Hond en werken.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-01 00:12

Quote:
Prisca jij hebt duidelijk een slechte cursus getroffen, want zoals ik al in mijn eerdere verhaal schreef heeft iedere hond (ook ieder ras) een eigen karakter. Je zult hem dus examen af moeten nemen naar dat karakter en niet alle honden over 1 kam moeten scheren!
Btw. ik val niet voor Terriers en jij niet voor grote honden 1-1 Haha!.

Het was niet alleen een slechte cursus maar ook een slechte school. Je voelt je er niet welkom met een terrier want "die luisteren toch niet" mmh over een kam scheren Verward .

Ik zou best een grote hond willen een dalmatier of zo maar ik heb daar gewoon niet de tijd voor ivm werk. Ze hebben gewoon veel meer beweging nodig als kleinere honden.

Sorry mijn hond is GEEN doorsnee jack russel want ik haat die honden (tenzij ze goed opgevoedt zijn). Mijn hond is rustig in huis absoluut niet zenuwachtig (kan ik niet tegen) en ze is lekker speels en dol wanneer ze buiten is . Luisteren doet ze ook prima. Lovers

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 10:51

Groot gelijk hoor Stef dat je hem niet in zo'n kennel stopt. Mijn hond is ook liever alleen in zijn vertrouwde omgeving als bij vreemde honden in een klein hok, want dan flipt hij pas echt.
Ik heb mijn hond zelf opgevoed zonder cursus, maar ik heb wel veel gelezen over hondegedrag en hun reacties op bepaalde zaken. En dat gaat echt prima. En mijn redelijk kleine bastaardhondje (snap niet dat mensen zo kunnen geilen op rashonden) luisterd zelfs naar gebarentaal, handig nu hij doof is. Hij barst ook van het vertrouwen in ons want hij schrikt wel eens als we hem aanraken en hij heeft het niet in de gaten, maar bijten doet hij niet, hoe vaak hoor je dat niet bij dove honden.
En natuurlijk is het voor hem niet leuk om alleen te zitten, maar mogen wij altijd alleen leuke dingen doen? Bovendien wordt hij vaak chagrijnig als ik hem overal heen meesleep, want dan kan meneer niet voldoende slapen! Verder is het een vrolijke en blije hond, terwijl hij best vaak alleen is, als hij ongelukkig was geweest was het er vast nu al wel uitgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 11:59

Ik denk dat iedereen het er wel over een szal zijn dat 40 uur per week werken in combinatie met een hind niet de meest ideale situatie is. Voor een pup vind ik het absoluut niet kunnen.
Mijn vorige hond was wel hele dagen alleen thuis en ik denk dat dat voor hem een prima situatie was. Hij kwam bij ons toen hij 7 was. Ik studeerde toen nog en naar mate de jaren vorderde was ik vaker van huis. Vanaf zijn 12-de was hij hele dagen alleen thuis. Niet ideaal maar hij was oud en deed hele dagen niets anders dan slapen. Op de avonden ging hij altijd met me mee naar mijn paard. Een paar jaar later ging ook dat niet meer en bleef hij ook op de avonden thuis of sliep in mijn auto.
Ik denk dat het voor veel oudere honden best te doen is om 40 uur te werken als je ze er langzaam aan gewend hebt. Wat wel belangrijk is is dat je er voor zorgt dat er iemand is die je hond tussen de middag uit kan laten.

Nog eventjes over de absurde bedragen die worden neergeteld voor rashonden. De vergelijking met paarden gaat hierin maar voor een piepkein deel op. Er zijn maar weinig mensen die zo actief zijn in de hondensport dat karatker en exterieur van doorslag is bij het behalen van wedstrijdresultaten. De vergelijking met auto's vind ik hier meer op zijn plaats. Het gros van de mensen kiest helaas voor een bepaald ras vanwege de status en de uitstraling. Mijn hond is mijn beste vriend en ik zoek mijn vrienden ook niet uit op status en uitstraling. Een hond moet voor mij lief en betrouwbaar zijn en daarbij boeit het me echt niet of dat nu een kruising is of een zeldzaam ras.

Mensen die 2500 betalen voor een rashond zijn gewoon gestoorde trend-volgers. Dat bedrag betaal je alleen maar voor de extrensieke waarde van de hond terwijl het de echte hondenliefhebber om de intrensieke waarde gaat!!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 13:10

Even over trendvolgers die f2500,- over hebben voor een (ras)hond. Voor mijn 2de handse Dalmatier had ik dat ook over gehad, hoor! Hij is geweldig leuk en mijn allerbeste maatje. Ik wou, in tegenstelling tot velen, eigenlijk niet eens een Dalmaat. Ik vond een Weimaraner, die ik al eerder heb gehad, wel leuk. Maar die rasvereniging deed niks voor honden die herplaatst moeten worden. Ook de rasver. van de Viszla (hetzelfde type hond in een andere kleur) deed helemaal niks voor honden die een ander thuis nodig hebben. Ik was het totaal niet eens met de opmerking die werd gemaakt:"wij bemiddelen niet, daar zijn de asiels voor". Wat is dan de functie van een rasvereniging als je niks doet voor het ras???

In ieder geval las ik per toeval in Onze Hond een advertentie van de rasver. van Dalmatische Honden, dat er info over oudere honden te krijgen was. Met de instelling: waarom niet hetzelfde type hond met stippen? Heb ik dat tel.nr gebeld, het blijkt het Dalmatier In Nood- fonds (D.I.N.- fonds) te zijn. Zij wisten mij te vertellen dat ze gemiddeld 65(!!) honden per jaar opvangen en herplaatsen. Met Thafari ben ik daar naar toe gegaan en zowel mijn pup als ik vielen meteen voor Duke, je mag best weten: hij kostte f250,- en we hebben er een donatie van f200,- bij gedaan, omdat ik het geweldig vind wat ze voor dit ras doen!

Ik heb dus een hekel aan trendvolgers die een stippenhond willen omdat 'ie de kraan open kan draaien/de deur open doet/lief is OMDAT hij stippen heeft/past bij het interieur/etc Boos! .

Ik heb de Thai Ridgeback een keer gezien, hij viel op omdat hij dezelfde kleur had als mijn Weimaraner. Toen de Thai hetzelfde karakter bleek te hebben als mijn Oosters Korthaarkatten, ben ik erachter gekomen dat zo'n hond heel goed bij mij past. Het beviel zo goed, dat ik haar halfzusje erbij heb genomen. Het verbaasde me ook helemaal niet dat mijn honden en katten zo goed met elkaar overweg kunnen. Dat ze zoveel kosten, tja er zijn zat rassen die veel kosten, ik moet nog steeds mijn schuld afbetalen die ik voor Thafari heb genomen, maar absoluut geen spijt Haha! .

Inderdaad zeggen mensen 9 van de 10x, wat een mooie hond, dan zeg ik hoe moeilijk het karakter is en deinzen ze al terug, dan nog de prijs en dan hebben ze het er niet voor over. Dat is de reden dat ik mensen altijd vertel hoe het karakter is van dit ras, n.l. het tegenovergestelde van bijv een Labrador, om te voorkomen dat ze alleen voor het uiterlijk vallen.

[img]../upload/601/vilma_kopstudie.jpg[/img]




_________________
"Word ik vanmorgen wakker
ligt de wereld op de stoep"
Loesje

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lunatic op 2001-10-06 13:11 ]</font>

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 17:51

Nou denk ik toch echt dat je je vergist Jippie. Je moest eens weten hoeveel mensen er actief showen met hun honden en dan gaat het alleen om het exterieur en een beetje om het karakter. Er zijn jaarlijks zo'n 20 belangrijke hondenshows en daarnaast zijn er bijna wekelijks kleinere shows.
De mensen die 2500 piek neertellen voor een hond zijn geen trentvolgers, want de meeste grote rassen kosten dit bedrag. Er zijn niet veel rashonden meer te koop voor een bedrag minder dan 1000 piek. Voor een doorsnee Labrador met papieren betaal je tegenwoordig al gauw 1500 piek.
Ik denk dat er ongeveer net zoveel mensen actief zijn in de hondensport als in de paardensport. Daarnaast zijn er in beide takken veel recreanten. De vergelijking van een hond met een auto, dus als status symbool, gaat maar in een enkel geval op.

Prisca....echt jammer dat je zo'n cursus getroffen hebt. Heb het er vanmorgen bij ons op de hondenschool over gehad. M.n. de mensen met de Terriers schoten hierdoor uit hun slof!! Hun hondjes luisteren nl. prima. We beleven wekelsijks met z'n allen veel plezier en daardoor is het voor mij en m'n collega instructeurs ook erg leuk om deze mensen en hun honden iets te leren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 09:36

bordercollies, ook zo'n trend hond. Ga maar kijken in het asiel. GEwoon om te kotsen. Ze staan nr. 1 op de intelligentie lijst en dan wil iedereen zo'n slimme hond. om er vervolgens geen moer mee te doen. Die beesten zijn heel actief en druk en beginnen vervolgens aan de meubels in het huis, en dan krijgen ze het etiket probleem hond. Echt triest hoor. Het zijn vaak probleemmensen en geen probleem honden. Wat ik overigens wel goed belachelijk vind, is dat als je de hondensport wilt bedrijven (behendigheid en dat soort dingen) je perse een rashond met papieren moet hebben. Als je goed mee kunt ijveren maar je hond is een kruising, kun je met de kampioenschappen niet mee doen. Absurd hoor. je zou bijna zeggen dat hondenmensen snobistische zeikerds zijn.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 09:49

Ik zou dolgraag na Jari een Dalmatier willen niet omdat het een modehond nee omdat ik ze gewoon mooi vindt van bouw en type Lachen.
Ben zelf al jaren redelijk fan van dit ras niet dat ik me er echt in verdiep. Ik weet deze honden hebben veel aandacht en beweging nodig op een dag en die wil ik ook geven Party!!.

Ik zie idd bij ons ook een groeiend aantal Bordercollies in de wijk het zijn zenuwachtige en onrustige honden puur omdat ze veels te weinig beweging krijgen. Deze honden moeten werken en rennen dit zijn geen huishonden. Echt jammer dat mensen een hond kopen op mooiheid en uitstraling ipv karakter en type Scheve mond\.
Mijn moeder heeft vroeger ook altijd Welsh Terriers gehad en op een of andere manier past dat gewoon bij ons. Ze zijn klein dus handelbaar en je consequent bent heb je er een super brave hond aan. Ze beschrijven deze terrier als een echt gezinshondje terwijl ik het daar niet zo mee eens ben. Het zijn toch super karakter honden die streng opgevoed moeten worden en vooral in een gezin met jonge kinderen is dat toch een probleem Boos!.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:15

Ach ja Prisca, honden zijn dieren he. Die hebben geen karakter, die zijn allemaal hetzelfde! Dus hoef je ook niet te letten op wat voor karakter bij welk ras hoort en of dat ras dus voor je geschikt is of niet! GEwoon niet verder kijken dan je neus lang is. Ik zou geen asielhouder kunnen zijn. Ik zou die mensen iets doen.........

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:24

Waarom ben je een trendvolger als je b.v. een dalmatier koopt? Ooit wel eens bij nagedacht dat het voor sommige mensen ook een weloverwogen keuze is om een bepaald ras te kopen?
Wat een gezeik zeg, niet alle hondenbezitters zijn slecht omdat ze het niet op jou manier aanpakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:45

De asiels zitten vol met allemaal van die leuke en lieve rashonden, soms compleet met stamboom en al. Als je dan toch een hond wilt ga dan gewoon eens kijken bij het asiel. Je staat er soms versteld van wat voo reen lieve en goed gemanierde honden mensen soms weg doen.
Mijn [imitatie] flat coated retriever komt ook uit het asiel. Als pup is ze binnengebracht en heeft daar gezeten tot mijn man haar op de leeftijd van 12 maanden kwam ophalen om haar aan mij kadoo te doen. Deze hond was al bekend met de basis kommando's als zit, ga af, op de plaats, was zindelijk, kon 5 minuutjes alleen blijven [en kan nu 3 tot 4 uur alleen blijven]. Verder heeft ze alle karakter eigenschappen van de flat coat. Ze heeft gelukkig geen 2500 gulden gekost maar maximaal 250, daarbij doen we ieder jaar een donatie aan het asiel.
[img]../upload/97/kayleigh.jpg[/img]

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 11:12

ik kan het toch niet laten om te reageren, des te meer omdat Desiree ook vond dat ik dit toch absoluut moest benoemen.
Het gaat om die zg. "probleem"-honden die ontstaan door het alleen zijn ten gevolge van werkende baasjes. Mijn vriend heeft eerder honden gefokt, van het ras miniatuur bull-terrier. Leuke grappige hondjes. Klein, maar absoluut geen schoothondjes, en meer terrier dan welke andere terrier ook, geloof ik, *LOL* .

Deze hondjes (2 nestjes, ik weet niet exact meer hoeveel hondjes), hebben allemaal verschillende baasjes gevonden, 2 honden zijn in de loop van de tijd klachten over gekomen, 1 ervan hebben we zelf in huis genomen, de ander hebben we herplaatst. Maar deze 2 honden waren niet terecht gekomen in een huishouden waar ze veel alleen zijn, integendeel, ze zijn beide in huishoudens terecht gekomen met kinderen.

En nu wil ik helemaal niet kinderen (en hun ouders) in het algemeen zwart maken, maar bij deze 2 gevallen was er duidelijk spraken van kinderen die de hond niet met rust lieten wanneer de hond dat wenste en ouders die daar niets tegen ondernamen (in ieder geval niet op de juiste manier!).

Bij de hond die wij in huis hebben genomen, is dat zover uit de klauwen gelopen, dat hij echt onbetrouwbaar is geworden. Helaas hebben wij hem om die reden in moeten laten slapen. De andere hond is herplaatst in een gezin die al een andere (standaard-)bull hebben (en geen kinderen) en tot op dit moment gaat dat gelukkig helemaal naar wens.

Wat ik hiermee wil zeggen?
Eigenlijk alleen maar dat werkende baasjes IMO niet altijd zo slecht zijn en dat baasjes die de hele dag thuis zijn IMO niet altijd de besten zijn....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 11:28

Uiteraard zijn er veel mensen die op een consensieuze manier een hond aanschaffen Luna, gelukkig zijn niet alle hondenbezitters slecht, laten we er voor het gemak van uit gaan, dat de meeste veel van hun hond houden en er het beste mee voor hebben, getuige deze discussie hier op bokt. Want iedereen zit hier elkaar nu wel aan en af te vallen, maar ik vind het duidelijk dat iedereen die hier aanwezig is veel van haar hond houdt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 11:39

Klopt Jippie de asiels zitten idd vol met mooie fijne honden. Alleen ik ben dan misschien een trutje ik ben gek van de Welsh Terrier.

Ik heb een keer op het punt gestaan om een teruggekomen welsh van de fokker mee te nemen (anders zou hij naar het asiel gaan). Alleen was deze vrij dominant en dat zou zeker niet goed gaan met Jari. Gelukkig werd deze hond na 2 weken bij iemand geplaatst die alleen was en part-time werkte deze hodn had duidelijk een heropvoeding nodig en een baas. Hij was verpest doordat ze niet conseqent waren met hem en daar maakte hij misbruik van en sloopte dingen in huis en pakte het speelgoed van de kinderen. Als pup mocht hij dat en toen was hij eenjaar en toen mocht het niet meer tja toen ging het dus mis Boos!.

Mij maakt het niet uit of een hond bij een gezin of niet terecht komt als alle mensen uit het gezin maar weten waaraan ze beginnen. Er moet een baas zijn Nee is Nee en niet de ene keer ja en volgende keer Nee. Of bij de ene baas ja en de andere nee.
Als je dat kan kan iedereen een hond nemen en er gelukkig mee zijn Lovers en de hond ook.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 00:29

Tip iedereen om eens een kijkje te nemen op:
http://www.dierenasiels.com

Ik ga inderdaad altijd eerst in het asiel kijken. Ik wou ook eigenlijk een herplaatsings Thai, maar die heb je hier simpelweg nog niet en gelukkig maar Lachen .

In ieder geval is deze site een aanrader, je kunt zoekcriteria invullen, per ras kijken, of bij 'onherleidbare bastaard' die vind ik nog het leukst Haha! .

_________________
"Word ik vanmorgen wakker
ligt de wereld op de stoep"
Loesje

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lunatic op 2001-10-09 00:30 ]</font>