3 minuten stilte ivm aanslagen Spanje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:42

Billy, ik heb ook niet gezegd dat het erger is. Dat leg jij me in de mond. Beter lezen Knipoog
Laatst bijgewerkt door carien op 15-03-04 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:43

Het is een collectief gebaar en staat eigenlijk los van je persoonlijke beleving.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:50

carien schreef:
Billy, ik heb ook niet gezegd dat het erger is. Dat leg jij me in de mond. Beter lezen Knipoog

Ik lees prima Carien, al 30 jaar.
Maar ik snap niet waarom ik als Nederlander me meer moet identificeren met Spanjaarden omdat dat toevallig Europeanen zijn.
Dat impliceert dat het erger is in Europa (omdat dat zo rustig is) dan in de rest van de wereld.
En daar ben ik het niet mee eens.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:51

Sonja schreef:

En jij denkt dat die mensen in Spanje zich gesteund voelen als ik om 12 uur de telefoon niet aanneem of een sollicitant laat wachten?
A. Ze weten het niet
B. Stilte verandert niets.
Je hoeft geen kuddedier te zijn om respect te hebben voor een ander, of je medeleven te willen uiten.


Ja, ik denk inderdaad dat de mensen in Spanje zich gesteund voelen als ze weten dat er zoveel mensen op hetzelfde moment even bij hun verdriet stil staan.
A. ze weten het wel
B. inderdaad, het veranderd niets.
Het heeft niets met kuddedier zijn te maken het heeft met solidariteit te maken! En men kan best weleens solidair zijn ook al is men een non conformist.

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:06

Eigenlijk is het 3 min. stil zijn niet alleen voor de mensen in spanje, maar voor iedere dode die door geweld in de wereld valt.
En 3 min. stil zijn is niet genoeg, dat weet iedereen, maar de meeste mensen denken dan wel even aan de slachtoffers, en daar gaat het denk ik om.
Wat ik het ergste vindt, is dat iedereen stil is en met zijn/haar gedachten bij iemand of onbekende mensen is, maar dat er eigenlijk niets veranderd.
Het probleem is dat er nu eenmaal mensen zijn die toch anders denken en hun zin proberen te krijgen door geweld.
Je ziet dit helaas overal ter wereld, en ook in Nederland.
Ik zou zo zeggen, heb gewoon een beetje meer respect voor je medemens, ook al denkt hij/zij anders of ziet hij/zij er anders uit.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:15

Ik ben zelf ook die drie minuten stil geweest gewoon uit respect voor alle overledenen. Maar wat ik op 538 hoorde vanmorgen zette me ook wel aan het denken. Ze zeiden namelijk (en daar hebben ze ook helemaal gelijk in) dat na 3 minuten iedereen weer in het zelfde tempo door dendert met zijn bezigheden... Dus weer gewoon aan zich zelf denkt...

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:19

hier is ook iedereen 3 minuten stil geweest. en idd, 538 ging ook 3 minuten stil, echt goed dat ze daar aan mee doen. toch ook een soort herinnering voor de mensen. ik wist zelf namelijk ook niet dat het al 12.00 was en toen zeiden ze het op 538 en dat ze nu stil zouden zijn.
echt erg wat er gebeurd is...

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:20

Ik houd niet van verplichte minuten stil.
Het wordt ook steeds meer, eerst was het een minuut.
Ik vind dat dit soort dingen uit jezelf moeten komen, en niet opgelegd door iemand. Ik zie voor mezelf niet het nut stil te zijn, niet voor WO 2 niet voor een doodgeschoten leraar en ook niet voor deze aanslag.
Natuurlijk zal ik iemand die wel stil wil zijn niet storen.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:25

dana schreef:
Ik houd niet van verplichte minuten stil.


Ik denk ook zeker dat dit niet verplicht moet zijn, want dan schiet het zijn doel voorbij. Maar mensen die daar aan mee willen doen even 3 minuten niet lastig vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:27

Wie zegt dat je in die drie min. alleen stil moet staan bij het gebeurde in Spanje? In die drie min. stil zijn denk ik echt niet alleen aan de Spanjaarden, maar ook aan alle andere mensen die door geweld om het leven zijn gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:35

Carien, dat is niet mogelijk zonder dat iets landelijk geregeld is. Je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze om 12 uur bv zomaar hun werk neerleggen? Bv gewoon de telefoon niet opnemen, of een gesprek even 3 minuten opschorten?
Solidariteit, respect en medeleven hebben voor mij niets met MASSAAL stil zijn (wat jij bepleit) te maken.

Maakt verder niet uit, maar ik vind je manier van reageren niet zo sympathiek overkomen, terwijl het juist een onderwerp is wat daar veel mee te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:39

Bij ons op kantoor werden we erop geattendeerd rond half 12 en om 12 uur was het hier stil. Gelukkig ging de telefoon ook niet op dat moment. Ik zag ook vrachtwagenchauffeurs stoppen langs de kant en ik geloof dat NS ook meedeed, op de radio was het stil. En ja, ook ik doe mee aan dit collectieve moment van stilte tegen terrorisme.
Als iedereen daar een beetje meer bij stil zou staan, dan waren wij De Hollanders al een stuk sterker met elkaar, een beetje saamhorigheid kan geen kwaad hoor.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:43

Op school werd 3 minuten stilte gehouden. Aangezien ik niet in de les was maar van de stad naar school fietste, zijn we wel om 12 uur gestopt en langs de weg 3 minuten stil gestaan.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:45

Sonja schreef:

Maakt verder niet uit, maar ik vind je manier van reageren niet zo sympathiek overkomen, terwijl het juist een onderwerp is wat daar veel mee te maken heeft.

Verward Wat gooi je nu in mijn schoot?

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:47

Bij ons werd de les ervoor onderbroken. Op de HZ zitten ook zo'n 35 Spanjaarden en in Zeeland zitten er een aantal bedrijven (Het Amerikaanse Dow en de Kerncentrale bv) die net zo goed doelwit zouden kunnen worden.

Predator

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:52

was echt heel slecht bij mij op school Boos! we hadden herkansingen en in plaats van dat ze dan ons 3 minuten stil laten zijn en daarna gewoon 3 minuten langer door laten werken, hebben we niet eens de mededeling gehad dat t al 12 uur was Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:52

carien schreef:
:? Wat gooi je nu in mijn schoot?


Ik krijg een beetje het gevoel of je het veroordeelt dat andere mensen er niet het nut van inzien of aan meegedaan hebben en dat vind ik niet sympathiek. Maar aan de andere kant zet je je juist in voor een heel sociaal onderwerp. Weet dus nu even niet wat ik van je vind Haha! Kan aan mij liggen hoor, ben een beetje sjaggo vandaag...

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:56

chickey schreef:
Ik ben zelf ook die drie minuten stil geweest gewoon uit respect voor alle overledenen. Maar wat ik op 538 hoorde vanmorgen zette me ook wel aan het denken. Ze zeiden namelijk (en daar hebben ze ook helemaal gelijk in) dat na 3 minuten iedereen weer in het zelfde tempo door dendert met zijn bezigheden... Dus weer gewoon aan zich zelf denkt...


Niet alleen na de 3 minuten, maar ook tijdens die 3 minuten denken de meeste mensen aan eigen dingen.
Ik ben wel stil geweest uit respect, maar ik kan niet zeggen dat ik de volle 3 minuten aan de mensen in Spanje heb gedacht.

Ik snap ook niet dat er onderscheidt gemaakt wordt tussen de verschillende aanslagen. Ik kan me herinneren dat er in Zuid-Afrika 2 aanslagen vlak na elkaar gepleegd waren en volgens mij hebben we geen minuut stilte gehouden, terwijl er bij 1 aanslag ook Nederlanders om het leven waren gekomen.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:15

Sonja schreef:

Ik krijg een beetje het gevoel of je het veroordeelt dat andere mensen er niet het nut van inzien of aan meegedaan hebben en dat vind ik niet sympathiek. Maar aan de andere kant zet je je juist in voor een heel sociaal onderwerp. Weet dus nu even niet wat ik van je vind Haha! Kan aan mij liggen hoor, ben een beetje sjaggo vandaag...


Ik had eerder het gevoel dat jij mensen veroordeelde die eraan meededen (quote: kuddedieren). Ik vertel alleen waarom ik het belangrijk vind. Ik veroordeel niet zo gauw iemand. En als je sjaggo bent kun je je misschien beter op een andere manier afreageren: misschien een paar rondjes om je huis heen rennen Knipoog

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:22

Mistic"]
[quote="chickey schreef:
Ik ben zelf ook die drie minuten stil geweest gewoon uit respect voor alle overledenen. Maar wat ik op 538 hoorde vanmorgen zette me ook wel aan het denken. Ze zeiden namelijk (en daar hebben ze ook helemaal gelijk in) dat na 3 minuten iedereen weer in het zelfde tempo door dendert met zijn bezigheden... Dus weer gewoon aan zich zelf denkt...


Niet alleen na de 3 minuten, maar ook tijdens die 3 minuten denken de meeste mensen aan eigen dingen.
Ik ben wel stil geweest uit respect, maar ik kan niet zeggen dat ik de volle 3 minuten aan de mensen in Spanje heb gedacht.

Ik snap ook niet dat er onderscheidt gemaakt wordt tussen de verschillende aanslagen. Ik kan me herinneren dat er in Zuid-Afrika 2 aanslagen vlak na elkaar gepleegd waren en volgens mij hebben we geen minuut stilte gehouden, terwijl er bij 1 aanslag ook Nederlanders om het leven waren gekomen.
[/quote]


ik ben het echt helemaal met je eens OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:27

carien schreef:
Ik had eerder het gevoel dat jij mensen veroordeelde die eraan meededen (quote: kuddedieren).

** Yep, ik gebruik die term bewust omdat jij zo benadrukte dat er massaal stilte gehouden moet worden. Ik ben het daar niet mee eens, omdat het wat mij betreft niet massaal hoeft. Herdenken, respect tonen doe je met je hart. En dat hart zit in mij, niet in de massa...

Ik vertel alleen waarom ik het belangrijk vind.

** Is dus gewoon het verschil. Jij hebt het nodig om met meerdere mensen te doen, ik doe het liever in mezelf.

Ik veroordeel niet zo gauw iemand. En als je sjaggo bent kun je je misschien beter op een andere manier afreageren: misschien een paar rondjes om je huis heen rennen Knipoog

** Ik reageer niet af, ik geef feedback door mijn gevoel uit te spreken Haha!


carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:34

Sonja de massaliteit/collectiviteit is meer naar de Spanjaarden toe. Het is dan 'zichtbaar' dat er veel mensen meeleven en dat lijkt me voor de rouwenden als een arm die om je heen wordt geslagen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:41

Even kijken. Bij ons heel de Gemeente 3 minuten stilte. Ik moest er om lachen maar uit respect uiteraard wel gedaan. En ik betrapte mezelf erop dat ik in stilte gebeden heb voor de slachtoffers, hun familie en vrienden en iedereen die dit van dichtbij moest meemaken.

Ik keek naar het grote gebouw hier in het midden. Ligt een beetje op de aanvliegroute van Schiphol. Zal 1 km schelen misschien. Ik realiseerde me 'wat nou als hier een vliegtuig naar binnen vliegt zoals op 11 september'? En in stilte heb ik gebeden dat dat niet zou gebeuren. Ik realiseerde me hoe ik me zou voelen als ik mijn geliefde, familie of kinderen aan zoiets zou moeten verliezen.

Dus ja, voor mij was het zeker heel erg nuttig en ik ben heel blij dat ik het gedaan heb en mijn egoisme in deze opzij gezet heb. Het is een kleine moeite, kost geen energie en het is een hart onder de riem van mensen die dit moeten doormaken, te weten dat er mensen zijn die aan hen denken.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:49

We hadden rond 12 uur tussenuur en zaten dus in de aula. Toen zei iemand dat we eigenlijk stil moesten zijn even, uit respect. Wat denk je, begon bijna iedereen te roepen enzo. Stelletje onbeschofte zakken Boos!

Ik heb voor mezelf wel die stilte in acht genomen maar ik vind het gewoon schamenswaard dat er mensen zijn die zo kinderachtig zijn.

"haha, het is mijn familie toch niet, dan interesseert mij het toch niet" zei een hele goede vriendin van me Scheve mond
Jammer toch, die mentaliteit wat sommige mensen hebben Scheve mond

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:01

carien"]
[quote="Sonja schreef:

En jij denkt dat die mensen in Spanje zich gesteund voelen als ik om 12 uur de telefoon niet aanneem of een sollicitant laat wachten?
A. Ze weten het niet
B. Stilte verandert niets.
Je hoeft geen kuddedier te zijn om respect te hebben voor een ander, of je medeleven te willen uiten.


Ja, ik denk inderdaad dat de mensen in Spanje zich gesteund voelen als ze weten dat er zoveel mensen op hetzelfde moment even bij hun verdriet stil staan.
A. ze weten het wel
[/quote]

Ik denk niet dat Spanje zich zo gekwetst voelt als er "maar" 10 miljoen mensen stil waren, ipv 16 miljoen. Alsof Spanje weet dat ik doorgewerkt heb...

Daarbij... In Amerika was de impact veel, maar dan ook echt veel groter, en hoe lang stilte hadden we daar? 1 minuut...