Wat vinden jullie ,is mijn boosheid terecht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:39

binky"]
[quote="Tessebes"][quote="binky schreef:
Van mijn andere dochter kreeg ik te horen dat het zeker niet terecht was dat hij haar zo aanpakte.


Zou ik ook zeggen als kind zijnde. Vroeger vond ik ook alles onterecht, nu denk ik daar anders over. Lachen
[/quote]

Als je kinderen had gehad had je geweten of je kind je de waarheid sprak.
Als moeder weet je dat nl wel eens na 11 jaar
[/quote]
Maar als leraar NIET, en dat is het verschil. Dat moet je ook begrijpen. Je dochter had zich niet met de zaak moeten bemoeien, die vriendin had dat briefje gewoon niet moeten schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:45

Sterre schreef:
Hebben jullie dat nu echt vroeger zelf ook niet gedaan en waren jullie écht ieder moment braaf aan het opletten ??, Sorry, maar daar geloof ik dus echt geen hout van Knipoog !!


Ik was zeker niet de braafste maar heb wel geleerd de consequenties voor mijn actie's de nemen.
Kreeg ik op school straf, terecht of onterecht, werd dat thuis nog eens "dunnetjes" overgedaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:51

binky"]
[quote="Tessebes"][quote="binky schreef:
Van mijn andere dochter kreeg ik te horen dat het zeker niet terecht was dat hij haar zo aanpakte.


Zou ik ook zeggen als kind zijnde. Vroeger vond ik ook alles onterecht, nu denk ik daar anders over. Lachen
[/quote]

Als je kinderen had gehad had je geweten of je kind je de waarheid sprak.
Als moeder weet je dat nl wel eens na 11 jaar
[/quote]

Ik zet er niet voor niets een verduidelijking bij. Vroeger vond ik ook veel onterecht, nu denk ik daar anders over...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:54

Ook ik ga met Tessa mee... Als ik zwaargefrustreerd thuis kwam vanwege de een of andere leraar, dan sprak ik ook de waarheid... Maar ik ben nu oud en wijs genoeg (ouwe taart... Clown) om van mening te zijn dat ik toch aardig overdreven heb vroeger...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:56

Precies, je ervaart zulke dingen op zo'n moment heel anders, en later leer je relativeren, kijk je er objectiever tegenaan en dan ga je er anders tegenaan kijken.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 13:27

Pervinco schreef:
Ook ik ga met Tessa mee... Als ik zwaargefrustreerd thuis kwam vanwege de een of andere leraar, dan sprak ik ook de waarheid... Maar ik ben nu oud en wijs genoeg (ouwe taart... Clown) om van mening te zijn dat ik toch aardig overdreven heb vroeger...


Daar heb je helemaal gelijk in maar mijn dochter is nog geen oude taart Knipoog en ziet die dingen nu nog anders,kun je een elf jarige natuurlijk proberen uit te leggen dat als ze een ouwe taart is er op terug zal kijken en denken wat heb ik het toen overdreven........maar ze is NU elf en kan zich niet indenken hoe je denkt als ouwe taart!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:37

binky schreef:
Als je kinderen had gehad had je geweten of je kind je de waarheid sprak.
Als moeder weet je dat nl wel eens na 11 jaar


Hum. Hoe zeker ben je daarvan? Het zou kunnen hoor, maar ik heb al heel wat ouders stellig horen beweren dat lieve jantje zoiets absoluut niet, nooit, NOOIT zou doen en dat 'ie gezegt had dat het niet waar is en dat ze hem geloofden want een ouder weet toch zeker wanneer z'n kind de waarheid spreekt...

...terwijl er een ander kind met een grote buil op z'n hoofd zat omdat lieve jantje met een zwaar boek geslagen had.



Trouwens, anecdote... Op mijn school geld dezelfde regel vanuit het lerarenteam. "Briefjes lezen we voor en telefoons beantwoorden we"
Dus kijk je wel uit. Hoewel een leraar laatst vertelde dat 'ie een briefje onderschept had van twee meiden en hardop voorgelezen... "waar gaat dit over?" "Oh zeker weer zo'n banketstaaf" Haha! Haha!

Leraar had er zelf ook erg om moeten lachen. Ik zit op de HvU trouwens, dus gemiddelde leeftijd is iets van 22 denk ik.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:51

Vraag me trouwens wel af wat die leraar precies gezegd heeft toen je dochter hem een grote mond gaf. Ik weet niet hoe erg het was, dus kan er verder ook geen oordeel over geven.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:55

binky schreef:
De meester staat niet goed bekend bij de meeste ouders,en meestal nam ik het voor hem op als er onderling [ouders maar ook kinderen ]over hem gesproken werd in de negatieve zin.
Want zoals ik ook al zei[!] ik heb niks tegen strenge leerkrachten.
Het enige waar ik niet van hou is iemand voor veel mensen te kakken zetten! En dat is wat hij heeft gedaan.


Misschien is het verstandig om met een aantal andere ouders uit de klas met de leerkracht te praten. Als hij ook al niet zo goed bekend staat bij de andere ouders, dan zijn er vast meer dingen die besproken moeten worden... En inderdaad, een leraar mag geen kinderen voortrekken...

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 14:10

xtwisterx"]
[quote="binky schreef:
De meester staat niet goed bekend bij de meeste ouders,en meestal nam ik het voor hem op als er onderling [ouders maar ook kinderen ]over hem gesproken werd in de negatieve zin.
Want zoals ik ook al zei[!] ik heb niks tegen strenge leerkrachten.
Het enige waar ik niet van hou is iemand voor veel mensen te kakken zetten! En dat is wat hij heeft gedaan.


Misschien is het verstandig om met een aantal andere ouders uit de klas met de leerkracht te praten. Als hij ook al niet zo goed bekend staat bij de andere ouders, dan zijn er vast meer dingen die besproken moeten worden... En inderdaad, een leraar mag geen kinderen voortrekken...
[/quote]

Daar was ik inderdaad ook al eens voor gevraagd door andere ouders maar zoals ik al zei:meestal nam ik het voor HEM op.Ook als mijn kinderen iets hadden te klagen over hem............Tot gisteren.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 14:11

Maar nu ga ik even niet meer reageren,er bestaat ook nog zo iets als huishouden Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:29

ArwenLune schreef:
"Briefjes lezen we voor en telefoons beantwoorden we"


Dat deden ze bij mij op de middelbare ook... Geweldig, dan werd er 1 van mijn klasgenoten gebeld, en dan de leraar heel serieus opnemen... En het verhaal afsluiten met de opmerking dat de beller de les verstoord, hij voorlopig niet terug hoeft te bellen aangezien de foon na schooltijd pas opgehaald mag worden en de gebelde nu de klas mag verlaten Clown

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:34

Ilindra schreef:
Eerlijk gezegd geef ik de leraar groot gelijk, ze zitten op school om wat te leren en niet om briefjes door te geven.
Vind het eerder raar dat je je dochter laat merken dat je het voor haar opneemt, daarmee ondermijn je het gezag van de leraar.
Als ik ooit met zo iets zo zijn thuis gekomen had ik goed op m'n mieter gekregen zowel omdat ik briefjes had doorgeven als omdat ik voor het einde van de les was weggegaan.
Mijn moeder had me zeker mee terug genomen om m'n excuses aan de leraar aan te bieden.
De les die ze nu geleerd heeft is naar mijn idee dat ze gewoon kan klieren en als dat dan "bestraft" wordt lost moeder het wel op.

Gelukkig heb ik makkelijk praten want ik heb zelf geen kinderen Haha!


Hier ben ik het mee eens. Ik had dat niet hoeven te proberen als kind om naar huis te gaan voor de les en dan te zeggen, ja maar die leraar heeft dit of dat gedaan. Eigen schuld dikke bult, het is te verwachten en je weet goed dat het niet mag.
Hiermee leert ze juist het niet nog eens te doen!

Ik vind dat de jeugd van tegenwoordig maar slecht opgevoed worden. Dingen die hun doen, wat ik bijvoorbeeld zie op mijn werk ook dat hoefde ik vroeger NIET te proberen. En ik vind zelf eens dat ik niet streng opgevoed ben, maar doch wel met fatsoens regels.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:34

Pervinco"]
[quote="ArwenLune schreef:
"Briefjes lezen we voor en telefoons beantwoorden we"


Dat deden ze bij mij op de middelbare ook... Geweldig, dan werd er 1 van mijn klasgenoten gebeld, en dan de leraar heel serieus opnemen... En het verhaal afsluiten met de opmerking dat de beller de les verstoord, hij voorlopig niet terug hoeft te bellen aangezien de foon na schooltijd pas opgehaald mag worden en de gebelde nu de klas mag verlaten Clown
[/quote]

Haha.. Ook weer zoiets. Op zich leuk natuurlijk dat de leraar zo reageert, maar het hoort natuurlijk niet... Iedereen weet dat zijn/haar telefoon uit moet staan. Verward Hoorde laatst ook een verhaal, iemand had ruzie met de leraar want hij had haar telefoon afgepakt omdat hij afging in de klas! Ja logisch... Hoogstwaarschijnlijk staat het ook in de schoolregels... OK dan!

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:44

bij ons in de gedragsregels staat ook dat je je telefoon uitzet tijdens de les, in uitzonderingsgevallen op trillen, maar dan moet je het van tevoren met opgaaf van redenen aan de leraar melden.
Een collega van mij was dat gebel en ge-sms zat en had een oud moblieltje van huis meegenomen, dit wisten de leerlingen natuurlijk niet.
Hij had een emmer water meegenomen de les in en zette die voor de klas.
De leerlingen vroegen natuurlijk waarom die emmer water dar stond, hij zei echter niets.
Toen ging er een mobieltje af. De leerling moest hem in komen leveren, de leraar voert een (inzichtbare) wisseltruc uit en gooit zijn oude mobieltje in de emmer water.

De hele klas over de emmer natuurlijk..... Clown

Aan het eind van de les kon de betreffende leerling zijn eigen moblieltje ophalen met de mededeling dat verdere mobieltjes die af zouden gaan tot het einde van het schooljaar op school zouden worden bewaard.

Overbodig te melden dat er nooit meer een mobieltje is afgegaan in lessen bij die leraar......

Moraal van dit verhaal: als je alleen regels stelt, maar geen sanctie erop zet, lapt iedereen tegenwoordig die regel aan z'n laars......... Scheve mond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:53

smurf schreef:
Moraal van dit verhaal: als je alleen regels stelt, maar geen sanctie erop zet, lapt iedereen tegenwoordig die regel aan z'n laars......... Scheve mond

probleem is vaak juist dat sancties niet uitgevoerd worden achteraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:53

en als ze wel uitgevoerd worden, de leraar maar ff voor zijn kop geschoten word.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:55

...of kwaaie ouders aan de deur krijgt...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:01

wat dat betreft zou zo'n leraar gewoon de directie achter zich hebben moeten staan zodat de leerling geschorst kan worden. Dat zou die ouders wel leren.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:05

aan de ene kant hoort hij het niet voor te lezen, maar aan de andere kant is het je dochters eigen schuld, ze weet goed dat ze geen briefjes door mag geven in de les.

het ligt er natuurlijk ook aan wat er in het briefje stond...


de ouders van leerlingen zijn meestal erger dan de leerlingen zelf. als een kind een keer straf krijgt omdat hij iets heeft gedaan wat nie mag, staan gelijk de ouders op de stoep om hun kind te verdedingen.
ik vind dit echt zoo achterlijk, je kind krijgt echt niet voor nix straf! (enkele uitzonderingen daargelaten)
en als het kind altijd maar gelijk krijgt van de ouders leert ie het natuurlijk nooit.
tuurlijk zegt het kind dat hij helemaal nix deed! hij gaat echt niet thuis vertellen dat ie fout zat met de kans dat ie thuis nog een x op z'n flikker krijgt. ouders moeten er meer op vertrouwen dat de leraar hun kind niet zomaar straf geeft.

kinderen weten heel goed wat wel en wat niet kan. en als ze zich daar niet aan houden weten ze dat dit consequenties kan hebben.
Laatst bijgewerkt door loulou op 30-03-04 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:05

een leerling schorsen is erg moeilijk in de praktijk.
De leerlingen (ROC) weten de weg en spannen onmiddellijk een procedure tegen de school aan die dan de (leerplichtige) leerling weer gewoon toegang tot de lessen moeten verschaffen.een leerling schorsen op een basisschool zal in de praktijk wel geheel onmogelijk zijn, vrees ik.
De school waar ik werk heeft wel een overeenkomst met een dergelijke school elders om elkaars "moeilijke gevallen" over te nemen. (deze regeling geldt alleen voor leerlingen, niet voor leraren).

Neem maar van mij aan (ervaringsdeskundige) dat je als leraar tegenwoordig het wel uit je hoofd laat om leerlinge voor te trekken of achter te stellen, de gevolgen zijn dan niet te overzien, de leerlingen weten je ook buiten schooltijd te vinden.
Natuurlijk heb ik in de 25 klassen die ik wekelijks aan me voorbij zie trekken leerlingen die liever zie en leerlingen die ik minder graag zie, maar dat laat ik niet blijken.

De directie staat altijd achter de leerling, die brengt geld op namelijk, die is klant en de klant is........ook in het onderwijs!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:09

smurf schreef:
een leerling schorsen is erg moeilijk in de praktijk.
De leerlingen (ROC) weten de weg en spannen onmiddellijk een procedure tegen de school aan die dan de (leerplichtige) leerling weer gewoon toegang tot de lessen moeten verschaffen.een leerling schorsen op een basisschool zal in de praktijk wel geheel onmogelijk zijn, vrees ik.
De school waar ik werk heeft wel een overeenkomst met een dergelijke school elders om elkaars "moeilijke gevallen" over te nemen. (deze regeling geldt alleen voor leerlingen, niet voor leraren).

Neem maar van mij aan (ervaringsdeskundige) dat je als leraar tegenwoordig het wel uit je hoofd laat om leerlinge voor te trekken of achter te stellen, de gevolgen zijn dan niet te overzien, de leerlingen weten je ook buiten schooltijd te vinden.
Natuurlijk heb ik in de 25 klassen die ik wekelijks aan me voorbij zie trekken leerlingen die liever zie en leerlingen die ik minder graag zie, maar dat laat ik niet blijken.

De directie staat altijd achter de leerling, die brengt geld op namelijk, die is klant en de klant is........ook in het onderwijs!


Een achterlijk systeem. Deze kids komen later in het arbeidswezen terecht. Als je tijdens de proeftijd niet goed je best doet, of je bent niet aanspreekbaar op je gedrag dan vlieg je er gewoon uit. Kinderen worden op deze manier niet echt voorbereid op de maatschappij die hun later wacht, door ze altijd maar de hand boven hun hoofd te houden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:12

smurf schreef:
een leerling schorsen op een basisschool zal in de praktijk wel geheel onmogelijk zijn, vrees ik.


Helemaal onmogelijk niet, maar wel verdomd moeilijk... Ik heb de laatste jaren basisschool met een joch in de klas gezeten dat er zijn hobby van maakte te stelen, in de pauze's zoveel mogelijk mensen te schoppen, slaan of bijten en jongere kinderen af te persen (als je met niet *geld/oid* geeft dan ga ik je pesten/slaan/enz*. Dit is jarenlang gaande geweest, uiteindelijk is de jongen in kwestie (nadat ie wat klasgenoten echt goed hard geschopt en geslagen had) een week van school geschorst. Na die week (waarin ook de ouders pisneidig op school verschenen en de jongen in kwestie na schooltijd met een groep jongens aan de poort stond) kwam de jongen terug in de klas en ging hij op oude voet verder...

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:13

tja. leg dat de leerplichtambtenaar maar eens uit.......als ze een proces beginnen, winnen ze ook altijd.....

op een ROC krijgen leerlingen al in de eerste klas beroeps Praktijk Vorming (stage) en na de 1e stageperiode zien de meesten het licht wel.....

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 15:30

Helaas ik zal heel eerlijk zijn ik trek mij deze reacties te veel aan,jullie kennen nog mij,de meester of mijn kind.Ik weet dat ik er zelf om heb gevraagd maar dat jullie [meeste twintigers zonder kinderen]soms zo hard oordelen dat had ik niet verwacht.Ik zal dan ook drie keer nadenken voordat ik weer een topic open.Ik ben het een en ander anders gaan inzien na al jullie reacties dat wel,ik ga nu echt niet meer reageren ik vind 4 pagina's wel genoeg. Haha!