Apk uitstellen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:16

Stel het kost je € 500 om te maken , dan is het nog steeds goedkoop rijden .
Daar heb je geen andere wagen voor . Zou dat eerst eens even navragen. Voor je nu snel snel een andere gaat zoeken

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:17

Kwa tijdelijke lease: kun je dit voorleggen bij je garage? Die hebben wel auto's staan voor de leen. Vaak voor een korte periode, de dag dat je auto gekeurd / gemaakt wordt, maar wie weet bieden zij een betere prijs dan zo bij Sixt ofzo wat leasen.

Of een deel auto als je in de stad woont. Wel wat meer gedoe en ik weet de kosten niet.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 23:20

Herfstblad schreef:
Brainless schreef:
TS
Kijk even wat hij waard zou zijn met keuring en evt zonder APK. Dan weet je wat een reparatie mag kosten.


Hoe kan ik dat vinden?

https://www.marktplaats.nl/cp/91/auto-kopen/
aan de rechterkant kan je je kenteken invullen voor een inschatting.[/quote]

Ik heb het ingevuld. 500 euro is de auto waard.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:20

Wat voor soort garage is het? Zijn ze een dealer garage, een gestandaardiseerde garage of niet merkgebonden?

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 23:22

Ik heb trouwens altijd wat als de auto voor de APK moet. Vorig jaar kostte hij ook al 800 geloof ik met reparaties. Heel wat jaren terug in dezelfde situatie gezeten met een andere auto.
Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 05-04-24 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 23:23

senna21 schreef:
Wat voor soort garage is het? Zijn ze een dealer garage, een gestandaardiseerde garage of niet merkgebonden?


Waar ik heb hem laten keuren is een standaard garage, niet merkgebonden.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 23:47

Herfstblad schreef:
sterregoud schreef:
Is het nog wel veilig dan om in je auto te rijden ?


Hij rijdt nog steeds. Dus geen idee! Hebben ze niks over gezegd. Ik zal het morgen mee nemen.

Geen APK = geen verzekering.

Als je auto verder nog goed is dan is reparatie waarschijnlijk een stuk voordeliger dan een andere kopen en kun je nog even doorsparen.

Ik heb jaren in auto's van 150 gulden gereden en die liet ik rustig voor 500 repareren bij de APK als hij lekker genoeg reed. Waarde van een auto is alleen interessant als je wilt verkopen.

Denk trouwens niet dat je achteras doorgeroest is maar een ophangpunt van je achteras.[/quote]

Het is inderdaad de bevestiging van de achteras li/re.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 00:57

Herfstblad schreef:
Brainless schreef:
TS
Kijk even wat hij waard zou zijn met keuring en evt zonder APK. Dan weet je wat een reparatie mag kosten.


Hoe kan ik dat vinden?

De achteras kan niet doorgerot zijn. Dat is gewoon een stang bij zo'n ding. Er zit waarschijnlijk een gaatje en dat lassen ze makkelijk. Zal heus geen hand groot zijn anders hadden ze vorig jaar al wel een opmerking gemaakt.
Prijzen varieren nogal:

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 06:19

Janderegelaar, wat heeft de foto hierboven met dit topic te maken? :D

Een APK is idd niet uit te stellen, maar de kosten van een reparatie kunnen echt alle kanten uit gaan, variërend van 800 tot 2000 euro.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 06:26

tamary schreef:
Vraag je garage hoeveel die voor de auto geeft en of die voor dat bedrag iets heeft waar jij even 2 maanden mee vooruit kan.


Van €200 kan je geen andere auto kopen. Meer dan dat krijg je er niet voor wil je hem aan een garage slijten. Die geven net iets meer dan de sloop prijs voor zo’n auto.
Zou kijken of je een liefhebber kan vinden die het buiten de garage om zou willen doen voor je. Als de auto verder nog niet aan zijn eind is zou ik hem herstellen in jouw situatie.

Muronia

Berichten: 19570
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Apk uitstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 06:36

Ik zou even rond informeren of er iemand in je omgeving is die handig kan lassen of die daar een adresje voor weet. Dat hoef je niet bij die garage te laten doen natuurlijk. Zou je een hele hoop geld kunnen schelen en dan daarna terug naar de garage om de apk erop te plakken. Dan kun je eerst even veilig vooruit en rustig kijken voor een andere auto.

MallyBelly

Berichten: 3534
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 07:02

Vraag even goed na of ze een voorkeuring hebben gedaan of dat ze hem hebben, aan en af gemeld.
In het tweede geval mag je er nu al niet meer mee de weg op.

Dus als je hem wil verplaatsen moet hij op een autoambulance.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 07:08

Ik heb laatst 1,5 week rondgereden zonder APK, de garage had het erg druk.. (afspraak al 2 maanden van te voren gemaakt). De garage zei dat dat geen probleem was.. Wel nog een prima auto trouwens. Maar goed dan dat er niks gebeurt is..

En dan nog een beetje moederlijke raad :o voor de toekomst.
Ik maak altijd een potje voor een auto. Je bedenkt hoe lang je met de auto wil doen en kijkt hoeveel hij tegen die tijd nog waard is. Het verschil deel je door het aantal maanden dat je de auto (ongeveer) wil gaan rijden. Dat spaar je elke maand.
Dan kan je in principe altijd een vervangende auto kopen (restwaarde + potje = andere auto).
Bijvoorbeeld je koopt een auto van 3400 euro, daar wil je 2 jaar mee doen en zeg hij is na die 2 jaar nog 1000 euro waard.
Dan moet je dus 3400 - 1000 = 2400 euro sparen in 2 jaar. Is 100 euro per maand.
Als je nog iets meer in het potje doet dan kan je de beurt ook betalen.
Vergt wel discipline.. Want je moet wel van het potje afblijven.
Helaas is een auto rijden best duur.

KimD

Berichten: 20424
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 07:11

Wij hadden dit probleem met onze camper, netjes voor de keuringsdatum in de garage maar werd op een heel onnozel probleem afgekeurd. Door dat onnozele probleem heeft de camper acht weken in de garage gestaan, dus ook ná de officiële keurdatum.

Van de RDW krijg je een brief dat de datum verlopen is maar nog geen nieuwe APK gemeld is. Daar staat duidelijk in dat je absoluut niet de weg op mag zodra deze verlopen is.

Ik heb de RDW gebeld en het probleem uitgelegd en gevraagd wanneer er boetes aan te pas komen. De eerste drie maanden ná de datum gebeurt dat niet en krijg je een herinnering, dan pas gaat de RDW met sancties strooien.

Maar ook de RDW medewerker gaf aan dat NS de datum de auto (in ons geval camper) onder geen beding de openbare weg op mag.

De garage moest voor de keuring een stukje rijden en hebben hiervoor de RDW gebeld om dit te regelen, omdat het de garagehouder zelf was, komt er een kortdurende ontheffing.

Het is je eigen verantwoordelijkheid om de APK op tijd te plannen, sommige mensen maken er een sport van deze zo kort mogelijk op de datum te plannen. Onze garage stuurt twee maanden van te voren al een reminder "plan tijdig uw afspraak om problemen te voorkomen".

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Apk uitstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:01

En dat kort op de datum is volstrekte bullsh*t want twee maanden voor het verlopen van de APK mag je al laten keuren dat je de oorspronkelijke datum houdt (en in theorie dus 14 maanden APK hebt).
Hier twee jaar geleden een nieuwe as laten monteren a 2500 euro. Dat was de auto strikt genomen niet waard maar ik heb er met de garagehouder naar gekeken en de auto was in dusdanig goede staat dat we het beide onzin vonden om de auto daarop naar de sloop te sturen. Nieuwe as eronder, dus.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:07

ikke schreef:
En dat kort op de datum is volstrekte bullsh*t want twee maanden voor het verlopen van de APK mag je al laten keuren dat je de oorspronkelijke datum houdt (en in theorie dus 14 maanden APK hebt).
Hier twee jaar geleden een nieuwe as laten monteren a 2500 euro. Dat was de auto strikt genomen niet waard maar ik heb er met de garagehouder naar gekeken en de auto was in dusdanig goede staat dat we het beide onzin vonden om de auto daarop naar de sloop te sturen. Nieuwe as eronder, dus.


Helemaal mee eens. Mijn auto is echt niks meer waard, veel te oud. Maar ik heb in alle jaren er al meer kosten aan gehad als de aanschafwaarde en helemaal als de restwaarde, maar zelfs met dat bij elkaar opgeteld had ik geen vervangende auto kunnen kopen. Na die reparaties kan hij nog makkelijk jaren mee en dan boeit het echt niet dat ze niet zoveel meer opleveren. Dat is van belang als je wilt verkopen, niet als je wilt blijven rijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Apk uitstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:11

Manlief zegt: achteras van de sloop afhalen en die eronder laten zetten.
Dat is de snelste en goedkoopste optie als je originele achteras niet meer te repareren is.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Apk uitstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 08:13

Ik ga straks naar het schade bedrijf. Ik heb besloten als het rond de 850/1000 max is. Laat ik het maken. Dat geld heb ik er met oog op vakantie geld binnen 2 maand bij gespaard. Dan kan ik dan rustig opzoek naar een andere auto.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Apk uitstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:43

Kan je niet vragen om het zo te repareren dat de auto door de keuring komt maar dat er wel een "houdbaarheidsdatum" aanzit? Kennis van ons heeft pas haar auto deels laten lassen, was flink verrot, voor een paar honderd euro met de mededeling van de garage dat ze er dan nog ca. 6 maanden in kon rijden met een nieuwe APK maar dat ze wel op zoek moet naar een andere auto.
Als je daar al langer klant bent en hun vraagt mee te zoeken zou dat, als het op die manier te doen is, een optie kunnen zijn.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Apk uitstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:13

Er zijn ook auto's te koop voor 200 euro met een maandje apk erop ofzo. Dat zou ik eerder doen dan nu 1000 euro van je vakantie geld eraan uitgeven

Je auto mag tot 2 maanden na vervallen apk blijven staan. Wel binnen 2 maanden keuren. Er mag dan niet mee gereden worden. Dan ben je namelijk ook niet meer verzekerd

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Apk uitstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:42

Ik ben wel benieuwd welk advies je hebt gekregen TS. Is de auto nog te repareren voor een redelijk bedrag?

Rennie89
Berichten: 37253
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Apk uitstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 23:39

Ik heb mijn vooras moeten vervangen vorig jaar, met tweedehands vooras lv en rv was ik 600 kwijt incl montage bij Bosch garage (waar ik niet meer heen ga vanwege slechte afhandeling van onderhoud, zat zelfs een lap stof in mn motorblok bij oliefilter vast maar dat terzijde). Ik zou kijken dus naar tweedehands onderdelen.

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 00:16

Herfstblad schreef:
Ik heb trouwens altijd wat als de auto voor de APK moet. Vorig jaar kostte hij ook al 800 geloof ik met reparaties. Heel wat jaren terug in dezelfde situatie gezeten met een andere auto.

Dit had ik ook en is voor mij de reden geweest om te gaan leasen. Had elke keer mega stress als de auto weer voor de keuring moest.

Texas02

Berichten: 4620
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 00:57

Waarom geen onderdelen van de sloop halen? Dat is een stuk minder duur. Doen wij waar mogelijk wel altijd, en vaak is dat mogelijk. Zeker bij een achteras is dat mogelijk.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Apk uitstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 07:25

Ja onze garage doet dat ook.