Steunen van goede doelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:31

Ik heb niets met mensen maar steun wel elke maand voor 15 euro een goed doel voor dieren. Vooral een kattenasiel waar wij ook een katje van hebben geadopteerd en ook het VOC. Daar zijn we overigens ook gevleugeld lid (30 euro pj). Verder doneer ik 5 euro per jaar aan wikipedia en heb ik ook beslist alle wedstrijdprijzen dit jaar ook weg te geven. Nu nog iets winnen :')

Ik heb gekozen voor kleine organisaties waar ik zelf ben geweest. Diep respect voor hun. Nu is mijn leven nog te druk maar later hoop ik opvanggezin voor katten te zijn en 2x per week vrijwilliger in een dierenopvang. Momenteel vangen we al wel wat zwerfkatten op maar die krijgen we het niet over ons hart om door te sluizen.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:56

Ik ben een aantal jaren geleden in Kenia geweest en ook rondgereisd. Via diverse stammen heb ik veel gezien.

Een Nederlandse vrouw die daar woont met haar man en pleegkinderen en eigen kinderen zetten zich nu in om juist de kinderen naar school te kunnen laten gaat. Om ze zo op die manier te helpen uit de armoede te ontsnappen. Geweldig om te zien dat de eerste succesverhalen zich laten zien. Ze worden kapper of kok oid.

Anyway elk jaar betaal ik de schoolfee voor een jaar voor een kind. Ongeveer 400 euro maar dit gaat dus ook volledig naar de schoolkosten. Zij doet alles vrijwillig. Via een Facebook pagina kun je ook alles volgen.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 00:15

Ik steun stichting Dierenlot, van dichtbij maak ik mee hoeveel goed werk zij doen voor dierenhulporganisaties.
Ik doe zelf vrijwilligerswerk bij de dierenambulance, is ook een soort van steunen.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:54

Ik ben in mijn beoordeling behoorlijk beïnvloed door het werk van Linda Polman, een journaliste met een kritische blik op (humanitaire hulp). Ik durf echt niet te zeggen of haar werk nog actueel is, maar het heeft ervoor gezorgd dat ik echt secuur ben op de inzichtelijkheid van de organisatiestructuur, de geldstromen en het objectieve resultaat van het werk van deze goede doelen.

In de praktijk komt dat er vaak op neer dat ik mensen of doelen steun die me zelf verder hebben geholpen, ofwel waar mijn naasten of patiënten baat bij hebben (gehad).
Bijv. No Guts No Glory, Helen Downing Instituut, en de softwaredevelopers van mijn medische management systeem (zie profiel).

Ik doneer zelf wat ik kwijt wil en kan missen (apparatuur, geld, tijd), en waar ik me comfortabel bij voel als het alsnog opgaat aan indirecte processen, zoals marketing of een congres bezoek.

Domi_94

Berichten: 2054
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:08

Ik ben niet van het maandelijks doneren. Iets te vaak meegekregen dat je dan een onbeschoft/ stalkerig persoon aan de lijn krijgt waar je het lef vandaan haalt om te stoppen.
Ik doneer vaak aan eenmalige acties zoals een bepaalde (natuur)ramp.
Daarnaast doneer ik zo nu en dan aan just dig it, omdat ik mij kan vinden in hun visie en aanpak voor klimaatproblematiek.
Verder steunt mijn werkgever diverse lokale, kleinschalige acties waar ik dan ook m’n steentje aan bijdraag.

kimmie261

Berichten: 19222
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:37

Ik steun eigenlijk alleen maar dierenprojecten en dan waar het het meest nodig is en ook direct voor het doel aankomt, geen geld naar directeuren en al hun personeel onder hun..

Ik geef bv aan Takis op Kreta, aan paard in nood in Spanje en voor nu doneer ik aan Dejan Vucjak, een man die 1600! honden katten in zijn asiel heeft.

Dit zijn voor mij gewoon helden, mensen die hun leven opofferen om dieren te helpen en als ik hun een beetje kan helpen, dan geeft mij dat een goed gevoel..

Schuur_

Berichten: 4889
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:47

Ik geef enkel aan doelen die dicht bij me staan en waar ik mensen (persoonlijk of viavia) van ken. Dat zijn toch kortere lijnen in die organisaties en dan weet je bijna zeker dat het goed terecht komt in plaats van in het zwembad van de directeur

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:23

Ik steun een paar goede doelen in de buurt, eentje een egel-opvangcentrum en de andere een kattenasiel. Er zijn veel goede doelen, dus heb daarom de keuze gemaakt van vlakbij en gerund door mensen die ik via-via ken. Heb ook weleens zelf een egeltje afgezet daar en bij het kattenasiel eens persoonlijk langsgegaan om spullen af te zetten.

Grootte orde is rond de 200 euro per donatie, maar dat doe ik niet standaard maandelijks.

Qua goede doelen voor mensen, heb ik een maandelijkse kleine bijdrage aan Oxfam. Geef eerlijk toe, om mijn geweten te sussen :o ben toch meer van de dieren-doelen...

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:31

Oscar schreef:
In elk geval niet aan een doel waarbij de directeur anderhalve ton per jaar verdient, dat doe ik niet meer.

Dit vind ik een lastige.
Je wil een top directie hebben die het doel zo goed kan leiden dat er zoveel mogelijk geld binnen wordt gebracht, maar ook dat de projecten zo effectief mogelijk worden uitgevoerd etc.

De persoon die je daarvoor nodig hebt is iemand die in het bedrijfsleven boven de 300K verdient. Dit is dus al iemand die zo gedreven is dat deze persoon voor minder dan de helft gaat werkdan dan wat diegene normaliter zou verdienen.


Ik doneer aan Amnesty, Milieudefensie en Brooks hospital for animals.
En soms een kleiner project of ik help iemand individueel.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:35

Ik steun de KNRM jaarlijks als donateur.
Ben opgegroeid in een zeevaarders familie en toen ik zelf een zeilreis ging maken, kregen we een praatje van een opstapper aan boord en toen ben ik donateur geworden.

Een heleboel dierendoelen vind ik dat men teveel doorslaat in wat ze redden, daar gaat mijn geld absoluut niet heen.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:51

Ik heb een sponsor granny via Dorcas. Een christelijke organisatie (al is dat voor mij niet zo belangrijk), en ik vond het een leuk idee dat je ipv een kind te sponsoren nu juist een oudere steunt :D Het principe is hetzelfde, je krijgt een foto, wat informatie over de persoon en je kunt geloof ik ook brieven uitwisselen, al doe ik dat ook niet. Opa Wahba staat wel op mijn bureau, en de kerstkaart van oma Nadia hangt ook nog aan de boekenkast :D

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:02

Ik ben vooral lokaal gegaan. Nadat ALS zoveelgeld kreeg bij serious request en ik overspoeld werddoor spotjes om meer geld dacht ik: hier betaal ik niet voor.

Net als dierenhotel, de ezel waar de man o er zegt dat dierenartsen hem wilde inslapen, maar niet gedaan en tadaaa ezel leeft nog. Dan denk ik: ja en hoeveel heeft de ezel geleden en hoeveel dieren had je nog extra kunnen redden.

Dus: de regionale zonnebloem, voedselbank met producten en het asiel rij ik langs met spullen. Soms nog een eenmalige donatie. Maar klein en lokaal

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:37

Ik ben zelf vrijwilliger bij de Limburgse Reddings- en Therapiehonden, een vereniging uit Belgisch Limburg. We zoeken vermisten, maar gaan ook naar woonzorgcentra of centra voor mensen met een beperking met de honden. Ook gaan we naar een universiteitscampus om de studenten te ondersteunen, de honden werken ook daar therapeutisch. Alles 100% vrijwillig.
Ik steun mijn eigen vereniging door online aankopen te doen via Trooper, waarbij er telkens een commissie naar de vereniging gaat.

Daarnaast steun ik kleinere acties, maar nooit NGO's.

Eleionomae

Berichten: 19600
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:22

Ik steun al jaren de waddenvereniging met een vast bedrag per maand. Daarnaast is ons zoontje jeugdlid van de vogelbescherming.
Verder wisselt het wat met wat we steunen. Geven altijd wat voor de collectes en af en toe pakken we er dan een half jaartje extra donaties bij.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 23:24

Door dit topic lid geworden van milieudefensie. Zij hebben enorm indrukwekkende dingen voor elkaar gekregen met oa shell en een lage overhead

Froukje_J

Berichten: 2213
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:23

Ik geef een paar keer per jaar wat aan Stichting Ambulancewens zei doen kosteloos prachtig werk! We hebben zelf ook een keer een woensdag via hen gehad.

Ook geef ik zo nu en dan wat aan Let's beat NF
https://www.letsbeatnf.nl/
Dit omdat ons dochter vorig jaar gediagnosticeerd is met NF en er nog maar weinig bekend is over de ziekte, er is geen genezing mogelijk en medicatie is er ook niet.
Neurofibromatose is een zeldzame aandoening waar gewoon meer onderzoek naar moet komen.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 16:55

Ibbel schreef:
Bij Nederlandse goededoelen is het verstandig om te controleren of ze het CBF-keurmerk hebben. Dat houdt (oa) in dat een goed doel minimaal 75% van de inkomsten aan de doelstelling(en) moeten besteden.
Meeste goededoelen, zeker de grotere, zitten boven de 80%.

Vergeet niet dat ook goede doelen professionele bedrijven zijn, met werknemers in dienst, en kantoorkosten ed. Dus er is áltijd overhead.

Dat is bij buitenlandse goede doelen niet anders, maar daar zit vaak geen keurmerk op.

https://cbf.nl/

Puur vrijwilliger-gedreven organisaties klinken vaak goed, maar zijn vaak minder efficient juist omdat ze niet door professionals gerund worden. Dan lijkt het wel aardig dat 100% van je euro bij de doelstelling terecht komt, maar dan kan je donatie wel eens minder goed gebruikt worden.


Ik run zelf een stichting en heb bewust GEEN CBF keurmerk, wij hebben <1% jaarlijkse kosten, als we wel een CBF keurmerk willen (wasse neus - want gehad) gaan onze jaarlijkse kosten ineens naar 5%. Dat is niet de bedoeling! En ja wat is professioneel, ik run de stichting samen met 2 andere bestuursleden al 24 jaar, voel me ondertussen redelijk professioneel. En doordat we als vrijwilligers werken, hebben we geen strijkstok of salarissen maar wel een retegoed netwerk aan de andere kant (onze stichting steunt kansarme scholieren en studenten in diverse Afrikaanse landen) in totaal nu ongeveer 650 individuen geholpen aan een opleiding cq. een vak en dat in 24 jaar.

Popstra
Berichten: 13786
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 17:48

Ik vind het fijn om steeds mijn statiegeld van onze lege flessen aan het goede doel te schenken. Daar kun je bij ons op de lege flessen automaat voor kiezen.
Dat zijn altijd plaatselijke doeltjes voor de minder bedeelden en dan vaak bedoeld voor de kinderen

Zertab

Berichten: 12272
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 18:17

Ik heb recent het dierenasiel een donatie gedaan, in nature. Dus voer, speelgoed en snoepjes. Waren ze super blij mee en ik weet zeker dat het goed gebruikt wordt. Bij geld ben ik nogal huiverig... Want wie zegt dat het niet gewoon naar de directeur gaat?