geef je mening m.b.t orgaandonatie!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet automatische orgaandonatie, tenzij iemand bezwaar aantekent, worden ingevoerd in Nederland?

Ja, absoluut.
61 (45%)
Ja, maar dan vind ik wel: niet geven = niet krijgen.
17 (12%)
Ja, om een bepaalde (andere) reden.
2 (1%)
Nee, het is mijn lijf en ik beslis wat ik er mee doe (niet de regering)
39 (29%)
Nee, natuurlijk niet.
4 (2%)
Nee, om een bepaalde (andere) reden.
8 (5%)
Ik weet het niet.
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 134


_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 21:07

Haha, okeej, dan zet ik het er gelijk op als ik het weet! Maar ik ga uit school eerst gelijk door naar stal, dus als ik het weet zet ik het er iets na 7 op!! Ben echt zo benieuwd!! Kik dat je 'mee benieuwd bent'!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 21:08

....................... als het goed is hoor ik het morgen..............
men ik wil het weten!!

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:14

ik kan niet kiezen wat ik in wil vullen, want ik vind orgaandonatie best zo lang ik nog leef. Als ik leef mogen mensen best een nier uit me halen of een stuk huid ofzo, of alles wat ik verder kan missen, maar ik wil niet kunstmatig in leven worden gehouden...als ik dood ben wil i kdat ook echt zijn en blijven

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:15

ShiningHorse schreef:
Haha, okeej, dan zet ik het er gelijk op als ik het weet! Maar ik ga uit school eerst gelijk door naar stal, dus als ik het weet zet ik het er iets na 7 op!! Ben echt zo benieuwd!! Kik dat je 'mee benieuwd bent'!


Iets na 7 is al ruim een uur geleden... Boos!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 20:50

ja, sorry, ik zei toch gisteren dat ik het als het goed was morgen - ondertussen vandaag dus - zou weten, maar niet dus: de leraar was afwezig............. Boos!
Nou hoor ik het dus hopelijk morgen........ OOOO ik wil het nou echt weten!!!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:23

Ow sorry, ben niet zo'n held in data lezen Knipoog Bloos
Sleur die leraar zijn bed uit... Wat is dat nou voor voorbeeld zeg? Haha!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 13:38

haha, maakt niet uit! Enne, inderdaad!! Hij heeft het vrijdag pas........ komt 'ie nou mee......... Boos!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:02

Vandaag hadden we er een discussie over op school.
Ik ga denk ik wel donor worden, ik moetzelf 2 nieuwe hoornvliezen als ik wat ouder ben en vind dat ik andere mensen dan ook wel kan helpen.
Als je bekijkt datje organen in je kist toch maar "verteren" (omhet netjes te zeggen) en bij cremeren toch maar as worden, kan ik ze beter "weggeven" en er andere levens mee redden.

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:34

JA. Ik werk in het ziekenhuis en kom regelmatig op de dialyse-afdeling.
Ik vind het echt erg dat sommige patiënten bijna de helft van hun leven in het ziekenhuis door moeten brengen om 'gespoeld' te moeten worden. En niet alleen deze, maar een hoop andere mensen wachten op een donor-orgaan.
Zelf zou ik het ook fijn vinden als ik een 'nieuw'orgaan kon krijgen als ik die heel hard nodig zou hebben.

Zie ook mijn onderschrift............

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:50

niet geven = niet krijgen
Vind het egoïstisch om te zeggen nee mijn lijf, maar als je het dan nodig hebt, ineens wel aannemen...
Mij mogen ze leegplukken hoor, maar ik hoop dan ook dat als ik ooit iets nodig zou hebben, dat het ook beschikbaar is. En als iedereen donor zou zijn, zouden de wachtlijsten veel minder zijn!

En Janedoe, van de transportwagens Knipoog Super spreuk!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:10

Heb nee gestemd, het is mijn lichaam.

Ik wil best organen ter beschikking stellen maar wel op een voorwaarde. En door die voorwaarde zeggen ze dat ik geen organen kan afstaan. Ik wil namelijk niet dat bijvoorbeeld mijn lever bij iemand terecht komt die dankzij drank zijn lever heeft verpest. Of iemand die door zoveel roken zijn longen heeft geasvalteerd.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:19

Oftewel... Iemand die niet verstandig bezig is geweest moet het bijltje er maar bij neergooien? Die krijgt niet eens een 2e kans meer...

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:04

Ja absoluut gekozen...

Omdat:
Het is toch zonde dat er zoveel mensen op bijv. een nier liggen te wachten terwijl er mensen overlijden wie nog goede nieren hebben...en dat daar dan niets mee gebeurd...en die mensen die die nier nodig hebben daar maar liggen te wachten aan het dyalise (hoe schrijf je dat)apparaat. Toch jammer vind ik dat. En je zou zelf toch ook graag een orgaan willen krijgen mocht dit nodig zijn?

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:51

Sorane schreef:
ABSOLUUT NIET. Hoe kan een ander nu beslissen over mijn lichaam? Ik dacht dat je in Nederland alles zelf besloot? Ik wil geen donor zijn voor iedereen, waarom daar heb ik mijn redenen voor. Voor familie, vrienden en geliefde wel maar anders Ik ga verder niet dieper hierop in, ligt nogal gevoelig.


Hier ben ik het helemaal mee eens. (Zie dat andere topic, daar heb ik geloof ik ook in gereageerd). Er zijn ook mensen die niet in staat zijn zelf een beslissing te kunnen maken. En dan bepaalt een stelletje wildvreemden maar even dat jij donor bent omdat je geen bezwaar hebt aangetekend. Mensen die graag donor willen zijn, kunnen best even een formuliertje invullen en opsturen. Ik ben dus ook geen donor. Voor familie en vrienden wel, maar niet voor iedereen. En ook ik heb daar zo mijn redenen voor. Helaas word je maar al te vaak uitgemaakt voor egoist als je er zo over denkt. Ik hoop dat dat in dit topic niet gebeurt en dat men elkaar in zijn/ haar waarde laat!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:52

Ik herhaal nogmaals de vraag die iemand anders ook al stelde meen ik...

Nemen jullie de organen dan ook niet aan als jullie ze nodig hebben?

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:24

Ik heb voor ' Nee, het is mijn lijf en ik beslis wat ik er mee doe (niet de regering)' gekozen. Ik weet nog niet of ik donor wil worden, maar dit vind ik geen goede zaak. Stel, je bent net 18, wil geen donor worden maar hebt nog geen bezwaar aangetekend. Je valt van het keukentrapje en gaat dood. Nu ben je dus toch donor, waarschijnlijk. Mijn vader is overigens geen donor, en zou ook geen orgaan aannemen (hij zou ook geen chemo o.i.d. willen als hij kanker had).

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:12

Pervinco schreef:
Oftewel... Iemand die niet verstandig bezig is geweest moet het bijltje er maar bij neergooien? Die krijgt niet eens een 2e kans meer...

dan heb ik liever dat mijn organen naar iemand gaan die het bv door een ziekte of wat dan ook nodig heeft.
Moet hem zelf nog invullen, heb hem net deze week gehad. Maar ken meer mensen die deze reden hadden, en dat wilde ze niet aanemen.
Ik zou in ieder geval nooit huid afstaan, maar verdere organen enz. wel denk ik.
Maar dat wil ik dan wel zelf aangeven, hoe ze dat nu nog doen zeg maar, en niet dat je automatisch donor bent, tenzij je anders aangeeft.

Astridt
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:45

Pervinco schreef:
Ik herhaal nogmaals de vraag die iemand anders ook al stelde meen ik...

Nemen jullie de organen dan ook niet aan als jullie ze nodig hebben?


OK dan!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 14:57

Ik heb een 7,4 gehaald.

Hier komt mijn betoog voor de liefhebbers:

Inleiding
Enige tijd geleden werd gediscussieerd over het wel of niet invoeren van een systeem waarbij iedereen automatisch orgaandonor is, tenzij iemand bezwaar aantekent. Het volgende stond op zaterdag 31 januari in een persbericht van het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau):

Gepubliceerd op zaterdag 31 januari 2004

WOERDEN (ANP) - Iedere Nederlander wordt vanzelf orgaandonor, tenzij men uitdrukkelijk vastlegt dit niet te willen. Dat wil het Nationaal Instituut Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), dat voorlichting geeft over onder meer orgaandonatie. Volgens Bert Elbertse van het NIGZ lijkt het voorstel van zijn instituut veel op de praktijk in België en Spanje, dat ook wel wordt aangeduid als het ,,geen- bezwaarsysteem''. In 1998 kregen alle Nederlanders een formulier toegestuurd, waarin zij konden aangeven of ze donor wilden zijn. Een meerderheid heeft het formulier nooit teruggestuurd. Van de mensen die dat wel deden, zeiden 2,5 miljoen dat ze donor wilden zijn. Een enquete heeft uitgewezen dat een meerderheid van de bevolking toch bereid zou zijn organen af te staan. Voor NIGZ reden om te pleiten voor een ander systeem.

20 % van de Nederlandse bevolking heeft aangegeven orgaandonor te willen zijn. Van 67 % van de bevolking is niet bekend of zij wel of geen orgaandonor willen zijn. Jaarlijks sterven enkele honderden mensen doordat organen niet tijdig beschikbaar komen.
Volgens mij zijn er veel meer mensen die wel orgaandonor zouden willen gaan, maar dit (nog) niet opgegeven hebben. Het wel verkrijgen van deze donoren kan in de praktijk worden gebracht met behulp van een systeem dat al in een aantal landen succesvol wordt gebruikt, namelijk een systeem waarbij iedereen automatisch donor is, behalve degenen die bezwaar aanteken.
Mijn stelling is dan ook:

Automatische donatie van organen tenzij iemand bezwaar aantekent moet worden ingevoerd in Nederland.

Ik zal eerst kort ingaan op het begrip orgaandonatie. In 1963 transplanteerde een Amerikaanse chirurg voor het eerst een lever van een mens naar een ander mens. Vier jaar later werd door een Zuid-Afrikaanse chirurg voor het eerst een hart getransplanteerd. Tegenwoordig kunnen het hart, de longen, de nieren, de lever en de alvleesklier worden getransplanteerd.
Om geschikt te blijven voor transplantatie hebben organen constant zuurstofrijk bloed nodig. Daarom wordt een overleden donor – die dus hersendood is verklaard – kunstmatig beademd, opdat het bloed blijft circuleren. Orgaandonatie is dus vaak alleen mogelijk als iemand is overleden in een ziekenhuis.
Bij bron 1 is te zien welke organen in aanmerking komen voor transplantatie bij welke leeftijd. Bij een donor stelt de arts vast welke organen geschikt zijn voor transplantatie.

vanaf jaar t/m jaar
nieren 0 75
lever 1mnd 70
hart 0 65
longen 0 60
alvleesklier 5 65
hartkleppen 1 65

Ook is het zo, dat een menselijk lichaam een nieuw orgaan niet zomaar accepteert. Na een transplantatie treedt in het lichaam een hevige afweerreactie op om het lichaamsvreemde materiaal af te stoten. In het begin van de transplantatiechirurgie betekende zo’n afweerreactie vaak het einde van het getransplanteerde orgaan en daarmee ook de dood van de patiënt.
Om dit afweersysteem te onderdrukken worden antistoffen ingezet. Pas begin jaren ’80 kon het medicijn cyclosporine worden gebruikt, dat de afweerreacties onderdrukt. Nu hebben de mensen die een orgaan getransplanteerd krijgen een kans van 70 tot 90 procent om een aantal jaar met het nieuwe orgaan te leven. Veel orgaanontvangers kunnen ook weer aan het werk, maar iedere orgaanontvanger moet regelmatig medicijnen innemen en controles ondergaan. Het nadeel van cyclosporine is dat het nieren en lever beschadigt.

Elk jaar sterven honderden mensen door een tekort aan orgaandonoren. Dat lijkt mij al reden genoeg om donor te zijn als je geen hele sterke reden voor jezelf hebt dat het voor jou belangrijker is dat je je organen mee je graf inneemt of verbrandt dan dat je het leven van iemand anders mee verlengt of zelfs redt. De wachttijden voor een orgaan zijn opgelopen tot 4 tot 5 jaar.

Nadelen van het huidige systeem
Met het huidige systeem gaan erg veel organen verloren, doordat een grote groep mensen in principe wel orgaandonor wil zijn, maar niet voldoende aandacht besteedt aan het nadenken over de kwestie en het invullen van een donorcodicil.
Er zijn ook veel mensen die de keuze aan hun nabestaanden overlaten: omdat de nabestaanden degenen zijn die na het overlijden van de persoon nog door moeten leven, laten ze de keuze wat betreft het wel of niet doneren van organen over aan de nabestaanden. Deze keuze is naar mijn mening echter te zwaar om op zo’n moment – wanneer de persoon hersendood is verklaard – te maken. Bovendien vind ik het niet meer dan logisch als men zelf over de keuze nadenkt: het is jouw lichaam, dus jij beslist wat je ermee wil doen. Als nabestaanden de keuze moeten maken, moeten ze bedenken wat jij zou hebben gewild en worden ze vaak met veel twijfel achtergelaten.
Hier komt nog bij dat artsen lang niet altijd om een codicil vragen of vragen of de betreffende persoon donor wil zijn. Hoewel een persoon dus misschien best donor wil zijn, gaan zijn/haar organen op deze manier toch verloren.
Ook gaan de organen van de mensen die voor hun 18e jaar overlijden vaak verloren. Ook voor deze personen moet de keuze vaak worden gemaakt door de nabestaanden, wat in dit geval meestal de ouders zijn. Als deze niet kunnen beslissen wat hun kind had gewild, of twijfelen, wordt meestal gekozen om geen organen te doneren. Op deze manier gaan veel gezonde, goed bruikbare organen verloren.

Keuze om wel of niet orgaandonor te worden
Er zijn ook mensen die het moeilijk vinden om over hun overlijden na te denken. Doordat de keuze van het wel of niet doneren van organen hun ook zwaar valt, laten mensen het vaak na om op te geven of ze wel of niet orgaandonor willen zijn. Toch vind ik dat het een goede zaak is om hier wel over na te denken, omdat ze met hun keuze iemand anders er erg mee kunnen helpen.
Doordat mensen dus niet (kunnen) nadenken over hun keuze, bestaat er een lange wachtrij voor organen die beschikbaar worden gesteld voor transplantatie. Naar mijn mening mogen mensen best aangezet worden tot het nadenken over een zo’n belangrijke keuze. En als mensen echt blijven twijfelen of de nadelen blijven zwaarder wegen dan de voordelen, kunnen zij een formulier opsturen waarmee ze aangeven dat ze geen orgaandonor willen zijn. Als het aan mij ligt, moeten er in het alternatieve systeem op 18-jarige leeftijd formulieren opgestuurd worden, waarmee aangegeven kan worden of iemand geen orgaandonor wil zijn, door het formulier in te vullen en terug te sturen. Op deze manier zou er in ieder geval geen verwarring ontstaan rondom het aantekenen van een bezwaar.
Wanneer het alternatieve systeem zou worden ingevoerd, zou men automatisch donor zijn, en zou hiermee aanzet worden gegeven tot het bespreken en nadenken over de vraag of je hier eventueel bezwaar tegen wil aantekenen. Op die manier zou het onderwerp volgens mij in het gezin veel sneller besproken worden en zou men er ook vrijwel zeker goed over na gaan denken. Ik denk dat dat een goede zaak is, omdat het een belangrijk onderwerp is.

Consequenties die het alternatieve systeem met zich meebrengt
Na het overlijden heeft iemand in principe niks meer aan zijn stoffelijk overschot. Volgens mij zou hij ook niks meer aan zijn organen hebben, deze zouden dan onder de grond worden begraven of worden gecremeerd.
In plaats hiervan kan met deze organen ook een ander zeer worden geholpen, waarbij zijn leven wordt verlengd of zelfs gered. Waarom zou je dan niet na je dood een ander blij maken met jouw organen, waar je na jouw overlijden niks meer mee kan?
63% van de Nederlandse bevolking laat de beslissing met betrekking tot orgaandonatie over aan de nabestaanden. Voor hen is deze keuze echt zeer moeilijk te maken, in 80% van de gevallen zeggen dezen dan ook dat de organen niet beschikbaar worden gesteld voor transplantatie. Bij invoering van het alternatieve systeem zou deze groep dan ook gedwongen worden na te denken of ze nu wel of niet orgaandonor willen zijn. Dat is ook goed bij zo’n belangrijke kwestie.

Eventuele bezwaren
Veel mensen hebben als bezwaar dat ze zelf willen beslissen over hun lichaam. Zij zeggen dat de regering niet de baas is over hun lichaam en dat zij hen zeker niet automatisch kan verplichten organen af te staan.
Dit vind ik echter een beetje overdreven/krom: de regering zorgt er met deze regeling namelijk alleen maar voor dat de organen van een persoon, na zijn overlijden kunnen worden getransplanteerd naar iemand die sterk behoefte heeft aan of zelfs afhankelijk is van die transplantatie. De regering zou met deze regeling dus alleen maar doen wat het beste is voor de bevolking.
Aangezien de transplantatie van deze organen namelijk het verschil kunnen betekenen tussen leven en dood, is het van groot belang dat mensen daar goed bij stil staan. En zoals ik al eerder mijn mening naar voren heb geschoven: waarom zou je je organen, waar je na je overlijden niks meer aan hebt, niet doneren aan iemand die er enorm mee geholpen zou zijn?
Bovendien beslis je nog steeds alles zelf, het enige verschil is dat je het in het alternatieve systeem aan zou moeten geven als je geen donor wil zijn en je het nu moet aangeven als je wel donor wil zijn. En omdat het van levensbelang is dat organen beschikbaar worden gesteld, is het naar mijn mening een goede zaak, als de bevolking in principe zijn organen afstaat aan zijn medemens, tenzij hij om de een of andere reden zijn organen echt niet af wil staan. En in dat laatste geval kan hij eenvoudigweg bezwaar aantekenen door het formulier in te vullen en terug te sturen.
Hierbij wil ik wel zeggen, dat als een persoon op een leeftijd overlijdt dat deze (nog) geen bezwaar heeft kunnen aantekenen, kunnen nabestaanden een speciale aanvraag doen. Als deze in dit geval besluiten dat haar organen niet worden afgestaan voor orgaandonatie, is dat hun goed recht.

Mensen die, al dan niet om het geloof, er voor zouden kiezen om bezwaar aan te tekenen, zouden met een soort schuldgevoel achterblijven. De meeste geloofsuitingen gaan echter uit van het principe dat men zijn naaste moet helpen en dat de interpretatie van de geloofsuiting met betrekking tot orgaandonatie verder bij hemzelf ligt.
Alleen Jehova getuigen zijn sowieso tegen bloeddonatie, maar om die reden is het voor hen een vrij eenvoudige keuze om bezwaar aan te tekenen.
Volgens de Joodse traditie zou de ziel eronder lijden als het aardse component van de mens na het overlijden wordt onteerd. Ook zou het volgens de christenen niet goed zijn in het oogpunt van de wederopstanding van Jezus Christus en de verwachte opstanding uit de dood van de mensen als de organen uit het lichaam zouden worden gehaald.
Uit de Bijbel blijkt echter dat mensen met gehavende lichamen ook in de hemel worden opgenomen, dit blijkt uit de verhalen over martelaren die op gruwelijke wijze zouden zijn gedood, en nog wel degelijk in de hemel werden opgenomen. Ook zouden bijbelse personen op Egyptische wijze zijn gebalsemd, waarbij de organen uit het lichaam werden verwijderd en de holtes werden opgevuld met in harsen gedrenkte doeken. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Jacob en zijn zoon Jozef, ook zij zijn door de Heer nog evengoed in de hemel aanvaard. Bovendien zou elk lichaam, wanneer het in de grond zou worden begraven, na verloop van tijd totaal vergaan.
Verder zijn gelovige mensen vaak voor orgaandonatie, omdat wanneer het leven van een ongelovig of niet zo sterk gelovig iemand dankzij een orgaandonatie verlengd kan worden, er meer tijd is om diegene te kunnen bekeren. Over het algemeen zeggen zij: “Zo lang er leven is, is er hoop.”

Gevaren bij het alternatieve systeem
Veel mensen zijn bang dat ze ongewenst als donor geregistreerd zullen staan, bijvoorbeeld omdat ze nog geen bezwaar hebben aangetekend of omdat hun bezwaar niet goed door zou komen. Het lijkt mij daarom een goed idee als iedereen met z’n 18e jaar een formulier toegezonden zou krijgen zodat iedereen het duidelijk aan kan geven als hij/zij geen donor wil zijn. Op die manier zou er ook gelijk duidelijkheid zijn rondom de vraag wanneer en waarheen bezwaar moet worden aangetekend.
Voor degenen die voor hun 18e sterven en waarvan de nabestaanden niet willen dat hij/zij donor is, kan door hen zoals eerder genoemd een speciale aanvraag worden gedaan waarmee ze aan kan geven welke organen de persoon wel en niet zal doneren.

Ook zijn mensen bang dat als ze komen te overlijden en orgaandonor zijn, de artsen niet zo hard voor hun leven zouden vechten als voor het leven van een niet-donor, omdat ze de organen van de donor graag ter beschikking willen krijgen. Met het systeem in ziekenhuizen in Nederland kan dat nooit gebeuren. De groep die een orgaan nodig heeft en de groep die een orgaan beschikbaar stelt, zijn namelijk nooit direct met elkaar verbonden en mogen bij geen van beide zaken ook maar enkel belang erbij hebben. Ook zal pas tot orgaantransplantatie worden overgegaan als het echt zeker is dat iemand dood is, dat gaat op de volgende manier:
Om tot orgaantransplantatie over te gaan, moet iemand hersendood zijn verklaard. Hersendood betekent dat er sprake is van een volledig en onherstelbaar verlies van alle functies van de grote en kleine hersenen. Voor het vaststellen van de hersendood geldt een zogenaamd‘Hersendoodprotocol’ waarin het Elektro-encefalogram en de apneutest, een ademhalingstest, zijn opgenomen. Het EEG, de film van de hersenactiviteit, moet vlak blijven. Als een EEG of de apneutest niet goed uitvoerbaar zijn, wordt een angiogram gemaakt: er wordt dan een röntgenfoto gemaakt van de bloedvaten om zeker te weten of daar geen activiteit meer plaats vindt. Als dit uitgevoerd is, is het zeker dat de persoon niet meer terug kan keren naar het leven.
Om dit alles te verduidelijken zal ik de onderstreepte stukken tekst uit bron 2 en 4 er uit lichten:

Universitair docent dr. Cleiren legt uit: “In de donatieprocedure is ingebouwd dat de behandelend arts of het ziekenhuis geen enkel direct eigenbelang heeft bij de donatie. De uitname gebeurt door andere, speciale uitname-artsten. Ook de hele procedure is strikt gescheiden van de verdere gang van zaken in het ziekenhuis.”

Hoogleraar medische ethiek prof. Dr. Dupuis vertelt hierover: “Ten eerste is degene die een orgaan voor zijn patiënt wil, nooit degene die de dood vaststelt. Het zijn twee verschillende teams. Met andere woorden: de patiënt komt uit het ene ziekenhuis en de organen voor de ontvanger gaan naar een ander ziekenhuis, dat is nooit in een hand.
Het is ook een strikte afspraak, die in de procedures is vastgelegd, dat de transplanteurs nooit de doodsoorzaak vaststellen. Dat is de eerste goede zekerheid.
De tweede zekerheid is dat het via diagnostiek van de hersenen heel goed mogelijk is om met, zeg maar, de grootst mogelijke zekerheid vast te stellen dat iemands hersenen blijvend beschadigd zijn – op zo’n manier dat geen terugkeer naar het leven mogelijk is. En de procedure vereist dat die diagnose na zes uur nog een keer wordt gesteld.”

De mensen die in zo’n conditie zijn dat ze niet aan kunnen geven of ze wel of niet orgaandonor willen zijn – bijvoorbeeld doordat ze te ziek zijn – kunnen in het alternatieve systeem geen bezwaar aantekenen als ze geen donor willen zijn. Ook in zulke gevallen kan een speciale aanvraag worden gedaan door de nabestaanden, alhoewel het bij deze personen vaak zo is dat de organen niet kunnen worden gebruikt voor orgaandonatie – door ouderdom, besmettelijke ziekten of andere ernstige beschadigingen aan de organen.

Allemaal heel erg bedankt, ook voor het reageren op de poll, ik vond het erg leuk om jullie meningen te horen en heb er ook zeker wat aan gehad!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:48

Gefeliciteerd met je cijfer OK dan! Ik lees de tekst binnenkort een keer op mijn gemakje door... Bloos

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:11

Pervinco schreef:
Nemen jullie de organen dan ook niet aan als jullie ze nodig hebben?


ja dat vroeg ik me dus ook af. Want ik ken er ook een paar hoor, die nee schreeuwen tegen geven, maar als puntje bij paaltje komt willen zij wel organen van een ander hebben en dat vind ik dus nogal hypocriet......dat is geen instelling

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:36

Gefeliciteerd, je hebt een mooi cijfer gehaald OK dan!

Om het nog even actueel te houden:
Citaat:
'Niet meer orgaandonoren met nieuw systeem'

DEN HAAG (ANP) - Een nieuwe manier om aan meer orgaandonoren te komen werkt niet. De overstap naar een zogeheten geen-bezwaarsysteem zal naar alle waarschijnlijkheid nauwelijks meer aanbod aan organen opleveren.

Dat concluderen onderzoekers in de 'Tweede evaluatie van de wet op de orgaandonatie', waarover het VPRO-radioprogramma Argos vrijdag bericht. De onderzoekers stellen dat er geen dwingende reden is om op een ander systeem over te gaan.

Het huidige systeem levert per jaar ongeveer tweehonderd organen op. Dat is te weinig: momenteel wachten er 1400 mensen op een orgaan. Donoren moeten expliciet toestemming geven. Volgens het geen-bezwaarsysteem is iedereen donor, tenzij hij of zij uitdrukkelijk bezwaar daartegen maakt.

De onderzoekers baseren hun conclusie op een vergelijking van de verschillende systemen in Europa. Ze zien ook weinig in de voorlichtingscampagnes die de laatste jaren zijn gevoerd. ,,Alles wijst erop dat er onder de bevolking geen veranderingen in houding ten opzichte van donatie of een verandering in registratiegedrag kan worden gesignaleerd. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat de tot nu toe afgesloten campagnes een beperkte impact hebben.''

SP!TS Actueel, vrijdag 02 april 2004, 08:59.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:08

Ja, als je echt niet wilt kan je eraltijd nog vanaf!