30+ en amper relatie-ervaring, hoe werkt dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

30+ en amper relatie-ervaring, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 20:18

Oke, ik heb geen idee hoe ik dit topic moet noemen... En ik ben al heel lang niet meer op Bokt geweest voor zoiets, ik heb het liever over kamerplanten, boeken, of andere dingen. Maar NIET over persoonlijke drama's.

Maar na 6 weken weet ik het ook even niet meer...

Ik ben 33, al jaaaaaaaren alleen. Ik woon op mezelf, heb een goede baan, eigen huis, lekker sociaal leven. Kortom, ik heb het goed voor elkaar, zoals veel mensen zeggen. Het enige dat ontbreekt is de liefde. Een paar jaar geleden kort gescharreld, werd niks, tranen, een aantal maanden flink delulu geweest. En door... Tinder deed ik niet aan, of nouja, ik swipete wel, maar er kwam nooit iets uit.

Vorig jaar leerde ik een collega wat beter kennen, eentje die ik fysiek altijd al een prettige verschijning vond. We kwamen elkaar tegen op een feestje, zoenden, waarna ik dacht dat het ruimte kwam om meer te ontdekken. Hij trok een muur op, gaf aan dat hij niet wist of hij wel verliefd was. Maar zes weken later en wat door alcohol gevoerde appjes brachten hem weer naar mij toe.

Kleine achtergrond, ik heb ooit één relatie gehad, hij is nooit verder gekomen dan een paar scharrels.

Dit hebben we vervolgens een half jaar lang gedaan. Uren konden we kletsen, lachen, ouwehoeren, en het bed delen. We bleven voornamelijk wel binnenshuis omdat we nog niet goed wisten wat we met onze collega's aan moesten die behoorlijke vermoedens hadden en wie die overal tegen kunnen komen. Beide maakte het ons ergens niet zoveel uit wat de reactie zou zijn, maar we vonden het ook heerlijk om het nog even voor onszelf te hebben. Met 180 collega's is het net een klein dorp waar verschrikkelijk geroddeld kan worden. Klein voorbeeldje, toen ik een paar jaar terug met een leatherlook jeans naar het kantoor liep, wisten mijn collega's op kantoor al wat ik aan had omdat men het vanuit de fabriek had gezien. :') We zijn wel een keer uit eten geweest en hij heeft me opgehaald van stal en kennisgemaakt met wat vriendinnen daar.

Het was allemaal naar mijn idee ontzettend leuk (en dat bleef hij in het hieronder volgende gesprek ook constant benadrukken), tot hij 6 weken terug ineens een bom dropt... Nouja, zo begon het gesprek niet eigenlijk. Hij vroeg mij of we na een half jaar ook moesten gaan nadenken over een volgende stap en hoe ik dat dan zag. Dus ik gaf aan dat het wat mij betreft vooral betekende dat we het op het werk vertellen en daarmee meer vrijheid hebben om dingen te gaan doen, dat ik hem eens aan mijn ouders zou willen voorstellen, maar er voor mij eerst niet heel erg veel hoeft te veranderen. We zagen elkaar meestal één keer per week, een enkele keer vaker. Ik hecht aan mijn vrijheid en hij ook aan het zijne. Hij vroeg door op mijn gevoelens, nouja, ik ben verliefd... En jij dan? Vroeg ik hem...
Nou, hij wist niet goed of hij verliefd was, of hij überhaupt ooit verliefd was geweest. Hij heeft veel aan zijn hoofd (een erg lastige thuissituatie) en er zaten veel veranderingen aan te komen waardoor hij het beetje vrijheid dat hij had kwijt zou gaan raken. Oftewel: STRESS.
Ik probeerde hem gerust te stellen, gaaf aan te denken dat hij echt wel verliefd was en blablabla. Nou goed, hij wilde er over nadenken.

Twee weken later, we hebben al die tijd nauwelijks contact gehad, wilde hij toch liever gewoon als vrienden verder. Dat verbaasde me eigenlijk een beetje na een aantal opmerkingen die hij op het werk maakte. Dus ik begon uit zelfbescherming te praten als brugman (niet heel tactisch) en heb hem gevraagd of hij nu niet zelf bang was om zijn hart te breken. Waarop hij verrast keek en zei: "Hmm, ja, misschien heb ik wel wat bindingsangst."

Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat dit geen player is, het is een verlegen en onzekere man met weinig relatie-ervaring. Ik ben dat ook, alleen het extraverte type dat alles wegbluft.

Goed, terug naar dat gesprek, hij wilde toch weer nadenken. Dus ik heb hem gezegd dat ik heel veel om hem geef en hem echt de tijd wil geven om na te denken. Maar dat ik niet voor eeuwig kan wachten tot hij eens uitgedacht is, en ik ook echt verder moet. Hij stelde voor dat we 'na het weekend' even keken. Het was op dat moment vrijdag en zijn weekend zou op woensdagmorgen beginnen. Ik zei hem dat er in een weekend niet veel verandert.
Vervolgens scheidden onze wegen en ben ik diezelfde avond nog op Tinder gegaan in een dwarse bui. Een week later had ik mijn eerste Tinder date... :+ Werd niks, maar ik heb het maar wel mooi gedaan :')

Ik heb hem wat meer ontweken op het werk, maar er waren toch collega's die mijn verdriet zagen en uiteindelijk heb ik een aantal verteld wie het was. Sommigen waren verrast, anderen minder verrast.
Twee collega's hebben aangegeven iets aan hem te hebben gemerkt. Hij lachte meer, hij was weer fitter en vrolijker (heeft een hele moeilijke familiesituatie wat zijn tol wel eist zeg maar).
Eén collega vraagt me constant om met hem te gaan praten, stuurt me berichten op FB dat we moeten gaan praten en dat het wel weer goed komt.
Vorige week heb ik hem voor het eerst in drie weken weer gezien, maar hij praatte niet tegen me. Appte me later wel kort, maar reageert vervolgens niet meer. Vandaag hem ik hem weer gezien, hij wilde meteen dat ik koffie kwam drinken maar zegt vervolgens weinig.

En ik raak alleen maar meer en meer in de war. Voorheen als mijn hart gebroken was dacht ik alleen maar: "Waarom vindt hij me niet leuk? En hoe kan ik er voor zorgen dat hij me wél leuk gaat vinden?" Heel erg in het wanhopige en het buiten mezelf zoeken.

De afgelopen twee jaar ben ik aardig gegroeid met dank aan een psycholoog. Ik ben nu meer bezig met: "Wat vind ik eigenlijk van deze situatie?" En dat zet me enorm aan het denken. De enige relatie die ik heb gehad was op mijn 17/18e. Ik ben inmiddels bijna 34. Hoe werkt het eigenlijk? Hoe hard moet je werken voor een relatie? Gaat het vanzelf, zoals in de film? Zoals wanneer we bij elkaar waren?
En ik 'beschuldig' hem wel van angst voor liefde, maar heb ik dat zelf niet ook? Zoals mijn collega die me smeekt met hem te praten zegt: "Janine, als je mij de raadt geeft mezelf te laten zien zoals ik écht ben, moet jij dat ook doen he?" Ik ben heel erg lomp in mijn uitspraken, heb ik hem onbewust weggejaagd? En als ik dat bij hem heb gedaan, dan gebeurt dat toch bij elke volgende man in mijn leven ook? Hoe voorkom ik dat?
En dan nog het meest heikele punt; iedereen die tegen me zegt: "Het moet van zijn kant komen, bescherm jezelf!" Terwijl ik denk: Maar wat is de meest volwassen manier om hiermee om te gaan? Me beroerd voelen tot hij de moed misschien wel heeft verzameld? Of zelf voorstellen om eens bij te praten en hem misschien wel enorme opluchting laten voelen? En als daar niets uit komt, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd...

Kortom, ik vraag me zo vreselijk veel af over relaties. In mijn omgeving is werkelijk NIEMAND die me het antwoord kan geven. Dus ik hoop dat er hier op Bokt mensen zijn die pas op latere leeftijd (god wat voel ik me oud) voor het eerst een 'echte' relatie ontwikkelden. Hoe voelt dat? Hoe eng is dat?
Is dit een normale situatie? Ik heb een soort achtergrond nodig om vanuit te kunnen beoordelen. }:0

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:45

Pfoe wat een vragen. Ik zou er het antwoord ook niet op kunnen geven. Puur en alleen omdat het voor iedereen anders is. Iedereen beleeft dingen op z'n eigen manier.

Persoonlijk vind ik dat het in het begin wel makkelijk moet gaan. De verliefde periode hoort leuk te zijn zonder al te veel drama. Als je langer bij elkaar bent en het leven samen is normaal geworden dan moet je wel blijven werken om echt contact met elkaar te blijven maken. In het hectische leven zie je vaak gebeuren dat mensen elkaar als vanzelfsprekend gaan beschouwen en naast elkaar gaan leven. Dus zoals het in films gaat daar geloof ik niet in.

De vraag is nu vooral wil je in onzekerheid blijven zitten en hoe lang? Je hebt kans dat hij bij draait maar ook dat je je tijd 'verspilt'. Is hij nu echt een toevoeging in je leven of vult hij een behoefte op? Maakt hij je gelukkig of moet je het doen met een aantal momenten die fijn zijn? Terwijl je mss vaker onzeker wordt van de situatie? Soms willen we zo graag dat een relatie slaagt dat we met oogkleppen naar de situatie kijken zeg ik uit ervaring.

Persoonlijk denk ik altijd dat je het weet of je verliefd bent of niet. Als hij het niet weet dan zou dat voor mij een antwoord zijn. Zeker als je al een half jaar met iemand om gaat. Ik zou op een bepaald moment wel nieuwsgierig worden naar familie en vrienden van de ander. Maar goed, iedereen werkt anders.

Overigens had ik m'n eerste serieuze relatie ook pas toen ik eind 20 was. Daarvoor heb ik wel vriendjes gehad, de langste relatie duurde een jaar. Maar achteraf gezien kon ik dat niet heel serieus noemen. Het was niet dat we op mentaal vlak echt levelden. Voordat ik m'n ex leerde kennen ook wel gedate en ook wat mindere ervaringen opgedaan. Maar met m'n ex voelde het meteen helemaal goed. Zo goed dat we vanwege de afstand binnen een half jaar samenwoonde. Dat doe ik nu nooit meer :')

Prairy
Berichten: 9088
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:58

Ik heb zelf altijd langere relaties gehad. Dus vanuit mezelf kan ik je helaas niet antwoorden.

Ik heb mijn man leren kennen toen hij 37 was, hij had nog nooit een lange relatie gehad, max iets van 3 maanden geloof ik.

Onze relatie is eigenlijk heel soepel gelopen. Dat komt denk ik vooral omdat hij gewoon heel zeker is over wie hij is en wie hij wil zijn. Samen zijn we ook enorm gegroeid. Maar zijn instelling, dat is denk ik wel de reden dat het zo gaat. Ik ben niet altijd de makkelijkste, maar hij ook niet als hij iets niet wil, dan gebeurt het gewoon niet of we zoeken naar een andere oplossing.

Ik zat nog half in een ex relatie waar nog dingen afgehandeld moesten worden als huis verkopen etc. Hij is hier heel geduldig in geweest vind ik.

Ik denk dat je vooral naar jezelf moet kijken. Wat wil ik in dit leven, wie wil ik zijn of blijven? Als jij zeker van jezelf bent is het ook wat makkelijker om te kiezen of je er wel of niet mee door wil gaan denk ik. En dan trek je ook hopelijk iemand aan die er samen met jou voor wil gaan, waarmee je samen sterker bent dan alleen. Want dat gun ik echt iedereen.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:59

Ik vind het ook erg lastig en er is niet zomaar antwoord op te geven. Maar als iemand aangeeft niet verliefd te zijn en me weken negeert, dan ga ik daar zeker geen energie meer instoppen. Bindingsangst of niet. Sowieso is dat iets wat jij ook niet voor hem kan oplossen. En ja, je kan de schuld bij jezelf zoeken en gaan twijfelen of je wel goed gereageerd hebt etc. Maar je kan ook accepteren dat jullie misschien gewoon geen match zijn en accepteren dat hij eigenlijk niet verder met jou wil. Ik vind zelf (afgaand op jouw verhaal) dat hij je nogal laat bungelen eigenlijk. Ik zou daar zelf niet goed tegen kunnen. Ik houd van duidelijkheid en ik wil niet het gevoel hebben dat ik een beetje aan het lijntje wordt gehouden.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 20:59

capopjekop schreef:
Pfoe wat een vragen. Ik zou er het antwoord ook niet op kunnen geven. Puur en alleen omdat het voor iedereen anders is. Iedereen beleeft dingen op z'n eigen manier.

Persoonlijk vind ik dat het in het begin wel makkelijk moet gaan. De verliefde periode hoort leuk te zijn zonder al te veel drama. Als je langer bij elkaar bent en het leven samen is normaal geworden dan moet je wel blijven werken om echt contact met elkaar te blijven maken. In het hectische leven zie je vaak gebeuren dat mensen elkaar als vanzelfsprekend gaan beschouwen en naast elkaar gaan leven. Dus zoals het in films gaat daar geloof ik niet in.

De vraag is nu vooral wil je in onzekerheid blijven zitten en hoe lang? Je hebt kans dat hij bij draait maar ook dat je je tijd 'verspilt'. Is hij nu echt een toevoeging in je leven of vult hij een behoefte op? Maakt hij je gelukkig of moet je het doen met een aantal momenten die fijn zijn? Terwijl je mss vaker onzeker wordt van de situatie? Soms willen we zo graag dat een relatie slaagt dat we met oogkleppen naar de situatie kijken zeg ik uit ervaring.

Persoonlijk denk ik altijd dat je het weet of je verliefd bent of niet. Als hij het niet weet dan zou dat voor mij een antwoord zijn. Zeker als je al een half jaar met iemand om gaat. Ik zou op een bepaald moment wel nieuwsgierig worden naar familie en vrienden van de ander. Maar goed, iedereen werkt anders.


Toch een hele waardevolle reactie!

Ik denk dat het contact blijven maken voor mij zelf ook altijd moeilijk is. Ik denk altijd dat ik een open boek ben, inmiddels heb ik meerdere mensen gesproken die zeggen: "Nee, dat ben jij écht NIET! Jij hebt een muur om je heen." Wat ik heel erg lastig vind om te horen, want dat betekent dat ik ergens aan moet werken, maar geen idee heb waar ik moet beginnen.

De vraag is voor nu inderdaad, hoelang wil ik in onzekerheid blijven. Ik vond hem echt een aanvulling op mijn leven. Ik mis zijn aanwezigheid enorm, ook al was het maar eens per week. Ik kwam écht tot rust, voelde me in die uren écht veilig. Als ik me poedersuiker voelde, wist hij me op te vrolijken. En hij nam de tijd om over narigheden te praten. Het ging niet om een aantal momenten, het was gewoon alles.
De onzekerheid zit 'm er in dat hij na de eerste zoen meteen op de vlucht sloeg, en nu na een half jaar ook weer min of meer op de vlucht slaat.

Maar ik sluit niet uit dat ik af en toe ook oogkleppen op heb. Op dit moment heb ik vooral heel erg last van 'wat moet ik met deze situatie'. Ik voel me er zó intens poedersuiker bij dat ik hem wellicht heb gekwetst. Er zijn wat dingen voorgevallen in de weken vlak voordat hij de bom dropte waar ik me totaal niet bewust van ben geweest op het moment zelf, maar nu denk: Aii... En als kers op te taart ben ik ook nog op een date gegaan en heb dat nieuws gedropt bij collega's waarvan ik zeker wist dat hij het ook zou horen :+

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:04

Ik ben van mening dat een relatie “vanzelf” moet gaan. Natuurlijk is het wel eens geven en nemen, maar nu je zo hard aan hem moet trekken en hij alleen maar achteruit deinst zie ik persoonlijk in dat hij het (niet meer) ziet zitten door zijn persoonlijke omstandigheden.

Uiteraard bestaan er dingen zoals bindingsangst. Wellicht heeft hij daar ook last van, maar zoals je zelf aangeeft kampt hij met een persoonlijke omstandigheid (familieding / bindingsangst). Hij zit met zichzelf in de knoop.

Ik denk - hoe vervelend en hard het ook is - je hem voor nu maar moet laten gaan… Als in: even links laten liggen en niet meer het voortouw nemen. Als hij jou zo graag wilt komt hij zelf wel met hangende pootjes naar jou toe. Dat is “meant to be”. Het moet echt vanzelf gaan / lopen. Duwen en trekken heb je in een relatie niks aan…

Vervelend in jouw situatie. Hoe ouder je wordt hoe kleiner het vijvertje wordt (iedereen lijkt dan gesetteld en kinderen te hebben). Toch gewoon die Tinder en andere apps aanslingeren. Daar komen toch ook regelmatig wél geslaagde relaties uit.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 21:11

Prairy schreef:
Ik heb zelf altijd langere relaties gehad. Dus vanuit mezelf kan ik je helaas niet antwoorden.

Ik heb mijn man leren kennen toen hij 37 was, hij had nog nooit een lange relatie gehad, max iets van 3 maanden geloof ik.

Onze relatie is eigenlijk heel soepel gelopen. Dat komt denk ik vooral omdat hij gewoon heel zeker is over wie hij is en wie hij wil zijn. Samen zijn we ook enorm gegroeid. Maar zijn instelling, dat is denk ik wel de reden dat het zo gaat. Ik ben niet altijd de makkelijkste, maar hij ook niet als hij iets niet wil, dan gebeurt het gewoon niet of we zoeken naar een andere oplossing.

Ik zat nog half in een ex relatie waar nog dingen afgehandeld moesten worden als huis verkopen etc. Hij is hier heel geduldig in geweest vind ik.

Ik denk dat je vooral naar jezelf moet kijken. Wat wil ik in dit leven, wie wil ik zijn of blijven? Als jij zeker van jezelf bent is het ook wat makkelijker om te kiezen of je er wel of niet mee door wil gaan denk ik. En dan trek je ook hopelijk iemand aan die er samen met jou voor wil gaan, waarmee je samen sterker bent dan alleen. Want dat gun ik echt iedereen.


Grappig, in één van onze gesprekken gaf hij aan niet goed te weten wat hij wil in het leven. Ik weet dat zelf ook niet. Ik denk niet veel over de toekomst na, misschien juist wel omdat ik een comfortabel leventje leidt, of omdat ik bang ben om buiten die comfortzone te treden. Zelfs dát weet ik niet.


Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook erg lastig en er is niet zomaar antwoord op te geven. Maar als iemand aangeeft niet verliefd te zijn en me weken negeert, dan ga ik daar zeker geen energie meer instoppen. Bindingsangst of niet. Sowieso is dat iets wat jij ook niet voor hem kan oplossen. En ja, je kan de schuld bij jezelf zoeken en gaan twijfelen of je wel goed gereageerd hebt etc. Maar je kan ook accepteren dat jullie misschien gewoon geen match zijn en accepteren dat hij eigenlijk niet verder met jou wil. Ik vind zelf (afgaand op jouw verhaal) dat hij je nogal laat bungelen eigenlijk. Ik zou daar zelf niet goed tegen kunnen. Ik houd van duidelijkheid en ik wil niet het gevoel hebben dat ik een beetje aan het lijntje wordt gehouden.


Ik heb niet het hele verhaal in het topic gezet, omdat ik de essentie wil leggen op mijn proces en niet op wat ik met hem aan moet. Hij heeft meerdere pogingen gedaan om contact te leggen, die ik best wel heb afgewezen omdat ik vind dat hij goed moet gaan nadenken zonder mijn aanwezigheid en omdat ik moet gaan ontdekken wat ik met deze situatie moet op een gezonde manier en ik er gewoon nog niet aan toe was om een gesprek aan te gaan. Nu wil ik wel in gesprek, maar weet ik niet waar ik moet beginnen met mezelf :')

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:11

Ik weet van mijzelf dat relaties ‘waar je voor moet vechten’, relaties zijn die stranden met frustratie en verdriet. Zeker in het begin moet het vanzelfsprekend leuk zijn bijna. Later zullen er dingen komen waar je af en toe woorden over zult hebben, maar ik wil vooral een relatie hebben waarbij we elkaar aanvullen en helpen. Je weet van jezelf dat je een leuk persoon bent, dat je waardevol bent. Je zou niet een ander moeten overtuigen dat je leuk bent. Ja, in een sollicitatiegesprek, maar niet bij een partner.

Ik heb op een gegeven moment mijzelf gedwongen om af te gaan op wat iemand zegt. Niet op de non-verbale communicatie, lust of wensen. Ik heb een hele leuke kerel maanden gedate die mij met de meest verliefde blik in de ogen kon zeggen dat hij geen relatie wilde. Hij zocht me iedere keer op en dan was het fantastisch. Helemaal gek was hij op mij en ik op hem, maar hij vertelde dat hij geen relatie wilde.

En wat iemand zegt, dat neem ik aan voor waar. En dat gebruik is als mijn leidraad.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 30+ en amper relatie-ervaring, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:15

Grappig, ik doe juist het tegenovergestelde. Ik kijk naar daden ipv woorden. Maar ik heb samen geleefd met iemand die achteraf gezien over veel dingen loog. En hij had altijd mooie praatjes die hij niet na kwam.

Maar als iemand je verliefd aan kijkt maar vervolgens niks doet om de relatie naar een dieper niveau te brengen dan heb je ook een antwoord. Dan hoeft het niet eens onwil te zijn van iemand. Die gene kan echt verliefd zijn, maar als hij zich niet kan geven dan kom je ook niet verder

Thats_Me

Berichten: 10941
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:15

Eigenlijk is liefde heel simpel. Of je nu puber bent of 50 je wil graag samen zijn en de basis moet goed en fijn voelen. Uiteraard moet je samen werken aan een relatie maar in de basis moet het dus wel goed voelen. Onzekerheid hoort er natuurlijk wel bij, je wil immers de beste versie van jezelf zijn. Belangrijk is voor jezelf uitzoeken wat je wil en blijf vooral communiceren over wat jij nodig hebt en blijf ook polsen hoe de ander er in staat.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: 30+ en amper relatie-ervaring, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:21

Ik ben inmiddels 35 en ook nooit een echte relatie gehad. Een korte maar intense scharrel waarvan het verhaal sterk lijkt op dat van jou. Het was zo intens dat van een scharrel van een maand of twee ik anderhalf jaar nodig heb gehad om weer mezelf te worden. Laten we zeggen dat het wel leerzaam was. Ik zal nooit meer zo vrijblijvend en onbevangen ergens in gaan. Het maakt me bij tijd en wijle wel heel onzeker hoor. Alle vriendinnen/oud klasgenoten hebben een relatie, kinderen enz… en ik? Mijn leven staat al 15 jaar on hold lijkt het wel. Ik probeer mezelf te troosten met het idee dat alles precies op het juiste moment op mijn pad zal komen…

Prairy
Berichten: 9088
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:49

Misschien is een eerste stap dan om eens buiten je comfortzone te gaan.

Ben je al eens echt alleen op vakantie gegaan? Dus niet in een single groepsreis?

Of iets anders waarvan je altijd hebt gedacht, dat is echt niks voor mij? Maar dat dan wel een keer doen.

Zo open je misschien wat mogelijkheden om iets nieuws over jezelf te leren. En wie weet kom je dan weer nieuwe mensen tegen waar je wat van kunt leren (al dan niet relatie materiaal).

Als je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, zul je nooit een ander resultaat krijgen. Dat geldt voor bijna alle dingen ;)

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:51

Hoi TS,

Ik ben bepaald geen expert in relaties. Mijn eerste en laatste relatie was serieus achttien jaar geleden, en sindsdien heb ik nog één scharrel gehad. Ik beschouw het (liefde/seks/relaties) als een gepasseerd station en ik weet niet of ik het überhaupt nog wel zou willen. Maar in het verleden heb ik hier als een malle naar verlangd, veel over gedacht en in sommige dingen ook echt wel beter geworden (in die zin dat ik beter inzicht heb gekregen in het hoe en wat). Dus in die zin kun je wat aan me hebben.

Je vraagt wat er "normaal" is. Dat is heel simpel en tegelijk niet simpel: normaal is voor iedereen anders. Jullie zijn beiden zo onervaren als wat. Als hij nou al een half liefdesleven achter de rug had, dan zou hij misschien dingen gaan verwachten (een soort "routine"), maar hè: jij bent zijn eerste relatie.

Helaas maak ik wel één ding uit je verhaal op: je hebt het geprobeerd en het heeft niet gewerkt. Dat ligt zeer waarschijnlijk niet aan jou; hij heeft die bindingsangst. En hoe gek het ook klinkt: dat gaat prima samen met een relatie willen. Veel mensen streven als een gek naar een vriend(in), en als ze die eenmaal hebben, denken ze "o jee, maar wat als ik nu de rest van mijn leven aan hem/haar vastzit"? Dus jij moet maar gewoon denken: oké, hij is niet klaar voor me. Ik verdien iemand die volledig voor me kiest. En hem dus uit je liefdesleven bannen, en hem geen kans geven als hij toch weer komt aanlopen. Ook voor hem is dat duidelijker en op de lange termijn fijner.

(Dat is heel gemakkelijk gezegd en een stuk moeilijker gedaan, maar als je dit inziet - voelt, en niet alleen snapt met je hoofd - heb je de eerste stap gezet.)

Het heeft ook weinig met leeftijd te maken. Hoogstens met ervaring. Wat dat betreft zijn die man en jij dus gewoon tieners. :) En het begin is altijd eng. Leuk-eng of eng-eng, dat hangt ervan af. Vergelijk het met springen: bijna iedereen vindt dat in het begin eng. Maar de een gaat het na verloop van tijd leuk vinden en de ander houdt het bij dressuur. Als een relatie leuk-eng is, dan is er na een tijdje niets engs meer aan.

Je vraagt ook hoe je zoiets aanpakt. Nou, stom toevallig zag ik je topic terwijl ik net naar een online presentatie over dating had gekeken. (Ik heb het nog niet helemaal losgelaten, dat moge duidelijk zijn.) Het gaat niet altijd vanzelf "zoals in de film". Wel ontstaan de beste dates organisch, in het echt, en niet uit een datingapp. Als je blijft komen op plekken waar je je senang voelt, waar je iets toevoegt, waar je kunt geven zonder voor sinterklaas te spelen, dan maak je al veel meer kans omdat je dan zelfvertrouwen uitstraalt en mensen je gezelschap waarderen.

Ik kan je nog wel meer tips geven, maar uiteindelijk zijn die te algemeen om zo te kunnen toepassen.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 22:14

Prairy schreef:
Misschien is een eerste stap dan om eens buiten je comfortzone te gaan.

Ben je al eens echt alleen op vakantie gegaan? Dus niet in een single groepsreis?

Of iets anders waarvan je altijd hebt gedacht, dat is echt niks voor mij? Maar dat dan wel een keer doen.

Zo open je misschien wat mogelijkheden om iets nieuws over jezelf te leren. En wie weet kom je dan weer nieuwe mensen tegen waar je wat van kunt leren (al dan niet relatie materiaal).

Als je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, zul je nooit een ander resultaat krijgen. Dat geldt voor bijna alle dingen ;)


Nou... die Tinder date van laatst was wel iets dat ik echt niets voor mij vindt :') Dat gaf best wel een kick.

Ik ben één keer alleen naar de andere kant van de wereld gevlogen, daar wachtten mijn buren op mij. Was een hele gave ervaring, waarvan ik vooral heb geleerd dat ik - in tegenstelling tot wat ik altijd dacht - juist heel erg goed mezelf kan aanpassen aan ander gezelschap.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 22:15

pluisje88 schreef:
Ik ben inmiddels 35 en ook nooit een echte relatie gehad. Een korte maar intense scharrel waarvan het verhaal sterk lijkt op dat van jou. Het was zo intens dat van een scharrel van een maand of twee ik anderhalf jaar nodig heb gehad om weer mezelf te worden. Laten we zeggen dat het wel leerzaam was. Ik zal nooit meer zo vrijblijvend en onbevangen ergens in gaan. Het maakt me bij tijd en wijle wel heel onzeker hoor. Alle vriendinnen/oud klasgenoten hebben een relatie, kinderen enz… en ik? Mijn leven staat al 15 jaar on hold lijkt het wel. Ik probeer mezelf te troosten met het idee dat alles precies op het juiste moment op mijn pad zal komen…


:(:)

Soms zou ik een helderziende willen bezoeken en vragen mijn toekomst te vertellen :+ Dan weet ik hoelang ik nog moet wachten...

Het on hold verhaal herken ik ook heel erg. Ik ben absoluut niet eenzaam, maar ik zou me 'normaler' voelen als ik ook een relatie zou hebben.
Het half jaar dat ik met hem was - we waren gewoon exclusief - voelde ik me voor het eerst normaal onder mijn vrienden.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 16:35

Thats_Me schreef:
Eigenlijk is liefde heel simpel. Of je nu puber bent of 50 je wil graag samen zijn en de basis moet goed en fijn voelen. Uiteraard moet je samen werken aan een relatie maar in de basis moet het dus wel goed voelen. Onzekerheid hoort er natuurlijk wel bij, je wil immers de beste versie van jezelf zijn. Belangrijk is voor jezelf uitzoeken wat je wil en blijf vooral communiceren over wat jij nodig hebt en blijf ook polsen hoe de ander er in staat.


Deze vergat ik vrijdag even...

Maar wat is de basis?
In mijn beleving was die namelijk goed. Maar wellicht hoort de basis breder getrokken te worden dan ik doe? Ik voelde me veilig bij hem, mezelf, we konden samen goed lachen, hadden goede gesprekken, waren goede vrienden aan het worden. Wat hoort hier nog meer bij?

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:00

Als je allebei iets anders uit de relatie wil dan gaat het mis. Het enige wat je kunt doen, is aangeven wat jij wilt en nodig hebt als je met hem doorgaat. Maar uit je verhaal hoor ik dat hij het voor zichzelf niet weet en dan is alles een vraagteken. Als je dat ok vindt is dat prima, als jij iets anders nodig hebt dan kun je er voor jezelf beter een streep onder zetten.. maar het is wel altijd heel moeilijk zulke dingen, het liefst wil je hem helpen of overtuigen dat hij hetzelfde wilt als jij maar dat werkt echt nooit :=

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 17:22

Sintara schreef:
Als je allebei iets anders uit de relatie wil dan gaat het mis. Het enige wat je kunt doen, is aangeven wat jij wilt en nodig hebt als je met hem doorgaat. Maar uit je verhaal hoor ik dat hij het voor zichzelf niet weet en dan is alles een vraagteken. Als je dat ok vindt is dat prima, als jij iets anders nodig hebt dan kun je er voor jezelf beter een streep onder zetten.. maar het is wel altijd heel moeilijk zulke dingen, het liefst wil je hem helpen of overtuigen dat hij hetzelfde wilt als jij maar dat werkt echt nooit :=


Hoe kom je daar achter? Prairy had al een paar goede tips...

Maar ik heb gewoon echt geen flauw idee.
Wat kán een mens nodig hebben in een relatie? Ik was al heel blij met iemand die ik elke week zag, waar ik goede gesprekken mee had, waarmee ik vertrouwd intiem kon zijn. Wat kan je nog meer nodig hebben?
Echt concreet...

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:26

Janine1990 schreef:
Thats_Me schreef:
Eigenlijk is liefde heel simpel. Of je nu puber bent of 50 je wil graag samen zijn en de basis moet goed en fijn voelen. Uiteraard moet je samen werken aan een relatie maar in de basis moet het dus wel goed voelen. Onzekerheid hoort er natuurlijk wel bij, je wil immers de beste versie van jezelf zijn. Belangrijk is voor jezelf uitzoeken wat je wil en blijf vooral communiceren over wat jij nodig hebt en blijf ook polsen hoe de ander er in staat.


Deze vergat ik vrijdag even...

Maar wat is de basis?
In mijn beleving was die namelijk goed. Maar wellicht hoort de basis breder getrokken te worden dan ik doe? Ik voelde me veilig bij hem, mezelf, we konden samen goed lachen, hadden goede gesprekken, waren goede vrienden aan het worden. Wat hoort hier nog meer bij?


Dat je verliefd op hem bent. Dat je een knoop in je maag krijgt van het idee dat hij met een ander zou gaan. Dat je met liefde zijn rolstoel zou duwen mocht hij ooit een ongeluk krijgen of een ziekte.
Die basis moet er (vind ik) zijn. Zodat je het later ook bij problemen samen toch volhoudt. Omdat die basis liefde er is.

Dus niet, hij is aardig enz enz maar het kon elke eerste volgende guy next door zijn bij wijze van spreken.

Ook ben ik het eens dat het in het begin fijn en goed moet zijn. Niet direct al allemaal toestanden en kunst en vliegwerk om al pratenderwijs samen te blijven (op verstand ipv gevoel). Dat is niet een goede basis.

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:31

Janine1990 schreef:
Sintara schreef:
Als je allebei iets anders uit de relatie wil dan gaat het mis. Het enige wat je kunt doen, is aangeven wat jij wilt en nodig hebt als je met hem doorgaat. Maar uit je verhaal hoor ik dat hij het voor zichzelf niet weet en dan is alles een vraagteken. Als je dat ok vindt is dat prima, als jij iets anders nodig hebt dan kun je er voor jezelf beter een streep onder zetten.. maar het is wel altijd heel moeilijk zulke dingen, het liefst wil je hem helpen of overtuigen dat hij hetzelfde wilt als jij maar dat werkt echt nooit :=


Hoe kom je daar achter? Prairy had al een paar goede tips...

Maar ik heb gewoon echt geen flauw idee.
Wat kán een mens nodig hebben in een relatie? Ik was al heel blij met iemand die ik elke week zag, waar ik goede gesprekken mee had, waarmee ik vertrouwd intiem kon zijn. Wat kan je nog meer nodig hebben?
Echt concreet...


Nou op dat punt ben je nu toch? Heb je het nodig om hem voor te stellen aan je familie en een relatie te hebben waarvan de rest van de wereld mag weten en dat hij zeker weet dat hij voor je wil gaan?

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:35

Ben/was je echt verliefd op hem of was het meer friends with benefits. Wanneer je verliefd bent, knetter op elkaar zeg maar dan is elkaar een per week zien echt niet genoeg. Je klinkt imo meer als goede vrienden dan als partners.

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:40

Wat Sanet zegt inderdaad. Wat ik opmaak uit jouw post is dat je ietsje meer duidelijkheid wilt en het ghosten jou kwetst. En je vindt eigen plekje en de vrijheid belangrijk en wilt (nog) niet verder samenwonen etc. Correct me if I'm wrong though :+

Maar het is goed om zulke dingen voor jezelf duidelijk te hebben, te weten hoe dat bij hem zit en of dat te matchen valt met elkaar.

Ook wel leuk, maar wat je wilt of nodig hebt kan natuurlijk ook nog eens veranderen :P
Laatst bijgewerkt door Sintara op 14-04-24 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 17:41

Sanet schreef:
Nou op dat punt ben je nu toch? Heb je het nodig om hem voor te stellen aan je familie en een relatie te hebben waarvan de rest van de wereld mag weten en dat hij zeker weet dat hij voor je wil gaan?


Ik bedoel het meer als een stuk achtergrondinformatie voor mezelf.

Had ik het echt nodig om hem voor te stellen aan mijn familie? Nee, ik voelde me heel erg sterk verbonden met hem en had constant het gevoel dat hij helemaal voor me ging. Hij gaf namelijk ook meerdere keren aan dat hij het echt niet erg zou vinden als collega's er achter zouden komen of als ik het zou vertellen omdat ik daar behoefte aan zou hebben. Ik zou hem met liefde aan mijn familie voorstellen, daar niet van, maar niet omdat het mij meer zekerheid geeft. Er zijn mensen die 25 jaar getrouwd zijn en elkaars familie van A tot Z kennen en alsnog uit elkaar gaan. Dus ik zie daar de toegevoegde zekerheid niet van.

Voor mijn gevoel is het voorstellen aan familie en openbaar maken van een relatie iets dat vanzelf gaat. En niet iets dat je per se nodig hebt van iemand.

Maar ik ben heel erg bleu hierin, dus zeg het me alsjeblieft als ik dat niet goed zie. :D


Marigold schreef:
Dat je verliefd op hem bent. Dat je een knoop in je maag krijgt van het idee dat hij met een ander zou gaan. Dat je met liefde zijn rolstoel zou duwen mocht hij ooit een ongeluk krijgen of een ziekte.
Die basis moet er (vind ik) zijn. Zodat je het later ook bij problemen samen toch volhoudt. Omdat die basis liefde er is.

Dus niet, hij is aardig enz enz maar het kon elke eerste volgende guy next door zijn bij wijze van spreken.

Ook ben ik het eens dat het in het begin fijn en goed moet zijn. Niet direct al allemaal toestanden en kunst en vliegwerk om al pratenderwijs samen te blijven (op verstand ipv gevoel). Dat is niet een goede basis.


Mooie beschrijving van de basis :)

Wat betreft dat laatste, er zijn momenteel omstandigheden bij hem die er wel toe leiden dat verstand voor hem harder schreeuwt dan gevoel. Dat zou bij ieder normaal denkend persoon zo zijn in die situatie.

Aangezien ik zijn rolstoel wel wil duwen, vind ik het nu ook wel lastig om weg te lopen.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:43

Niet alle relaties zijn hetzelfde, omdat mensen verschillen. Dus het hoeft niet hetzelfde te zijn, juist ook omdat je je eigen leven hebt opgebouwd.
Er zijn ook mensen die niet elke dag bij elkaar willen zijn, maar wel voor elkaar kiezen.
Wat voel jij en wat wil je nu? En praat met elkaar.

Azmay

Berichten: 17992
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: 30+ en amper relatie-ervaring, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:50

Ik ben van mening dat er geen "fout" is in relaties, maar je moet respect hebben voor elkaar en vooral je bedenken of jij gelukkig bent met de situatie.

Een relatie moet je leven verrijken en niet beperken. Of dat een "normale" situatie is of niet maakt niet uit. Eerlijkheid is altijd belangrijk, maar of je meerdere liefdes of bedpartners mag hebben bijvoorbeeld is geen vast gegeven. En hoe je je er bij voelt is al helemaal geen moeten.