Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:05

Lente schreef:
Kimmie235 schreef:
Nogmaals, ik zie dat jullie vooral spreekwoorden gebruiken zonder de oorsprong en de verdiepende betekenis te onderzoeken. Het hoe wat waar waarom, wordt dat op school in Nederland niet geleerd? Ik ben op zoek naar de verdiepende betekenis van dwingende ogen en wat dat dan betekent in het bieden van onderwijs, waar komt het vandaan, waarom maakt dat vreemde ogen dwingen? Wat ligt daar dan onder? Waar is het voor nodig en waarom zijn vreemde ogen nodig om het doel te bereiken?

Oké en is 30 uur contact met anderen het minimum om voldoende sociale vaardigheden te ontwikkelen, en hoe moet dat er dan precies uit zien? Wanneer zijn die 30 uur kwalitatief goed genoeg om die vaardigheden te ontwikkelen, en waar moet het aan voldoen om kwalitatief goed genoeg te zijn? En hoe kun je dat als thuisonderwijzers dan invullen?


Wat het minimum is, varieert per kind. Ik noem 30 uur om je bewust te maken van dat aantal en dat dat dus ook een groot punt van aandacht is bij thuisonderwijs. :)

Ik heb mijn kinderen destijds door omstandigheden drie weken gedwongen thuisonderwijs moeten geven en ik was de hele dag druk.

Op een normaal tijdstip uit bed, wassen, aankleden ontbijt, naar de bibliotheek, boeken kiezen volgens een thema. Thuis een uurtje lezen terwijl mama even het huis opruimt, buitenspelen, lunch, rekenen op drie verschillende niveaus (want drie kinderen met hun eigen niveau), naar buiten (was gelukkig goed weer in die periode) om dingen te onderzoeken. Om kwart over drie aan het schoolplein staan zodat ook zij konden meedraaien in "wie speelt bij wie"...

En dan had ik vooruitzicht dat ze wel snel naar school zouden gaan.


Ja veel van bovenstaande dingen moeten ook als gewone ouder. Ik vraag me af of kinderen die dus thuisonderwijs krijgen in een kortere tijdsinvestering mogelijk de stof sneller eigen maken door de persoonlijke aandacht, en de tijdsinvestering daardoor korter is? Hoe heb je die drie weken ervaren op dat vlak? Ik zou ook graag aan willen sluiten op de behoeften van het kind, mocht er geen interesse zijn in lezen op 6/7 jarige leeftijd, dan mogelijk later of eerder. Er schijnt wat dat betreft altijd een bepaalde periode te zijn wanneer ze extra sensitief zijn om iets te leren, wisselend per kind. Ik zou graag die periode gebruiken om aan te sluiten

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:06

BigOne schreef:
Waarom hamer je zo op “ dwingen” en” angst” . Ik weet niet hoe oud je kids zijn maar ook die gaan puberen en dan is het vaak wel zo dat ze op school zich voorbeeldig gedragen en juist thuis de grootste etters zijn.
Dat is vreemde ogen dwingen, heeft niets met dwingen in de letterlijke zin te maken.
En wanneer ze gaan puberen heb je als thuis onderwijzende ouder dus twee petten op, enerzijds de onderwijzer waar ze respect voor hebben en andersom de ouder, waar ze zich op een bepaald moment flink tegen af gaan zetten , logisch want hoort bij de ontwikkeling van een puber. Maar dat kan wel eens verdomd lastig zijn wanneer je beide functies vervuld .


Dat zou kunnen, dat weet ik niet, dat is een vraag om te stellen

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:06

Lieser schreef:
Kimmie235 schreef:
Hoe zit dat dan in gezinnen waarbij ouders werken? Is er daar altijd een die niet werkt?

Wat bedoel je met het gedeelte over thuisonderwijs en dat het kind behoefte heeft aan ontwikkeling?

Voor de ouders betekent thuisonderwijs dat er iemand aanwezig zal moeten zijn bij de kinderen. Vaak kiezen ouders ervoor dat een van beide fulltime werkt en de ander het onderwijs voor de kinderen verzorgt of dat beide ouders parttime werken en parttime thuisonderwijs geven.

Kijk anders even op https://www.thuisonderwijs.nl/basisinformatie/hoe/


Dank, ik ben bekend met de site, ik heb flexibel in te delen werk, en maar een klein contract

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:07

Ik ken vanuit mijn werk diverse kinderen waarvan de ouders thuisonderwijs geven of gegeven hebben.
Mijn ervaring is dat het op jonge leeftijd goed gaat, ongeveer tot en met groep 4-5 basisschool. Daarna missen de ouders (ondanks dat ze daarvoor vrijwel altijd extra trainingen hebben gevolgd) de didactische/pedagogische kennis om hun kind verder op te leiden. Ook wordt de thuissituatie er rond die leeftijd meestal niet leuker op, omdat mamma/pappa en juf/meester dezelfde persoon zijn.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 31-03-24 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48240
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:08

Anoniem: Ik denk dat het bij bovenstaande nicht al best een groot verschil maakt tussen een kind alleen, of een gezin met meerdere kinderen die thuisgehouden worden. Ik "ken" wel iemand met meerdere kinderen die aan thuisscholing doet.

Dan hebben die kinderen toch wat aan elkaar weet je wel, dat wordt dan echt zo'n clan die zich aan elkaar optrekt. Maar daar zie je dan ook van die trotse berichtjes van langs komen dat kind X zo knap tegen een argeloze voorbijganger in een winkel ging staan oreren dat haar mondkapje (tijdens Covid....) maar onzin was en bla-bla-bla weet je wel. Want oh wat weten ze het allemaal goed. De superioriteit druipt er vanaf :=

Vrije scholen kunnen an sich heel leuk zijn, maar vaak niet voor kinderen met een echte ontwikkelingsvoorsprong, zoals ik het vaak hoor. Omdat ze wel vrij zijn in bepaald opzicht, maar wel heel erg Steiner gedomineerd vaak waardoor je in de praktijk dan volgens ervaringsverhalen krijgt dat een kleuter die dat heel graag wil, niet met letters / schrijven / lezen verder mag omdat die de leeftijd daarvoor nog niet heeft dus maar gewoon verder moet gaan met vingerverven enzo.... terwijl sommige kinderen daar al heel jong helemaal klaar mee zijn en meer leerhonger hebben.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 31-03-24 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:08

Brainless schreef:
Kimmie235 schreef:
Wat bedoel je met leren over spreekwoorden? Denk je dat een kind uit thuisonderwijs minder spreekwoorden kent? Waarom dan?

Hoezo hoe zorg je ervoor dat een kind WEL algemene kennis op doet? Kan dat niet als je thuisonderwijs geeft? Waarom eigenlijk niet?

Ten eerste ben ik niet tegen thuisonderwijs, het heeft wel bepaalde nadelen.
Bij thuisonderwijs is de woordenschat veel kleiner omdat een kind alleen dingen leert/hoort die binnenshuis worden gehoord/gelezen. Ook omgaan met anderen en onbekende dingen meemaken, leren dat er andere mensen zijn met andere meningen/achtergronden enz is een fijne en eigenlijk een essentiële ervaring voor later.
Mijn ervaring is dat kinderen toch een leerachterstand opbouwen omdat je als ouder heel moeilijk is een bepaald niveau te behalen en hoe je dingen goed aanleert (ook op dé manier zodat ze bij een vervolgonderwijs mee kunnen draaien). Het gaat nl niet alleen om lezen en rekenen maar om veel meer dan dat.



Is dat zo dat die woordenschat kleiner is? En waarom denk je dat een kind die thuisonderwijs komt alleen thuis blijft?

friezenfan2

Berichten: 2635
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:10

Als je wel de pabo had afgerond had je dat in je openingspost gedeeld of als antwoord op mijn bericht
Eerlijk is wel te zeggen dat je nergens antwoord op geeft.

Ow dat gezin in mijn voorbeeld al hun 9 kinderen voelen zich enorm speciaal. Daar heb ik vlogs gezien dat ze met andere homeschoolers op uitjes gingen en dat hun kinderen nauwelijks met die andere om gingen. Die waren vast niet speciaal genoeg om mee om te gaan of ze hadden geen idee hoe je zo iets aanpakt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:11

Ik weet niet hoeveel uur in andere landen kinderen naar school gaan, maar ik vind het aantal echte lesuren bij ons eigenlijk heel laag, niet hoog.

Mijn 10 jarige heeft 2x per week een dag van 6,5 uur en 3 dagen van 4 uur. Van die 25 uur zijn 3 uur per week gym, iets van 2 uur handwerk, dan nog het vak „mens natuur en maatschappij“, projectjes, 2 uur muziek les, les in etisch omgaan met internet etc.
Echt lezen, schrijven en rekenen komt daarbij dus niet over de 15 uur uit.

Edit: volgens mij geeft bokker Nadja thuisonderwijs aan haar 10 of meer kinderen trouwens.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:13

Persoonlijk vind ik het telkens reageren met een herhaal vraag ook best eeeuhm apart.

Wat wil je daar mee bereiken? We komen daardoor, naar mijn mening, niet echt goed in gesprek met je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:14

Kimmie235 schreef:
Ja veel van bovenstaande dingen moeten ook als gewone ouder. Ik vraag me af of kinderen die dus thuisonderwijs krijgen in een kortere tijdsinvestering mogelijk de stof sneller eigen maken door de persoonlijke aandacht, en de tijdsinvestering daardoor korter is? Hoe heb je die drie weken ervaren op dat vlak? Ik zou ook graag aan willen sluiten op de behoeften van het kind, mocht er geen interesse zijn in lezen op 6/7 jarige leeftijd, dan mogelijk later of eerder. Er schijnt wat dat betreft altijd een bepaalde periode te zijn wanneer ze extra sensitief zijn om iets te leren, wisselend per kind. Ik zou graag die periode gebruiken om aan te sluiten


Klopt zeker dat er gevoeligere tijden zijn. Tegelijkertijd zullen er ook dingen zijn die ze gewoon niet liggen. Sommige kinderen zijn bijvoorbeeld geen lezers en zullen dat ook nooit worden.

Dan kan je wachten tot die interesse er is maar misschien komt die wel nooit. En daar zit dan een voordeeltje in het schoolse onderwijs; als de hele klas bezig is met lezen dan gaan ze mee in het groepsgebeuren of worden ze in elk geval een stukje aangesproken op de menselijke behoefte om 'erbij te horen'. Natuurlijk willen we het liefste dat een kind dat vanuit eigen motivatie ontwikkelt maar dat lukt niet altijd.

Net als dat mijn peuter bijvoorbeeld bij de kinderopvang allerlei dingen eet die hij hier niet aanraakt :+

Overigens heb ik ook vier kinderen die niet helemaal binnen het onderwijs passen. Gelukkig waren het wel goede lezers dus dan lukt het aanbieden van veel verschillende dingen nog wat makkelijker.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:14

Lente schreef:
TS, je geeft aan dat je kind momenteel een ontwikkelingsvoorsprong heeft... Heb je inzicht in hoe groot de voorsprong is en op welke vlakken deze zich voordoet?

Bij een ontwikkelingsvoorsprong moet je ook nog rekening houden met een disharmonische ontwikkeling, waarbij je bijvoorbeeld rekening moet houden met het feit dat een kind cognitief verder ontwikkeld kan zijn dan lichamelijk of emotioneel. Dat maakt dus dat je nog voorzichtiger moet zijn met het aanbieden van bepaalde onderwerpen. Maar dat zal je waarschijnlijk al weten.


Overigens ben ik absoluut geen tegenstander van thuisonderwijs, mits weloverwogen op het gebied van ontwikkeling en goed voorbereid.


Ik ben bekend inderdaad met de ontwikkeling van kinderen, cognitief loopt hij vooral sterk voor, emotioneel maakt hij, vanuit de vertrouwde omgeving, stappen

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:15

friezenfan2 schreef:
Als je wel de pabo had afgerond had je dat in je openingspost gedeeld of als antwoord op mijn bericht
Eerlijk is wel te zeggen dat je nergens antwoord op geeft.

Ow dat gezin in mijn voorbeeld al hun 9 kinderen voelen zich enorm speciaal. Daar heb ik vlogs gezien dat ze met andere homeschoolers op uitjes gingen en dat hun kinderen nauwelijks met die andere om gingen. Die waren vast niet speciaal genoeg om mee om te gaan of ze hadden geen idee hoe je zo iets aanpakt.



In mijn nichtjes geval.. herken ik dat laatste ook compleet. Zij gaat volledig op in haar wereldje met haar ouders. En zichzelf op plek 1.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:15

friezenfan2 schreef:
Als je wel de pabo had afgerond had je dat in je openingspost gedeeld of als antwoord op mijn bericht
Eerlijk is wel te zeggen dat je nergens antwoord op geeft.

Ow dat gezin in mijn voorbeeld al hun 9 kinderen voelen zich enorm speciaal. Daar heb ik vlogs gezien dat ze met andere homeschoolers op uitjes gingen en dat hun kinderen nauwelijks met die andere om gingen. Die waren vast niet speciaal genoeg om mee om te gaan of ze hadden geen idee hoe je zo iets aanpakt.


Dit herken ik niet uit de omgeving van de thuisonderwijzer

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:16

Lijsken schreef:
Ik ken vanuit mijn werk diverse kinderen waarvan de ouders thuisonderwijs geven of gegeven hebben.
Mijn ervaring is dat het op jonge leeftijd goed gaat, ongeveer tot en met groep 4-5 basisschool. Daarna missen de ouders (ondanks dat ze daarvoor vrijwel altijd extra trainingen hebben gevolgd) de didactische/pedagogische kennis om hun kind verder op te leiden. Ook wordt de thuissituatie er rond die leeftijd meestal niet leuker op, omdat mamma/pappa en juf/meester dezelfde persoon zijn.

Dank voor je antwoord, dat helpt

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:17

Anomien schreef:
Persoonlijk vind ik het telkens reageren met een herhaal vraag ook best eeeuhm apart.

Wat wil je daar mee bereiken? We komen daardoor, naar mijn mening, niet echt goed in gesprek met je

Omdat er vooral veel conclusies worden getrokken zonder zelf vragen te stellen.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:20

Lente schreef:
Kimmie235 schreef:
Ja veel van bovenstaande dingen moeten ook als gewone ouder. Ik vraag me af of kinderen die dus thuisonderwijs krijgen in een kortere tijdsinvestering mogelijk de stof sneller eigen maken door de persoonlijke aandacht, en de tijdsinvestering daardoor korter is? Hoe heb je die drie weken ervaren op dat vlak? Ik zou ook graag aan willen sluiten op de behoeften van het kind, mocht er geen interesse zijn in lezen op 6/7 jarige leeftijd, dan mogelijk later of eerder. Er schijnt wat dat betreft altijd een bepaalde periode te zijn wanneer ze extra sensitief zijn om iets te leren, wisselend per kind. Ik zou graag die periode gebruiken om aan te sluiten


Klopt zeker dat er gevoeligere tijden zijn. Tegelijkertijd zullen er ook dingen zijn die ze gewoon niet liggen. Sommige kinderen zijn bijvoorbeeld geen lezers en zullen dat ook nooit worden.

Dan kan je wachten tot die interesse er is maar misschien komt die wel nooit. En daar zit dan een voordeeltje in het schoolse onderwijs; als de hele klas bezig is met lezen dan gaan ze mee in het groepsgebeuren of worden ze in elk geval een stukje aangesproken op de menselijke behoefte om 'erbij te horen'. Natuurlijk willen we het liefste dat een kind dat vanuit eigen motivatie ontwikkelt maar dat lukt niet altijd.

Net als dat mijn peuter bijvoorbeeld bij de kinderopvang allerlei dingen eet die hij hier niet aanraakt :+

Overigens heb ik ook vier kinderen die niet helemaal binnen het onderwijs passen. Gelukkig waren het wel goede lezers dus dan lukt het aanbieden van veel verschillende dingen nog wat makkelijker.


Dat zou kunnen dat die nooit komt natuurlijk, nu vind ik dat in basisvaardigheden zoals rekenen, (begrijpend) lezen etc wel belangrijk, maar wat mij betreft hoeven ze niet in alle vakken uit te blinken, mocht er iets zijn waar de interesse wel heel sterk ligt, zou ik dat liever stimuleren

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:21

Kimmie235 schreef:
Anomien schreef:
Persoonlijk vind ik het telkens reageren met een herhaal vraag ook best eeeuhm apart.

Wat wil je daar mee bereiken? We komen daardoor, naar mijn mening, niet echt goed in gesprek met je

Omdat er vooral veel conclusies worden getrokken zonder zelf vragen te stellen.


Dat is inderdaad iets wat ik herken uit de online wereld. Maar wellicht helpt het om zelf inhoudelijker reacties te geven.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:21

Anomien schreef:
friezenfan2 schreef:
Als je wel de pabo had afgerond had je dat in je openingspost gedeeld of als antwoord op mijn bericht
Eerlijk is wel te zeggen dat je nergens antwoord op geeft.

Ow dat gezin in mijn voorbeeld al hun 9 kinderen voelen zich enorm speciaal. Daar heb ik vlogs gezien dat ze met andere homeschoolers op uitjes gingen en dat hun kinderen nauwelijks met die andere om gingen. Die waren vast niet speciaal genoeg om mee om te gaan of ze hadden geen idee hoe je zo iets aanpakt.



In mijn nichtjes geval.. herken ik dat laatste ook compleet. Zij gaat volledig op in haar wereldje met haar ouders. En zichzelf op plek 1.


Komen zij uit een thuisonderwijs gezin? Ik heb gemerkt dat deze kinderen erg sociaal zijn, in hoeverre is dit de invloed van ouders?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:26

Net als het reguliere onderwijs gaat en staat met de kwaliteit van de onderwijzer, is dat thuis uiteraard niet anders.

Er zijn echt heel veel kinderen (vooral in de expat wereld) die echt prima groot worden met thuisonderwijs.
Daar waar het mis gaat en vervolgens voer worden voor click-bait zijn de gezinnen waar thuisonderwijs synoniem staat aan bepaalde opvattingen (al dan niet religieus) waarbij de ouders het welzijn van het kind uit ogen verliezen en hun kind in feite mis/ge-bruiken voor hun „principes“.

pmarena

Berichten: 48240
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:27

Kimmie235 schreef:
]

Dat zou kunnen dat die nooit komt natuurlijk, nu vind ik dat in basisvaardigheden zoals rekenen, (begrijpend) lezen etc wel belangrijk, maar wat mij betreft hoeven ze niet in alle vakken uit te blinken, mocht er iets zijn waar de interesse wel heel sterk ligt, zou ik dat liever stimuleren


Dat stimuleren daarvan, kan je dan zelf doen naast school, was mijn / onze conclusie :)

Als je een school kiest waar ze niet al te lange dagen maken, dan blijft er tijd over voor eigen verdieping of anbrengen van nuance op wat ze leren. Ik vind dat een ideale samenwerking: school stippelt de route uit van wat er geleerd moet worden.

De groepsdruk zorgt ervoor dat ze toch een beetje over eventuele weerstand heen geholpen worden en gewoon mee doen en zodoende kunnen ontdekken dat het toch wel een zinvol of zelfs leuk onderwerp betreft.

En je hebt thuis nog tijd om verder in te gaan op dingen die langsgekomen zijn die het kind interesseren of waarvan je vindt dat het wel wat extra nuance verdient. Voordeel is dan ook dat je je thuis lekker bezig kan houden met de leukere dingen, die kind graag wil of waar je zelf een passie voor voelt +:)+

Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat het meestal vanaf groep 5 wat lastiger wordt.
Want dan kunnen ze wel zo'n beetje schrijven en basis rekenen enzo en dan komen er ineens allerlei dingen bij zoals wat meer gevorderd rekenen en geschiedenis enzo....niet meer de dingen die alle ouders wel zo'n beetje weten en kunnen. En je komt terecht in zo'n pre-puberteit zone :=

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:28

@kimmie. Nee, zij komen beiden uit het reguliere onderwijs. Ik moet toegeven dat bepaald gedrag ik als ouder (dus niet eens vanuit de juf/meeesterrol) al niet zou tolereren. Laat staan als juf.

Maar er zijn ook verschillende punten die ik wel vind passen bij de typische vooroordelen van thuisonderwijs .
Zoals het niet hebben van aansluiting bij leeftijdsgenoten, wachten op je beurt. Eens iets doen wat gedaan moet worden omdat het programma niet alleen rekening met jou houdt.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:32

Sizzle schreef:
Net als het reguliere onderwijs gaat en staat met de kwaliteit van de onderwijzer, is dat thuis uiteraard niet anders.

Er zijn echt heel veel kinderen (vooral in de expat wereld) die echt prima groot worden met thuisonderwijs.
Daar waar het mis gaat en vervolgens voer worden voor click-bait zijn de gezinnen waar thuisonderwijs synoniem staat aan bepaalde opvattingen (al dan niet religieus) waarbij de ouders het welzijn van het kind uit ogen verliezen en hun kind in feite mis/ge-bruiken voor hun „principes“.


Naast het richtingsbezwaar, niet religieus overigens, staat ook het welzijn van mijn zoon voorop. De moeilijke start die hij heeft gehad door onder andere ziekte, maakt dat hij het beter doet in een kleine vertrouwde omgeving.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:36

En voor een kortere periode thuisonderwijs?
Bijvoorbeeld 2 jaar.

Ik heb trouwens even gemist hoe oud ze zijn.

pmarena

Berichten: 48240
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:37

Als ik jou was zou ik dan lekker inzetten op kijken of je hem de komende jaren thuis klaar kan maken voor in een later leerjaar mee kunnen laten draaien op een fijne school van je keuze?

Dat je het even uitstelt zeg maar en opvangt met thuisonderwijs. En dan gaandeweg bekijkt of je thuisonderwijs wilt blijven geven of dat je toch door wilt laten stromen naar school. Zodat kind ook gewoon schoolvriendjes kan maken en met buurtgenootjes kan afspreken. Wnt dat is toch wel iets heel belangrijks vind ik, relaties opbouwen met anderen :)

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:37

Anomien schreef:
@kimmie. Nee, zij komen beiden uit het reguliere onderwijs. Ik moet toegeven dat bepaald gedrag ik als ouder (dus niet eens vanuit de juf/meeesterrol) al niet zou tolereren. Laat staan als juf.

Maar er zijn ook verschillende punten die ik wel vind passen bij de typische vooroordelen van thuisonderwijs .
Zoals het niet hebben van aansluiting bij leeftijdsgenoten, wachten op je beurt. Eens iets doen wat gedaan moet worden omdat het programma niet alleen rekening met jou houdt.


Ja wat ik merk is dat er niemand zo aangesloten is op mijn kinderen dan mijn neef en nicht die thuisonderwijs geven, juist omdat ze met veel kinderen van verschillende leeftijden om moeten gaan.

Het is natuurlijk onmogelijk om altijd rekening te houden met 1 kind, daardoor zal het vanzelf leren dat het programma soms anders loopt dan gewenst