Bomaanslagen in Spanje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Bomaanslagen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 17:06

Vermoedelijk heeft de ETA verschillende bommen in Spanje laten exploderen. Het dodental loopt op tot 300 mensen en reddingswerkers zoeken naar overlevenden.
De ETA heeft gezegt niets met deze bomaanslagen te maken hebben... Juist omdat de verkiezingen op komst zijn en dit negatieve publiciteit zou hebben.

[edit] nul te veel geplaatst [edit]
Laatst bijgewerkt door Kyan01 op 11-03-04 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:07

Bron: Nu.nl

Bijna tweehonderd doden door zware explosies in Madrid


Uitgegeven: 11 maart 2004 08:34
Laatst gewijzigd: 11 maart 2004 14:18

MADRID - Door in totaal vier bomaanslagen op drie treinen bij drie stations in de Spaanse hoofdstad Madrid zijn donderdagochtend tijdens de ochtendspits zeker 173 mensen om het leven gekomen. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken gemeld. De regering heeft de Baskische separatistische terreurbeweging ETA ervan beschuldigd achter de aanslagen te zitten.

Het aantal gewonden was rond het middaguur opgelopen tot 592. De verwachting is dat het aantal slachtoffers nog verder toeneemt, omdat veel mensen uren na de aanslagen nog bekneld zaten in de treinstellen. Bekijk video: Modem/ Breedband

Volgens het Spaanse spoorwegbedrijf Renfe waren er vier aanslagen op drie treinen die vrijwel gelijktijdig plaatshadden.

Trein

Twee explosies hadden plaats in een hogesnelheidstrein die vanuit de plaats Guadalajara rond half acht het Madrileense station Atocha binnenkwam. Twee wagons werden totaal vernield. Hier vielen de meeste slachtoffers.

Atocha is een belangrijk treinverkeersknooppunt, waarvan veel forenzen gebruik maken. Tegen tien uur vond de politie een verdacht pakje dat zij tot ontploffing heeft gebracht.

De politie gebruikte taxi's en gewone auto's om de gewonden naar ziekenhuizen te brengen, omdat er te weinig ambulances waren. De autoriteiten hebben voor het station een veldhospitaal ingericht.

Paniek

Op de stations brak direct grote paniek uit onder de treinreizigers. Ziekenhuizen hebben donoren opgeroepen bloed af te staan voor de slachtoffers. Ook riepen zij de bevolking op niet voor kleine ongemakken naar het ziekenhuis te komen, omdat de artsen de drukte niet aankunnen.

In het zuidelijk gelegen station El Pozo, aan de spoorlijn tussen Madrid en Guadalajara, vielen door een explosie zeker twintig doden. In het station Santa Eugenia kwamen zeker vijftien mensen om het leven door een ontploffing.

De regering beschuldigde de terreurbeweging ETA ervan achter het bloedbad te zitten. Volgens haar was er niet gewaarschuwd voor de explosies. Het zou de eerste aanslag van de ETA dit jaar zijn. Het zou de grootste en bloedigste aanslag zijn die de ETA in haar ruim 30-jarig bestaan heeft uitgevoerd. "Het is een aanval op de Spaanse democratie", aldus een regeringswoordvoerder. Die noemde de ETA een "criminele bende moordenaars". Ook de Spaanse oppositieleider Jose Luis Rodriguez Zapatero beschuldigde de ETA verantwoordelijk te zijn voor het bloedbad.

De ETA dreigde in februari al met aanslagen op Spaanse vakantieplaatsen. Op 29 februari arresteerde de politie twee vermeende leden van de ETA. Die zaten in een vrachtwagen met aan boord zeker vijfhonderd kilo explosieven en waren op weg naar Madrid. Zij zouden van plan zijn geweest daar een aanslag te plegen. In december voorkwam de Spaanse politie een aanslag op een treinstation in de hoofdstad.

De leider van de radicale partij Batasuna, die verboden is wegens banden met de ETA, zei dat hij zich niet voor kan stellen dat de separatistische beweging er achter zit. Arnaldo Otegi zei dat de daders gezocht moeten worden in kringen van het "Arabisch verzet". Premier Ibarratxe van de Baskische regio veroordeelde de aanslag. Hij noemde de ETA "ongedierte" dat zich schuldig maakt aan "nazi-wreedheden".

De explosies vonden plaats aan de vooravond van de algemene verkiezingen die zondag worden gehouden. De conservatieve partij van de Spaanse premier Jose Aznar, de Volkspartij (PP) kondigde aan alle verkiezingsactiviteiten op te schorten. Ook de overige partijen zeiden hun verkiezingscampagne te staken.

Rouw

De regering in Madrid heeft drie dagen van nationale rouw aangekondigd voor de slachtoffers. De regering heeft de bevolking opgeroepen vrijdag in alle steden te demonstreren tegen het terroristisch geweld van de ETA onder het motto 'Voor de slachtoffers, voor de grondwet en voor de nederlaag van het terrorisme'.

Beatrix

Diverse regeringsleiders in Europa hebben de aanslagen veroordeeld. Koningin Beatrix heeft de Spaanse koning Juan Carlos haar medeleven betuigd met de slachtoffers.

Drie dagen van nationale rouw zijn afgekondigd


Balkenende

Premier Balkenende heeft donderdag geschokt gereageerd op de bomaanslagen.

De premier zal later donderdag zijn Spaanse collega Aznar telefonisch zijn medeleven betuigen. Ook betuigt hij zijn medeleven met de slachtoffers en hun nabestaanden.

Balkenende, die voor een werklunch op weg is naar de Duitse bondskanselier Schröder, laat zich via de Nederlandse ambassade in Madrid op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 17:09

Thanks was nog aan het zoeken Knipoog
Echt verschrikkelijk dit Verdrietig

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:10

Te triest voor woorden idd..
Nog wat info..
Bron: nu.nl
ETA waarschuwde in brief

Uitgegeven: 11 maart 2004 15:44

PAU - In een brief die wordt toegeschreven aan de gewelddadige Baskische afscheidingsbeweging ETA, is eind februari gewaarschuwd voor aanslagen. De brief waarschuwde "reisagentschappen" die samenwerkten met de "fascistische Spaanse staat". De brief is gepost in het zuidoosten van Frankrijk. Dat heeft het Openbaar Ministerie in de Franse stad Pau donderdag gemeld.

De brief kan niet direct in verband worden gebracht met de dodelijke aanslagen van donderdagochtend in Madrid, waarvoor de Spaanse regering de ETA verantwoordelijk stelt, meldde een politiebron.

De brief is gepost in Bidart, vlak over de Spaanse grens aan de Franse Atlantische kust en was gericht aan een journalist van de krant "Le Monde diplomatique". De brief is echter nooit aangekomen bij de journalist, omdat er een verkeerde adressering op stond.

Het epistel kwam terecht bij de politie, die het doorgaf aan het parket in Pau. Die stuurde de brief op zijn beurt weer door aan de anti-terroristische tak van het Openbaar Ministerie in Parijs, meldde de woordvoerder van het OM in Pau.

Dergelijke brieven, met een ETA-brievenhoofd en afkomstig van een computerprinter, komen regelmatig aan bij reisbureaus in het zuidoosten van Frankrijk.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:20

Lijkt me ook heel erg stug als de eta dit niet geweest is, die mensen zijn totaal gestoord. Ik krijg bijna zin om in Spanje op vakntie te gaan *not*. Maar wat zijn die mensen triest (van de ETA dan he).

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:22

Ik hoorde het op MSN van Angel... jemig zeg... Scheve mond
Meer kan ik er eigenlijk niet van zeggen...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

UK_eef

Berichten: 4217
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:27

tegenwoordig ben je echt nergens meer veilig...ik wacht nog altijd de dag af waarop zoiets in Nederland gebeurd...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 17:27

Het kan net zo goed de Tali Ban zijn.... Dat zegt de ETA namelijk Knipoog

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:27

Hahaha proberen op een makkelijke wijze de schuld af te schuiven. Ja de Eta pleegt altijd aanslagen, maar nu zijn ze het niet hoor. En ik denk niet dat dit snel in Nederland zou gebeuren omdat het toch een groepering is die we hier (thanks to God) niet hebben, althans nog niet.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:32

fsoudan schreef:
Het kan net zo goed de Tali Ban zijn.... Dat zegt de ETA namelijk Knipoog


Combinatie van die 2 zitten ze ook nog aan te denken..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:35

Ze denken aan Al Quida. Of aan een combi van AQ en ETA...

Het verschrikkelijk... Niet normaal meer.

Mijn moeder zit in Portugal en zou vandaag een uitstapje maken naar Spanje. Ik ben ZOOO blij dat ze dat niet gedaan heeft!!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:40

Verschrikkelijk Verdrietig het komt nu ook wel dichtbij...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:38

Geen woorden voor... Ben wel benieuwd wie de aanslag nu uiteindelijk zal opeisen...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:34

Dennis v m schreef:
Hahaha proberen op een makkelijke wijze de schuld af te schuiven. Ja de Eta pleegt altijd aanslagen, maar nu zijn ze het niet hoor. En ik denk niet dat dit snel in Nederland zou gebeuren omdat het toch een groepering is die we hier (thanks to God) niet hebben, althans nog niet.


Maar het lijkt mij juist logisch dat als de ETA de aanslag heeft gepleegd, ze ze ook gaan opeisen. Ze hebben immers als doel de onafhankelijkheid en ze willen juist laten zien dat ze tot het uiterste gaan om het te bereiken, als ze ontkennen dat de aanslag is gepleegd als wraak omdat ze geen onafhankelijkheid hebben, is een aanslag ook totaal nutteloos(niet dat dat imo nu wel nut heeft )

En verder zullen we er later zeker nog meer over horen. Iig is het ziek, en het komt steeds dichter bij. Ik zal er echt niet van verschieten dat vandaag of morgen de benelux ook aan de beurt is. Maar weet iemand wat voor rol de Spanjaarden hebben gespeeld in de oorlog tegen Irak, of in de oorlog tegen het terrorisme?(misschien dat ze om die reden een doelwit kunnen geweest zijn voor een terroristisch netwerk)

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:40

premier Aznar was voor de oorlog in Irak

Geen verwittiging op voorhand, feit dat een grote massa gewone mensen slachtoffer was (ETA viseert bepaalde personen/instanties),... wijst er op dat het niet ETA geweest is. Naar't schijnt zijn de gebruikte explosieven wel typisch voor ETA.
Manier waarop de aanslag uitgevoerd is, grote aantal slachtoffers, feit dat het de bedoeling was dat er nog drie bommen zouden afgaan op het moment dat de hulpdiensten toestroomden... wijst heel erg richting Al Qaida.

En om eerlijk te zijn: ik heb geen idee, maar ik geloof niet zomaar dat ETA de verantwoordelijke geweest is.

Verder: kippevel en ander 9-11 gevoel...

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Technoboy

Berichten: 423
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:05

fsoudan schreef:
Het kan net zo goed de Tali Ban zijn.... Dat zegt de ETA namelijk Knipoog


hoe geniaal.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:06

Ja vreselijk hè. En helemaal in de stijl van de ETA...

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:18

Ik trek me inderdaad toch een beetje terug zie hieronder:

Spaanse politie vindt busje met ontstekers en Koranverzen 11-03-2004


De Spaanse politie is bij het onderzoek naar de aanslagen van donderdag op een bestelbus gestuit waarin ontstekers lagen en een bandje met Koranverzen in het Arabisch. Minister van binnenlandse zaken Angel Acebes heeft de politie naar aanleiding van de vondst opdracht gegeven zich niet alleen op de ETA te richten.

De politie vond het busje in Alcala de Henares buiten Madrid, dankzij een tip van omwonenden. Drie van de vier treinen waarin een bom is ontploft, had Alcala de Henares als beginstation. De vierde trein kwam door het stadje heen.

Arnoldo Ortegi, de leider van de verboden aan de ETA gelieerde partij Batasuna, zei eerder op de dag al dat de ETA niet achter de aanslagen zat, maar dat de daders gezocht moesten worden in kringen van het Arabisch verzet. De Spaanse regering was een fanatiek voorstander van de oorlog in Irak.


[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:28

Wel inderdaad vreselijk en ook relatief gezien dichtbij huis zeg maar.
Volgens mij zit de ETA hier inderdaad niet achter. Heb vanavond gehoord dat ze nu zelfs een arabisch bandje gevonden hebben....Plus wat Dennis v m hier net gemeld heeft, komt het toch meer in de richting van Al Qaida

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:37

Ja maar na nader inzien, weet ik het helemaal niet meer, ik bedoel voor de eta is het ook niet zo moeilijk om aan zo'n bandje te komen en in zo'n bus te gooien toch?

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:03

Dennis v m schreef:
Ja maar na nader inzien, weet ik het helemaal niet meer, ik bedoel voor de eta is het ook niet zo moeilijk om aan zo'n bandje te komen en in zo'n bus te gooien toch?

evengoed kan Al Qaida op geen al te moeilijke manier explosieven op identieke manier als die van de ETA maken...

hoor net op de radio dat er misschien een document gevonden is waarin Al Qaida de aanslag zou opeisen, er is echter nog niets bevestigd

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:18

Goh ben benieuwd wie erachter zit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-04 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:20

Nee, want het is nog niet vastgesteld of de brief effectief van een groepering uit het netwerk van al-Qaeda afkomstig is.

Kritisch lezen Knipoog

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:23

leentje schreef:
Nee, want het is nog niet vastgesteld of de brief effectief van een groepering uit het netwerk van al-Qaeda afkomstig is.

Kritisch lezen Knipoog


Mischien dan ook even kritisch luisteren naar het nieuws? Het is inmiddels WEL duidelijk. Maar goed ik heb kennelijk weer teveel gezegt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:24

'Al-Qaida' eist aanslagen Madrid op 11-03-2004


De Arabische krant Al-Quds, die in Londen verschijnt, heeft een e-mail gekregen waarin een onduidelijke organisatie in naam van Al-Qaida de aanslagen van donderdag in Madrid opeist.

Dit is deel van het vereffenen van oude rekeningen met Spanje, kruisvaarder en bondgenoot van Amerika in zijn oorlog tegen de islam, staat in de e-mail, afkomstig van de 'Brigade van Abu Hafs al-Masri'. Aznar, waar is Amerika? Wie beschermt jou, Groot-Brittannië, Japan, Italië en anderen tegen ons? Aznar is de Spaanse premier José Maria Aznar.

De 'brigade' heeft in het verleden grote aanslagen in Irak, Indonesië en Turkije opgeëist, maar bewijs dat zij er werkelijk achter zit, is er niet. De Londense krant gelooft desondanks dat de verklaring serieus moet worden genomen.

De e-mail kondigt verder een nieuwe grote aanval op de Verenigde Staten aan en voorspelt dat Jemen het volgende slagveld wordt voor het Amerikaanse leger, na Afghanistan en Irak. Het leiderschap heeft besloten dat Jemen het derde moeras zal zijn van Amerika, de onderdrukker van dit tijdperk.

Een voormalig lid van de Egyptische Islamitische Jihad, Hani al-Sibaie, zegt dat de groepering niet serieus kan worden genomen: ze hebben ook de grote stroomuitval in de Verenigde Staten en Canada opgeëist. Al-Sibaie denkt dat de 'brigade' uit niet meer bestaat dan een groep jonge mannen met computers en faxen, die de media gebruiken voor propaganda. Met Al-Qaida heeft de 'brigade' niet meer dan een spirituele band.

Let op de timing, zegt Al-Sibaie. Net nadat de minister van binnenlandse zaken (van Spanje, red.) bekendmaakt dat ze een bandje met koranverzen hebben gevonden, komt de verklaring uit.


[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, BeFunny, Elise_K, Galeo, Maliboe, sollair310, xxxmh en 176 bezoekers