Hoog sensitief persoon? Ja of Nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Meer als 14 "Ja"?

0-14 x "Ja"
54 (48%)
14 x "Ja"
11 (9%)
14 of meer x "Ja"
43 (38%)
Alles "Ja"?
4 (3%)

Totaal aantal stemmen: 112


Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 02:04

Ondanks ik dit, voor het eerst sinds lange tijd weer, een topic vind waar mensen echt inhoudelijk reageren (hiervoor dank!) hoop ik werkelijk dat ik niemand heb beledigd. Ook ben ik blij om wat Loverly hierboven schrijft... want niemand wil zich écht anders voelen volgens mij en niemand wil met een 'probleem' kampen...denk ik. Althans niet als ik het relateer aan mijn beste vriendinnetje met ADHD. Hierdoor heeft ze erg veel last van weer andere zaken zoals stemmingswisselingen e.d. Zij zal veel zaken herkennen en ik herken veel zaken in dit topic waar zij mee aan het tobben is. Daarom nogmaals mijn verontrustheid voor de vele bokkers die zich in deze stellingen herkennen zonder verder een waardeoordeel te vellen!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 02:14

Voor de twijfelaars wil ik nog even kwijt dat hoog-sensitief heel iets anders is dan hoog-sentimenteel, het een heeft niks met het ander te maken.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 03:03

Ik heb de test niet gedaan. Ik geloof er niet zo in, zeg maar.

Ik weet dat ik een gevoelig persoon ben. Ik denk ook veel te veel. En vaak probeer ik ook voor anderen te denken. Dat is een groot leerpunt.

Ik ben een borderliner en bij die mensen is het wel vastgesteld dat die vaak erg gevoelig zijn. Maar ik heb er goed mee leren omgaan. soms wat makkelijker soms wat moeilijker.

Er zitten ook voordelen aan. Ik kan heel goed luisteren naar anderen mensen en me ook goed inleven. Het is aan mij om dat dan weer los te koppelen van mezelf. Dat kun je leren. Net als zoveel dingen.

Er zijn mensen die beweren dat je gen grip kunt hebben op je gevoelens. Ik heb geleerd dat je dat wel kunt.

Als je steeds bewust denk dat je niets waard bent dan gaat je gevoel daar later in mee. dat kan dus ook andersom maar is veel moeilijker. Mensen zijn geneigd het negatieve sneller eigen te maken.

Ik denk wel dat er al vlug mensen zijn die zich HS noemen.

Ik ben gewoon een gevoelig persoon. Knipoog

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:22

Ik ben het wel een beetje met Heike eens: ik weet niet of ik geloof dat je echt een scheiding WEL / NIET hsp hebt, maar er zijn zeker gradaties in gevoeligheid.
Ik weet van mezelf al veel langer dat ik een heel gevoelig persoon ben wat sommige dingen betreft (had hier ook 21 keer ja).
Vooral deze zijn me op het lijf geschreven:
Citaat:
Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.
Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek

Ik denk zelf ook dat het veel te maken heeft met lichamelijke dingen: ik heb erg veel gezondheidsproblemen, maar dit heeft me wel meer geleerd te luisteren naar subtiele signalen (van mezelf/mijn lichaam maar ook anderen). Ook heb ik extreem gevoelige oren, wat uiteraard invloed heeft op het last hebben van hard geluid, en het luisteren naar muziek of subtiele signaaltjes in iemands stem.

Wat Nique allemaal zegt, of het vervelend is: op een bepaalde manier misschien wel, maar je bent gewoon zo, en er aan gewend. Ik ga nauwelijks uit, omdat ik niet goed tegen het geluid kan: keiharde basdreunen zijn voor mij ongelofelijk pijnlijk. Als je in het algemeen erg gevoelig bent voor pijn (dit ben ik overigens juist niet) kan dit natuurlijk ook heel lastig zijn.
Aan de andere kant kan je er ook erg veel profijt van hebben dat je vaak mensen (en hun stemmingen) snel en goed begrijpt.
Bovendien, wat muziek voor mij betekent begrijpen de meeste mensen totaal niet. Ik kan er zó ontzettend door ontroerd raken, tot rust komen en ook uren bezig zijn met mijn cello: gewoon één echte zuivere noot geeft al een goed gevoel. En dat gevoel weegt voor mij tegen alle nadelen glansrijk op: mensen die het niet begrijpen weten gewoon niet wat ze missen....(net zoals ik niet begrijp wat de lol is aan keiharde herrie Knipoog )

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:45

ik heb 1x ja, kon ook niet anders, het doet me allemaal geen drol namelijk Haha!
mijn zus is ook zo'n hoog senistieve... we kunnen dus niet altijd door 1 deur met elkaar

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 21:24

Ik heb eigenlijk ook weinig last van mijn lichaam als gevoelige snaar Knipoog
Het is trouwens niet zo dat als je ergens niet goed tegen kan, dat je er ook meteen niet van houdt...

Bijvoorbeeld discotheken in mijn situatie. Ik heb het altijd wel naar mijn zin met leuke mensen om mij heen, maar ik ga er dus maar met mate heen, omdat ik dezelfde nacht nog helemaal kapot ben van alle drukte/herrie/lichten. Ook als ik niets drink en alleen maar zit desnoods Knipoog

Overdag zet ik de tv en radio of wat dan ook veel zachter dan de gemiddelde persoon. Ik heb een hekel aan veel lichtjes in een winkel/etalage of in het verkeer. Of bijvoorbeeld felle lampen in huis of brandende kaarsjes in mijn omgeving zonder kapje ervoor of overheen.

Maar dat zijn de enige eventuele negatieve dingen die ik merk. Verder leer je overal wel mee leven en wen je aan verschillende dingen. Slapeloosheid of moeilijk in slaap komen blijft alleen nog wel eens lastig Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 21:34

Psychologische Test:
Ik word beïnvloed door de stemmingen van anderen.
Is helemaal waar...

Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
De pijngrens ligt idd erg laag... Alleen zeuren om een pijntje is wel heel wat anders Knipoog

Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
Sowieso bij drukte... als vermijden op een of andere manier mogelijk is, i'm outta there!

Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
Was altijd al erg fantasievol en creatief...

Ik schrik gemakkelijk.
Plotselinge dingen, hoogtes, vallen, snelheid, kriebelende beestjes... alles in bepaalde mate in angstvorm aanwezig...


Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.
Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurd.
Stress... lijkt me eigenlijk meer iets voor de overgrote meerderheid?

Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).
Ja, alleen heb ik mezelf aangeleerd in de meeste stituaties niets te ondernemen...

Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.
Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.
"Alles kan altijd beter, maar in andermans ogen kan ik waarschijnlijk toch niets..."

Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films/tv-shows.
Nuja.. principe... Ik vind ze verschrikkelijk en kan ze niet volgen Verward

Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
Kauwgom of een cracker is dan erg handig Knipoog

Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.
Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit.
Vooral de laatste jaren, verandering na verandering, ik lijk er wel aan verslaafd, maar het takelt me wel behoorlijk af... En het liefst alles zo simpel mogelijk

Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.
Altijd al en veel bezorgde mensen om me heen gehad...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:43

Ik wist al langer dat ik waarschijnlijk hoog sensitief ben, of ja iig heel gevoelig.
Niet door mezelf verzonnen hoor, maar vastgesteld door mn dokter al een tijdje geleden.

Tja, of ik er last van heb, niet echt. Ik ben er aan gewend en kan vrijwel overal iets op verzinnen. Angsten zijn wel een probleem, bang in het donker, bang voor vogels, bang voor geesten en zo kan ik nog wel even doorgaan. En die verlegenheid Lips are sealed dat is echt de grootste ramp denk ik, zelfs bij familie heb ik dat nog, en kan zoiezo nooit over mn eigen problemen praten.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 02:12

Wat Snowdon zegt: slapeloosheid kan inderdaad heel vervelend zijn...(wat zou ik anders om 2 uur snachts op bokt doen? Scheve mond )

Citaat:
Angsten zijn wel een probleem, bang in het donker, bang voor vogels, bang voor geesten en zo kan ik nog wel even doorgaan'.
En die verlegenheid Lips are sealed dat is echt de grootste ramp denk ik, zelfs bij familie heb ik dat nog, en kan zoiezo nooit over mn eigen problemen praten

Dit is ook zó herkenbaar...Ik heb echt momenten dat ik bang ben voor álles...Vijf meter in het donker over straat lopen en ik zie al rare dingen achter bomen en weet-ik-veel-wat...(overigens ook leuk als je hoge koorts hebt en zowieso aan het hallucineren bent: krijg je hele gekke dingen....). En achteraf voel ik me dan zóó'n aansteller....
Verlegenheid ben ik nu gelukkig heel erg overheen: soms nog wel even, maar over het algemeen nauwelijks meer, en daar ben ik *heel* blij om. Kan me ook erg goed voorstellen dat je het vervelend vind, want ik heb er vroeger ook veel last van gehad Ach gut

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:03

Heike schreef:

Ik denk wel dat er al vlug mensen zijn die zich HS noemen.



Hier ben ik het wel mee eens. Doordat mensen weten wat de norm is voordat je Hoog Sensitief bent (dus 14 x ja) kun je het zo invullen als je wilt. Dat vind ik een groot nadeel bij dit soort tests. Ik denk dat zoiets niet eerder vast te stellen is door een psycjiater/ psychotherapeut

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:18

Ik denk ook idd dat je niet te snel moet zeggen dat je HS hebt. Of ADHD, of borderline. Dat soort dingen moeten IMO altijd nog door een prof worden vastgesteld. Je kunt wel zeggen dat je kenmerken hebt van HS/ADHD/borderline. En op zich heeft iedereen wel dergelijke kenmerken, ze zijn alleen bij de een sterker ontwikkeld dan bij de ander.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 10:00

Karin schreef:
Ik denk ook idd dat je niet te snel moet zeggen dat je HS hebt. Of ADHD, of borderline. Dat soort dingen moeten IMO altijd nog door een prof worden vastgesteld. Je kunt wel zeggen dat je kenmerken hebt van HS/ADHD/borderline. En op zich heeft iedereen wel dergelijke kenmerken, ze zijn alleen bij de een sterker ontwikkeld dan bij de ander.


Helemaal mee eens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, Facebook, luuntje, Telpeva, YandexBot en 194 bezoekers