Leren uit teksten.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Leren uit teksten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:43

Hoe leren jullie uit teksten?

ik ben daar namelijk niet zo goed in en daar baal ik van als een stekker. ik kan die teksten wel 100 x goed lezen, maar echt ik krijg het niet in mn hoofd of het verdwijnt weer na een paar seconden, wat dat betreft lijkt het wel of ik een geheugen heb van een vis Huilen .

ik hoop dat jullie wat tips hebben en het hier neer kunnen zetten. aan mijn leraren hoef ik het niet meer te vragen want met hun heb ik er het ook al een paar keer over gehad.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:45

Ik markeer met een stift de belangrijkste passages in een tekst (dat kan per alinea één zin zijn). En daarna maak ik een samenvatting in eigen woorden van die belangrijkste passages in de tekst, soms met pijlen en vakjes. En opsommingen natuurlijk: voor rijtjes kun je ezelsbruggetjes bedenken. Vooral abstracte en complexe stof moet ik in mijn eigen woorden voor me zien, anders blijft het niet hangen.

Markeren gaat natuurlijk alleen met eigen boeken of kopieën, anders wordt het een duur grapje. Haha!

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:47

ik krijg de teksetn ook nooit in mijn hoofd.....
ik doe het altijd zo:eerst lees ik de tekst hard op voor een paar keer maar dat blijft er maar een beetje in zitten dus ga ik het meerdere malen opschrijven/over typen.
als het er dan nog niet in zit ga ik meestal een spiekbriefje maken Bloos

hoop dat je er wat aan hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:50

Ik lees de teksten goed, ga dan de belangrijkste dingen noteren. Vaak ook vertalen, zodat ik het beter begrijp. Verder heb ik een goed geheugen... Verder moet je niet aan 1 stuk lezen, kan soms te zwaar zijn. Maar verdeel het in stukken, verschillende hoofdstukken die je afwisselend leert Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:51

Ik begin met de tekst een paar keer goed door te lezen, zodat je de grote lijnen kent.
Daarna maak ik aantekeningen (op papier, of wanneer mogelijk in het boek zelf) waar de belangrijke dingen te vinden zijn.
Dat scheelt je sowieso al een hoop leerwerk, want veel dingen zijn wel belangrijk om als achtergrond te weten, maar het zijn geen hoofdzaken.
Dus: hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, en verder werken/leren met de hoofdpunten.
Veel succes Knipoog

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:52

Bedoel je als je voor school een toets moet voorbereiden?
Dat doe ik zo:
Ik begin met lezen, en probeer het voor me te zien. Ook vraag ik me bij elke regel af wat er eigenlijk staat, en of ik begrijp wat er staat. Als ik niet begrijp wat er staat, vraag ik het aan de docent. Daarna ga ik wat vragen maken, om te kijken of ik de stof kan toepassen. Als ik de vragen niet kan maken, begrijp ik de tekst dus niet helemaal, en ga ik eerst terug naar de tekst om te kijken wat ik precies niet begrijp en dat ga ik vragen. Als het goed is, moet ik dan wel alle vragen kunnen maken.

Ik weet niet wat voor niveau jij doet, maar ik zit op de Havo, en daar hoeven we nooit teksten letterlijk te kennen, maar begrijpen, en daar is deze methode imo het beste voor.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:56

spiekbriefjes had ik ook vaak Schijnheilig , maar die kan je helaas niet gebruiken bij een eindexamen.. en die begint al over een paar weken Nagelbijten / Gniffelen
ik wil nu dus alle stof die ik tot nu toe heb geleerd weer (en goed) leren. maar dat zijn helaas veel teksten.
*lees*: biologie en aardrijkskunde.

dit zijn ook 2 vakken waar ik absoluut niet hoog mee scoor op repetities, als ik gewoon vragen moet beantwoorden (dus gewoon opdrachten maken) lukt dat weer wel. maar dat is simpel opzoeken met een boekje erbij.

ik ga jullie tips proberen OK dan!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:58

Oscar schreef:
Ik begin met de tekst een paar keer goed door te lezen, zodat je de grote lijnen kent.
Daarna maak ik aantekeningen (op papier, of wanneer mogelijk in het boek zelf) waar de belangrijke dingen te vinden zijn.
Dat scheelt je sowieso al een hoop leerwerk, want veel dingen zijn wel belangrijk om als achtergrond te weten, maar het zijn geen hoofdzaken.
Dus: hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, en verder werken/leren met de hoofdpunten.
Veel succes Knipoog



dank je wel..
dit is een tip die ik eigenlijk overal wel bij kan gebruiken Knipoog Lachen *LOL* hier ga ik dan ook zeker gebruik bij maken....

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:59

ik lees eerst alles door en ga er daarna met de marker overheen. als het een te lange tekst is doe ik dat markeren meteen de eerst keer. als het heel veel pagina's is vat ik het soms ook samen (ook bij schoolboeken waarin je niet mag kliederen).

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:59

verootjoo schreef:
Bedoel je als je voor school een toets moet voorbereiden?
Dat doe ik zo:
Ik begin met lezen, en probeer het voor me te zien. Ook vraag ik me bij elke regel af wat er eigenlijk staat, en of ik begrijp wat er staat. Als ik niet begrijp wat er staat, vraag ik het aan de docent. Daarna ga ik wat vragen maken, om te kijken of ik de stof kan toepassen. Als ik de vragen niet kan maken, begrijp ik de tekst dus niet helemaal, en ga ik eerst terug naar de tekst om te kijken wat ik precies niet begrijp en dat ga ik vragen. Als het goed is, moet ik dan wel alle vragen kunnen maken.

Ik weet niet wat voor niveau jij doet, maar ik zit op de Havo, en daar hoeven we nooit teksten letterlijk te kennen, maar begrijpen, en daar is deze methode imo het beste voor.


ik doe nu mavo 4. ik heb eigenlijk altijd al moeite gehad om uit een tekst te leren. dus even voor de duidelijkheid, jij maakt voor jezelf een soort van toets?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:01

ja zoiets. Ik probeer de stof te begrijpen, en controleer dat mbv van opdrachten die bij de stof horen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 21:03

okee ik snap het nu Knipoog

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:36

1x goed lezen,dan nog eens lezen,en de belangrijkste punten markeren.Die schrijf ik dan op een blad,en dat ga ik dan leren.