, en andersom dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:13

Kayla schreef:
Ik denk dat dat van sommigen best het motief kan zijn, maar niet die van Luvdatossa etc als ik haar een beetje goed in schat.

Als je gelooft zodat je verzekert bent van een veilig plekje in de hemel ben je m.i. niet goed bezig. Je gelooft dan uit angst en uit eigenbelang. Ik geloof dat God je door en door kent (dit staat in de bijbel en is voor mij een betrouwbare bron, maar daar gaat de discussie niet over Haha! ) dus die kent ook je motieven waarom je iets doet. Dus als jij braaf het evangelie overal verkondigt (het evangelie is het goede nieuws dat Jezus naar de aarde gekomen is om ons weer opnieuw in contact met God te bregen) maar een ander niet respecteert of minder vindt dan jij dan klopt dat totaal niet. Daarbij ben je dan een anti-reclame voor het geloof, ook best jammer denk ik. Pling

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 20:04

Uums, in eerste instantie voelde ik me eigenlijk niet aangesproken door jouw post, maar omdat je het steeds over een JIJ had en JOUW klasgenoot leek het er toch sterk op dat het voor mij bedoelt was.

Verder ben ik geen wandelend woordenboek helaas dus die laatste post kan ik niet helemaal ontcijferen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:16

Kayla schreef:
Ik denk dat dat van sommigen best het motief kan zijn, maar niet die van Luvdatossa etc als ik haar een beetje goed in schat.


Nou dat heb je idd goed ingeschat! Ik geloof niet om in de hemel te komen, maar juist hier op aarde kracht te krijgen om te leven En dat lukt nu uiteindelijk na een leventje met vreselijke dingen Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:52

Ach, da's meer een gnostische kijk op geloven LuvdaTossa... Daar kan ik me ook wel in vinden. Hel en verdoemenis verkondigen vanaf de kansel vind ik persoonlijk achterhaald. Ook een reden waarom ik niet naar de kerk ga overigens, die is me veel te zwaar op de hand. Ik weet niet of jullie die dienst van Juliana een beetje gevolgd hebben maar daar kon ik me aardig in vinden.

Door je daden proberen een betere wereld te creeren ongeacht geloof... Just be excellent to eachother!!!
Wai nie wilt dat oe geziedt doet dat ok een ander niet....
Als we dood gaan zien we dan wel weer, er is er nog nooit een weer terug gekomen (uitgezonderd Jezus als je daarin gelooft)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:20

annegti schreef:
(uitgezonderd Jezus als je daarin gelooft)
en osiris en mythras en dionysus (en ga maar even door), die ook op 25 dec werden geboren in een grot, rond pasen stierven voor de zonden van de mensen en wederopstaan, ook water in wijn veranderden, geboren werden uit een maagdelijke vrouw, etc. etc. alle dezelfde godspersoon in een ander jasje voor elke cultuur.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 00:48

flair schreef:
Maar wanneer iemand niet kan vertellen en beargumenteren waarom en in wat hij/zij gelooft kan ik niet begrijpen dat ze uberhaupt geloven.


(ik heb nog niet alles geezen maar wil alvast hierop reageren)

Dat hoeft ook niemand te begrijpen behalve de persoon zelf.
Ik geloof niet in God ofzo, maar ik ben wel op een andere manier gelovig.
Als ik aan jou ga uitleggen waarom en ho eik het aanvoel is de kans groot dat je mij gek verklaard (tenminste.. zo ken ik er veel ...als je het toch wil horen stuur je me maar een pb.. heb niet zoveel zin om men ervaringen hier te gaan neerzetten waar iedereen ze lezen kan...)
En ik denk de mensen die hun geloof gaan opdringen dat dat toch al meer mensen zijn die naar de extremere kant gaan...
Ik ken genoeg mensen die heel gelovig zijn, maar waarvan ik het zelfs niet wist tot voor kort...
Of van wie ik het wel wist, maar waaraan het totaal niet te merken is...
En uiteindelijk wat is gelovig zijn?
Is het katholiek zijn?
Of is het gewoon geloven in meer?
Tuurlijk zijn er mensen die aan anderen hun geloof willen opdringen, net zoals er anderen zijn die per se willen gaan bewijzen dat er gewoon niets is.
Beiden vind ik fout.
Laat ieder in zijn waarde zou ik zeggen (maar eerlijk gezegd... ik heb in heel mijn leven nog maar 1 iemand tegengekomen die echt zijn geloof wilde opdringen hoor..)
En nu ga ik verderlezen Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:45

Mijn zus is heel gelovig. Soms erger ik me een beetje aan dat overdreven katholieke gedoe van haar. Ik praat er ook wel eens over, hoe het kan dat zij gelooft ondanks (en dan geef ik mijn argumenten dat ik niet geloof). Maar goed, zij heeft het harder nodig dan ik. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het voor haar wel goed is, dus ik ga steeds meer mijn mond er over houden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:01

Ik heb geen problemen met gelovige mensen, maar wel als ik inene moet gaan opletten wat voor teksten ik reciteer van bands en bepaalde muziek links moet laten liggen omdat het hun tegen de borst stuit dat het weleens anti-christelijk zou kunnen zijn, *zucht*

Laat nou een van mijn favoriete nummers van Wumpscut: Christfuck zijn en ja, ik heb mezelf eens gekruisigd voor mijn kunst, so what? Overigens heb ik wel na een gesprek kunnen overtuigen dat Marilyn Manson niet anti-christelijk is, wel anti-amerikaanse-kerk en anti-christ superstar gaat niet eens over christenen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 12:18

Noucca, als je zelf al niet weet waar je in gelooft klopt er toch iets niet?

Wanneer iemand zegt dat hij/zij door ervaringen ergens in gelooft wil ik dat best aannemen ookal heb ik diezelfde ervaringen niet. Bijvoorbeeld in het geval van Luvdatossa, ik denk dat zij heel goed weet waar zij in gelooft.

Ik wil bijv. graag geloven dat er iets is na de dood. Ik wil graag dat er iets moois is na mijn dood, ik wil niet zomaar weg zijn en ik kan me dat ook niet voorstellen. Dit is iets dat ik WIL geloven omdat het in mijn voordeel is, ik denk dat heel veel mensen iets soortgelijks hebben wanneer ze ergens in geloven. Geloof je het? Of wil je het geloven?

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:37

flair schreef:
Uums, in eerste instantie voelde ik me eigenlijk niet aangesproken door jouw post, maar omdat je het steeds over een JIJ had en JOUW klasgenoot leek het er toch sterk op dat het voor mij bedoelt was.

Verder ben ik geen wandelend woordenboek helaas dus die laatste post kan ik niet helemaal ontcijferen.


Lees: Huisgenoot ipv klasgenoot. Geeft niet, woordenboeken zijn ook te koop. Als je maar snapt dat het geen heetgebakerde uitval was naar één gebruiker (jij) persoonlijk. Het was een lauwe reactie op meerdere posts. Knipoog

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:22

Mijn devies: Laat iedereen in zn waarde! lekker boeie of je moslim, christen of wat dan ook bent. Ik vind de kerk hypocriet, maar geloof wel in God... Dikke onzin dat niet gelovigen naar de hel gaan en gelovigen niet... als je ziet wat vooral de katholieke kerk in vroeger tijden heeft gedaan... Zij zijn niet in de hel beland kennelijk, dus ik denk dat niet gelovigen heeeeel ver moeten gaan willen ze in de hel komen (als er al zoiets is natuurlijk...)

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:40

SuperPepeijn"]
[quote="annegti schreef:
(uitgezonderd Jezus als je daarin gelooft)
en osiris en mythras en dionysus (en ga maar even door), die ook op 25 dec werden geboren in een grot, rond pasen stierven voor de zonden van de mensen en wederopstaan, ook water in wijn veranderden, geboren werden uit een maagdelijke vrouw, etc. etc. alle dezelfde godspersoon in een ander jasje voor elke cultuur.
[/quote]

Opzich is er wel historisch bewijs voor het bestaan van Jezus maar niet precies zoals er in de bijbel staat.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:42

LuvdaTossa"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
tossa, branden volgens jou dan de ongelovigen in de hel?


Daar hoef ik gelukkig niet over te oordelen en ik hoop zeer zeker van niet!
[/quote]


kijk!dat vind ik een mooi en wijs antwoord! OK dan!

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:13

flair schreef:
Noucca, als je zelf al niet weet waar je in gelooft klopt er toch iets niet?



Ik heb ook nergens gezegd dat ik niet weet waarin ik geloof.
Ik weet het wel (ook al is dat nog niet zo heel lang het geval)
Maar ik weet ook dat als ik het hier gewoon op internet ga zeggen dat zeker de helft van de mensen die het leest me voor gek verklaard. Dat is niet omdat ik niet weet waarin ik geloof, maar omdat anderen het niet weten.
En dat hoeft gewoon voor mij niet.
Met mensen die oprecht geïnteresseerd zijn wil ik gerust mijn ervaringen en mening delen, maar verder vind ik dat gewoon iets voor mezelf.
Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat ik een jaar geleden nog veel nuchterder was en wel in meer geloofde, gewoon omdat ik niet wilde dat dit hier alles was...
Nu geloof ik in meer door ervaringen en niet meer alleen omdat ik het wil...

Ik kan wat ik geloof moeilijk een naam geven, maar ik kan me voorstellen dat iemand die katholiek opgevoed is en dezelfde ervaringen heeft (in hoeverre het hetzelfde kan zijn voor verschillende personen) aan God wijt, en een moslim zal die aan Allah toeschrijven enzovoorts..
nu ja, dat denk ik dan toch...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:22

Kayla"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="annegti schreef:
(uitgezonderd Jezus als je daarin gelooft)
en osiris en mythras en dionysus (en ga maar even door), die ook op 25 dec werden geboren in een grot, rond pasen stierven voor de zonden van de mensen en wederopstaan, ook water in wijn veranderden, geboren werden uit een maagdelijke vrouw, etc. etc. alle dezelfde godspersoon in een ander jasje voor elke cultuur.
[/quote]Opzich is er wel historisch bewijs voor het bestaan van Jezus maar niet precies zoals er in de bijbel staat.
[/quote]er is geen onomstotelijk bewijs. verder zou het er wel zijn, zegt dat nog niets. Lachen er is nl. een verschil tussen de historische persoon jesus en de bijbelse.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:51

zat even in twijfel om er een wijze bijbeltekst erbij te zetten , maar kon er effe niet gauw een vinden. zelf ben ik gelovig, mijn gezin is gelovig, maar wij doen op zondag gewoon alle dingen waar wij zin in hebben, we gaan zwemmen, paardrijden, enzo. zondag is voor mij ook de dag dat ik effe me huis aan kant maakt. maar ben ik zo gelovig als me ouders dan zou ik dat nooit doen, mijn ouders houden de zondag in ere, gaan naar de kerk, maar wel met auto Haha! , gaan ook lekker wandelen ofzo, maar zullen niet op de hoek een patatje kopen, zij vinden, en daarvoor is de zondag bedoelt in de bijbel, een rustdag. Maar de Jezus heeft ook weleens gezegt tegen zijn disipelen , dat de boer ook zijn kalf uit de put haalt als het verdronken is, dus er word dan wel gewerkt, jezus heeft ook bij afpersers en moordenaars aan tafel gezeten, oordeelde ook niet over hun, Wie oordelen er, wij mensen, Jesus niet. Daarom is toen der tijd(voordat jesus kwam) de toren van babel ingestort om de mensen verschillende talen te laten spreken, daarom is de duivel gekomen(in het begin bij adam en eva), om ons mensen te laten oordelen over onszelf en zeker over andere, daarvoor zijn wij mens. Maar ieder in zijn waarde te laten is moeilijk, we hebben gauw een oordeel klaar, elkaar vergeven is ook best moeilijk, dan moet je fouten toegeven.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:02

SuperPepeijn schreef:
verder zou het er wel zijn, zegt dat nog niets. Lachen er is nl. een verschil tussen de historische persoon jesus en de bijbelse.


Dat bedoelde ik idd ook.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:26

ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar dit is mijn mening over geloven etc
ik vind dat in de bijbel staat dat god van alle mensen houdt, alle goede en alle slechte, en dat men dan ook aardig moet zijn voor alle mensen, en niet moet gaan discrimineren.
jezus gaf de slechte mensen een 2e kans door zelf de straf op zich te nemen door zich aan t kriuis te laten ophangen.
dus gelovigen moeten niet zeggen dat iemand zomaar naar de hel gaat.
wel vind ik dat mensen die dingen doen die niet mogen daarvoor gestraft moeten worden.

ikzelf geloof niet, maar vind wel dat gelovigen er vaak een eigen geloof op na houden, anders dan ik geleerd heb, of zelf lees in stukjes van de bijbel.
plus persoonlijk vind ik dat een mens niet kan oordelen of een ander goed of slecht is

en daarbij vind ik inderdaad, als reactie op de auteur van t bericht, dat jij ook je "geloof" mag uiten, en zij dat ook te respecteren heeft!
ieder heeft recht op eigen geloof en eigen mening in nl!

Elfie

Berichten: 775
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:51

Hoe weet je of iemand gelovig is? Een tijdje geleden was er een populair programma in België dat onderzocht hoe gelovig de vlaming wel is, en ze hadden een kardinaal uitgenodigd. Deze zei, hoewel er niet veel mensen nog naar de kerk gaan vandaag de dag, er toch nog veel mensen zijn die geloven. Er is één vraag die ik kan stellen aan mensen en daardoor weet ik of ze gelovig zijn, beweerde hij. Ik was heel benieuwd want hoe kan je dat nu door 1 vraag te stellen weten? De vraag was: Bid je soms wel eens? Als mensen daar positief op antwoorden, dan zijn ze gelovig, zo zei hij. Heel logisch vond ik, maar ik schrok wel van mezelf, want ik heb het bidden lang geleden al opgegeven, hoewel ik katholiek opgevoed ben. Waarom ik gestopt ben met bidden? Tsja, omdat het niets uithaalde volgens mij... Sindsdien is mijn leven niet verbeterd, maar ook niet verslechterd, dus of het iets uitmaakt? Ik weet het niet.

Dit wil niet zeggen dat ik mensen die wel een bepaald geloof volgen, niet respecteer, ik heb respect voor iedereen, welk geloof ze ook hebben, zolang ze ook maar respect hebben voor mij.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:52

Gretha schreef:
plus persoonlijk vind ik dat een mens niet kan oordelen of een ander goed of slecht is


OK dan!
Ik ben eerder van mening dat in iedere mens zowel het 'goede' als het 'slechte' aanwezig is...
Imo is het niet zo zwartwit dat iemand een goed of slecht mens kan zijn.
Iedereen is een mengeling.
Wat hij of zij ook doet en gelooft

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:56

mijn moeder heeft een tijdje met haar paard in nunspeet gestaan (al heel wat jaar geleden Haha!) Ze mocht op zondag ook echt niets met haar paard doen, anders kreeg ze dara ook echt wat te horen. Mensen zeiden ook niet veel tegen haar.

Mijn broer was ook een keer op een zondag in het bos aan het trainen, wordt er opeens HEIDEN naar hem toe geroepen Verward , hij mag dara toch gewoon lopen? Hij zegt er toch ook niets van dat hun gelovig zijn?

Wij zijn niet gelovig, maar hebben wel van mijn ouders meegekregen mensen gelijk te behandelen. Dan moeten 'hun; dat ook vind ik. Of je nou gelovig bent of niet, je bent allemaal mens.