Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:05

Delen door het aantal huishoudens doen wij. Wat wij ook wel doen als het een hele groep mensen betreft en we willen 1 groot kado geven dat een ieder geeft wat deze kan missen, alles in 1 pot en daarvan wordt dan 1 kado gekocht. Niet iedereen kan evenveel missen.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:19

Hier ligt het een beetje aan wat voor kado het moet worden.

Meestal doen we ieder zelf wat verzinnen. Maar toen de BBQ vervangen moest worden hebben we dat gezamelijk gedaan.

Soms heb ik alleen bloemen en zijn ze al blij dat ik 2 uur in de auto heb gezeten om op visite te komen :D
En de andere keer heb ik wel iets mee.

Nadeel is dat als mijn ouders iets willen ze het vak gelijk kopen. :')

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:19

Als we al een gezamenlijk kado doen, dan delen we de kosten alleen onder de kinderen. Aanhang staat daar los van.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:36

Mijn broers en ik zijn allemaal getrouwd, dus áls we een gezamenlijk kado doen (bijvoorbeeld bloemen laten bezorgen op hun trouwdag), dan delen we het sowieso door 3.

Maar ik denk dat als 1 van ons zonder partner zou komen te zitten, dat ik dan nog steeds door 3 zou delen, door het aantal huishoudens waarvan de ouders een kado krijgen.

In een eerder stadium waarin ik, de jongste, nog studeerde, betaalde ik soms wel iets minder dan mijn broers die al een fulltime baan hadden, dat ging dan een soort van naar rato.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:25

Ik en mijn broer zijn beide alleen.

Maar stel ik heb een partner dan zou ik het door 3 delen.
Maar dat is ook omdat ik weet dat mijn broer het minder breed heeft dan ik.

Ik doe nu ook weleens ietsje meer als hij doet.
Dus we kijken eigenlijk meer naar wat kan je missen en heb je er voor over.
Ik heb ook weleens alleen een kado gekocht namens ons beiden.

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:28

Bitchy schreef:
Zomaar even een vraag die opkomt…
Hoewel… niet zomaar… speelt inmiddels niet meer maar houdt me dus blijkbaar wel nog bezig :o

Stel: een gezin met twee volwassen kinderen.
Eentje getrouwd, eentje alleenstaand na een langdurige relatie.
Alledrie (eigen kinderen plus aanhang) hebben een volledige baan.
Dan moeten er op enig moment cadeau’s gekocht worden voor de (schoon)ouders: verjaardagen, kerst, noem maar op.

Wat vinden jullie dan eerlijk en/of logisch:
De kosten delen door drie (eigen kinderen plus 1 aanhang) of door twee (eigen kinderen)?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, maar vooral ook naar jullie argumenten :)

Geen gezamenlijke cadeaus kopen, dan heb je ook geen gezeur.

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:35

Wij hebben dit in de hand, mijn zwager is alleen. Hij heeft minder te besteden, kado's gaan door 3en, mijn vriend, hij en ik een deel.
Laatst bijgewerkt door netjuh6 op 10-04-24 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:35

Mars schreef:
Meestal kopen mijn zus/man/ik gezamenlijk iets voor een jarige ouder. We vinden het leuk om iets tofs uit te zoeken dus een budget staat nooit echt vast. Kosten delen we door 3, mijn zus is alleen en voor mijn man zijn mijn ouders als eigen familie voor hem. Voor ons is dit heel vanzelfsprekend maar ik kan me voorstellen dat t erg afhangt van de band met je schoonfamilie.


Hier ook. Mijn partner en ik kopen dus een kado samen voor mijn moeder :j

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:11

Wij zijn met 6 kinderen. Eentje is nog te jong om bij te dragen, 2 zijn er alleen en 3 zijn getrouwd. Wij delen een beetje gezellig voor de singles. Dat zijn de jongere telgen uit de familie en zij hebben het ook het minst breed. Dus ik doe meestal dubbel voor de koppeltjes.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:13

Door het aantal huishoudens. Anders zouden stellen veel meer moeten betalen. Stel een man en vrouw moeten beide betalen voor moeder, dan moet dat ook bij schoonmoeder. Aanhang komt met eigen familie er ook bij.

Sky_As

Berichten: 4726
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:16

Ik zou ook zeggen door het aantal huishoudens. Mijn vriend en zijn broers geven zijn moeder altijd veel grotere cadeau dan wij (ik en mijn broer/zus) onze ouders.
Dan zou ik mee moeten betalen aan cadeaus die ik wellicht niet eens kan betalen.

Mijn vriend betaalt de (grotere) cadeaus voor zijn kant, en ik meestal voor mijn kant.
Cadeaus voor de kinderen (neefjes/nichtjes) betaal ik meestal wel van de gezamelijke rekening.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:36

Eerlijk gezegd vind ik het een zaak van mijn vriend en zijn zus om de kosten te delen als ze samen iets voor mijn schoonmoeder willen kopen. Of ze alleenstaand of samen zijn, dat maakt niet uit. Het gaat om hun moeder.
Net zoals ik het voor mijn moeder regel en dan niets verwacht van de aanhang.

Er is 1x samen iets aan mijn schoonmoeder gegeven en uiteindelijk betaalde mijn vriend alles. Was geen fortuin en kon prima gemist worden, maar wel duidelijk. Als hij (wij) iets aan schoonmoeder wil geven kopen we dat zelf en broer/zus/schoonzus/zwager regelen ook zelf iets. Kan er ook geen discussie ontstaan wie wat betaalt.
Maar mocht het beslist iets samen zijn dan per huishouden, net per volwassene.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:42

Mijn broer vergeet het vaak dus ik koop een bos bloemen of een geurtje en zeg dat het van ons allemaal is. Kost niet teveel en het gaat toch om het gebaar

Met mijn vorige schoonfamilie (waren 5 kinderen, zonder de aanhang) werd je gewoon zonder pardon een tikkie voor 50 euro gestuurd voor een cadeau waar ik óf niks van af wist óf geregeld is zonder overleg. Heb ik dan ook niet betaald ;)

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:43

Door het aantal personen. Dan betaald iedereen evenveel per hoofd.

Maar daar is hier ook discussie over.

Wij met 2.
Ander gezin met 3 (en ondertussen ook 1 aanhang)
Ander gezin met 4.

Zullen we uiteten met schoonmoeders verjaardag?

Ja prima, maar ik ga jullie kroost niet vrij houden...ja zegt die van 4 dan, dan word het wel heel duur voor ons, dan wil ik niet.
Nee precies, je wil dat wij dokken... dat wil ik niet, ik heb ze niet gefokt. (dat zeg ik dan niet maar denk ik :o )

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:48

Uit eten vind ik persoonlijk iets anders dan een cadeau. Daar zou ik wel afspraken over maken als we dat samen besluiten te regelen voor schoonmoeder.
Aan de andere kant is mijn vriend daar erg makkelijk in. Die houdt niet van gezeur en als hij dit kan betalen dan doet hij dat. Zo hebben we een paar jaar een etentje met kerst voor mijn moeder met haar partner, zijn moeder en zijn zus, zwager, nichtje en neeftje betaald. Wij organiseerden dat en nodigden hun uit. Vond iedereen gezellig.
Toen bedacht schoonzus dat zij wel een keer het etentje met kerst kon organiseren. Was voor ons ongemakkelijk omdat zij (uiteraard) niet mijn moeder en haar partner uitnodigde.

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:49

Mijn advies is als je perse een gezamenlijk cadeau wilt geven, te vragen aan ieder wat deze missen kan. Je kan dan het budget van de persoon aanhouden die het minst te besteden heeft , of de bedragen van wat ieder kan missen bij elkaar leggen en aan de hand daarvan een cadeau uitzoeken

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:56

DuoPenotti schreef:
Door het aantal personen. Dan betaald iedereen evenveel per hoofd.

Maar daar is hier ook discussie over.

Wij met 2.
Ander gezin met 3 (en ondertussen ook 1 aanhang)
Ander gezin met 4.

Zullen we uiteten met schoonmoeders verjaardag?

Ja prima, maar ik ga jullie kroost niet vrij houden...ja zegt die van 4 dan, dan word het wel heel duur voor ons, dan wil ik niet.
Nee precies, je wil dat wij dokken... dat wil ik niet, ik heb ze niet gefokt. (dat zeg ik dan niet maar denk ik :o )


Mag ik eerlijk zeggen dat ik je gedachten van ik heb ze niet gefokt erg lomp vind ? Komt naar over . Ik heb ze niet gefokt , ik ben dankbaar dat ik ze mocht krijgen.
En ja soms is t idd een ding met uit eten gaan . Zeker in huidige tijden. De prijzen zijn vreselijk hoog , zeker als je dan met 4 kids extra aan moet schuiven . Voor dat geld kan je een maand boodschappen doen. En ja de keus voor 4 kids is persoon gerelateerd, en niet jou financiële issue . Maar je zou ook wat minder duurs uit kunnnen zoeken , of begrip hebben dat niet iedereen voor 6 pers restaurant kosten vrij heeft liggen.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:59

Gombal schreef:
DuoPenotti schreef:
Door het aantal personen. Dan betaald iedereen evenveel per hoofd.

Maar daar is hier ook discussie over.

Wij met 2.
Ander gezin met 3 (en ondertussen ook 1 aanhang)
Ander gezin met 4.

Zullen we uiteten met schoonmoeders verjaardag?

Ja prima, maar ik ga jullie kroost niet vrij houden...ja zegt die van 4 dan, dan word het wel heel duur voor ons, dan wil ik niet.
Nee precies, je wil dat wij dokken... dat wil ik niet, ik heb ze niet gefokt. (dat zeg ik dan niet maar denk ik :o )


Mag ik eerlijk zeggen dat ik je gedachten van ik heb ze niet gefokt erg lomp vind ? Komt naar over . Ik heb ze niet gefokt , ik ben dankbaar dat ik ze mocht krijgen.
En ja soms is t idd een ding met uit eten gaan . Zeker in huidige tijden. De prijzen zijn vreselijk hoog , zeker als je dan met 4 kids extra aan moet schuiven . Voor dat geld kan je een maand boodschappen doen. En ja de keus voor 4 kids is persoon gerelateerd, en niet jou financiële issue . Maar je zou ook wat minder duurs uit kunnnen zoeken , of begrip hebben dat niet iedereen voor 6 pers restaurant kosten vrij heeft liggen.


In het bericht stelt het gezin met de kinderen zelf voor om uit eten te gaan? Dan mogen ze ook gewoon zelf betalen voor hun kroost.

Eleeke

Berichten: 2033
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:00

Mijn jongste broer is chronisch ziek en alleen heeft dus weinig te besteden mijn andere broer en ik hebben een gezin en meer te besteden . dus we doen gewoon naar wat iedereen kan bijdragen. ( als we iets samen doen, dat doen we niet altijd) .
We stemmen altijd even van te voren af wat iedereen voor budget in gedachten heeft.

En ik hou niet van gezeur ,en vind verdeling mbt geld totaal onbelangrijk. Iedereen is oprecht en doet z'n best dus who cares wie wat betaald.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:02

Uit eten of eten halen (waar jet aantal eters juist het prijsverschil uitmaakt) is heel wat anders dan een gezamenlijk cadeau kopen.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:06

Ik ben samen met mijn zus en wij delen altijd alles door 2 voor mijn vader en vriendin. Ongeacht dat zij een heel gezin heeft met volwassen kinderen en ik alleen ben.
Als we uit eten gaan/weekend weg is het wel een ander verhaal, dan ga ik niet betalen voor haar kinderen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:08

DuoPenotti schreef:
Zullen we uiteten? Ja prima, maar ik ga jullie kroost niet vrij houden...ja zegt die van 4 dan, dan word het wel heel duur voor ons, dan wil ik niet. Nee precies, je wil dat wij dokken... dat wil ik niet,

Beetje aangepast maar zo denk ik er over als we gaan uit eten met de vriendengroep, wij zijn als enigste stel zonder kinderen rest is met, 1 van de jongens kan enorm goed bier drinken, dan heb ik het niet over 3 of biertjes maar echt meer dan 10, kom ik aan met 2 max 3 frisdrank consumpties. Wij gaan dan ook meestal naar een all you can eat concept om te eten, dan maakt het niet zo veel uit maar een gewoon restaurant wil ik dan ook niet

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:16

Kabayo schreef:
Mijn broer vergeet het vaak dus ik koop een bos bloemen of een geurtje en zeg dat het van ons allemaal is. Kost niet teveel en het gaat toch om het gebaar

Dit doe ik ook heel vaak!

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:19

Oh had er overheen gelezen dat hun het idee opperde voor een etentje , excuus . Ben met je eens dat als ze zelf t idee hebben , dan idd zelf het gezin bekostigen.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:30

Of helemaal geen cadeau's meer doen, TS. Iedereen is volwassen (en kan dus het hele jaar zelf kopen wat hij/zij wil) en er is geen sprake van een kind van de basisschool meer (dan is het nog leuk en spannend). Ga bijvoorbeeld gezellig uiteten met z'n allen of iets out of the box ondernemen, mocht je toch graag verjaardagen willen vieren. Wij geven elkaar op zo'n nog een extra dikke knuffel (een cadeau dat altijd past ;) ) en gaan eventueel uiteten als de financiën het toelaten, maar verder is het voor ons een dag zoals alle andere.