Wat vinden jullie ,is mijn boosheid terecht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:37

Nou, die laat het de volgende keer wel uit haar hoofd om briefjes door te geven... Effectief is het in ieder geval wel en die grote mond tegen de leraar houdt ze misschien ook een beetje nu. Ik vind het een prima actie van die leraar! Als er echt iets vreselijks kwetsends in had gestaan, dan had hij het heus niet voorgelezen. 11 jaar, ze moet bijna naar de middelbare school.... Dan kan het helemaal geen kwaad als ze een beetje leert incasseren zonder gelijk huilend naar mama te gaan.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:38

Tja ik ben het eerlijk gezegd met veel van bovenstaande reacties eens dat ik het probleem niet zo zie??

Toen ik nog op de basisschool zat werd dit geloof ik ook wel gedaan. Helemaal zeker weet ik het niet meer hoor maar op de middelbare school ging het zeker zo.

Ik sluit me in deze aan bij Bart, Ilindra en vele andere hierboven. Ik haalde het destijds niet in mijn hoofd om zoiets te doen op school! En ik verbaas me regelmatig over de mondigheid (hoeft zeker niet negatief te zijn hoor) en respectloosheid van de schoolgaande jeugd. (ik wil niet zeggen dat het in dit geval ook om een gebrek aan respect gaat hoor maar meer in het algemeen)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:44

Ik ben het eens met de leraar.

Bovendien:
Citaat:
Verder liggen ze elkaar gewoon niet ,er mogen er bv 5 naar de wc en als mijn dochter dan nr 6 is gaat hij uit zijn dak.Maar is bv haar tweelingzus nou net nr 6 zal hij er niets van zeggen!


Ik vind deze zin een beetje klinken als een verwijt van een kind, niet van een ouder. Ik zou eens een gesprek aangaan met de leraar. Jij staat blijkbaar niet achter zijn gedrag. Ik vind niet dat een ouder wat dat betreft kritiek op een leraar mag hebben. Dan krijgt het kind 'gelijk' en zal die het gezag van de leraar niet accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:44

Vind dat de leraar niets fout heeft gedaan.
Als het zo prive was, had het maar op het schoolplein of buiten schooltijd moeten gebeuren.

en dan ook nog een grote mond geven en eerder naar huis?
Sorry, die had ik persoonlijk meteen naar school terug gebracht en haar excuses aan moeten bieden aan de leraar, niet andersom.

Ze heeft idd bijna de leeftijd dat ze naar het voortgezet onderwijs gaat, dus leeftijd genoeg om te snappen dat briefjes doorgeven niet mag.

er moetsten eens meer leraren zijn die de kinderen eens aan durven te pakken en minder ouders die meteen opnemen oor hun kind als ze iets gedaan hebben wat niet kan.
want als ze wel al 10 waarschuwingen hebben gehad, hoor je dat vaak niet van het kind.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:45

Ik vind dit eigenlijk een nogal standaard procedure.. Bij ons op de basischool werd dat al gedaan.. banketstaaf om te zeggen maar al het zo privé was had ze het maar buiten schooltijd moeten doen...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:49

De manier om het af te leren, er is één keer zo'n briefje van mij afgepakt en voorgelezen Bloos heb het nooit meer gedaan!
Zoals sjuimpje al zegt, die leraar zal vast wel een inschatting hebben gemaakt of het wel kon.
Tuurlijk kan het voor zo'n kind wel privé zijn, maar ze leren er wel van.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 22:00

Nog even dit,natuurlijk snap ik jullie reacties.Zoals ik al zei:we tolereren geen grote mond briefjes rond sturen ook niet.
Je bent op school om te leren,het is dus niet zo dat ik de kant van mijn kind kies!

Misschien snappen jullie het als ik een ander voorbeeld geef: Onze meiden hebben een heel verschillend karakter,de een is recht door zee en heeft het hart op de tong.De ander is gevat,en waait met alle winden mee. Nu komen ze thuis met hun raportjes,precies de zelfde cijvers.......
Bij de een staat er Prima met drie dubbelle uitroeptekens.Bij de ander staat er het gaat niet om de snelheid maar om de kwaliteit!!!

Zelfde raport ,maar welk kind is er blijer met haar raport ?
[tweeling zitten in de zelfde klas]

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:01

ik ben zelf lerares en maak dingen mee.....dat willen jullie niet weten, wat me erg stoorde was deze opmerking op pagina 1

Citaat:
zo vuil zijn leraren tegenwoordig.


en zo denken kinderen er echt over tegenwoordig, ze denken dat leraren er zijn om hun jeugd te verzieken.
Een paar weken geleden vroeg ik aan een leerling of ze niet wilde eten en drinken achter de computer, als antwoord gaf ze: "Het is geen wonder dat ze leraren doodschieten, ze vragen erom".........de rest van de discussie zal ik jullie besparen, maar het is tekenend..... Verdrietig Scheve mond

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:02

Ik snap je punt niet. Krijgt een van de twee een onjuiste beoordeling in jouw ogen?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:04

binky schreef:

Misschien snappen jullie het als ik een ander voorbeeld geef: Onze meiden hebben een heel verschillend karakter,de een is recht door zee en heeft het hart op de tong.De ander is gevat,en waait met alle winden mee. Nu komen ze thuis met hun raportjes,precies de zelfde cijvers.......
Bij de een staat er Prima met drie dubbelle uitroeptekens.Bij de ander staat er het gaat niet om de snelheid maar om de kwaliteit!!!

Zelfde raport ,maar welk kind is er blijer met haar raport ?
[tweeling zitten in de zelfde klas]


Maar is dat echt zo? Of denk je dat het zo is? En bijvoorbeeld over dat wc verhaal, kinderen willen dit soort verhalen nog wel eens aandikken, dus hoe weet je zo zeker of het waar is?

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:07

Het lijkt mij toch ook dat de leraar een inschatting heeft gemaakt of het briefje voorgelezen kon worden. Een leraar op een basisschool zal daar neem ik aan ook wel een inschatting van kunnen maken.

Hoe dan ook zou ik het nooit accepteren als mijn dochter zo maar de benen neemt en eerder naar huis zou komen. Dat zou ook niet meevallen want binnen de kortste keren zou de school bellen als ze haar zouden missen. Dat een leraar een kind niet naar het toilet laat gaan lijkt me ook sterk. Misschien is het een leraar die dat soort dingen doet maar daar zou ik op een rustig moment met hem over praten zonder kinderen erbij. Als zo'n gesprek niet bevredigend zou zijn dan zou ik met de directeur gaan praten maar mijn kinderen zou ik dat zeker niet vertellen.

Ik vind het enorm belangrijk dat school en ouders één lijn trekken naar de kinderen toe. Mijn kinderen zitten op een school waar dit ook mogelijk is en daarom gaan ze ook naar die school toe. Het beleid spreekt me aan, het is een Montessorischool maar zeker geen "lang leve de lol" school. Er gelden regels waar iedereen zich aan moet houden en als die regels overtreden worden dan worden de kinderen daar op aangesproken, volgt er eventueel een straf en worden de ouders daar ook van op de hoogte gesteld. Vaak overleggen leerkracht en ouder hoe ze bepaald gedrag het beste kunnen aanpakken en dat werkt prima.
Zodra kinderen merken dat ze volwassenen tegen elkaar kunnen uitspelen gaan ze dat uitbuiten en dat is geen les die ik mijn kinderen wil leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:08

Laura schreef:
Ik snap je punt niet. Krijgt een van de twee een onjuiste beoordeling in jouw ogen?


Deze snap ik ook niet, vind beide toevoegingen stimulerend voor het kind.

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:10

Snap eigenlijk ook niet dat ze in dezelfde klas zitten? Op de basisschool van mijn dochters en ook op veel andere scholen worden tweelingen in andere klassen gezet. Lijkt mij ook beter eigenlijk.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 22:14

Hoe denk je ?
Onze dochters zitten bijelkaar in de klas,dus meestal hoor ik de verhalen twee keer Ook als ze niet samen zijn, dus ik kan de verhalen met elkaar vergelijken. En daardoor hoor ik dus regelmatig van twee kanten dat de leraar altijd weer onze dochter"moet hebben".

Heb hier in oktober een gesprek met hem over gehad en hij zij toen dat dat misschien ook wel zo was ,en hij er op zou letten dat hij haar niet altijd op ieder wisse wasje zou aanspreken.
In die tussen tijd heb ik hem zelfs nog weleens geprezen dat ik niet zoveel meer hoorde van de dames,en ging er dus van uit dat het goed ging.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 22:15

Percy,daar ben ik het helemaal mee eens zou het als het over kon ook niet meer doen.Maar deze school heeft maar 1 klas van elke groep.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:24

In mijn ogen heeft de leraar gelijk gehad. En als er opmerkingen komen dat een leraar TE streng is geweest, dan gaan mijn haren er recht van overeind staan. Discipline, rust en regelmaat hebben nog niemand kwaad gedaan.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 22:38

ik stop er mee,ik kan jullie niet duidelijk maken wat ik bedoel. Voor de zoveelste keer hij mag haar straffen als het terecht is ik ben er zelfs een voorstander van [discipline,rust en regelmaat].En heb ook nooit problemen gehad met strenge leerkrachten.Maar in mijn ogen mag een leerkracht nooit tonen welk kind hem liever is dan een ander.Maar misschien zie ik ook dat verkeerd.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:43

Leraren zijn ook maar mensen...

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:55

binky schreef:
ik stop er mee,ik kan jullie niet duidelijk maken wat ik bedoel. Voor de zoveelste keer hij mag haar straffen als het terecht is ik ben er zelfs een voorstander van [discipline,rust en regelmaat].En heb ook nooit problemen gehad met strenge leerkrachten.Maar in mijn ogen mag een leerkracht nooit tonen welk kind hem liever is dan een ander.Maar misschien zie ik ook dat verkeerd.


Daar heb je wel gelijk in maar soms ervaren kinderen het wel eens anders dan de volwassene het bedoelt en denken ze alleen maar dat de ander voorgetrokken wordt. Ik heb er zelf twee en thuis krijg ik ook wel eens het verwijt van de één dat ik de ander op een bepaald moment zou voortrekken, dat overkomt de meeste ouders wel een keer.

Jij hebt een tweeling en ze zitten in dezelfde klas, dat maakt het nog complexer. Het kan dan wel niet anders op die school maar een ideale situatie is het niet.

Elke leraar heeft stiekem wel zijn of haar voorkeur, we hebben allemaal onze voorkeuren. Zolang er een gelijke behandeling is dan is dat geen probleem alleen volgens jouw kinderen is die gelijke behandeling er niet, jij ervaart dat ook zo (zij krijgen daardoor ook die bevestiging) en komt met een rapport waarvan ik denk dat het toch allebei opbouwend is en in die zin eerlijk.

Op een Montessori krijgen ze geen cijfers, wel beoordelingen en mijn kinderen zijn verschillend dus ik zie ook heel verschillende dingen in die verslagen staan wat niet wil zeggen dat de één beter is dan de ander maar gewoon anders. Bij jou valt dat meer op omdat ze net zo oud zijn en in dezelfde klas zitten maar dat wil niet zeggen dat het een slechter is dan het ander lijkt mij.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:01

Binky, zoals ik nu in je reacties lees is het voorlezen van het briefje niet het probleem dat jij met deze leraar hebt.

Jouw probleem is dat jij vind (terecht of onterecht heb ik geen idee van) dat de leraar jouw ene dochter teveel op haar huid zit.
Dus zal je veel kritischer kijken naar alles wat de leraar naar je dochter doet.

Ik blijf bij mijn mening dat het voorlezen van het briefje een logisch gevolg van het onderscheppen is. Dat staat los van het feit of hij je dochter nu wel of niet mag.
Het lijkt me dat het voor jou lastig is om in te schatten of die docent zo reageert omdat het je dochter is, of omdat het voor de docent de meest effectieve manier is om het briefjes schrijven aan te pakken.

Over die opmerking onder de rapporten: daar kan ook een andere gedachte achter zitten.
Namelijk, de een die dat soort cijfers haalt maar misschien minder zelfvertrouwen heeft (met alle winden meewaaien getuigt niet erg van een (sterke) eigen mening) en de ander die dat soort cijfers haalt, op een makkelijke misschien wat slordige manier, en misschien wel beter zou kunnen als ze eerst even nadenkt voordat ze wat roept (of opschrijft tijdens een test).

Ik geef je gelijk wanneer je zegt dat een leraar alle kinderen gelijk zou moeten behandelen.
Maar ik weet ook dat dat erg lastig kan zijn, zoals Margreet ook al zei: leraren zijn ook maar mensen....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:22

Ik ben het ermee eens *als 1 van de grootste etterbakken van de klas* dat het voorlezen van het briefje helemaal zo slecht nog niet was.

Bij ons werd dat ook altijd gedaan, alleen maakte wij daar ook nog een spelletje van.

Maar ok dat is je eigen risico, en daar zit je niet voor in de klas, dus eigen schuld dikke bult.

Als je vind dat de leraar je kinderen ongelijk behandelen moet je hem daar *nogmaals* op aanspreken.
Desnoods neem je beide rapporten mee en vraag je waarom hij bij 2 precies dezelfde rapporten 2 zulke uit 1 lopende commentaar geeft.
Maar er is ook nog een kans dat het helemaal niet rot bedoeld was.

En als je kids weten hoe jij er over denkt heb je ook nog kans dat ze dat uitspelen.

Ik heb ook weleens op toch wel een mooi rapport een commentaar gehad waar ik overstuur van was en toen heeft mijn moeder navraag gedaan.
Bleek dat het idd een mooi rapoort was maar dat die meneer er van overtuigt was dat er nog veel meer in zat, en dat ik dat zeker eruit moest halen.
Die man probeerde me dus alleen maar te motiveren.

Ik zal zeker gewoon eens navraag doen, maar niet met dit gebeuren..briefjes onder de les doorgeven mag niet, doe je het wel, zijn de conseqeunties ook voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:45

Ilindra"]
[quote="binky schreef:
deze meester is echt te streng en niet meegegaan met de tijd!


Sorry hoor maar ik zie liever goed opgevoede kinderen dan kinderen van ouders/leraren die wel zijn meegegaan met tijd, vind dat over het algemeen geen vooruitgang qua gedrag
[/quote]


Inderdaad Ilindra! Die vrije opvoeding heeft de kinderen veel goeds gedaan

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 00:17

Dat die leraar dat briefje zelf heeft gelezen, snap ik helemaal, maar een kind "publiekelijk voor gek zetten", vind ik zelf nogal een teken van on-pedagogisch gedrag, alsof je alleen door zulke akties "respect" van je leerlingen zou kunnen krijgen Lips are sealed ....

Tuurlijk moeten ze geen briefjes rondsturen, maar eerlijk is eerlijk: hebben we dat allemaal niet eens gedaan Knipoog ?!!
Ik iig wel; wij deden het misschien wat geraffineerder Bloos! : wij schreven geen briefjes, wij hadden een extra schrift, want dat viel tenminste niet zo op als dat werd doorgegeven Clown !

Eerder naar huis komen om die reden zou bij mij behoorlijk bestraft worden Boos! !
Er zullen in het leven nog wel meer onaangename situaties/dingen op haar pad komen en je kan nu eenmaal niet je hele leven hiervoor weglopen!
Ik had haar dus linea recta weer terug naar school gestuurd én haar excuses laten aanbieden.
Dat je met de leraar bent gaan praten, snap ik ook, maar dat had ik m´n dochter zéér zeker niet verteld !!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 01:35

Eerlijk gezegt vind ik het niet terecht.

De briefjes in de klas getuigen nou niet bepaald van werkwillendheid/opletten ed...
Zoals mijn docenten altijd zeiden: die dingen regel je maar buiten de les om... Bij ons werden afgepakte briefjes 9 van de 10 keer voorgelezen... En dat was 6 jaar geleden!

Als ze dat risico willen nemen om betrapt te worden, moeten ze ook de consequenties dragen...

Ik zag overigens in 1 van de eerste berichten staan dat de leraren steeds machtelozer komen te staan tegenover kinderen (heb verder nog niet gelezen). Niet persoonlijk bedoelt Binky, maar die machteloosheid is een heel logisch gevolg van de huidige trends... Kind word ergens op aangesproken oid, en meteen kwaaie ouders aan de school...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 06:54

Blijft moeilijk. Je hebt hier 2 principes tegen elkaar. Jij probeert je kinderen op te voeden met een "prive" leventje. En de meester probeert haar te straffen d.m.v. het voorlezen van briefje....
Kijk zij had dat briefje niet mogen schrijven... Maar de meester had het niet voor moeten lezen. De meester kon niet weten dat dit jou manier van opvoeden was. Een ander ouder zou zeggen eigen schuld dikke bult.
Maar jij niet omdit tegen jou principes ingaat.....

Kan beide punten wel voorstellen... Blijft moeilijk...
Maar uiteindelijk ben jij de ouder en voed jij op Knipoog