En dan wordt er een bom gedropt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14339
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 14:34

Ja goed hoor. Het was nog niet heel spannend want het was een gratis kennismakingsgesprek.

Volgende keer gaan we er dieper op in.

Wat nog wel lastig wordt is het verdelen van dingen. De dingen die ik wil hebben een dusdanig hoge waarde dat ik dan de helft aan hem zou moeten betalen en dat geld heb ik dan natuurlijk niet. Wel kan het zijn dat hij me geld moet betalen omdat ik mee heb betaald aan de hypotheek. Maar dat ging die vrouw nog uitzoeken.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:45

Selina schreef:
Ja goed hoor. Het was nog niet heel spannend want het was een gratis kennismakingsgesprek.

Volgende keer gaan we er dieper op in.

Wat nog wel lastig wordt is het verdelen van dingen. De dingen die ik wil hebben een dusdanig hoge waarde dat ik dan de helft aan hem zou moeten betalen en dat geld heb ik dan natuurlijk niet. Wel kan het zijn dat hij me geld moet betalen omdat ik mee heb betaald aan de hypotheek. Maar dat ging die vrouw nog uitzoeken.

Spullen die jij hebt meegebracht in de relatie zijn gewoon van jou en hoef je uiteraard niets voor te betalen om ze weer te mogen meenemen (vind ik..)

Ann

Berichten: 13317
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:48

Misschien kan dat tegen elkaar worden weggestreept? Mocht het wel complex worden qua verdeling en komt de mediator er niet uit, zou ik wel een advocaat overwegen om voor jouw belangen op te komen?

AnnoNiemand

Berichten: 911
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:49

anjali schreef:
Selina schreef:
Ja goed hoor. Het was nog niet heel spannend want het was een gratis kennismakingsgesprek.

Volgende keer gaan we er dieper op in.

Wat nog wel lastig wordt is het verdelen van dingen. De dingen die ik wil hebben een dusdanig hoge waarde dat ik dan de helft aan hem zou moeten betalen en dat geld heb ik dan natuurlijk niet. Wel kan het zijn dat hij me geld moet betalen omdat ik mee heb betaald aan de hypotheek. Maar dat ging die vrouw nog uitzoeken.

Spullen die jij hebt meegebracht in de relatie zijn gewoon van jou en hoef je uiteraard niets voor te betalen om ze weer te mogen meenemen (vind ik..)

Houd ook rekening mee dat spullen snel afschrijven qua waarde. Dus ik zou niet de hoofdprijs gaan betalen.

pien_2010

Berichten: 43508
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:49

Zelf denk ik dat het goed is dat we gewoon ondersteunend aanwezig zijn zonder ons inhoudelijk te bemoeien met deze scheiding (dat is wat anders als veel goede adviezen geven die ik langs heb zien komen) als het gaat om spullen verdelen.
Laat ze dat mooi samen doen met de intermediaire want dat is al lastig genoeg.
Dat is mijn mening en voorstel dat iedereen gewoon naast zich neer mag leggen natuurlijk.

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:50

Dat kun je wel vinden anjali, maar wat je vindt mag je houden. Behalve bij echtscheiding. Laat je goed voorlichten waar jullie beide recht op hebben TS. Hopelijk komen jullie er op een schappelijke manier samen uit allemaal.

pien_2010

Berichten: 43508
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:51

Roosch schreef:
Dat kun je wel vinden anjali, maar wat je vindt mag je houden. Behalve bij echtscheiding. Laat je goed voorlichten waar jullie beide recht op hebben TS. Hopelijk komen jullie er op een schappelijke manier samen uit allemaal.

Dit vind ik dus een heel goed advies en mijn post was nav post Anjali.

CharleyT
Berichten: 4002
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:55

pien_2010 schreef:
Zelf denk ik dat het goed is dat we gewoon ondersteunend aanwezig zijn zonder ons inhoudelijk te bemoeien met deze scheiding (dat is wat anders als veel goede adviezen geven die ik langs heb zien komen) als het gaat om spullen verdelen.
Laat ze dat mooi samen doen met de intermediaire want dat is al lastig genoeg.
Dat is mijn mening en voorstel dat iedereen gewoon naast zich neer mag leggen natuurlijk.


Uitstekend voorstel!! Hopelijk kunnen anderen zich hier in vinden, zou heel fijn zijn.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:59

Roosch schreef:
Dat kun je wel vinden anjali, maar wat je vindt mag je houden. Behalve bij echtscheiding. Laat je goed voorlichten waar jullie beide recht op hebben TS. Hopelijk komen jullie er op een schappelijke manier samen uit allemaal.

Wat @AnnoNiemand zegt is waar. Tweedehands spullen hebben geen enkele financiele waarde meer. Niemand wil ze kopen en in geval van een overlijden of andere reden dat een huis leeg moet worden opgeleverd moet je zelfs BETALEN om alles te laten ophalen, terwijl daar vaak hele goede spullen tussenzitten die heel veel gekost hebben . De waarde van een inboedel is 0. Dat heeft mijn notaris me gezegd. Als je handig bent en heel veeltijd hebt dan kun je nog wel eens wat verkopen via Marktplaats maar daar hoor ik ook geen goede berichten over. M.a.w. ga niet veel geld betalen voor oude spullen die eigenlijk nog gewoon van jou zijn ook!

Foaly

Berichten: 4901
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:04

Anjali je bedoelt het vast goed maar wat je zegt klopt niet en is niet helpend. Laat de inhoud idd liever aan TS, haar ex en de mediator over :o

Selina

Berichten: 14339
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 15:08

En het gaat niet eens over spullen. Mijn paard wordt ook als bezit met waarde gezien.
Maar daar gaan we het over 2 weken over hebben. Dan is de volgende afspraak. Ze vermoedde dat het proces zo’n 3 maanden zou duren in ons geval.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:09

Foaly schreef:
Anjali je bedoelt het vast goed maar wat je zegt klopt niet en is niet helpend. Laat de inhoud idd liever aan TS, haar ex en de mediator over :o

Een mediator werkt voor beide partijen. Ts zou iemand nodig hebben die geheel aan haar kant staat en voor haar belangen opkomt. Zodat er niet over haar heengelopen wordt. Als ts zou zeggen dat mijn meningen "niet-helpend" zijn dan houd ik die verder natuurlijk voor me. Maar dat heeft ze nog niet gezegd .

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:12

Jouw mening staat compleet los van rechten en plichten die er gelden, anjali. Als ik je een waardevolle tip mag geven: pas op met dit soort uitspraken te doen. Iemand die er geen verstand van heeft of zich niet goed laat voorlichten zou jouw mening/uitspraken zomaar als werkelijkheid aan kunnen nemen en daar heeft niemand die in de situatie van TS zit iets aan.

Ts geeft zelf aan in haar openingspost dat ze een rugzak heeft en als ik het goed zie, zie ik een jongedame die nog veel te leren heeft en daar nu haar uiterste best voor doet. Ondanks de situatie waar ze nu in zit lijkt ze dat heel goed te doen. Onwaarheden het topic ingooien is geen nuttige bijdrage.

Petpa

Berichten: 1712
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:12

anjali schreef:
Foaly schreef:
Anjali je bedoelt het vast goed maar wat je zegt klopt niet en is niet helpend. Laat de inhoud idd liever aan TS, haar ex en de mediator over :o

Een mediator werkt voor beide partijen. Ts zou iemand nodig hebben die geheel aan haar kant staat en voor haar belangen opkomt. Zodat er niet over haar heengelopen wordt. Als ts zou zeggen dat mijn meningen "niet-helpend" zijn dan houd ik die verder natuurlijk voor me. Maar dat heeft ze nog niet gezegd .


Waarom denk je dat er over TS heengelopen wordt?

Het is juist fijn indien TS en haar partner in goed overleg de zaken af kunnen handelen.

pien_2010

Berichten: 43508
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:14

anjali schreef:
Foaly schreef:
Anjali je bedoelt het vast goed maar wat je zegt klopt niet en is niet helpend. Laat de inhoud idd liever aan TS, haar ex en de mediator over :o

Een mediator werkt voor beide partijen. Ts zou iemand nodig hebben die geheel aan haar kant staat en voor haar belangen opkomt. Zodat er niet over haar heengelopen wordt. Als ts zou zeggen dat mijn meningen "niet-helpend" zijn dan houd ik die verder natuurlijk voor me. Maar dat heeft ze nog niet gezegd .


Sorry, je gaat echt veels te ver met je mening en adviezen doordrukken imo. Een scheiding is erg trikkie. Het gaat op dit moment gewoon goed en vriendschappelijk en beiden staan achter deze beslissing van intermediair nemen. Dus steun dat gewoon. Dat is mijn advies aan jou.

Zertab

Berichten: 12283
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:16

Selina schreef:
Ja goed hoor. Het was nog niet heel spannend want het was een gratis kennismakingsgesprek.

Volgende keer gaan we er dieper op in.

Wat nog wel lastig wordt is het verdelen van dingen. De dingen die ik wil hebben een dusdanig hoge waarde dat ik dan de helft aan hem zou moeten betalen en dat geld heb ik dan natuurlijk niet. Wel kan het zijn dat hij me geld moet betalen omdat ik mee heb betaald aan de hypotheek. Maar dat ging die vrouw nog uitzoeken.


Fijn dat het goed was! En beschrijf van te voren graag wat je wil hebben. En goed dat het ook door iemand wordt uitgezocht!

Selina

Berichten: 14339
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 15:17

Het is inderdaad niet erg helpend, Anjali.
Jouw mening verandert niet wat wettelijk zo is.
En er wordt helemaal niet over me heen gelopen hoor.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:21

Mijn advies is dus wel ook aan eigen belangen en rechten te denken. Je kan van alles afspreken, maar het gevaar is dat het dus ten koste van jezelf gaat. Been there, done that. En dat is echt niet fijn, goed of slim. En meteen het probleem, de mediator was voor ons beide en gaf te weinig informatie over zulke zaken want dat moesten we zelf aandragen. Maar daar alert op zijn en dus niet alles toegeven vanwege de lieve vrede is al genoeg.

Maar dat een inboedel 0 waarde heeft is echt bullshit in een scheiding. En sowieso, mijn camera bijvoorbeeld had 2ehands nog enorme waarde die ik ook niet zelf had kunnen betalen als dat had gemoeten. En ex had een hoop zaken waar ik geen verstand van had of te makkelijk over gedacht heb die echt enorm veel geld nog waard waren.

Wij moesten van de mediator tekenen dat we niks wat er daar besproken werd met anderen mochten bespreken. Dus ik kon ook geen hulp zoeken erbij. Het is op sommige vlakken echt nadelig geweest voor mij, juist om het 'vriendschappelijk' te houden. Alsnog mislukt.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:22

Selina schreef:
En het gaat niet eens over spullen. Mijn paard wordt ook als bezit met waarde gezien.
Maar daar gaan we het over 2 weken over hebben. Dan is de volgende afspraak. Ze vermoedde dat het proces zo’n 3 maanden zou duren in ons geval.

Ik wilde net zeggen. In dit soort dingen wordt de waarde van (huis)dieren, en hun spullen, ook meegenomen. Maar daar is een mediator voor; om hier gezamenlijk uit te komen.
Nieuwbouw huisje zou wel heel tof voor je zijn Selina! En uit ervaring weet ik dat een dorp verderop een hele mooie opening kan zijn voor een nieuwe start. Moeilijk blijft het sowieso. Hoe is je (ex)man eronder?

pien_2010

Berichten: 43508
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:30

MyWishMax schreef:
Mijn advies is dus wel ook aan eigen belangen en rechten te denken. Je kan van alles afspreken, maar het gevaar is dat het dus ten koste van jezelf gaat. Been there, done that. En dat is echt niet fijn, goed of slim. En meteen het probleem, de mediator was voor ons beide en gaf te weinig informatie over zulke zaken want dat moesten we zelf aandragen. Maar daar alert op zijn en dus niet alles toegeven vanwege de lieve vrede is al genoeg.

Maar dat een inboedel 0 waarde heeft is echt bullshit in een scheiding. En sowieso, mijn camera bijvoorbeeld had 2ehands nog enorme waarde die ik ook niet zelf had kunnen betalen als dat had gemoeten. En ex had een hoop zaken waar ik geen verstand van had of te makkelijk over gedacht heb die echt enorm veel geld nog waard waren.

Wij moesten van de mediator tekenen dat we niks wat er daar besproken werd met anderen mochten bespreken. Dus ik kon ook geen hulp zoeken erbij. Het is op sommige vlakken echt nadelig geweest voor mij, juist om het 'vriendschappelijk' te houden. Alsnog mislukt.


Iedereen heeft zijn eigen verhaal. En dat is niet helpend want iedere scheiding is uniek. Ik zet dus mijn verhaal tegenover dat van jou om duidelijk te maken dat het altijd fout kan lopen.

Ik had een "hele goede" advocaat volgens mijn omgeving. Mijn ex had zijn advocaat en had zowel zijn als mijn advocaat volledig in zijn zak. Ben dus door beiden advocaten genaaid want hebben voor hem gewerkt vanwege zijn uiterst kundige manipulatie gedrag.
Gelukkig weigerde de notaris de scheiding te voltrekken. En die heeft wat zaken recht gezet voor mij via de twee advocaten en mijn ex, waardoor het gewoon een dure scheiding was, maar ik er financieel nog boven op kon komen later hetgeen me ook gelukt is.
Dus niets is in steen gebeiteld zelfs niet dat twee advocaten of één mediator beter is.
Als iemand echt de ander een oor wil aannaaien en het is een leep iemand, gaat dat toch echt wel lukken.

BeFunny

Berichten: 10649
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:33

MyWishMax schreef:
Wij moesten van de mediator tekenen dat we niks wat er daar besproken werd met anderen mochten bespreken. Dus ik kon ook geen hulp zoeken erbij. Het is op sommige vlakken echt nadelig geweest voor mij, juist om het 'vriendschappelijk' te houden. Alsnog mislukt.


Waarom dat dan?
Ik zou dat zelf echt nooit ondertekenen.
Tenzij er al echt een heel mooi voorstel zou liggen om er dan snel vanaf te kunnen zijn.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:41

Mbt ervaringen, ik was dus naïef en heb geen eigen 'mannetjes' ingeschakeld. Nu was het bij mij alleen uit elkaar en geen scheiding, maar ik vertrouwde dus erop dat de financiële man en taxateur voor het huis, die mijn ex geregeld had, eerlijk waren.

Ik weet nu helaas beter, en had zelf ook een taxateur moeten inschakelen voor de waarde van de woning.

Daarnaast was ons huis met NHG gekocht en ik heb het voor waar aangenomen dat ik daar toch niets aan zou hebben. Ook daar heb ik nu mijn twijfels over.

Voor financieel inzicht, waar je van aangeeft weinig kaas van gegeten te hebben, zou ik toch kijken voor een eigen financieel adviseur, die jouw belangen inzichtelijk maakt. Ook om je toekomstige financiële plaatje bijvoorbeeld te schetsen.

En een mediator die zegt dat je niemand andere erbij mag betrekken, zou voor mij reden zijn om daar niet mee in zee te gaan, met de ervaringen die ik nu heb.

Volgens mij zijn er via de gemeente ook vaak budget mensen beschikbaar, wellicht heb je daar ook nog iets aan.

BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:46

Vraagje ts, heb jij een lijst van zaken die jij alleen betaald hebt? Ook al zijn het dekjes en borstels bvb. En je moet er inderdaad vanuit gaan dat een mediator voor beide de zaken goed regelt maar blijf wel heel alert. En je mag altijd hulp van anderen inroepen, mijn vriendin heeft het ook met mediator gedaan maar die heeft net zo’n verhaal als Pien . 95 % van alle advocaten en mediators doen hun werk goed maar niet allemaal.

pien_2010

Berichten: 43508
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:49

BigOne schreef:
Vraagje ts, heb jij een lijst van zaken die jij alleen betaald hebt? Ook al zijn het dekjes en borstels bvb. En je moet er inderdaad vanuit gaan dat een mediator voor beide de zaken goed regelt maar blijf wel heel alert. En je mag altijd hulp van anderen inroepen, mijn vriendin heeft het ook met mediator gedaan maar die heeft net zo’n verhaal als Pien . 95 % van alle advocaten en mediators doen hun werk goed maar niet allemaal.


Precies bigone. En jaren later gingen mijn ex vriend en ik uit elkaar en we hebben zonder iemand alles zelf geregeld. Hij had ook beroerde echtscheiding ervaring. Alleen de makelaar heeft ons huis verkocht en had voor hem een nieuw huis gevonden. Is fantastisch gegaan en was voor ons beiden helend als het om het scheiding trauma ging. Mijn vriend had een mediator.
Als beiden normaal doen lukt alles.

Selina

Berichten: 14339
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 16:19

Adviezen of een mediator vs advocaat hoeft nu eigenlijk ook niet meer. Hebben nu voor een mediator gekozen en ik zie ons er zeker wel uitkomen. En misschien is dat naïef maar ik ken hem 10 jaar. Hij is de meest onzelfzuchtige man die ik ken.

Wat ook nog wel lief was. Hij is dus altijd m’n vervoer met m’n paard. Hij heeft namelijk een auto met trekhaak + BE rijbewijs. Nu had ik (voordat het uitging) pas een crossles en wilde graag nog een keer. Dus toen er deze week nieuwe data waren zei hij dat ik me maar op moest geven en dan rijdt hij. Dat vond ik zo lief.