Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:38

Kimmie235 schreef:
Is dat zo dat die woordenschat kleiner is? En waarom denk je dat een kind die thuisonderwijs komt alleen thuis blijft?

1: yep die is kleiner/beperkter.
2: waar zeg ik dat het kind alleen thuis blijft?

Het is een gegeven dat kinderen die op school (buiten hun eigen wereldje) les krijgen of iig dagelijks meemaken, een veel bredere woordenschat hebben.
Ook al laat je je kind elke dag met 1 kindje spelen/praten, ze leren qua sociaalcontact en taalontwikkeling veel minder.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:39

pmarena schreef:
Als ik jou was zou ik dan lekker inzetten op kijken of je hem de komende jaren thuis klaar kan maken voor in een later leerjaar mee kunnen laten draaien op een fijne school van je keuze?

Dat je het even uitstelt zeg maar en opvangt met thuisonderwijs. En dan gaandeweg bekijkt of je thuisonderwijs wilt blijven geven of dat je toch door wilt laten stromen naar school. Zodat kind ook gewoon schoolvriendjes kan maken en met buurtgenootjes kan afspreken. Wnt dat is toch wel iets heel belangrijks vind ik, relaties opbouwen met anderen :)



Ja dat is wel iets waar ik rekening mee houd, ik houd zicht op de emotionele ontwikkeling en wacht tot er bij hem ruimte is om een volgende stap te zetten. Met buurtgenoten afspreken lukt overigens wel, die komen na schooltijd vaak langs.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:40

Brainless schreef:
Kimmie235 schreef:
Is dat zo dat die woordenschat kleiner is? En waarom denk je dat een kind die thuisonderwijs komt alleen thuis blijft?

1: yep die is kleiner/beperkter.
2: waar zeg ik dat het kind alleen thuis blijft?

Het is een gegeven dat kinderen die op school (buiten hun eigen wereldje) les krijgen of iig dagelijks meemaken, een veel bredere woordenschat hebben.
Ook al laat je je kind elke dag met 1 kindje spelen/praten, ze leren qua sociaalcontact en taalontwikkeling veel minder.


Huh? Kleine? Ik zou zeggen groter? Niet beperkt tot 1 klaslokaal, 1 groep mensen, 1 cultuur/land.

2 je zegt: een kind dat alleen thuis blijft, in een van je berichten

Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:43

Kimmie235 schreef:
Huh? Kleine? Ik zou zeggen groter? Niet beperkt tot 1 klaslokaal, 1 groep mensen, 1 cultuur/land.

2 je zegt: een kind dat alleen thuis blijft, in een van je berichten

Ik zei, binnenhuis zit (ik bedoel: thuis les krijgt en niet op school...
Ik ben er mee bekend (ook buitenland) en degene die naar een internationale (privé)school gingen hebben het op latere leeftijd veel beter gedaan. Maar dan moet je thuis nog wel Nederlands meegeven zodat ze later niet qua taalgebruik achterlopen.

Goof

Berichten: 28925
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:43

Interessant onderwerp (vind ik als docent in het voortgezet onderwijs).
TS, ik ben benieuwd naar de behoeften van jouw kind? Kennelijk kunnen zowel het regulier als speciaal onderwijs hier niet in voorzien.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:44

Brainless schreef:
Kimmie235 schreef:
Huh? Kleine? Ik zou zeggen groter? Niet beperkt tot 1 klaslokaal, 1 groep mensen, 1 cultuur/land.

2 je zegt: een kind dat alleen thuis blijft, in een van je berichten

Ik zei, binnenhuis zit (ik bedoel: thuis les krijgt en niet op school...
Ik ben er mee bekend (ook buitenland) en degene die naar een internationale (privé)school gingen hebben het op latere leeftijd veel beter gedaan. Maar dan moet je thuis nog wel Nederlands meegeven zodat ze later niet qua taalgebruik achterlopen.


Op het moment ligt de woordenschat van beide kinderen ernstig voor op de leeftijdsgenoten die wel naar school gaan.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:46

Goof schreef:
Interessant onderwerp (vind ik als docent in het voortgezet onderwijs).
TS, ik ben benieuwd naar de behoeften van jouw kind? Kennelijk kunnen zowel het regulier als speciaal onderwijs hier niet in voorzien.


Hij komt niet in aanmerking voor speciaal onderwijs en ik zet liever niet teveel informatie over hem op internet. Maar nee, school kan er niet in voorzien.

nick_en_ik

Berichten: 209
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:46

Ik heb thuisonderwijs gehad, en het is een mooie manier van lesgeven. Maar weet wel waar je aan begint, zorg ervoor dat je een goed curriculum hebt waarmee je aan de slag kunt. Je moet goed in je achterhoofd houden dat je je kinderen klaarstoomt voor staatsexamens zodat ze uiteindelijk een vervolgopleiding kunnen gaan doen. En daar komt dus niet alleen het schoolwerk bij kijken, maar ook het sociale aspect.
Die twee punten, een goed curriculum en het sociale aspect, zijn zo ontzettend belangrijk om een goede basis te hebben voor thuisonderwijs.

Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:47

Kimmie235 schreef:
Op het moment ligt de woordenschat van beide kinderen ernstig voor op de leeftijdsgenoten die wel naar school gaan.

Je moet je ook kunnen aanpassen aan anderen.
Het gaat er niet om of je kind moeilijke woorden begrijpt en/of lange ingewikkelde zinnen kan maken.
Maar om aanpassingsvermogen in het woordgebruik naar anderen.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:48

Brainless schreef:
Kimmie235 schreef:
Op het moment ligt de woordenschat van beide kinderen ernstig voor op de leeftijdsgenoten die wel naar school gaan.

Je moet je ook kunnen aanpassen aan anderen.
Het gaat er niet om of je kind moeilijke woorden begrijpt en/of lange ingewikkelde zinnen kan maken.
Maar om aanpassingsvermogen in het woordgebruik naar anderen.

Wat bedoel je? De woordenschat op basis van sociale interactie? Of bedoel je gewoon sociale interactie? Of gaat het echt over woordenschat?
Laatst bijgewerkt door Kimmie235 op 31-03-24 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:50

nick_en_ik schreef:
Ik heb thuisonderwijs gehad, en het is een mooie manier van lesgeven. Maar weet wel waar je aan begint, zorg ervoor dat je een goed curriculum hebt waarmee je aan de slag kunt. Je moet goed in je achterhoofd houden dat je je kinderen klaarstoomt voor staatsexamens zodat ze uiteindelijk een vervolgopleiding kunnen gaan doen. En daar komt dus niet alleen het schoolwerk bij kijken, maar ook het sociale aspect.
Die twee punten, een goed curriculum en het sociale aspect, zijn zo ontzettend belangrijk om een goede basis te hebben voor thuisonderwijs.


Oké, ik ben benieuwd hoe je het ervaren hebt en wat je vindt van de zorgen dat kinderen uit het thuisonderwijs minder sociaal vaardig zouden kunnen zijn? Hoe heb jij dat ervaren?

Ja er schijnen, vooral in belgie, goede producten te zijn om mee te komen met het curriculum.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:51

Kimmie235 schreef:
Sizzle schreef:
Net als het reguliere onderwijs gaat en staat met de kwaliteit van de onderwijzer, is dat thuis uiteraard niet anders.

Er zijn echt heel veel kinderen (vooral in de expat wereld) die echt prima groot worden met thuisonderwijs.
Daar waar het mis gaat en vervolgens voer worden voor click-bait zijn de gezinnen waar thuisonderwijs synoniem staat aan bepaalde opvattingen (al dan niet religieus) waarbij de ouders het welzijn van het kind uit ogen verliezen en hun kind in feite mis/ge-bruiken voor hun „principes“.


Naast het richtingsbezwaar, niet religieus overigens, staat ook het welzijn van mijn zoon voorop. De moeilijke start die hij heeft gehad door onder andere ziekte, maakt dat hij het beter doet in een kleine vertrouwde omgeving.


Zulke overwegingen kunnen nooit kwaad.
Voor mij zou daarbij belangrijk zijn of het kind graag naar school gaat of in iedergeval neutraal daaronder is.
Immers kun je naast school heel veel zelf aanbieden, dat doen wij ook ivm asynchronische ontwikkeling.
Wordt een kind slechter van school (zoals bij die kennis van mij) dan is het een andere situatie. Ik vind het top dat ze hem zo heeft kunnen „oppeppen“ dat hij daarna zelfverzekerd 2 jaar later terug kon, wat hij ook zelf wilde.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:57

Nee, hij wil absoluut niet. Ik zou je graag uitgebreider willen antwoorden hoe en waarom maar ik heb liever niet zijn informatie gedeeld.

Daarbij komt dat mijn partner ook lange perioden in het buitenland is, kinderen kunnen hierdoor veel tijd met hun vader doorbrengen.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:59

Sizzle, ik vraag me wel af hoe dat jouw kennis is gelukt? Was dit in België? In Nederland kun je, eens op school geweest, je kind niet zomaar thuis houden, zelfs niet als het gepest wordt.

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:14

Maar als een kind gepest wordt moet je naar de juf of meester stappen en dan gaan die in actie komen mochten ze dat al niet gedaan hebben. Alle scholen hebben een anti pest plan (heet dat zo)

De enige reden dat je je kind thuis kan houden is als die ziek is en logisch ook want met de leerplicht moet je gewoon naar school.

Geeft de juf of meester ook aan dat je kinderen een grotere woordenschat hebben dan hun leeftijdgenootjes? Als moeder denk je toch misschien sneller dat je kinderen fantastisch zijn dan als een buitenstaander.

En voor het algemene beeld jij woont nu in Nederland?
Hele generaties groeien en groeide op zonder hun vader vaak te zien. En vader is toch de man die op zondag het vlees snijdt?

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 15:25

friezenfan2 schreef:
Maar als een kind gepest wordt moet je naar de juf of meester stappen en dan gaan die in actie komen mochten ze dat al niet gedaan hebben. Alle scholen hebben een anti pest plan (heet dat zo)

De enige reden dat je je kind thuis kan houden is als die ziek is en logisch ook want met de leerplicht moet je gewoon naar school.

Geeft de juf of meester ook aan dat je kinderen een grotere woordenschat hebben dan hun leeftijdgenootjes? Als moeder denk je toch misschien sneller dat je kinderen fantastisch zijn dan als een buitenstaander.

En voor het algemene beeld jij woont nu in Nederland?
Hele generaties groeien en groeide op zonder hun vader vaak te zien. En vader is toch de man die op zondag het vlees snijdt?


Weet jij ook welk percentage ondanks het antipestplan nog steeds gepest wordt?

Mijn kinderen zijn inderdaad fantastisch en hebben een grote woordenschat, ik heb dat zelf geconstateerd.

En wat betekent dat voor die vele generaties waarbij het kind opgroeit zonder vader?

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 15:27

friezenfan2 schreef:
Maar als een kind gepest wordt moet je naar de juf of meester stappen en dan gaan die in actie komen mochten ze dat al niet gedaan hebben. Alle scholen hebben een anti pest plan (heet dat zo)

De enige reden dat je je kind thuis kan houden is als die ziek is en logisch ook want met de leerplicht moet je gewoon naar school.

Geeft de juf of meester ook aan dat je kinderen een grotere woordenschat hebben dan hun leeftijdgenootjes? Als moeder denk je toch misschien sneller dat je kinderen fantastisch zijn dan als een buitenstaander.

En voor het algemene beeld jij woont nu in Nederland?
Hele generaties groeien en groeide op zonder hun vader vaak te zien. En vader is toch de man die op zondag het vlees snijdt?


En je kunt kinderen inderdaad thuis houden als je richtingsbezwaar hebt.

Roosch

Berichten: 36691
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:31

Kimmie235 schreef:
Mijn kinderen zijn inderdaad fantastisch en hebben een grote woordenschat, ik heb dat zelf geconstateerd.

_O-

Ik moet de eerste moeder nog tegenkomen die dat niet van haar kinderen vindt.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 15:33

Het zou wel vervelend voor de kinderen zijn als dat niet zo was. Dat heeft de natuur opzicht goed geregeld *\%/*

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:36

Al die generaties zijn toch ook groot geworden zonder enorm vaak hun vader te zien.

Als je kind alsnog gepest wordt moet je aan de bel trekken en niet op bokt gaan zeggen dat je thuisonderwijs wil gaan geven en dan op geen enkele vraag antwoord geven.

Zoals ik jouw berichten hier nu lees wilde je eigenlijk alleen maar horen hoe geweldig het is en helaas is dat volgens heel veel mensen helemaal geen goed idee voor je kinderen. Je zal ze te kort doen. En tegen die tijd is er teveel tijd verloren gegaan om ze weer terug in het normale onderwijs laten mee draaien.

Dus na dit bericht ga je antwoord geven toch?
Heb je zelf de pabo afgerond? Of welke andere goedgekeurde opleiding tot leraar.

Er zijn ook moeders en vaders die helemaal niet vinden dat hun kinderen fantastisch zijn.

Marie111
Berichten: 4681
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:40

Kimmie235 schreef:
Hoi,

Is er hier iemand bekend met thuisonderwijs? Ik ben de aanvraag voor thuisonderwijs aan het onderzoeken. Verder moet ik veel alleen doen, en moet dit dus in combinatie met mijn werk. Ik heb begrepen dat ze wel naar de gastouder kunnen overdag, dat je daarvoor gewoon een toeslag krijgt. Wellicht zijn hier thuisonderwijzers die wat meer informatie hebben.


Ik snap het niet helemaal geloof ik. Om hoeveel kinderen gaat het en hoe oud zijn ze? Verwacht je dat de gastouder ook les gaat geven?

Nog een tip. Je kunt deze vraag eventueel ook stellen op het forum van Ouders Online. Welicht krijg je daar ook bruikbare tips. https://www.ouders.nl

KSHancox
Berichten: 1263
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:41

Is (gedeeltelijk) privéles voor de belangrijke schoolvakken een optie?

Ik denk dat je echt heel goed moet weten waar je aan begint namelijk. Lesgeven is niet voor niets een vak. Zou dat echt nooit aandurven met m'n eigen nageslacht. Die eerste jaren zijn zo belangrijk voor wie je kind gaat zijn als volwassene. Dat is zo makkelijk te verpesten.

Mijn ervaring is ook dat ze er niet altijd socialer op worden. ;)

Foaly

Berichten: 4936
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:44

TS, heb je ook zelf vastgesteld dat je kind cognitief zo'n enorme voorsprong heeft? Want het komt op mij over dat jij vooral je kind heel bijzonder vindt (en dat is uiteraard je goed recht), maar daardoor alle scholen afdoet als 'te min'. In een land met zo'n uitgebreid aanbod aan scholen en onderwijsmethoden als Nederland vind ik het echt vrij bijzonder dat je helemaal niets hebt kunnen vinden wat past bij jouw kind.

En je zult ook de eerste niet zijn die een torenhoge pet op heeft van een kind dat in werkelijkheid doodgemiddeld is. Niet voor niets hebben leraren tegenwoordig vaak meer te stellen met de ouders dan met de kinderen die ze moeten lesgeven :+

Goof

Berichten: 28925
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:46

Kimmie235 schreef:
Goof schreef:
Interessant onderwerp (vind ik als docent in het voortgezet onderwijs).
TS, ik ben benieuwd naar de behoeften van jouw kind? Kennelijk kunnen zowel het regulier als speciaal onderwijs hier niet in voorzien.


Hij komt niet in aanmerking voor speciaal onderwijs en ik zet liever niet teveel informatie over hem op internet. Maar nee, school kan er niet in voorzien.


Ok. Ik ga er vanuit dat er ook gesprekken zijn geweest met gemeente en de leerplichtambtenaar (en eventuele begeleiders of behandelaars?!).
Wat hebben de onderwijsinspectie en de regiehouder geadviseerd?
Laatst bijgewerkt door Goof op 31-03-24 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Berichten: 36691
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:47

Ik begrijp dat je bewust vaag blijft ivm de privacy van je kind maar ik kan er niet veel van maken. Zoals je nu post heb ik ook moeite om je serieus te nemen want ik heb het idee dat je bewust kritische vragen de ether inslingert om kritisch over te komen en een vraagteken te zetten bij alles waar de samenleving hard voor heeft gewerkt. Ik kan me vergissen.

Thuisonderwijs zou een bewuste keuze moeten zijn. Ik lees tussen de regels door dat het op regulier onderwijs niet goed gaat. Aangezien jij ook lukraak kritische vragen hier neerpleurt ga ik dat ook even doen, maar ik verwacht geen antwoord.

- waarom denk je dat thuisonderwijs geschikt is?
- hoe wil je dat combineren met een baan?
- hoe denk je de eerder genoemde sociale vaardigheden op te pakken?
- welke handvatten heb jij om les te geven? Een moederrol is anders dan een lerarenrol.
- zoals hierboven staat: zijn er professionals bij betrokken?
- hoe denk je je voor te bereiden en wat denk jij nodig te hebben om je kinderen een goede start in de samenleving te kunnen geven?

Hoe dan ook hoop ik dat je kinderen de best mogelijke start en kennis meekrijgen. Hebben we namelijk allemaal profijt van: kinderen die een goede basis hebben.