''Al Qaeda'' eist aanslagen madrid op .

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:52

Ik heb weinig over Spanje gehoord eerlijk gezegt, de kranten hiero hadden het constant over Engeland en de VS. Spanje is maar een paar keer genoemd. Vandaar mijn opmerking...

Maar economisch gezien is het een onbeduidend landje Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:55

Nee toch...

:/

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:55

Ik denk zelf meer aan de ETA, omdat de moslims veel zelfmoordaanslagen plegen..... Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:03

Pervinco schreef:
Maar economisch gezien is het een onbeduidend landje Lachen

Dat weet ik nog zo net niet. In economisch aspect liggen er nu juist veel mogelijkkheden. Vandaar dat er meer spaanse les gegeven wordt op scholen dan ooit.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 11:03

Barbara17 schreef:
Ik denk zelf meer aan de ETA, omdat de moslims veel zelfmoordaanslagen plegen..... Verward



Wie weet zaten die ook in de trein en is er niks meer van over. Er is ergens een busje gevonden van de daders met daarin een bandje met moslim liedjes ofzo.

Als ze nou lekker zichzelf op gaan blazen en andere mensen met rust laten ?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:09

Ze blazen zichzelf ook wel op, alleen worden andere daar de dupe van.. Ze hebben nu zelf al vrouwen die zichzelf opblazen, dat is minder verdacht..
Bah, ziek zijn die mensen, kunnen ze daar geen hek omheen gooien en daar een bommetje op..

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:11

Desiree"]
[quote="Pervinco schreef:
Maar economisch gezien is het een onbeduidend landje Lachen

Dat weet ik nog zo net niet. In economisch aspect liggen er nu juist veel mogelijkkheden. Vandaar dat er meer spaanse les gegeven wordt op scholen dan ooit.
[/quote]

Spanje loopt echt niet zo lekker hoor... Vooral in het zuiden is gigantische werkloosheid. Plus dat als Spanje van de kaart verdwijnt, de wereldeconomie gewoon blijft draaien (hoe hard het ook klinkt). Bij Amerika ligt dat net iets anders... Kun je ook zien aan de effecten nu, en op 12 september 2001...

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 11:16

youngster schreef:
Bah, ziek zijn die mensen, kunnen ze daar geen hek omheen gooien en daar een bommetje op..


Nou als dit toch zou kunnen ! Toch eigenlijk erg dat je er zo over gaat denken?

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:17

Het doet er volgens mij niet zoveel toe of Spanje economisch op de kaart staat. Spanje heeft Bush vanaf dag 1 gesteund in de oorlog tegen Irak. Daarom ben ik ook niet zo heel bang voor aanslagen in Nederland. 'Wij' zijn hierin toch veel neutraler geweest.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:17

volgens mij zijn ze in Israƫl bezig met dat hek, en wkekrt dat nog niet zo goed :/

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:34

kojack"]
[quote="youngster schreef:
Bah, ziek zijn die mensen, kunnen ze daar geen hek omheen gooien en daar een bommetje op..


Nou als dit toch zou kunnen ! Toch eigenlijk erg dat je er zo over gaat denken?
[/quote]

Ja best wel, probleem is echter dat ze het er zelf naar maken..
Wat is dat toch met die mensen uit het midden oosten, die hebben echt een steekje los hoor..

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:44

youngster"]
[quote="kojack"][quote="youngster schreef:
Bah, ziek zijn die mensen, kunnen ze daar geen hek omheen gooien en daar een bommetje op..


Nou als dit toch zou kunnen ! Toch eigenlijk erg dat je er zo over gaat denken?
[/quote]

Ja best wel, probleem is echter dat ze het er zelf naar maken..
Wat is dat toch met die mensen uit het midden oosten, die hebben echt een steekje los hoor..
[/quote]


Volgens mij moet je het anders zien. Er is daar een goede voedingsbodem (armoede, onderdrukking) voor onvrede (onder de gehele bevolking) en terrorisme (voor een paar fanatici). Ik denk dat als dezelfde voedingsbodem zich hier zou bevinden, dat zich hier net zoveel mensen met een steekje los zouden bevinden.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:49

Ja maar hebben ze dat zichzelf niet aangedaan?? Die onderdrukking en armoede??

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:59

youngster schreef:
Ja maar hebben ze dat zichzelf niet aangedaan?? Die onderdrukking en armoede??


De meeste mensen niet natuurlijk. Niemand kiest daar toch voor. Als er 1 dictator opstaat in een land en de rest gaat onderdrukken is dat toch niet de schuld/keuze van de rest. De armoede etc. is een gevolg van een positie in de wereldeconomie die al eeuwen achtergesteld is. Is dat hun schuld?

Vermoedelijk heeft zelfs de westerse wereld hier gedeeltelijk schuld aan en mogelijk ook een verantwoordelijkheid om te helpen. En daarmee heb je meteen de reden dat er terroristische aanslagen worden gepleegd op het Westen door mensen uit het Midden-Oosten. Afkeuringswaardig, maar de beweegredenen zijn wat mij betreft niet helemaal onbegrijpelijk. Ik zou er zelf alleen een heel ander soort acties aan verbinden, dwz zonder geweld.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:01

Nee, ik bedoel ook niet dat ze het bewust hebben gedaan, maar schijnbaar hebben die mensen daar geen eigen mening, en als ze er wel 1 hebben, is het gelijk met een hoop bombarie (geweld dus)..

De westerse wereld zal hier ongetwijfeld schuld aan hebben, maar nu bieden ze aan alle kanten hulp aan, en wordt het niet gewaardeerd omdat ze het zelf wel kunnen..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:07

kojack schreef:
Wie weet zaten die ook in de trein en is er niks meer van over. Er is ergens een busje gevonden van de daders met daarin een bandje met moslim liedjes ofzo.

Dit klopt niet. Er is idd een bus gevonden met arabische liedjes,. Dat wil nog niet zeggen dat dit van de daders af komt. En moslim en arabisch zijn 2 dingen. Dit kan net zo goed achter gelaten zijn door verwarring zaaiers.

De daadwerkelijke golfoorlog was idd in jaren 90, maar speelde natuurlijk al veel langer. Ik heb ook mensen horen zeggen in '60 & 70 dat het Midden Oosten voor problemen gaat zorgen. En dit kan net zo goed het communisme zijn wat in de '70 jaren nog opspeelde. Verder met alle respect voor je opa, Cassidy. Ik zinspeelde niet op jouw tekst. Het zou kunnen, maar vooralsnog is er erg veel onduidelijkheid omtrent de daders van dit. Eerst kwam de dreiging uit Irak, en nu komt het van een terreurbeweging. Om daarvoor nu een bom te gooien op een zeer groot werelddeel, niet nodig. En volgens mij is februari 6 mnd na de aanslag 9-11. Toen hadden ze toch ook die herdenking daar in NY??? Niet in Maart. Als men deze datum zo graag in 'ere' willen houden, hadden ze imo beter op 11-9 het kunnen doen.
Of eigenlijk liever niet
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-03-04 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:08

Nu nog afwachten, Engeland zal ook nog wel aan de beurt komen dan...

Ik kan er echt niet bij dat die aanslagen gebeuren op doelwitten met allemaal onschuldige mensen (vrouwen, kinderen, mannen) die er gewoon niets mee te maken hebben... Te triest voor woorden gewoon.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:10

Tja, het is ook een zeer complexe situatie. Ik kan zelf geen enkel scenario bedenken waarin er een stop gezet kan worden op al deze gebeurtenissen. Ik kom niet verder als: Eerst de situatie in Israel oplossen, dan wordt de rest ook een stuk minder explosief. Maar hoe dat te doen?

Ik neem aan dat iedereen hier ook wel snapt dat een dergelijke Irak/Afganistan oorlog in ieder Midden-Oosten land of een bom op het hele zaakje niets oplost. Terrorisme kun je volgens mij niet uitroeien, want hoe dan ook vallen er altijd weer onschuldige slachtoffers in die pogingen en dat vormt weer de reden voor een volgende terrorist. Het enige dat je volgens mij kunt doen is de voedingsbodem voor terrorisme wegnemen. Maar ja, dat is ook zo simpel niet.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:42

Nog een reden voor de aanslag op Spanje vanuit het oogpunt van Al Qaeda: het schijnt dat de laatste voorbereidingen voor de aanslagen in NY in Spanje getroffen zijn, daar schijnt een aardig netwerk te zitten...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:51

Waar zitten geen Al Qaeda netwerken?? hier in nederland zitten ze ook wel vermoed ik..

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:29

vind het allemaal maar een beetje eng! maar ze weten niet zeker of al qaeda er achter zit, ze dachten de eta maar door die e-mail...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:31

Sja het kan ook zijn dat de ETA is verandert in manier van aanslagen, daar dachten ze ook al aan.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:33

Even een soort van geruststelling voor sommige mensen hier.. Knipoog

Bron: Nu.nl
'Nederland laag op lijstjes terreurdoelen'

Uitgegeven: 12 maart 2004 10:09

DEN HAAG - Ook als de aanslagen in Madrid het werk blijken te zijn van al-Qaeda, dan nog hoeft Nederland niet direct te vrezen voor aanslagen. Nederland komt nauwelijks voor op de lijstjes van landen die een mogelijk doelwit vormen voor terroristen van al-Qaeda.

Dat zegt terrorisme-onderzoeker E. Bakker van Instituut Clingendael vrijdag. "Het is niet zo dat premier Balkenende als een oorlogsophitser werd beschouwd, zoals sommigen de Spaanse premier Aznar wel zagen."

Irak-oorlog

Spanje ging in de oorlog tegen Irak samen met de Verenigde Staten en Groot-Brittanniƫ voorop in de strijd. Als dat reden zou zijn voor de aanslagen, dan hoeft Nederland er niet direct voor te vrezen het volgende doelwit te zijn. "De Polen bijvoorbeeld hadden een veel actievere rol in Irak." Nederland steunde de oorlog ook maar was daarin veel voorzichtiger, aldus Bakker.

De onderzoeker heeft lijstjes gezien van landen die mogelijk doelwit zijn voor al-Qaeda. Nederland komt daar niet prominent op voor. "Zelfs landen als Duitsland en Frankrijk, die niet betrokken waren bij de oorlog tegen Irak, staan hoger op die lijstjes."

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:41

Spanje is een land wat natuurlijk al een hele geschiedenis aan terreuraanslagen kent. Misschien dat het doel was om voor opschudding te zorgen onder het volk. Omdat dit al de zoveelste terreurvereninging is die een aanslag pleegt in het land?

Btw de situatie op 11-9 was wat anders. Toen was het alleen nog maar de VS eigenlijk. Nu worden er ook steeds meer andere landen slachtoffer van de aanslagen. Als er meer aanslagen komen, zal dit eerst in Frankrijk, Duitsland of Italie zijn imo...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:56

Het is idd precies 2 en een half jaar na 9/11.