Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 22:45

Zomaar even een vraag die opkomt…
Hoewel… niet zomaar… speelt inmiddels niet meer maar houdt me dus blijkbaar wel nog bezig :o

Stel: een gezin met twee volwassen kinderen.
Eentje getrouwd, eentje alleenstaand na een langdurige relatie.
Alledrie (eigen kinderen plus aanhang) hebben een volledige baan.
Dan moeten er op enig moment cadeau’s gekocht worden voor de (schoon)ouders: verjaardagen, kerst, noem maar op.

Wat vinden jullie dan eerlijk en/of logisch:
De kosten delen door drie (eigen kinderen plus 1 aanhang) of door twee (eigen kinderen)?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, maar vooral ook naar jullie argumenten :)

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:48

Nee, ik zou gewoon zelf wat leuks kiezen en dat kopen. Ik doe verder niet aan budgetten of gezamenlijke cadeaus tenzij het echt een tof idee is en dan zou ik de kosten delen.

Ligt ook aan de connectie met die 'aanhang'

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:50

Bitchy schreef:
Zomaar even een vraag die opkomt…
Hoewel… niet zomaar… speelt inmiddels niet meer maar houdt me dus blijkbaar wel nog bezig :o

Stel: een gezin met twee volwassen kinderen.
Eentje getrouwd, eentje alleenstaand na een langdurige relatie.
Alledrie (eigen kinderen plus aanhang) hebben een volledige baan.
Dan moeten er op enig moment cadeau’s gekocht worden voor de (schoon)ouders: verjaardagen, kerst, noem maar op.

Wat vinden jullie dan eerlijk en/of logisch:
De kosten delen door drie (eigen kinderen plus 1 aanhang) of door twee (eigen kinderen)?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, maar vooral ook naar jullie argumenten :)

Ik vind het eigenlijk vooral erg kinderachtig als hier een probleem door ontstaat.. maar als houvast zou ik zeggen gedeeld door 2. Het is niet de familie van de aanhang

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:53

Wij delen hier altijd alles door 2.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:54

Je houd je bezig met of je een paar keer per jaar 15 % meer of minder moet betalen aan een kado.... tis maar waar je je druk om maakt... echt iets voor gerda's die ook een tikkie sturen omdat je een banaan van de fruit schaal hebt gepakt....

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:55

Mijn zusje en ikzelf hebben beide een partner. Wanneer wij een cadeau kopen voor onze moeder delen we de kosten door 2 (50% voor zusje en 50% voor mijzelf).
Dit deden we overigens ook toen mijn zusje nog geen vriend had, werd ook gewoon het cadeau door 2 gedeeld.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:55

Meestal kopen mijn zus/man/ik gezamenlijk iets voor een jarige ouder. We vinden het leuk om iets tofs uit te zoeken dus een budget staat nooit echt vast. Kosten delen we door 3, mijn zus is alleen en voor mijn man zijn mijn ouders als eigen familie voor hem. Voor ons is dit heel vanzelfsprekend maar ik kan me voorstellen dat t erg afhangt van de band met je schoonfamilie.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:04

Hier zouden we delen door 2. Lijkt me niet zo'n issue. Als de een het financieel wat zwaarder heeft dan de ander zou dat ook opgelost worden door het anders te verdelen.

Alles is mogelijk in goed overleg :j
Laatst bijgewerkt door mavantos op 09-04-24 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:07

Mijn broers en ik delen door 4, staat los van de aanhang. In het verleden vond ik t lastig dat ik als arme student evenveel moest inleggen als 3 koppels 2 verdieners, wat voor mij soms problemen gaf (gelukkig sprongen m'n ouders bij). Nu is het geen probleem meer, Los van de relatie status van ons ieder koppel/ persoon.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:08

Het kan simpeler: geen gezamelijke cadeaus. Soms koop ik iets duurders voor een familielid, dan krijgen ze met de volgende gelegenheden iets kleiners. Ik zou nooit een kostenverdeling maken tussen broers/zussen/neven/nichtjes, etc omdat ik niet in iemand anders portemonee wil kijken. Als ik zoiets wel regel zal ik vragen of iedereen wilt inleggen wat ze willen inleggen en dan zelf de rest bijleggen of zeggen dat het dan niet lukt en dan terug storten/ander cadeau ervoor kopen. Dan ben je ook van het probleem af.

Hoe wij de kosten regelen tussen cadeaus en familie, verdeling, etc is verder tussen mij en mijn vriend. Dit bekijken we per jaar.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:09

Hier delen we het door het aantal eigen kinderen dat meedoet met het cadeau, zowel bij mijn familie als mijn schoonfamilie. Hoeveelheid aanhang/(klein)kinderen is niet relevant. Wel houden we rekening met de inkomsten. Meestal uit zich dat bijvoorbeeld in dat iemand deeltijd werkt en dus wat minder verdient (en wat minder bijdraagt afhankelijk van de prijs van het cadeau) maar wel meer vrije tijd heeft om het cadeau te regelen :Y)

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:18

Door 3. Ik geef gezamelijk ook 2 keer zoveel als ik met iemand samen ben. Als diegene mee wilt doen. Dus in mijn eentje bijvoorbeeld €25. En als mijn partner ook €25 wilt bijleggen dan geven we samen €50. En de alleenstaande als 1 persoon rekenen, niet dat die evenveel moet bijdragen als het stel.

KimD

Berichten: 20424
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:26

Hoe moeten er cadeaus gekocht worden en hoezo moet dit gedeeld worden? Ze zijn volwassen, hebben een eigen baan en een eigen leven. Ik neem aan dat ze ook zelf de mogelijkheid hebben inspraak te hebben of ze überhaupt willen inleggen in een cadeau voor een bepaald familielid of niet en hoe dat gedeeld wordt.

Het lijkt nu op voorhand bepaald?

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:26

Wij delen door het aantal volwassen. Een stel betaald dus meer dan een vrijgezel.
Dit is denk ik zo ontstaan omdat de jongste het langst vrijgezel was en ook nog langer op school zat en daardoor minder te besteden had. Nu zou het niet meer uitmaken, maar doen we het nog steeds zo.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:39

Bij ons legde iedereen wat in de pot en daar werd wat van gekocht.
Je kan niet zomaar stellen dat een stel meer kan betalen dan een alleenstaande.
Je hebt bv een jong gezin die van 1 salaris moet rondkomen en alleenstaande met een goede baan die nog gratis thuis woont.
Tegenwoordig worden er geen gezamelijke cadeaus gedaan omdat er geen grote/dure wensen meer zijn.

Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:45

Nog makkelijker om helemaal geen cadeaus te geven.
Sinds er kleinkinderen in het spel zijn hebben we als volwassenen afgesproken om alleen de (klein)kinderen cadeaus te geven. Wij als volwassenen vieren onze verjaardagen niet. Wij hebben besloten om 1x a 2x per jaar met z’n allen te barbecueën.
Maar dit is ook zo gekomen omdat we anders tussen 20 april en 27 april 5 verjaardagen zouden hebben.

NoGo

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:58

Hier doen wij ook niet meer aan cadeautjes voor volwassenen.
Maar anders was het altijd delen door de kinderen (zonder partner).
En als er iemand minder te besteden had werd dat gewoon door de rest aangevuld.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 02:42

Als wij hier samen doen met een cadeau, meldt iedere partij gewoon wat hij in wil/kan leggen. Pas daarna wordt gekeken of het beoogde cadeau daarvan van bekostigd kan worden.
Dus niks delen door factor x, want het aantal mensen zegt niks over wat iemand bij kan of wil dragen.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 04:58

Gewoon zelf een kado kopen?

Ik ben zelf echt niet van dat kosten delen (tenzij het echt een tof kado is) en vind dat mijn ouders (of schoonouders maar niet super van toepassing) gewoon een tof kado verdienen zonder dat ik zit te emmeren over kosten.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:05

Wij kopen enkel cadeaus voor onze eigen ouders. Dus mijn man voor de zijne en ik voor de mijne.
En eigenlijk doen we dat voor alles wat er voor de familie gekocht wordt op gebied van cadeaus. Dus ook voor broers, neefjes,...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:07

Wij delen het door het aantal huishoudens. En als er een partij is die even wat minder kan inleggen is dat ook gewoon prima.
Maar meestal kopen we gewoon zelf een cadeau.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-04-24 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:18

Als wij iets gezamenlijk doen voor een ouder dan leggen we per huishouden in, dus niet per persoon. Als iemand niet in legt en zelf iets doet, ook helemaal prima.

Molfre

Berichten: 2636
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:39

Hier doen we eigenlijk nooit gezamelijke cadeaus. Ik heb daar een hekel aan, tenzij het echt iets tofs is waarvan ik weet dat die persoon het VRESELIJK blij mee zou zijn. In zo'n geval delen we ook per huishouden, ongeacht het aantal en het soort verdienders.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:51

Wij doen het door 2. Alleen gedeeld door eigen kinderen.
En wij hebben afgesproken dat ik het regel voor mijn familie en hij voor de zijne, betalen doen we gewoon van de gezamenlijke rekening. Nooit gezeur of verrassingen.

lieke2
Berichten: 2133
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:57

Cadeaus helemaal afschaffen, dat is wat wij hebben afgesproken :)*
Veelal kopen mensen toch zelf wat ze graag willen hebben :j en krijg/geef je geen cadeau waar niemand echt blij mee is, niet zoeken naar iets en geen gedoe over wie betaalt wat