Vliegenhor

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Vliegenhor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 09:50

Toen ik in mijn huis kwam wonen, zo'n 14 jaar geleden, hing er al een vliegenhor, zo een met flappen van gaas naar beneden die elkaar overlappen en verzwaarde onderrand. Het ding deed het prima, was een zware kwaliteit. Na een aantal jaren was hij op en wilde ik een nieuwe.

Nooit heb ik er weer een gevonden die zo fijn was als deze, en ik heb helaas de naam niet onthouden van de oude.

Meestal is het gaas van slechte dunne kwaliteit, of gaat de verzwaring aan de onderkant steeds los. Of de flappen gaan verschuiven en er ontstaat een kier. Of de verzwaring in de onderrand is niet zwaar genoeg en daardoor flapperen de stroken bij de minste wind. Ik kan gewoon geen fijne meer vinden.

Ik heb goedkope en dure geprobeerd. Het moeten wel van die flappen zijn, omdat de poes er ook doorheen loopt.

Welke hebben jullie?


Afbeelding

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:47

Wij hebben twee katten die ook naar binnen/buiten moeten kunnen lopen.

Wij hebben nu zoiets:

Afbeelding

Vliegenhor met kralen. Overigens geen last van geluiden van de kralen wanneer het normaal/weinig waait.
Niet 100% sluitend natuurlijk, kan ook niet met katten en kinderen die steeds in en uit lopen, maar werkt voor ons helemaal prima :)

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:00

We hebben de lamellenhor van Bruynzeel, maar dat is dezelfde als op jouw voorbeeldfoto, dus die zal je misschien al geprobeerd hebben.
Hond loopt er goed doorheen en ik vind het een voordeel dat deze in- ene uitschuifbaar is. Tot dusver tevreden, maar hangt er pas een week. Het gaas is wel dun.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Vliegenhor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 17:10

Nancy, bedankt. Het lijkt mij dat vliegen hier makkelijker doorheen kunnen dan bij gaas? Daarom twijfel ik een beetje.

Grit, ik heb inderdaad nu die van Bruynzeel, ik zou er een willen waar het gaas dikker van is en ook de onderkant zwaarder.

Lindsey_99
Berichten: 2520
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:43

Storm schreef:
Toen ik in mijn huis kwam wonen, zo'n 14 jaar geleden......

Nooit heb ik er weer een gevonden die zo fijn was als deze, en ik heb helaas de naam niet onthouden van de oude.

Ik heb goedkope en dure geprobeerd. Het moeten wel van die flappen zijn, omdat de poes er ook doorheen loopt.

Welke hebben jullie?


Dat klopt helemaal. De eerste die wij kochten was ook eentje van goede kwaliteit, met flinke verzwaring onderin, en stevig gaas. Toen die na jaren gebruik begon te slijten, hebben we een aantal geprobeerd maar de kwaliteit van die eerste generatie heeft het nooit kunnen halen. Bij lange na niet, het was allemaal flut en na een jaar kapot. We zijn overgegaan op vaste hordeuren en een vliegenlint voor de achterdeur.

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:51

Wij hebben een hordeur met magneetjes in het midden en onze kat had snel door hoe dat werkt :)

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:30

Ik had ook die fijne zware met lamellen. Helaas overleden na een nest kittens die het een leuk klimrek vonden.
Ook nooit meer nieuwe gevonden.

Nu al jaren een hor met magneetstrip over hele lengte. Niet die met om de zoveel cm een magneet, wat een rotdingen met diie openingen, maar eentje met lange magneet.
Voldoet prima maar begint te slijten. Katten weten heel goed hoe dat werkt.
Ik lees mee voor alternatieven.

DuoPenotti

Berichten: 29971
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vliegenhor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:38

Al tig soorten gehad.
Maar de simpele met de magneetjes in het midden werkt nog het fijnste hier.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 11:01

Hmmm -O- het gaat dus moeilijk worden om te vinden wat ik vroeger had.

Misschien inderdaad maar naar een ander systeem gaan kijken...

Ik heb in het verleden al eens zo'n gordijn gehad die in het midden een rij magneetjes had, maar die ging steeds los aan de buitenkant, tegen de deurpost. Die heb ik na een paar maanden al weggegooid, maar dat was wel een Action ding volgens mij.

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 23:15

Storm schreef:
Nancy, bedankt. Het lijkt mij dat vliegen hier makkelijker doorheen kunnen dan bij gaas? Daarom twijfel ik een beetje.

Grit, ik heb inderdaad nu die van Bruynzeel, ik zou er een willen waar het gaas dikker van is en ook de onderkant zwaarder.


Ik moet zeggen dat er vrijwel geen vliegen (of andere beesten die niet welkom zijn) doorheen komen.
Door dat de kralen constant een klein beetje bewegen, durven die vliegen denk ik niet :+

Af en toe een verdwaald vliegje, maar dat is wel te overzien toch :)

Myfairytale
Berichten: 5418
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 23:44

Wij zijn ook op zoek en hier moeten onze honden erdoor kunnen.

Ik durf absoluut niet zo'n gordijn met kralen aan. Ooit eens gelezen of gehoord dat een kindje erdoor naar buiten wilde, dat te snel ging en dat het om de hals vastsloeg door die kralen.
Nu hebben we er eentje met sliertjes, maar dat werkt absoluut niet voldoende. Willen graag weer een hor, ook al eens met magneetjes in het midden gehad, maar die was ook waardeloos.
Misschien dat zo'n lange magneetstrip in het midden dan beter werkt.

We hebben het zelfs al gehad over een hordeur, onderste gedeelte dan iets stevigers inmaken en dan een hondenluik er onderin. :')

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Vliegenhor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 23:51