Wat moet er aan het autorijbewijs veranderen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:53

Richtje schreef:
Kan er nog niet zo heel zinnigs over zeggen, vrees ik aangezien ik nog bezig ben met lessen. Maar denk dat het goed is zoals het nu is

Overigens, heb ik verschillende punten die hier genoemd worden wel degelijk gehad tijdens mijn lessen.....
-vakparkeren en fileparkeren tussen twee auto's in
-noodstop maken (de eerste les, moest ik een noodstop maken, zodat ik zou durven remmen als het eens nodig moest zijn, je voelt gelijk hoe de auto reageert)
-hij heeft me even in het kort verteld wat ik moet doen, mocht ik ooit in een slip raken
-bovendien probeert mijn instructeur me wel degelijk bewust te maken, van wat een vrachtwagen(chauffeur) wel en niet kan. Hoe veel ruimte ie nodig heeft in een bocht, wat ie ziet en hoe lang hij nodig heeft om te remmen (misschien helpt het dat hij hiervoor vrachtwagenchauffeur is geweest)


dit heb ik ook allemaal bij mijn lessen gehad hoor ... en in de winter ging mijn rijschool zelf slipcurses doen op een gigantisch parkeer terrein (als het daar glad was)
ook heb ik de mogelijkheid gekregen om in verschillende auto`s te rijden ik had standaard les in een golfje maar ik mocht als ik dat wilde ook best in hun transporter een keer les hebben en in een golf met 3x zoveel pk`s ...etc etc
mijn instructeur heeft er alles aan gedaan om me over al op voor te bereiden maar dan ook echt overal op.... ook al had ik een hekel aan die man ik heb goed les van `m gehad !!
en vind het rijbewijs prima zoals het is ... alleen sommige rijscholen mogen wel eens veranderen ... !

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:47

Hmm, moeilijk. In Canada heb ik een puntenrijbewijs gehad. Ik ben ook twee keer in mijn leven geslaagd voor een rijexamen, een keer in Nederland en een keer in Canada (na 14 jaar rijervaring).

In Canada hebben ze een puntenrijbewijs. Men is daar een hoop strenger op een aantal zaken dan in Europa. Met name in de buurt van scholen en schoolbussen kan je beter geen geintjes uithalen, daar krijg je heel veel punten voor. Verder vond ik het wel krom dat Amerikanen en Japanners zomaar een Canadees rijbewijs (zonder examen) krijgen en Finnen eerst examen moeten doen. Mensen uit Florida hebben nooit in de sneeuw gereden en mensen in Japan rijden zelfs aan de verkeerde kant van de weg.

Daarnaast heeft Canada ook een twee-fase rijbewijs. Met de 16 de eerste fase, daarna mag je geloof ik niet op snelweg of in het donker rijden. 3 jaar later nieuwe fase met examen, dan mag je "alles". Wij gingen gelukkig door naar de tweede fase. Was wel wat werk, want op het Finse rijbewijs stond geen datum van afgifte. De 14 jaar no-claim was geen afdoende bewijs...?

In Finland ook een tweefase systeem. Je moet afrijden in de zomer en in de winter. Dat geeft een extra dimensie aan het geheel. Winterrijden is anders dan zomerrijden Knipoog

Wat ik in Nederland niet begrijp is waarom Ambulances, Politieauto's en Brandweerauto's niet op spijkerbanden rijden. Die paar auto's eten het wegdek heus niet op. Verder is het niet acceptabel dat noodvoorzieningen niet werken bij zware ijzel.Hier rij ik gewoon 100 km per uur over ijs. Geen probleem.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:59

joostvangestel schreef:
In Finland ook een tweefase systeem. Je moet afrijden in de zomer en in de winter. Dat geeft een extra dimensie aan het geheel. Winterrijden is anders dan zomerrijden Knipoog




Goed geregeld, in Finland... Ik had het geluk dat ik 11 janurai begon te lessen, dus ik heb in de winter les gehad (heb toen ook sneeuw meegemaakt) en in de zomer examen gedaan.

Dat 2-fase systeem vind ik niks... Ik vind niet dat je de jeugd hiero met een auto de weg op kunt sturen.