Mag de SGP vrouwen discrimeren???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:39

SuperPepeijn"]
[quote="marina schreef:
Overigens heeft de sgp ook wel goede punten, de doodstraf bijvoorbeeld
Huilen
[/quote]
Ze hebben gewoon ook goede punten en daar vind IK de doodstraf 1 van ja

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:39

Het staat zeker in de bijbel.... dat weet ik iig zeker. Maar ik ben er ook tegen hoor, dat vrouwen niet in de regering mogen.

Deze mensen halen de verbanden uit elkaar. In de bijbel staat een zin die ze gelijk citeren, zonder dat ze verder goed doorlezen...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:39

marina schreef:
Maar iedereen heeft toch recht zijn leven te leven zoals hij dat zelf wil? En hoezo leggen ze hun normen en waarden op aan de populatie, zo groot is de sgp niet hoor. Of doel je nu ook op partijen zoals het cda.


Ga maar eens als niet-gelovige in zo'n zwaar gereformeerd bolwerk wonen Haha! .

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:40

SuperPepeijn schreef:
je zegt het nu goed marina. iedereen heeft dat recht, mits ze een ander daarbij vrij laten.

was me er niet van bewust dat ik dat net anders zei

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:40

De doodstraf discussie hoort hier niet thuis. Maar een "goed punt" is dat absoluut niet

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:41

Kayla"]
[quote="marina schreef:
Maar iedereen heeft toch recht zijn leven te leven zoals hij dat zelf wil? En hoezo leggen ze hun normen en waarden op aan de populatie, zo groot is de sgp niet hoor. Of doel je nu ook op partijen zoals het cda.


Ga maar eens als niet-gelovige in zo'n zwaar gereformeerd bolwerk wonen Haha! .
[/quote]
Ze dwingen jouw toch niet zo te leven zoals hun doen Verward ze kunnen het er hooguit niet mee eens zijn hoe jij je leven leeft

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:42

marina"]
[quote="Kayla"][quote="marina schreef:
Maar iedereen heeft toch recht zijn leven te leven zoals hij dat zelf wil? En hoezo leggen ze hun normen en waarden op aan de populatie, zo groot is de sgp niet hoor. Of doel je nu ook op partijen zoals het cda.


Ga maar eens als niet-gelovige in zo'n zwaar gereformeerd bolwerk wonen Haha! .
[/quote]
Ze dwingen jouw toch niet zo te leven zoals hun doen Verward ze kunnen het er hooguit niet mee eens zijn hoe jij je leven leeft
[/quote]

Ik denk niet dat je er een erg leuk leven hebt dan Haha! .

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:42

Romkabouter schreef:
De doodstraf discussie hoort hier niet thuis. Maar een "goed punt" is dat absoluut niet

Ik doel ook niet op een doodstraf discussie, ik zeg alleen dat het imo een goed punt van de sgp is Knipoog

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:42

Kayla"]
[quote="Ctal schreef:
De vrouw heeft gezondigd bij, vlak na de schepping al, kijk maar in genesis, daar blijkt al uit dat de vrouw 'minder waard is ' dan de man.


En wie heeft dat zo bedacht?
Ehm nee ik geloof idd niet dat het echt gebeurd is Haha! .
[/quote]

Ik niet, voor mij is iedereen wel zo'nbeetje gelijk ( op een paar uitzonderingen na Tong uitsteken Schijnheilig
Maar er staat duidelijke taal:

genesis3
14 Toen sprak God de Heer tot de slang: Dewijl gij dat gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee en boven alle dieren des velds: op uwen buik zult gij gaan en stof eten al de dagen uws levens.
15 En Ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad: dat zal u den kop vertreden, en gij zult het in de verzenen steken.
16 En tot de vrouw sprak Hij: Ik zal u vele smarten toezenden, wanneer gij zwanger wordt; gij zult met smart kinderen baren, en uw wil zal uwen man onderworpen zijn, en hij zal uw heer zijn.
17 En tot Adam sprak hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem van uwe vrouw, en hebt gegeten van dien boom, van welken Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten, --vervloekt zij de akker om uwentwil; met kommer zult gij u daarop voeden al de dagen uws levens;
18 doornen en distels zal hij u dragen, en gij zult het kruid des velds eten;
19 in het zweet uws aangezichts zult gij uw brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, waarvan gij genomen zijt; want gij zijt stof en zult tot stof wederkeren.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:43

Kayla"]
[quote="marina"][quote="Kayla"]
[quote="marina schreef:
Maar iedereen heeft toch recht zijn leven te leven zoals hij dat zelf wil? En hoezo leggen ze hun normen en waarden op aan de populatie, zo groot is de sgp niet hoor. Of doel je nu ook op partijen zoals het cda.


Ga maar eens als niet-gelovige in zo'n zwaar gereformeerd bolwerk wonen Haha! .
[/quote]
Ze dwingen jouw toch niet zo te leven zoals hun doen Verward ze kunnen het er hooguit niet mee eens zijn hoe jij je leven leeft
[/quote]

Ik denk niet dat je er een erg leuk leven hebt dan Haha! .
[/quote]
Zullen ze je vriendelijk verzoeken toch maar te verhuizen Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:43

marina schreef:
Ze dwingen jouw toch niet zo te leven zoals hun doen Verward ze kunnen het er hooguit niet mee eens zijn hoe jij je leven leeft

Er zijn hier vast mensen die 1 en ander in een ander daglicht zien Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:43

Maar persoonlijk gaat me dat veels te ver.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:44

marina schreef:
ik zeg alleen dat het imo een goed punt van de sgp is Knipoog

Ja, maar ik vind dat dus geen goed punt. En als er discussie over de goedheid van het punt is, lijkt het me een slecht voorbeeld Lachen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:44

marina"]
[quote="Kayla"][quote="marina"]
[quote="Kayla"][quote="marina schreef:
Maar iedereen heeft toch recht zijn leven te leven zoals hij dat zelf wil? En hoezo leggen ze hun normen en waarden op aan de populatie, zo groot is de sgp niet hoor. Of doel je nu ook op partijen zoals het cda.


Ga maar eens als niet-gelovige in zo'n zwaar gereformeerd bolwerk wonen Haha! .
[/quote]
Ze dwingen jouw toch niet zo te leven zoals hun doen Verward ze kunnen het er hooguit niet mee eens zijn hoe jij je leven leeft
[/quote]

Ik denk niet dat je er een erg leuk leven hebt dan Haha! .
[/quote]
Zullen ze je vriendelijk verzoeken toch maar te verhuizen Haha!
[/quote]

Redelijk opdringen dus Lachen .

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:45

genesis is geen duidelijke taal en geen historisch document. daarom kan je er geen regels of conclusies uit trekken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:45

Ctal schreef:
14 Toen sprak God de Heer tot de slang: Dewijl gij dat gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee en boven alle dieren des velds: op uwen buik zult gij gaan en stof eten al de dagen uws levens.
15 En Ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad: dat zal u den kop vertreden, en gij zult het in de verzenen steken.
16 En tot de vrouw sprak Hij: Ik zal u vele smarten toezenden, wanneer gij zwanger wordt; gij zult met smart kinderen baren, en uw wil zal uwen man onderworpen zijn, en hij zal uw heer zijn.
17 En tot Adam sprak hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem van uwe vrouw, en hebt gegeten van dien boom, van welken Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten, --vervloekt zij de akker om uwentwil; met kommer zult gij u daarop voeden al de dagen uws levens;
18 doornen en distels zal hij u dragen, en gij zult het kruid des velds eten;
19 in het zweet uws aangezichts zult gij uw brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, waarvan gij genomen zijt; want gij zijt stof en zult tot stof wederkeren.

Wat een fijne God is het toch Scheve mond

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:46

Dat zal best zo zijn, maar dat moet je dan aan hun vertellen Knipoog want dat wordt heus wel gedaan door zulk soort mensen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:47

LuvdaTossa"]
Het staat zeker in de bijbel.... dat weet ik iig zeker. Maar ik ben er ook tegen hoor, dat vrouwen niet in de regering mogen.

Deze mensen halen de verbanden uit elkaar. In de bijbel staat een zin die ze gelijk citeren, zonder dat ze verder goed doorlezen...
[/quote]

Had 'm al voor je:
[quote="Sjimmy schreef:
1 Timoteüs 2:
7 Waartoe ik gesteld ben een prediker en apostel (ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet), een leraar der heidenen, in geloof en waarheid.
8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.
9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen [des] [haars], of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
10 Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.
11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar [wil], dat zij in stilheid zij.

Hier staat het.

En nav deze tekst als vrouwen niet in het 'ambt' mogen, dan mogen ze strikt gezien ook geen lerares zijn, geen vlechtendragen, geen sieraden dragen enz....

Hier kan je overigns de bijbel in verschillende vertalingen online vinden:
http://bijbel.oneway.nl/

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:47

Sjimmy"]
En nav deze tekst als vrouwen niet in het 'ambt' mogen, dan mogen ze strikt gezien ook geen lerares zijn, geen vlechtendragen, geen sieraden dragen enz....
[/quote]

Daar heb je gelijk in. En ik heb sterk het vermoeden dat er nog steeds vrouwen zijn die zo strikt leven (of geleefd worden). Net als Kayla vraag ik me af of de Bijbel in deze tijd nog wel ZO letterlijk genomen moet worden... Bedankt voor de tekst trouwens! Lachen

[quote="marina schreef:
ik zeg alleen dat het imo een goed punt van de sgp is Knipoog


De SGP heeft nog wel meer goede punten. Zo vinden zij dat er eens iets gedaan moet worden aan de absurd hoge huizenprijzen. Voor alleenverdieners is een huis tegenwoordig niet meer te betalen. Puur feitelijk bekeken ben ik het met hen eens. Alleen de invalshoek vind ik wat dubieus: vrouwen mogen namelijk niet aan het arbeidsproces deelnemen, dus bij SGP-gezinnen is altijd sprake van alleenverdieners. Puur eigenbelang dus, en IMO niet vanuit de nobele gedachte dat huizen voor iedereen betaalbaar moeten zijn.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:48

Ctal schreef:
Dat zal best zo zijn, maar dat moet je dan aan hun vertellen Knipoog .want dat wordt heus wel gedaan door zulk soort mensen.


En dat is ook de kern van het 'probleem' denk ik (niet alleen bij het christendom trouwens).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:51

Karin"]
[quote="Sjimmy schreef:
En nav deze tekst als vrouwen niet in het 'ambt' mogen, dan mogen ze strikt gezien ook geen lerares zijn, geen vlechtendragen, geen sieraden dragen enz....


Daar heb je gelijk in. En ik heb sterk het vermoeden dat er nog steeds vrouwen zijn die zo strikt leven (of geleefd worden). Net als Kayla vraag ik me af of de Bijbel in deze tijd nog wel ZO letterlijk genomen moet worden... Bedankt voor de tekst trouwens! Lachen

[/quote]

Vind het juist altijd zo frappant dat die vrouwen wel netjes met donkere kleren lopen, zonder sierraden, maar wel met dat haar in een dikke vlecht Clown

Maar ja zo zijn er binnen de kerk nog veel meer discussies.
Over bijvoorbeeld wel/geen hoed op in de kerk enzo.
Maar dat zijn, ook binnen de kerk, eindeloze discussies.

De een is van mening dat je letterlijk moet lezen en de ander ziet het als een voorbeld.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:51

Karin schreef:
De SGP heeft nog wel meer goede punten. Zo vinden zij dat er eens iets gedaan moet worden aan de absurd hoge huizenprijzen. Voor alleenverdieners is een huis tegenwoordig niet meer te betalen. Puur feitelijk bekeken ben ik het met hen eens. Alleen de invalshoek vind ik wat dubieus: vrouwen mogen namelijk niet aan het arbeidsproces deelnemen, dus bij SGP-gezinnen is altijd sprake van alleenverdieners. Puur eigenbelang dus, en IMO niet vanuit de nobele gedachte dat huizen voor iedereen betaalbaar moeten zijn.

Naast dat ze het niet mogen kunnen ze ook nie twerken aangezien er aardig wat zijn die een voetbalelftalletje thuis hebben lopen Schijnheilig

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:52

Maar deze mensen worden vaak wel erg slecht belicht hoor, ik woon samen met mijn gescheiden, werkende moeder tussen de streng-gereformeerden, misschien eerst iets onwennig, maar ze nemen ons echt wel op zeg mar.Gewoon op de koffie met de broek aan Knipoog
Altijd wel oppervlakkig maar het zij niet allemaal wereldvreemde mensen ofzo.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:54

( daarnaast laten de meeste streng-gereformeerden gewoon alle kinderen een krantenwijk doen Knipoog of de kleintjes doen er 1 samen.Dus al weer wat extra inkomen want denk maar niet dat die kinderen t zelf mogen hebben, misschien een euro per week dan.)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:00

Sjimmy schreef:
Maar ja zo zijn er binnen de kerk nog veel meer discussies.
Over bijvoorbeeld wel/geen hoed op in de kerk enzo.
Maar dat zijn, ook binnen de kerk, eindeloze discussies.

De een is van mening dat je letterlijk moet lezen en de ander ziet het als een voorbeld.


Daarom is er nu toch ook zoveel gedoe over het samengaan van al die protestante stromingen in één bond? Het fijne weet ik er niet van, wel dat er gedoe over is. Knipoog

'Bij ons in het dorp' zeggen we altijd: als er strijd is over één regeltje in de bijbel, dan heb je meteen weer een nieuw kerkgenootschap Haha!. Toch jammer dat het zo gaat, want alle christenen geloven in dezelfde God. Waarom kan geloof nou niet iets moois zijn in plaats van iets wat verdeeldheid oplevert?