Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Oscar schreef:Ik begin met de tekst een paar keer goed door te lezen, zodat je de grote lijnen kent.
Daarna maak ik aantekeningen (op papier, of wanneer mogelijk in het boek zelf) waar de belangrijke dingen te vinden zijn.
Dat scheelt je sowieso al een hoop leerwerk, want veel dingen zijn wel belangrijk om als achtergrond te weten, maar het zijn geen hoofdzaken.
Dus: hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, en verder werken/leren met de hoofdpunten.
Veel succes
verootjoo schreef:Bedoel je als je voor school een toets moet voorbereiden?
Dat doe ik zo:
Ik begin met lezen, en probeer het voor me te zien. Ook vraag ik me bij elke regel af wat er eigenlijk staat, en of ik begrijp wat er staat. Als ik niet begrijp wat er staat, vraag ik het aan de docent. Daarna ga ik wat vragen maken, om te kijken of ik de stof kan toepassen. Als ik de vragen niet kan maken, begrijp ik de tekst dus niet helemaal, en ga ik eerst terug naar de tekst om te kijken wat ik precies niet begrijp en dat ga ik vragen. Als het goed is, moet ik dan wel alle vragen kunnen maken.
Ik weet niet wat voor niveau jij doet, maar ik zit op de Havo, en daar hoeven we nooit teksten letterlijk te kennen, maar begrijpen, en daar is deze methode imo het beste voor.