JULIANA overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:33

Prinses Juliana heeft een gezegende leeftijd bereikt, al zou ik het haar graag hebben gegund dat zij tot haar laatste ademtocht zich van zichzelf bewust had mogen blijven. Dat had haar bespaard mogen worden, maar het leven is vaak hard, zelfs voor mensen die alle mogelijkheden voorhanden hebben om zich met de beste zorg te omringen.
Voor mij blijft zij in mijn herinnering als een mens met een gouden randje (één van de weinig van het koningshuis). Op het moment van sterven, zijn politieke motivaties van de gestorvene van minder belang dan hoe zij zich met al haar mogelijkheden en beperkingen zich als mens heeft ontwikkeld. Ik bewonder haar vooral omdat zij niet alleen gewoon een warm mens wilde zijn, maar het ook was.
Hoe oud iemands moeder of oma ook is, de dood brengt een scheiding aan met de levenden die met hun verdriet achter blijven. Veel sterkte voor de koninklijke familie!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:43

Ik vond Juliana altijd een schat van een vrouw. Echt iemand die tussen 'haar mensen' stond, ze wilde ook altijd 'mevrouw' genoemd worden en geen 'majesteit'. Ik heb haar niet bewust meegemaakt als koningin, toen ze in 1980 afstand deed van de troon was ik 6 jaar oud, maar toen ik later de verschillen zag tussen Juliana, Wilhelmina en Beatrix ontwikkelde ik toch een sterke voorkeur voor Juliana.

De laatste jaren ging het natuurlijk al niet zo goed met haar en ik vermoed dat het nu toch ook voor veel mensen wel een opluchting is dat ze niet meer hoeft te lijden. Ondanks dat moest ik toch wel erg slikken toen ik het nieuws vanmorgen op de radio hoorde, en al helemaal bij de tv-beelden die ik daarna zag. Wel een vreemde gedachte dat dat allemaal al klaarlag (incl. de toespraak van Balkenende) 'voor het geval dat'. Scheve mond

Overigens was het moment dat ik het hoorde vrij scary en dat zal ik dus ook nooit meer vergeten. Ik kwam vanmorgen om kwart over 9 op stal aan, parkeerde mijn auto voor de paddock waarin een pensionpaard met de naam Julia liep, dacht nog: 'Hee, daar heb je Julia, wat is het toch een mooi oranje paard' (Julia is een vos en ook nog eens op 30 april geboren) en een seconde later werd op de radio de uitzending onderbroken voor het nieuws over Juliana. Toeval of...?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:20

Ik geloof niet in toevallen. Heb de hele dag de reportages op TV gevolgd (met die storm viel er toch weinig anders te doen) en heb soms echt in een deuk gelegen om de stukjes die er werden getoond. Dat Jos Brink haar een zoen gaf op haar 70 verjaardagsuitzending, vond ik helemaal goud. En de stukjes dat ze zelf toneelspeelde...als actrice had ze het ook niet slecht gedaan.

En misschien heeft ze haar hele leven wel een stukje toneel moeten opvoeren?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:22

Cassidy schreef:
En misschien heeft ze haar hele leven wel een stukje toneel moeten opvoeren?


Ik denk dat je helemaal gelijk hebt OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:48

Cassidy schreef:
Iedereen heeft het nu over de begravenis, dat haar moeder en vader in het wit zijn overleden, en dat zij dat zelf ook had gewild. Nu maak ik me verder niet zoveel zorgen om de kleur van de koets, maar vraag me wel af of er paarden in de tocht meelopen, nu er Droes is geconstateerd bij de Bereden Politie in Amsterdam...

Droes?? Sinds wanneer is dat dan? Ik weet alleen van Rhino, dat is 11 dagen geleden bekend geworden namelijk.

Best gek dat Juliana er nu niet meer is, ze is er immers "altijd" geweest.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 03:12

Sorry, bedoel ook Rhino... Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 03:15

Oke, dan is het goed Lachen. Voor je het weet dan gaat zo'n verhaaltje leven he Haha!.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 07:44

Sonja"]
[quote="bonney4evver schreef:
nou nou Scheve mond die man doet toch ook zo best kom op zeg..


Kan je nagaan wat een Jan Doedel het is.... Zo je best doen en dan nog zo blunderen..... Schijnheilig Kun je nagaan wat een enorme sukkel het is als hij niet z'n uiterste best doet Cool
[/quote]

Hij doet zijn best wel..... om ons land naar z'n grootje te helpen.

Eigenlijk wel mooi he hoe iedereen zijn warme herinneringen over haar heeft. Net als Karin heb ik haar natuurlijk ook niet bewust als koningin meegemaakt maar heb mijn ideeen in de loop der jaren ontwikkeld. Ik vond het evengoed toch leuk om gister haar levensloop te zien. Is toch weer heel verhelderend zo iets.

Geweldig ook hoe ongenuanceerd ze uit de hoek kan komen 'vertel eens even? Waarom ben je nou in hemelsnaam met mij getrouwd'? Lachen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:11

Gut, lees net in de krant dat Balkje boos is dat de NOS de verkeerde band uitzond. 'Hey, welkom in de wereld van mensen waar fouten gemaakt worden'. Ow stom, Balkje maakt natuurlijk nooit fouten.

AAARGH, wanneer komt er een nieuwe premier? Een volwassene.

Sorry moest er even uit.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:14

Wat mij vandaag opviel: NERGENS hangen de vlaggen op halfstok.... Verward

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:15

Balkje trok net zo'n gezicht bij de geboorte van Amilia....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:56

Klopt Imker, dat was ook niet de bedoeling op zondag. Waarom Verward

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:32

Lielle schreef:
Klopt Imker, dat was ook niet de bedoeling op zondag. Waarom Verward


Ja, daar kan ik wel mee inkomen, maar gister heb ik half Nederland doorkruisd, maar toen hingen de vlaggen ook nog niet uit (op halfstok dan, ik neem niet aan dat iemand de vlag helemaal zal hijsen Bloos! ).

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:37

imker"]
[quote="Lielle schreef:
Klopt Imker, dat was ook niet de bedoeling op zondag. Waarom Verward


Ja, daar kan ik wel mee inkomen, maar gister heb ik half Nederland doorkruisd, maar toen hingen de vlaggen ook nog niet uit (op halfstok dan, ik neem niet aan dat iemand de vlag helemaal zal hijsen Bloos! ).
[/quote]
Bij de brandweer bij ons, hing gister de vlag halfstok

Maar kan me er iets bij voorstellen, dat de weersomstandigheden het gister niet zo erg toelieten om een vlag te hijsen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:43

Hier voor het gtemeentehuis hangt ie ook halfstok.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:53

Ik heb daarnet de stoet langs zien komen op de rijksweg.
Het was best indrukwekkend.
Eerst het razende verkeer,dan komt er een politiemotor langs en daar achter een heel stuk niets.
Het tegemoetkomende verkeer hield ook in,er stopten ook auto's ,mensen stapten uit.
Het was ineens bijna stil.
En dan komt de stoet langs.Ja,dat doet toch wat me je,vond ik.
Daarna weer snel naar huis en de rest afgekeken,op tv was het toch heel anders.
Gaat er nog iemand afscheid nemen in het paleis?Ik waarschijnlijk wel.Heb ik bij Claus ook gedaan en vond het erg mooi.